موتو ایکس: اولین دشمن واقعی آیفون

جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
مطالعه 5 دقیقه
موتو ایکس، در یک کلام همه آن‌ چیزی است که آیفون اپل نیست. محصولی که با بالاترین استانداردهای شخصی سازی بازار ارائه شده و در مقابل تمامی محدودیت‌های آیفون قرار می‌گیرد. امکانات سفارشی سازی وسیع این تلفن، به همراه سیستم عاملی متن باز و سخت افزاری نه خارق‌العاده، اما کافی و کار راه انداز، نه در رقابتی شاخ به شاخ بلکه در حالتی استراتژیک، آن را به یک ضد-آیفون قدرتمند تبدیل کرده است.
تبلیغات

اشتباه نشود. آیفون هنوز هم یکی از قدرتمندترین، زیباترین و خواستنی‌ترین محصولات بازار است و در این موضوع هیچ شکی نیست. اما آن‌چه که در اینجا مد نظر ماست، امتیازاتی است که موتو ایکس را به آیفون برتری می‌دهد. موتو ایکس به نوعی، بازتاب دهنده‌ی همان استراتژی مشهور گوگل است که در مورد محصولات دیگری چون نکسوس 7 هم به کار گرفته شده است.

موتو ایکس یک ضد-آیفون است، اما قاتل آن نیست. آیفون طی سال‌های گذشته در مقابل موجی از قدرتمندترین تلفن‌های اندرویدی و ویندوز فونی مقاومت کرده و موتو ایکس آن مهره‎ی خوش شانسی نیست که شوالیه آلومینیوم نشان را بر زمین بزند.

اما موتو ایکس، نمادی از همان فلسفه‌ای است که مرز میان اپل و گوگل را ایجاد کرده. جایی که اپل با اعتماد به نفس کامل و تنها با یک محصول تمام عیار وارد صحنه می‌شود، موتورولا و گوگل گلوله‌های خمیری خود را به سمت تنور پرتاب می‌کنند تا ببینند بالاخره کدامشان خواهد چسبید. گوگل با موتو ایکس به کاربر چنان آزادی می‌دهد که تاکنون در میان تلفن‌های هوشمند سابقه نداشته است. اینکه مشتریان این ایده را بپسندند یا خیر، همان چیزی است که موفقیت این محصول و استراتژی گوگل را رقم می‌زند یا Moto X را به کلی منزوی می‌کند.

Motorola Moto X

پس از ماه‌ها انتشار شایعات و تصاویر لو رفته، بالاخره در مراسمی نه چندان متعارف، شاهد معرفی موتو ایکس موتورولا بودیم که امضای گوگل را بر خود دارد. کاربر می‌تواند طراحی تلفن را پیش از خرید سفارشی کند و رنگ قاب پشتی، کناره‌ها و دکمه‌های تنظیم صدای آن را انتخاب نماید، آن هم ازمیان چندین رنگ دلنواز و یا طرح‌های فانتزی چوبی، حتی می‌تواند بر روی پشتش حکاکی کند.

بدین گونه، مردم وقتی موتو ایکس خود را در دست می‌گیرند، نه به یک تلفن هوشمند صرف، بلکه به ذوق و صلیقه‌ی خود می‌نگرند، به آن‌چه که از صمیم قلبشان برخواسته و راه به همان سوی دارد. این تعاریف قدری شاعرانه است، اما به معنایی غیر قابل انکار منتج می‌شود. حقیقتی که کاربران موتو ایکس، با محصولی که خریداری کرده‌اند بهتر ارتباط برقرار کرده و آن را بیشتر دوست می‌دارند.

شکست یا موفقیت این تلفن، مشخص می‌کند که بالاخره کدام فلسفه درست است؛ اینکه کاربر را به اختیار خودش بگذاریم تا انتخاب کند و خود کارها را پیش ببرد، یا به او آن چه را که واقعا نیاز دارد بدهیم. مانند دیکتاتوری که صلاح مردم را بخواهد. یک پارادوکس از نوع اپلی که برخلاف عقاید برخی که آن را غیرصحیح می‌دانند، تا کنون جواب داده و بیشترین رضایت را به همراه داشته است.

برخی می‌گویند که سکان صنعت موبایل به دست نا اهلان افتاده. کسانی که صفحه نمایش بزرگ و پردازنده‌های چند هسته‌ای را باب کرده‌اند، در حالی که ریشه‌ی مشکلات جای دیگری است. در سوی دیگر بسیارند کسانی که سرعت کلاک هسته‌ها را به کارایی عمومی و سهولت را به بزرگی ترجیح می‌دهند. چیزی که باید همه‌مان بپذیریم، این است که صنعت موبایل، صنعت سلیقه‌هاست، محدوده‌ای که علایق و ظواهر بر آن حکم می‌کند. پس خرد ما هم حکم می‌کند که به خواست کاربران احترام بگذاریم.

Motorola Moto X 57586940 20 610x436

موتو ایکس، با نگرشی متفاوت از اتمسفر حاکم بر بازار به میدان آمده، نه با پردازنده‌ی چند هسته‌ای، نه با نمایشگر بزرگ و پر زرق و برق، بلکه تنها آمده تا تجربه‌ی کاربران را ارتقا دهد و این همان نقطه‌ای است که ان را در مقابل آیفون قرار می‌دهد.

ما هر دو جناح را دوست داریم. اپل و سامسونگ هر دو در کنار هم شکل دهنده‌ی امروز دنیای موبایل هستند. اما در این میان جایگاه موتو ایکس کجاست؟ در کنار محصولاتی مانند گلکسی اس 4 اکتیو یا HTC وان مینی؟

سایت Moto Maker، تغییری در شیوه‌ی ارائه محصول به مشتری است. در خانه بنشینید و در مورد آن چه که واقعا دوست دارید، در آرامش و خلوت فکر کنید.

قیمت. بهای موتو ایکس در قالب یک قرارداد دو ساله، 199 دلار است. به آیفون نزدیک است. و ما همه می‌دانیم که مسئله‌ی قیمت، بسیار تعیین کننده است. موتو ایکس، نه رسما، بلکه به صورتی بالقوه، پرچمدار فعلی گوگل محسوب می‌شود و خواسته یا ناخواسته، با محصولاتی چون گلکسی اس 4 و HTC One مقایسه می‎شود و اتفاقا اعتبار اصلی این تلفن در میان مشتریان، نه بخاطر ویژگی‌های شخصی سازی، بلکه برای نام گوگل است. برند نکسوس همچنان پابرجاست. اما این رودخانه چند شاخه دارد. این را هم می‌گذاریم به پای هوشمندی گوگل.

یکی از تحلیل گران می‌گوید:

موتو ایکس مسیر پیشنهادی گوگل برای آینده‌ی دنیای موبایل است. محصولی که مشتریان را به سوی وابستگی بیشتر به اکوسیستم‌ها سوق می‌دهد.

موتورولا امیدوار است که این تلفن نقطه شروعی دوباره باشد تا بتواند مجددا برای خود سهمی در بازار دست و پا کند. اما برای گوگل چطور؟ محصولی راهبردی که بیشتر نقش استراتژیکی دارد؟

موفقیت همیشه باعث توسعه می‌شود و این توسعه می‌تواند گسترش در هر چیزی باشد که فکرش را بکنید. شاید در ادامه شاهد معرفی محصولاتی با پردازنده، صفحه نمایش یا حتی اندازه سفارشی باشیم!

Motorola Moto X

موتورولا تا کنون بیشتر، باری بر دوش گوگل بوده تا مهره بازی برای رقابت با اپل یا گوگل. اما اینجا همان جایی است که آینده‌ی شرکت شکل می‌گیرد.

می‌رسیم به عبارت «ساخته شده در آمریکا». حقه‌ای تبلیغاتی، راه کاری اقتصادی یا صرفا جهت اطلاع؟ این همان راهی است که اپل با مک پرو 2013 هم در پیش گرفته است. راهی که قطعا حداقل برای بازار امریکا، موثر خواهد بود، اما تا کجا و چه وقت، معلوم نیست.

در آخر، شما کاربران هستید که موفقیت یا شکست محصولات را سبب می‌شوید. پس لطفا ما را هم از نظرات خود مطلع کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات