سوپر امولد سامسونگ و اولد ال‌ جی؛ تفاوت در چیست؟

جمعه ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
شرکت ال‌جی در گوشی‌ جدید خود از نمایشگر اولد استفاده کرده است. در این مطلب، مقایسه کوتاهی خواهیم داشت میان نمایشگر اولد ال‌جی وی ۳۰ و نمایشگرهای امولد سامسونگ.
تبلیغات

آخرین محصول سری V ال‌جی موسوم به وی ۳۰، به‌زودی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. مشخصات فنی عالی این گوشی قابل کتمان نیست؛ اما چیزی که وی ۳۰ را از گوشی‌های قبلی خانواده‌ی V متفاوت می‌سازد؛ استفاده از نمایشگر اولد فول‌ویژن است. در کنار بسیاری تغییرات دیگر که ال‌جی در پرچم‌دار جدید خانواده‌ی V ایجاد کرده، استفاده از نمایشگر اولد، محصول جدید ال‌جی را رودرروی گوشی‌های سامسونگ و نمایشگر‌های امولد آن‌ها قرار می‌دهد.

سال‌ها است که سامسونگ در گوشی‌های خود از نمایشگر امولد (که اغلب با نام سوپر امولد شناخته می‌شوند) استفاده می‌کند. اما تجربه‌ی ال‌جی در استفاده از نمایشگر‌های اولد به گوشی‌های سری G Flex محدود می‌شود تجربه‌ای که چندان هم خیره‌کننده نبود‍. در ادامه، به مقایسه‌ی نمایشگر اولد گوشی وی ۳۰ و نمایشگرهای امولد سامسونگ و همچنین مشکلات احتمالی که ممکن است کاربران ال‌جی وی ۳۰ در زمینه‌ی نمایشگر با آن مواجه شوند خواهیم پرداخت.

اولد و امولد: شباهت‌ها و تفاوت‌ها

نمایشگرهای امولد در واقع نوعی از نمایشگر‌های اولد هستند. حروف AM در عبارت »AMOLED»، مخفف Active Matrix به معنی ماتریس فعال است. در نمایشگر‌های اولد با ماتریس فعال، هر پیکسل به‌طور جداگانه تازه‌سازی می‌شود. درحالی‌که در نمایشگر‌های ماتریس غیر فعال، تازه‌سازی به‌صورت گروهی برای پیکسل‌ها انجام می‌شود. برای درک بهتر تفاوت میان انواع نمایشگر اولد، توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه ‌کنید.

مقاله‌های مرتبط:

    از طرفی نمایشگرهای اولد ساخت ال‌جی اغلب با عنوان P-OLED شناخته می‌شوند که در آن حرف P به معنی Plastic است که نشان می‌دهد لایه‌ی زیرین نمایشگر‌ از جنس پلاستیک است. اما جالب است بدانید که هر دو شرکت ال‌جی و سامسونگ، در ساخت نمایشگر‌های خود هم از ماتریس فعال و هم از پلاستیک در ساخت لایه‌ی زیرین نمایشگر خود استفاده می‌کنند. در واقع این استفاده از پلاستیک است که ساخت صفحات خمیده‌ی گوشی‌هایی نظیر G Flex و پرچم‌داران سامسونگ را امکان‌پذیر می‌کند. پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تفاوت پایه‌ای چندانی میان نمایشگر‌های امولد سامسونگ و اولد ال‌جی وجود ندارد.

    بااین‌وجود، تفاوت‌های موجود در پروسه‌ی تولید، استفاده از مواد اولیه متفاوت، آرایش ساب-پیکسل‌ها، کالیبراسیون و تفاوت‌های نرم‌افزاری از جمله مواردی هستند که می‌توانند موجب ایجاد تفاوت‌هایی بین نمایشگر‌های امولد سامسونگ و اولد ال‌جی شوند. برای مثال، در آرایش موسوم به Pentile سامسونگ، تعداد پیکسل‌های سبز دو برابر شده است؛ در مقابل ال‌جی تصمیم گرفته تعداد پیکسل‌های آبی را در نمایشگر وی ۳۰ دو برابر کند.

    در این زمینه‌، وب‌سایت Android Authority مقایسه‌ای میان نمایشگر اولد ال‌جی وی ۳۰ و سوپر امولد گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ از نظر دمای رنگ و میزان روشنایی انجام داده است. نتیجه این مقایسه نشان می‌دهد نمایشگر وی ۳۰ در مقایسه با اس ۸ پلاس رنگ‌های سردتری به نمایش می‌گذارد و اختلاف دمای رنگ این دو نمایشگر حدود ۱۰۰۰ کلوین است. برخلاف یافته‌های Android Authority، ال‌جی ادعا می‌کند دمای رنگ نمایشگر وی ۳۰ بسیار نزدیک به دمای رنگ اس ۸ پلاس است. در این زمینه، تفاوت میان یافته‌های این آزمایش و ادعای ال‌جی را می‌توان به تفاوت‌های نرم‌افزاری نسخه‌ی اصلی وی ۳۰ و نسخه‌ی اولیه که توسط Android Authority مورد آزمایش قرار گرفته است نسبت داد.

    در زمینه‌ی روشنایی، حداکثر روشنایی ال‌جی وی ۳۰  در حالت دستی معادل ۴۲۱ نیت و حداکثر روشنایی اس ۸ پلاس در حالت دستی ۳۹۸ نیت است که نشان‌دهنده‌ی برتری جزئی وی ۳۰ در این مقایسه است. اما اگر روشنایی را روی حالت خودکار قرار دهید، حداکثر روشنایی وی ۳۰ تا ۶۰۶ نیت افزایش می‌یابد،؛ درحالی‌که این میزان برای نمایشگر اس ۸ پلاس تنها تا ۵۳۵ نیت افزایش می‌یابد که بسیار کمتر از حداکثر روشنایی نمایشگر وی ۳۰ است. طبق ادعای وب‌سایت Display Mate، حداکثر روشنایی نمایشگر اس ۸ پلاس معادل ۱۰۰۰ نیت و حداکثر روشنایی نمایشگر وی ۳۰ احتمالا فراتر از ۶۰۶ نیت است؛ اما دستیابی به این روشنایی به تنظیمات نرم‌افزاری گوشی‌ها نیز وابسته است.

    مقایسه نمایشگر وی۳۰ و اس۸پلاس

    نتایج مقایسه‌ی روشنایی ودمای رنگ ال‌جی وی ۳۰ و اس ۸ پلاس سامسونگ

    مشکلات و عیوب احتمالی

    یکی از مشکلات مرتبط با پنل‌های اولد، مشکل سوختن موضعی پیکسل‌ها است که به‌عنوان پدیده‌ی Burn In نیز شناخته می‌شود. در این پدیده‌، اگر تصویری در قسمتی از صفحه‌نمایش به‌طور ایستا و به مدت طولانی نمایش داده شود، موجب سوختن پیکسل‌ها خواهد شد. خوشبختانه با افزایش کیفیت نمایشگر‌های اولد، پدیده‌ی سوختن موضعی پیکسل‌ها بسیار نادرتر از گذشته شده است. از طرفی، در برخی قسمت‌های ثابت نمایشگر، نظیر نوار اعلان و کلید‌های ناوبری، نظیر کلید هوم و کلید بازگشت احتمال سوختن پیکسل‌ها بیشتر است؛ در این مورد، در گوشی‌های سامسونگ با تغییر مکان جزئی کلید‌های ناوبری در بازه‌های زمانی مشخص، از سوختن پیکسل‌ها جلوگیری می‌شود.

    جدای از پدیده‌ی سوختن موضعی پیکسل‌ها که مربوط به تمام نمایشگر‌های اولد است؛ در زمان عرضه‌ی گوشی جی‌فلکس ۲ ال‌جی که از نمایشگر اولد استفاده می‌کرد، برخی از کاربران از مشکل یکدست نبودن روشنایی تصاویر نمایش داده‌شده توسط نمایشگر و وجود لکه‌های رنگی در نمایشگر شکایت داشتند.

    LG G Flex 2 vs Note 4 Display

    نمایشگر جی‌فلکس ۲ (سمت راست) در مقایسه با نوت ۴ سامسونگ (سمت چپ)

    مدتی پیش، رون آمادئو از وب‌سایت ArsTechnica، اقدام به بررسی نمایشگر یکی از نمونه‌های آزمایشی وی ۳۰ کرد. طبق اظهار نظر آمادئو، مشکل یکدست نبودن روشنایی تصاویر در وی ۳۰ نیز پابرجا است و به نظر می‌رسد حاشیه‌های نمایشگر روشن‌تر از دیگر نقاط آن هستند. با این وجود ممکن است این مشکل در نسخه‌های تولیدی وی ۳۰ برطرف شده‌ باشد.

    LG V30 vs. S8+ Display

    نمایشگر اس ۸ پلاس سامسونگ (سمت راست) و نمایشگر ال‌جی وی ۳۰ (سمت چپ)

    ال‌جی و سامسونگ تجربه‌ی زیادی در ساخت نمایشگر دارند. اما نمی‌توان کتمان کرد که تجربه‌ی ال‌جی در استفاده از نمایشگرهای اولد با اندازه‌های کوچک به‌مراتب کمتر از سامسونگ است. از این‌رو ممکن است ال‌جی در مورد نمایشگر اولد وی ۳۰ دچار مشکلاتی شود. اما با وجود این کم‌تجربگی، بررسی‌های اولیه حاکی از کیفیت مناسب نمایشگر وی ۳۰ ال‌جی بوده‌اند.

    نظر شما در مورد استفاده از نمایشگر اولد در آخرین محصول سری V ال‌جی چیست؟

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات