مادربرد X670E ROG Extreme ایسوس معرفی شد

دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲
مطالعه 7 دقیقه
در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی AMD با نام کامپیوتکس، مادربرد X670E ROG Extreme ایسوس معرفی شد.
تبلیغات

انتظارها به پایان رسید و شرکت AMD در رویداد کامپیوتکس از سوکت AM5 پرده‌برداری کرد و حالا جزئیات مادربردهای پرچم‌دار این سری محصولات با نام ROG Crosshair X670E Extreme منتشر شده است که شامل بهبود اتصال PCIe 5.0، رم DDR5 و زیرسیستم انتقال قدرت عظیم برای اورکلاک می‌شود. ویژگی Q-Design ایسوس فرایند پردازش را تسهیل می‌کند و به علاقه‌مندان مجموعه‌ای از ابزار قدرتمند را ارائه می‌کند تا عملکرد را به بالاترین حد برسانند. در آینده‌ای نزدیک اطلاعات بیشتری درباره‌ی دیگر مادربردهای سری X670 به‌دست خواهد آمد که شامل خانواده‌های ROG، ROG Strix، TUF Gaming، ProArt و Asus Prime خواهد شد. اما، درحال‌حاضر فقط می‌دانیم که مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme قرار است یکی از به‌یادماندنی‌ترین مادربردهای این سری شود.

مادربرد ایسوس X670

قدرت به‌توان پنج

نسل جدید حافظه‌ی رم، درایو جامد و کارت‌ های گرافیک همگی روی این مادربردها در یک چیز مشترک هستند و آن توان ۵ است.

مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme به کاربر امکان بهره‌مندی از پهنای باند عظیم و سرعت برق‌آسا و راندمان انرژی استثنائی را با استفاده از نسل جدید رم DDR5 فراهم می‌کند. داده‌ها در این رم تا ۵۰ درصد سریع‌تر از نسل قبلی DDR4 پردازش می‌شوند و این مادربرد با ارائه‌ی سخت‌افزار و فرم‌ور مورد نیاز به کاربران اجازه می‌دهد هر قطعه‌ای را با اورکلاک به مرزهای جدیدی برسانند.

ازسویی دیگر، نسل پنجم اتصال PCIe نیز امکان اتصال به درگاه‌های فوق‌سریع را فراهم می‌کند و به کمک آن می‌توان سریع‌ترین درایوهای جامد و واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) را به‌کار گرفت. سرعت انتقال داده در نسبت‌به PCIe 4.0 حدودا دو برابر شده و مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme مجهز به پورت‌های USB4® و USB 3.2 Gen 2 شده است.

ازآنجاکه، بسیاری از گیمرها برای شارژ کردن دستگاه‌های خود از پورت‌های پنل جلویی استفاده می‌کنند، مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme در پنل جلویی دو پورت یو‌اس‌بی 3.2 نسل دوم با پشتیبانی از شارژ سریع Quick Charge 4 پلاس دارد. بنابراین، مطمئن شوید که این مادربرد را روی کیسی نصب کنید که دارای درگاه USB Type-C در پنل جلویی باشد تا بتوانید به شاٰرژر ۶۰ واتی دسترسی راحتی داشته باشید.

دو اسلات PCIe نسل ۵ برای سوارشدن کارت‌های گرافیک کنونی و آنچه در آینده معرفی می‌شود، کاملاً آماده است. با دو اسلات تعبیه شده روی مادربرد و سه درگاهی که ازطریق کارت ROG PCIe 5.0 M.2 و کارت ROG GEN-Z.2 دردسترس قرار می‌گیرد، مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme درمجموع ۵ اسلات M.2 دراختیار کاربر قرار می‌دهد که چهارتای آن‌ها از نسل پنجم PCIe در چهار حالت مختلف پشتیبانی می‌کند.

تعبیه‌ی هیت‌سینک برای تمام اسلات‌ها حتی آن‌هایی که ازطریق کارت اضافه می‌شوند از خنک ماندن دستگاه در پردازش‌های سنگین اطمینان حاصل می‌کند. علاوه‌براین، ۶ پورت SATA 6Gbps نیز به کاربر اجازه می‌دهد حافظه‌ی ذخیره‌سازی موردنیاز خود را بدون نگرانی افزایش دهند.

تجسم برتری؛ طراحی ظاهری جذاب

زیبایی ظاهری مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme با خطوط زاویه‌ای و ال‌ای‌دی‌های RGB در پس‌زمینه‌ی مشکی نیز موجب می‌شود در مرکز توجه قرار بگیرد. این مادربرد نمایشگری متشکل از ال‌ای‌دی با نام AniMe Matrix™ دارد که می‌تواند انیمیشن‌هایی با سبک قدیمی نمایش دهد. همچنین، نورپردازی خیره‌کننده‌ای از لبه سمت راست مادربرد جریان می‌یابد. علاوه‌براین، هدرهای AURA RGB و Gen 2 و ورودی ۶ پین ARGB نسل دوم برای نصب رشته‌های ال‌ای‌دی تعبیه شده است که می‌توان با استفاده از نورپردازی به‌زیبایی هرچه بیشتر آن پرداخت و ازطریق نرم‌افزار Aura Sync آن را مدیریت کرد.

ایسوس ROG X670

نورپردازی و بازی با نور درحین اجرای بازی‌ها آن‌ها را لذت‌بخش‌تر می‌کند. وجود هیت‌سینک بزرگ روی مدار VRAM و تراشه و اسلات‌های M.2 روی برد علاوه‌بر افزایش خنک‌کنندگی بر زیبایی آن نیز می‌افزاید. گرافیک‌های چند‌لایه بر جذابیت سطح پوشش هیت‌سینک اضافه می‌کند و پوشش آلومینویمی یکپارچه I/O نیز افزون‌بر زیبایی در فرایند خنک‌سازی مدار نیز کمک می‌کند.

افزایش خنک‌کنندگی؛ بهبود عملکرد

مادربرد ایسوس ROG Crosshair X670E Extreme برای به‌کارگیری از نهایت توانایی سی‌پی‌یو نسل جدید رایزن ای‌ام‌دی قدرت تقریباً نامحدودی دارد. این مادربرد EATX برای تأمین انرژی مورد نیاز سی‌پی‌یو آمادگی کامل دارد. از سویی دیگر، کانکتورهای انرژی ProCool II اتصال بهتری با شاخه‌های PSU برقرار می‌کنند و همین امر موجب می‌شود عملکرد مدار تغذیه و اتلاف انرژی بهبود یابد. چوک‌های MicroFine آلیاژی و خازن‌های فلزی مشکی 10K درجه یک به‌راحتی انرژی موردنیاز پردازنده را منتقل می‌کند و درنهایت منجر به عملکرد بهتر پردازنده می‌شود.

پردازنده‌های امروزی با بهره‌گیری از برترین روش‌های تأمین انرژی و کاهش گرما بهترین عملکرد ممکن را ارائه می‌کنند؛ پس فراموش نکنید که فرایند خنک‌کنندگی فقط یک مسئله رفاهی برای پردازنده نیست و فرایند خنک‌کنندگی مطلوب منجر به بهبود و افزایش عملکرد خواهد شد. مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme به شما تمام امکانات و گزینه‌های ضروری برای اجرای بهترین مدل خنک‌سازی را می‌دهد. بنابراین، طراحان ۶ هدر مجزا برای فن‌های شاسی و رادیاتور تعبیه کردند تا جریان هوای مناسبی ایجاد و مدیریت شود. همچنین، اگر بخواهید از سیستم خنک‌کننده‌ی مایع در کیس استفاده کنید می‌توان با اتکا بر هدرها و پمپ‌های کارآمد، این روش را به‌کار بگیرید.

ویژگی Q-Design

شخصی‌سازی و اسمبل یک کامپیوتر گیمینگ فوق‌قدرتمند هرگز کار آسانی نبوده است. بنابراین، برای اطمینان از اینکه فرایند کار اسمبل بدون دردسر انجام شود مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme ایسوس به ویژگی نوآورانه‌ی Asus Q-Design به‌همراه دکمه‌های PCIe Q-Release مجهز شده است. کارت‌های گرافیک امروزی معمولاً صفحات پشتی محکمی دارند که قطعاً برای عملکرد آن‌ها ضروری است؛ اما دسترسی به چفت PCIe را دشوار می‌کند و کار اسمبل را با مشکلاتی مواجه می‌کند. این مادربرد با دکمه‌ی Q-Release روی اسلات‌های PCIe امکان جداکردن کارت گرافیک را با یک فشار کوچک بدون نیاز به سرگردانی و استفاده از انگشت کوچک، فراهم می‌کند.

به‌طور مشابه، اسلات‌های قدیمی DIMM به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که در دو طرف آن قفل کوچکی برای نصب و نگه‌داری کارت گرافیک یا رم روی برد وجود داشت و نصب یا جداسازی آن برای افرادی که انگشت بزرگی دارند بسیار دردسرساز بود. به‌همین دلیل، طراحان تلاش کردند با طراحی چفت یک‌طرفه‌ی Q-DIMM فرایند اسمبل را ساده کنند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme کمک به کاربر برای انجام فرایند عیب‌یابی است. بدین ترتیب چهار ال‌ای‌دی روی مادربرد قرار گرفته است که درصورت مواجهه با مشکلات اساسی برای سی‌پی‌یو، رم، کارت گرافیک یا فرایند بوت‌شدن یک کدام از آن‌ها روشن می‌شود. همچنین، نمایشگر ال‌ای‌دی Q-Code نیز با نمایش کدهای دورقمی خطاهای احتمالی معمول را به کاربر نشان می‌دهد تا بتواند به‌راحتی برای رفع خطا اقدام کند.

ویژگی‌های شبکه

بسیاری از گیمرها اعتماد خود را به شبکه‌های بی‌سیم از دست دادند. باندهای ۵ گیگاهرتزی و ۲/۴ گیگاهرتزی که بیشتر دستگاه‌ها از آن برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند توسط گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های هوشمند خانگی که همگی برای تصاحب پهنای باند بیشتر تقلی می‌کنند، اشغال شدند. اما، خوشبختانه راه‌حلی برای این مسئله نیز وجود دارد: Wi-Fi 6E.

این استاندارد جدید از باند ۶ گیگاهرتزی بهره‌مند شده است که اخیراً در برخی کشورها دردسترس کاربران قرار دارد. اتصال مادربرد به روتر وای‌فای 6E به کاربر برتری لازم برای دریافت اینترنت با کیفیت‌تر را پیشکش می‌کند. همچنین، مادربرد پیشه‌رو درگاه شبکه سیمی اینتل ۲/۵ گیگابایتی اترنت برای اتصال به مود را فراهم می‌کند و پورت اترنت Marvell AQtion 10Gb نیزی شرایط انتقال داده‌های چند ترابایتی را به‌وجود می‌آورد.

خروجی صدا

اگر خروجی گرافیک در کامپیوترهای گیمینگ را کنار بگذاریم، خروجی صدا مهم‌ترین بخش جذاب آن به‌شمار خواهد آمد. کارت صدا و مدارهای همراه آن روی مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme به‌گونه‌ای طراحی شدند که صدای شفاف و فراگیری در محیط غوطه‌ور کنند.

ROG Crosshair X670E Extreme

خروجی صدای مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme دارای قابلیت SupremeFX 7.1 در کنار تقویت‌کننده‌ی یکپارچه است. مدار کارت صدا دارای خازن‌های درجه یک، محافظ و ورودی‌های مجزا برای کانال‌های چپ و راست است. علاوه‌براین، قابلیت تشخیص خودکار آمپدانس به کاربر اجازه خواهد داد در هدفون‌های حرفه‌ای صدایی شفاف و بدون نویز با حجم بالا را تجربه کنند.

جمع‌بندی

مادربرد ROG Crosshair X670E Extreme با قابلیت تأمین توان مصرفی لازم برای اورکلاک، سیستم خنک‌کننده‌ی استثنائی، ظاهری جذاب، اتصالات فوق‌سریع و... سطح توقع از مادربردهای گیمینگ را بسیار بالا خواهد برد. هنوز سایر مدل‌های این سری معرفی نشدند بنابراین، بی‌صبرانه منتظریم تا در ماه‌های آتی دیگر نسخه‌های سری مادربردهای ROG Crosshair معرفی شوند و قدرت و عملکرد آن‌ها را نظاره‌گر باشیم.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی مادربرد جدید ایسوس چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات