رونمایی مانیتور OLED گیمینگ ۲۴۰ هرتزی در CES

جمعه ۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نمای جلو مانیتور اولد ال جی LG UltraGear 27GR95QE-B
ایسوس، کورسیر و ال‌جی اعلام کرده‌اند در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ از مانیتورها گیمینگ OLED جدید خود با نرخ‌نوسازی بالا رونمایی خواهند کرد.
تبلیغات

زمان زیادی تا آغاز نمایشگاه CES ۲۰۲۳ باقی نمانده است. شرکت‌های مختلف هرسال در این رویداد از جدیدترین محصولات الکترونیکی خود رونمایی می‌کنند و به‌نظر می‌رسد امسال شاهد معرفی تعداد زیادی مانیتور گیمینگ OLED با نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز خواهیم بود.

پنل‌های OLED نسبت به نمونه‌های مشابه LED یا IPS کیفیت تصویر بهتر و زمان پاسخ‌گویی سریع‌تری ارائه می‌دهند، اما تاکنون تعداد زیادی از این نمایشگرها با نرخ‌نوسازی بالا معرفی نشده است. البته می‌توان به مانیتورهایی مثل مانیتور دل Alienware AW3423DW اشاره کرد که از پنل QD-OLED با نرخ‌نوسازی ۱۷۵ هرتز بهره می‌برد.

به‌هرحال پیشرفت‌های اخیر در این حوزه سرانجام به سطحی رسیده است که شرکت‌های مختلف، نمایشگرهایی با نرخ‌نوسازی فوق‌العاده‌ بالا تا ۲۴۰ هرتز تولید کرده‌اند. مطمئناً این نوع مانیتورها موردتوجه گیمرهای عناوین eSports و شوتر اول‌شخص قرار خواهند گرفت.

مانیتور گیمینگ OLED کورسیر Xeneon Flex
مانیتور گیمینگ OLED کورسیر Xeneon Flex

شنیده‌ها حاکی از آن است در کنفرانس CES ۲۰۲۳ چندین نمایشگر OLED با پشتیبانی از نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز معرفی خواهد شد. یکی از نوآورانه‌ترین این محصولات، Corsair Xeneon Flex است که از پنل ۴۵ اینچی OLED با انحنای قابل‌تنظیم بهره می‌برد و البته قیمت آن ۱۹۹۹ دلار است. شما می‌توانید میزان خمیدگی این مانیتور را براساس نیاز خود تغییر دهید و همین ویژگی Xeneon Flex را به یکی از ایدئال‌ترین نمایشگرها برای کار و بازی تبدیل می‌کند.

مانیتور کورسیر Xeneon Flex از نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کند و وضوح آن 1440p است. از دیگر ویژگی‌های این مانیتور می‌توان به سازگاری با فناوری AMD FreeSync Premium، انویدیا G-Sync و نرخ‌پاسخ‌گویی فوق‌العاده‌ی ۰٫۰۳ میلی‌ثانیه اشاره کرد.

نمای سه رخ سمت راست مانیتور اولد ال جی LG UltraGear 27GR95QE-B
مانیتور گیمینگ OLED ال‌جی UltraGear

به‌ گزارش ورج، ال‌جی نیز قصد دارد در CES ۲۰۲۳ از مانیتور ۴۵ اینچی و ۲۷ اینچی OLED سری UltraGear رونمایی کند. این دو مانیتور ال جی درحال‌حاضر به‌ترتیب با قیمت ۱۶۹۹ دلار و ۹۹۹ دلار برای پیش‌خرید دردسترس هستند.

هردو مانیتور جدید ال‌جی از نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند و وضوح آن‌ها 1440p است. از دیگر ویژگی‌های این دو مانیتور جذاب می‌توان به نرخ‌پاسخ‌گویی ۰٫۰۳ میلی‌ثانیه اشاره کرد. ال‌جی دیسپلی همچنین با انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی اعلام کرده است پنل OLED این نمایشگرها در مانیتورهای رده‌بالای برندهای دیگر ازجمله کورسیر و ایسوس نیز مورداستفاده قرار خواهد گرفت.

ایسوس در CES ۲۰۲۳ از مانیتور OLED گیمینگ ۲۷ اینچی سری ROG رونمایی خواهد کرد. تیزر رسمی منتشرشده برای مانیتور ROG Swift OLED PG27AQDM نشان می‌دهد این مانیتور از نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز و وضوح 1440p بهره خواهد برد، اما هیچ جزئیاتی درمورد قیمت یا تاریخ عرضه‌ی آن دردسترس نیست.

مانیتور OLED گیمینگ Dough
مانیتور OLED گیمینگ Dough

برند Dough نیز تصمیم دارد در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ از مانیتور ۲۷ اینچی Spectrum OLED خود با نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز و وضوح 1440p رونمایی کند. این محصول از پنل OLED ال‌جی استفاده می‌کند و قیمت مدل پایه‌ی آن از ۶۴۹ دلار شروع خواهد شد.

اکنون باید دید مانیتورهای گیمینگ OLED جدید با نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز چه عملکردی خواهند داشت. شایان‌ذکر است سطح روشنایی متوسط نمایشگر ال‌جی UltraGear و کورسیر Xeneon Flex به‌ترتیب ۲۰۰ نیت و ۱۵۰ نیت اعلام شده است که شاید درنگاه اول کم به‌نظر برسند. اگر به نمایشگرهایی مثل Odyssey G9 سامسونگ (با روشنایی متوسط ۴۲۰ نیت) عادت دارید، شاید مانیتورهای جدید ال‌جی و کورسیر کمی ضعیف به‌نظر برسند.

ازطرف دیگر، عدم معرفی مانیتورهای OLED گیمینگ ۲۴۰ هرتزی با وضوح 4K شاید برخی گیمرها را ناامید کند. البته برای اجرای بازی‌ها با وضوح 4K و نرخ نوسازی بالا، قطعاً به یک کامپیوتر بسیار قدرتمند نیاز خواهید داشت و حتی نسل کنونی کنسول‌های بازی امکان دستیابی به‌چنین کیفیتی را ندارند. به‌طور کلی وضوح 1440p، کیفیتی معقول است که تصاویر را با کیفیت مطلوب و بدون کاهش بازدهی در نرخ‌نوسازی و نرخ‌فریم نمایش می‌دهد.

معرفی مانیتور گیمینگ OLED با پشتیبانی از نرخ‌نوسازی ۲۴۰ هرتز برای افرادی که تمایل دارند بازی‌های شوتر رقابتی سریع را اجرا کنند، قطعاً بسیار جذاب خواهد بود. البته قیمت اکثر این نمایشگرها درحال‌حاضر خیلی بالا است.

ازطرفی فناوری‌های جدید معمولاً ابتدا با قیمت‌های بالا عرضه می‌شوند و سپس با گذشت زمان و گسترش آن‌ها، شاهد کاهش قیمت این نوع محصولات هستیم. بدین‌ترتیب شاید با معرفی نسل بعدی مانیتورهای گیمینگ با نرخ‌نوسازی ۵۰۰ هرتز، قیمت نمایشگرهای ۲۴۰ هرتزی کنونی به‌حدی کاهش یابد که اکثر گیمرها بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات