چرا مانیتورهای OLED زیادی در بازار وجود ندارد

پنج‌شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
چرا باوجود پیشرفت‌های فراوان در فناوری OLED، مانیتورهای رومیزی زیادی با این تکنولوژی روانه‌ی بازار نشده است. در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
تبلیغات

بسیاری از کاربران، پنل‌های اُرگانیک ال‌ای‌دی (OLED) را بهترین کیفیت بین صفحه‌نمایش‌ها می‌دانند. این نوع نمایشگرها در تلویزیون‌های ال‌جی، آیفون‌های جدید اپل و لیست بلندبالایی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های سامسونگ مورد استفاده قرار گرفته‌ است.

اگر بخواهید از OLED روی رایانه‌های شخصی لذت ببرید، گزینه‌های در دسترس شما بسیار محدود است. تعداد انگشت‌شماری از لپ‌ تاپ‌ دل XPS 13 و گلکسی بوک سامسونگ از نمایشگرهای اولد بهره می‌برند. علاوه‌براین، تعداد مانیتورهای اولد بسیار کم است. بیشترین استفاده از پنل‌های اولد در تلویزیون‌های بزرگی است که معمولا در اتاق‌های نشیمن خانه‌ها مشاهده می‌کنیم و نه نمایشگرهای رومیزی. چرا این موضوع واقعیت دارد و آیا در آینده تغییر خواهد کرد؟

تعداد مانیتورهای رومیزی OLED کم است زیرا (تقریبا) هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را بسازد

به گزارش پی‌سی ورلد، مانیتورهای رومیزی در میان علاقمندان به رایانه‌های شخصی محبوبیت زیادی دارند، اما این بخش در مقایسه با سایر بازارهای مرتبط با نمایشگرها، بسیار کوچک است. درنتیجه شرکت‌هایی که پنل‌های اولد تولید می‌کنند، روی بازارهای بزرگ‌تر تمرکز دارند. شرکتی که تولید دستگاه‌های دیگر مثل تلویزیون‌ را هدف قرار می‌دهد، می‌تواند از پنل‌های مورد اشاره برای ساخت مانیتورهای رومیزی بهره ببرد، اما نتیجه‌ی این اقدام دقیقا آنچه تصویر می‌کنید نیست.

راس یانگ، مدیرعامل مشاوران زنجیره‌ی تأمین‌کنندگان نمایشگر اعلام کرده است که می‌توان اولدها را به‌طور مقرون‌به‌صرفه برای گوشی‌های هوشمند تولید کرد و این فناوری در تلویزیون‌ و لپ‌تاپ‌، راهی طولانی را پیموده است. اما فناوری اولد برای مانیتورهای رومیزی فعلا وجود ندارد. نمایشگرهایی که در سال ۲۰۲۲ معرفی خواهند شد، از فبلت‌های تلویزیونی بهره می‌برند، بااین‌حال، وضوح این مانیتورها به‌اندازه‌ی نمایشگرهای LCD نیست.

oled monitor

یانگ در ادامه‌ی توضیحات خود به این مورد اشاره کرده است که تولید پنل‌های اولد ۲۷ اینچی یا ۳۲ اینچی با وضوح 4K امکان‌پذیر است اما حجم تولید آن کم بوده و از نظر هزینه، بهینه نیست. به‌همین دلیل است که در پنج سال گذشته، تعداد کمی مانیتور اولد دسکتاپ روانه‌ی بازار شده که قیمت همه‌ی آن‌ها نیز بسیار زیاد بوده است.

توجیه قیمت بالای این نوع مانیتورها، به‌خصوص برای خریداران اصلی که از مزایای OLED آگاه نیستند، می‌تواند بسیار دشوار باشد. آنشل ساگ، تحلیل‌گر اصلی «مور اینسایتز استراتژی» می‌گوید:

مصرف‌کنندگان عموما نمایشگرهای اولد را بسیار تأیید می‌کنند، اما این یکی از فناوری‌هایی است که برای باور کردنش باید دیده شود؛ به‌همین دلیل است که امروزه افراد زیادی از مانیتورهای دسکتاپ اولد استفاده نمی‌کنند.

البته مسیر تولید مانیتورهای اولد همچنان باز است، ولی برای رسیدن به این هدف، راهی طولانی در پیش است. به عقیده‌ی یانگ، علاقمندان به رایانه‌های شخصی باید تا سال ۲۰۲۴ برای مدل‌های بعدی و مقرون‌به‌صرفه‌ی مانیتورهای اولد صبر کنند. اما این بدان معنا نیست که مانیتورها پیشرفت نخواهند کرد. نمایشگرهای بالا‌رده به سمت استفاده از فناوری مینی‌ LED حرکت خواهند کرد؛ زیرا این تکنولوژی، یک راهکار کوتاه مدت مقرون‌به‌صرفه است.

خریداران لپ‌تاپ برای دسترسی به گزینه‌های OLED بیشتر، نیازی به صبر ندارند

سال ۲۰۲۱ برای لپ‌تاپ‌های OLED خوب بود. ایسوس، دل، اچ‌پی و سامسونگ اکنون چندین لپ‌تاپ با نمایشگر اولد روانه‌ی بازار کرده‌اند. لپ‌تاپ‌های اولد این شرکت‌ها در آزمایش‌های به‌عمل آمده، عملکرد خوبی از خود نشان دادند و میزان روشنایی، نسبت کنتراست و دقت رنگ آن‌ها برای استفاده‌های روزانه بسیار مناسب ارزیابی شده است.

oled laptop

یانگ اعلام کرده است که واحد تولید نمایشگر سامسونگ موسوم به «سامسونگ دیسپلی» متعهد شده است که بازار را از ۱٫۱ میلیون پنل در سال ۲۰۲۰ به ۵٫۴ میلیون تا سال ۲۰۲۱ افزایش دهد. یانگ اشاره کرده که این تعهد را از نزدیک مشاهده کرده است و امسال نیمی از لپ‌تاپ‌های جدید این شرکت با نمایشگر اولد عرضه شده‌اند. غول فناوری کره‌ای قصد دارد جهان را به‌میزان جدی‌تری در مورد لپ‌تاپ‌های OLED آگاه کند.

محبوبیت اولد فقط باید با کاهش مصرف انرژی بهبود یابد. یانگ می‌گوید:

تعدادی از پیشرفت‌های کوتاه‌مدت در کاهش میزان مصرف انرژی در پنل‌های اولد وجود دارد. این پیشرفت‌ها روی هم می‌تواند مصرف انرژی اولد را بیش از ۵۰ درصد کاهش دهد. در آینده همچنین شاهد کاهش هزینه‌های تولید اولد خواهیم بود به‌نحوی که لپ‌تاپ‌های مجهز به پنل‌های OLED با لپ‌تاپ‌هایی که از صفحه‌نمایش‌های LCD بهره می‌برند، از نظر قیمت رقابت کنند.

سوختن پیکسل‌ها یکی از مشکلات اصلی پنل‌های اولد است که روش خاصی برای حل آن وجود ندارد

کانال محبوب یوتیوب لینوس‌تک‌تیپز (Linus Tech Tips) در اکتبر ۲۰۲۰ یک ویدئو با عنوان «هر مانیتور دیگری برای من مرده است» منتشر کرد. این عنوان در واقع نامه‌ی عاشقانه‌ی لینوس سباستین به تلویزیون ۴۸ اینچی ال‌جی CX OLED بود. لینوس ۹ ماه بعد همچنان عاشق تلویزیون مورد اشاره بود اما حالا سوختگی‌هایی در پیکسل‌های تلویزیون دیده شد.

یانگ می‌گوید:

یکی از راهکارهای حل این مشکل، ساختارهای پشت‌سرهم است که می‌تواند روشنایی را دوبرابر کرده و کارایی را افزایش دهد و طول عمر دستگاه‌های OLED را ارتقا بخشد. سازندگان همچنین ویژگی‌هایی مثل چرخش پیکسل‌ها را به‌کار گرفته‌اند تا شانس سوختن پیکسل‌های پلن‌های اولد در طول زمان کاهش یابد. بااین‌حال، مشخص نیست که نوآوری‌های فناوری اولد چه زمانی مشکل یاد شده را رفع خواهد کرد.

اینکه مانیتورهای دسکتاپ، بدترین تست استرس را برای سوختگی پیکسل‌های اولد ارائه می‌دهند، کمکی به حل این مشکل نخواهد کرد. ویندوز ۱۱ و مک اواس با عناصر ثابت بزرگ طراحی شده‌اند که از جمله می‌توان به بخش نوار ابزار و داک مک‌ اواس اشاره کرد که به‌ندرت روی صفحه جابه‌جا می‌شود. عاد‌ت‌های مدرن نیز در این زمینه دخالت دارد. دو دهه تسلط بر مانیتورهای LCD به کاربران آموخته است که روشن نگه‌داشتن نمایشگر بدون استفاده از محافظ صفحه، در مواقعی که از آن استفاده نمی‌کنید، مشکلی ندارد.

ساگ می‌گوید:

خیلی خوب است که مایکروسافت این مشکل را در ویندوز ۱۱ حل کند، به‌خصوص که بالاخره مشکلات HDR ویندوز ۱۰ در سیستم‌عامل جدید این شرکت رفع شده است.بااین‌حال، مایکروسافت برنامه‌ای برای کاهش مشکلات سوختگی پیکسل‌ِ پنل‌های اولد اعلام نکرده است که البته این موضوع چندان هم جای تعجب ندارد. تازمانیکه که مانیتورهای HDR در بازارهای اصلی عرضه نشوند، این شرکت به‌طور جدی به‌سمت پشتیبانی از این فناوری حرکت نکرد. من فکر می‌کنم همین امر درمورد OLED نیز صادق است.

به‌دنبال مانیتور 4K OLED برای بازی هستید؟ متأسفیم؛ سال ۲۰۲۵ برگردید

بینش یانگ و ساگ خبر خوبی برای علامندان به رایانه‌های شخصی نیست. این دسته از کاربران امیدوار هستند استفاده از CX OLED ال‌جی را روی یک نمایشگر کاربردی برای یک رایانه‌ی رومیزی معمولی تجربه کنند. چند مانیتور OLED 4K مثل ال‌جی الترافاین 32EP950-B احتمالا در چند سال آینده روانه‌ی بازار خواهد شد.

بااین‌حال، قیمت این نمایشگر همچنان بالا خواهند ماند و بدین ترتیب افراد کم‌تری به آن دسترسی خواهند داشت. همچنین مشخص نیست که مانیتورهای OLED 4K چه زمانی ویژگی‌های مورد انتظار گیمرها از جمله نرخ نوسازی بالا را دریافت خواهند کرد.

با در دسترس قرار گرفتن تولید پلن‌های اولد جدید تا سال ۲۰۲۴، وضعیت بهبود خواهد یافت و ظرفیت تولید این محصولات افزایش پیدا می‌کند؛ در نتیجه به‌احتمال زیاد شاهد کاهش قیمت مانیتورهای اولد خواهیم بود، به‌نحوی که یک انتخاب مناسب برای رایانه‌های رومیزی باشند. البته لپ‌تاپ‌ها با سرعت بیشتری نسبت به دسکتاپ‌ها به‌سمت استفاده از پنل‌های اولد حرکت خواهند کرد. درهرحال، سال‌ها زمان نیاز است تا حجم محصولات مجهز به نمایشگرهای اولد در سطح محصولات مجهز به صفحه‌نمایش‌های LCD قرار گیرد.

اگر در زمان حاضر به‌دنبال مانیتورهای اولد باکیفیت و با قیمت مناسب باشید، این شرایط احتمالا برای شما خیلی مساعد نیست. البته اگر به‌دنبال خرید یک مانیتور باکیفیت باشید، مسلما می‌توانید با خیالی آسوده اینکار را انجام دهید زیرا سال‌ها طول خواهید کشید تا سیل مانیتورهای اولد جدید بتواند نمایشگرهای رده‌بالای فعلی را منسوخ کند.

نظر شما در مورد مانیتورهای دسکتاپ اولد چیست؟ آیا با نتیجه‌گیری این مقاله از روند بازار نمایشگرهای اولد رومیزی موافق‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات