اپل در حال بررسی ترکیبی از کوانتوم دات و اولد برای صفحه نمایش آیفون‌ است

یک‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
اپل در آینده، راندمان بالا و مصرف انرژی کم تکنولوژی ال‌ای‌دی‌ کوانتوم‌دات و سرعت پاسخ صفحه‌نمایش‌ اولد را در یک دستگاه ادغام خواهد کرد.
تبلیغات

اختراع جدید اپل، تحت عنوان پیشنهادی «ترکیب تکنولوژی‌های LED کوانتوم‌دات و اولد برای صفحه‌نمایش‌های راندمان بالا»، توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده در هفته جاری منتشر شد. نوآوری شرح داده‌شده، عناصر مختلف تکنولوژی‌های صفحات نمایشگر مختلف ‌را در یک پیکسل واحد با زیر پیکسل‌هایی با ویژگی‌های هر دو تکنولوژی قرار می‌دهد؛ به عبارت دیگر، با استفاده از این فن‌آوری‌ها یک نمایشگر ترکیبی تولید می‌شود.

اما با توجه به وضعیت فعلی این دو فن‌آوری، مشخص نیست که امکان ساخت چنین نمایشگر ترکیبی وجود داشته باشد.

OLED

اولد تکامل آشکار ال‌سی‌دی است

نمایشگرهای اولد، کنتراست بیشتری نسبت به ال‌سی‌دی دارند و وضوح رنگ بهتری نسبت به ال‌سی‌دی ارائه می‌دهند. نمایشگر‌های انعطاف‌پذیری که در نمایشگاه‌های تجاری اخیر به‌وفور یافت می‌شوند، در واقع تکامل‌یافته‌ی تکنولوژی اولد هستند.

در یک صفحه نمایش ال‌سی‌دی سنتی، رنگ هر پیکسل به‌تنهایی تغییر می‌کند؛ اما روشنایی پیکسل‌ها توسط یک نور پس‌زمینه‌ی مشترک تأمین می‌شود. در مقابل در صفحه نمایش اولد، هر پیکسل خود یک منبع نور است و میزان روشنایی هر پیکسل قابل تنظیم است. در نتیجه، فناوری اولد بهینگی انرژی بیشتری نسبت به صفحه‌نمایش‌ ال‌سی‌دی دارد. به‌عنوان مثال، یک پیکسل سیاه هیچ انرژی مصرف نمی‌کند. این امر امکان استفاده‌‌های دیگر از یک صفحه اولد را هم فراهم می‌کند؛ مانند استفاده‌ی بخش کوچکی از آن برای مدت‌زمان طولانی و نمایش اطلاع‌رسانی‌ها، با حداقل مصرف انرژی.

OLED + QD

صفحه‌نمایش‌های اولد بدون نیاز به نور پس‌زمینه، می‌توانند نازک‌تر از تکنولوژی‌های رقیب باشند، درحالی‌که مشخصات دیگر مشابه‌ هستند. زمان پاسخ اولد می‌تواند به لحاظ تئوری تا ۰/۰۱ میلی‌ثانیه باشد. در مقابل زمان پاسخ در نمایشگر‌ ال‌سی‌دی مدرن ۱ میلی‌ثانیه است.

فرآیند تولید اولد در مقایسه با ال‌سی‌دی بسیار پیچیده‌تر است و حتی نفوذ یک ذره‌ی گرد و غبار به معنای از بین رفتن یک صفحه نمایش به‌طور کامل در طی مراحل ساخت اولیه است. هزینه ساخت هر صفحه‌ی اولد نیز بالاتر از ال‌سی‌دی است.

چه در طول مراحل تولید و چه در زمان استفاده، نفوذ آب یک مشکل عمده برای نمایشگر‌های اولد محسوب می‌شود. حتی تماس مقدار کمی از آب با زیربنای ارگانیک لایه‌ی زیرین صفحه نمایش، می‌تواند بلافاصله به کل صفحه نمایش آسیب برساند و نیاز به جایگزینی باشد.

کوانتوم دات تکنولوژی بزرگ بعدی است، اما هنوز زمان مناسب فرا نرسیده است

به نظر می‌رسد ایده‌ی مطرح‌شده توسط اپل، یک کوانتوم دات واقعی باشد که پیاده‌سازی آن با نمونه‌های تجارتی فعلی متفاوت است. در کوانتوم دات واقعی همانند اولد، نور در صورت نیاز تولید می‌شود و فناوری تکامل‌یافته‌ی آن به‌عنوان جانشینی برای اولد در آینده مطرح است.

تلویزیون‌های ال‌ای‌دی کوانتوم دات امروزه هم وجود دارند و از این تکنولوژی برای بهبود نور پس‌زمینه استفاده می‌شود، ولی در سطح پیکسل‌ هنوز از آن استفاده نمی‌شود.

وظیفه‌ی کوانتوم دات واقعی، عبارت است از جابجایی ذره‌های کوانتومی فوتولومینسانس پشت ال‌ای‌دی معمولی یا ذرات ارگانیک موجود در یک صفحه نمایش اولد که از خود نور منتشر می‌کنند.

QT + OLED

مزایای تکنولوژی کوانتوم دات نسبت به اولد عبارتند از عمر طولانی‌تر، رنگ‌های سبز اشباع‌شده‌ی بهتر، صفحه نمایش نازک‌تر از اولد و فرآیند تولید ساده‌تر از اولد در زمانی که تکنولوژی تکامل پیدا کند. به علاوه، با استفاده از نمایشگرهای واقعی کوانتوم دات می‌توان صفحه‌نمایش‌هایی تا ۱۰۰۰ پیکسل در اینچ تولید کرد.

زمان پاسخ نمایشگرهای کوانتوم دات نزدیک به ال‌ای‌دی است؛ در نتیجه یک صفحه نمایش هیبریدی سرعت تکنولوژی اولد را دارد.

چه زمانی ممکن است این نمایشگر‌های هیبریدی ظاهر شوند؟

 درحالی‌که تلویزیون‌های کیو ال‌ای‌دی با نور پس‌زمینه کوانتومی امروزه هم در بازار دسترس هستند، کوانتوم دات واقعی تنها در آزمایشگاه‌ها وجود دارد. توجه اپل قطعا معطوف به این تکنولوژی جدید شده و برای توسعه‌ی آن قدم برداشته است.

پرونده ثبت اختراع اپل درباره‌ی چالش‌های توسعه یک صفحه نمایش ترکیبی صحبت می‌کند و بیشتر در ارتباط با نحوه‌ی تولید آن و سپس استفاده واقعی از آن است. کاربرد و محل استفاده‌ی واقعی این نمایشگرها هنوز روشن نیست؛ اما به‌طور خلاصه در مورد این مسئله توضیح می‌دهد که ترکیب این دو تکنولوژی فرآیند پیچیده‌ای دارد و هنوز به‌طور کامل عملی نشده است.

مشخص نیست که تلاش‌های اپل، قبل یا بعد از ظهور نمایشگر‌های کوانتوم دات همگن منجر به تولید یک صفحه نمایش ترکیبی واقعی خواهد شد یا خیر. به نظر می‌رسد که اپل به آینده‌ی این نمایشگر‌ها امیدوار است و تلاش‌ می‌کند زمان پاسخ فن‌آوری را قبل از معرفی تکنولوژی جدیدتر بهبود ببخشد.

ضخامت تکنولوژی کیو ال‌ای‌دی در تلویزیون‌های با صفحه‌نمایش‌های کوچک نسبت به تکنولوژی اولد مناسب نیست؛ زیرا اکثر کاربران خواستار صفحه‌های نازک‌تر در گوشی‌های هوشمند خود هستند. کوانتوم دات واقعی به‌طور چشمگیری از کیو ال‌ای‌دی -مانند اولد- نازک‌تر است. اگر این دو تکنولوژی به‌درستی ادغام شوند، می‌توانند ضعف‌های یکدیگر را پوشش بدهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات