اپل آیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
مطالعه 6 دقیقه
گزینه اپل آیدی در تنظیمات آیفون
ازآنجاکه بدون اپل آیدی نمی‌توان از تمام پتانسیل‌های گوشی آیفون و سایر محصولات اپل بهره‌ برد، در این مقاله به آپل آیدی و مشکلات احتمالی آن می‌پردازیم.
تبلیغات

امروزه تقریباً تمام دستگاه‌های دیجیتال، به حساب کاربری‌ای اختصاصی نیاز دارند تا تمام توانایی‌های خود را در اختیار کاربر قرار دهند؛ مثلاً کاربران دستگاه‌های ویندوزی هنگام خرید لپ تاپ به حساب کاربری مایکروسافت احتیاج دارند تا بتوانند از مزایای ذخیره‌سازی ابری فایل‌ها و هوش مصنوعی این شرکت بهره ببرند.

در مورد اپل که پیش‌ از سایر برندها استفاده از اکانت اختصاصی را به امری ضروری تبدیل کرده بود نیز به همین صورت است. داشتن آیفون، آیپد و مک بوک بدون اپل آیدی عملاً فایده خاصی ندارد؛ زیرا نمی‌توانید برنامه‌ای نصب کنید یا از بسیاری امکانات پیش‌فرض آن‌ها بهره ببرید. در ادامه با زومیت همراه باشید تا اپل آیدی و امکانات آن را بهتر بشناسید.

اپل آیدی چیست؟

اپل آیدی حسابی شخصی است که برای دسترسی به سرویس‌های اپل مانند اپل استور، آی کلود، آی مسج و سایر سرویس‌ها استفاده می‌شود. این حساب اطلاعات تماس، پرداخت و امنیتی را شامل می‌شود که برای وارد کردن اپل آیدی در هر دستگاهی به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

همان‌طور که گفتیم اپل آیدی شناسه‌ای منحصربه‌فرد شامل یک آدرس ایمیل و رمز عبور است و شما می‌توانید به‌صورت رایگان در سایت اپل یا هر پلتفرمی که از خدمات اپل پشتیبانی می‌کند، برای خود اپل آیدی بسازید؛ البته روند ساخت اپل آیدی در ایران کمی پیچیدگی دارد که در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

کاربرد اپل آیدی

کاربردهای اپل آیدی آنقدر زیاد است که شاید نتوانیم در این بخش به تمام آن‌ها بپردازیم اما سعی می‌کنیم با بیان اصلی‌ترین‌ها، شما را از مزایای حساب کاربری اپل مطلع کنیم.

  • فروشگاه برنامه‌های اپل یا اپ استور: با استفاده از اپل آیدی می‌توانید برنامه‌های رایگان، پولی یا دارای پرداخت درون برنامه‌ای را به‌راحتی دانلود کنید. با این کار برنامه‌های دانلودشده در تاریخچه‌ی اپل آیدی شما ذخیره می‌شوند و به‌راحتی می‌توانید هنگام خرید گوشی جدید نیز به آن‌ها دسترسی داشته باشید.
  • دسترسی به iCloud: با استفاده از اپل آیدی می‌توانید به فضای ذخیره‌سازی آی کلود دسترسی داشته باشید و عکس‌ها، فیلم‌ها، اسناد و سایر داده‌های خود را در آن ذخیره کنید. از دیگر قابلیت‌های iCloud می‌توان به مکان‌یابی و پشتیبان‌گیری از دستگاه، همگام‌سازی دستگاه‌هایی که از یک اپل آیدی استفاده می‌کنند و دسترسی به داده‌های خود از طریق مرورگر وب اشاره کرد.
آیکون فیس تایم اپل / FaceTime روی نمایشگر آیفون
  • iMessage و Facetime: دو سرویس یادشده از سرویس‌های انحصاری و اصلی اپل هستند که طبق نظرسنجی‌ها در ایالات متحده، یکی از دلایل خرید آیفون نیز محسوب می‌شوند. iMessage درست مانند پیام‌رسانی است که با سرویس SMS ادغام شده باشد و دو کاربری که از دستگاه‌های اپل و اپل آیدی استفاده می‌کنند می‌توانند از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند که امکانات خوبی دارد. Facetime نیز سرویسی انحصاری برای برقراری تماس ویدیویی به‌شمار می‌رود.
  • ذخیره داده‌های برنامه‌ها: درست مانند گوگل پلی، اپل آیدی نیز دیتای برنامه‌ها و بازی‌ها را در خود ذخیره می‌کند؛ یعنی می‌توانید با وارد کردن اپل آیدی خود در سایر دستگاه‌هایی که از سرویس‌های اپل پشتیبانی می‌کنند، به‌راحتی به دیتای ذخیره‌شده دسترسی داشته باشید.

کاربردهای اپل آیدی در اینجا تمام نمی‌شود و برای استفاده از سرویس‌های دیگری مانند Apple Music و Apple Books یا Apple TV نیز به حساب کاربری اپل نیاز دارید؛ اما ازآنجاکه بسیاری از سرویس‌های نام‌برده کاربرد خاصی برای کاربران ایرانی ندارند، از معرفی آن‌ها صرف‌نظر می‌کنیم.

ساخت اپل آیدی

متأسفانه به‌دلیل سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی اپل در چند سال اخیر و اجبار کاربران به استفاده از شماره موبایل هنگام ساخت اپل آیدی، ایجاد حساب کاربری اپل برای کاربران ایرانی با مشکلات زیادی همراه است. باید توجه کرد اپل از آن شرکت‌هایی نیست که به‌راحتی بتوان سیاست‌هایش را دور زد و همیشه نسبت به روش‌هایی که باعث فریبش می‌شود، بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند.

قویاً توصیه می‌کنیم که هیچ‌وقت سراغ خریدن اپل آیدی نروید، زیرا اکانت‌های فروخته‌شده از پشتیبانی خاصی بهره نمی‌برند و از آنجاکه گوشی‌های آیفون در مواقع خاص به اطلاعات امنیتی اکانت نیاز دارند، نداشتن آن اطلاعات ممکن است باعث قفل شدن اکانت و در نهایت دستگاه شما شود.

اگر قصد ایجاد حساب کاربری اپل را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش ساخت اپل آیدی Apple ID را مطالعه کنید. در مقاله‌ی یادشده جدیدترین روش‌های ساخت اپل آیدی با روش‌های مختلف توضیح داده شده است تا کاربران ایرانی هم بتوانند از سرویس‌های اپل استفاده کنند.

مشکلات اپل آیدی

در این بخش به مشکلات شناخته‌شده‌ای که ممکن است برای اپل آیدی‌تان پیش بیاید خواهیم پرداخت و راه‌حل‌های کارآمد رفع این مشکلات را شرح خواهیم داد.

فراموش کردن رمز عبور

فراموش کردن رمزعبور برای هر حساب کاربری امری طبیعی است؛ از این رو شرکت‌های مختلف راه‌های زیادی برای بازیابی پسوورد اکانت‌های مشتریان خود فراهم کرده‌اند. در مورد اپل آیدی به‌راحتی می‌توانید با رفتن به آدرس https://appleid.apple.com/sign-in و کلیک روی گزینه‌ی Forgot password، رمزعبور خود را ریست کنید.

صفحه فراموشی رمز عبور اپل آیدی

سعی کنید در انجام این کار از ابزارهای تغییر IP استفاده نکنید، چون ممکن است با خطاهایی روبه‌رو شوید. پس از این کار با روش‌هایی از جمله پاسخ به سؤالات امنیتی و استفاده از ایمیل پشتیبانی یا شماره تلفن، رمز عبور خود را ریست کنید.

البته پیش‌شماره‌ی کشور ایران در لیست شماره‌های اپل موجود نیست و چنین گزینه‌ای برای اکثر کاربران ایرانی دور از دسترس است؛ اما در هر صورت اگر قبلاً برای حساب خود شماره‌ای تعریف کردید، اکنون می‌توانید از آن برای ریست رمزعبورتان استفاده کنید.

قفل یا غیرفعال شدن اپل آیدی

اگر اپل آیدی یا رمزعبور خود را چندین بار و به‌صورت پشت‌سرهم اشتباه وارد سایت یا دستگاهی کنید یا اگر شخصی سعی کند بدون اجازه‌ی شما به حسابتان دسترسی پیدا کند، ممکن است Apple ID به‌دلایل امنیتی قفل شود یا پیامی مبنی بر غیرفعال شدن آن دریافت کنید.

ارور apple id locked

برای باز کردن قفل Apple ID، باید هویت خود را تأیید کنید و سپس رمزعبور خود را تغییر دهید. برای این کار می‌توانید از همان گزینه‌های بازیابی رمزعبور استفاده کنید؛ بنابراین نگران نباشید، زیرا مشکل قفل یا غیرفعال شدن به همین آسانی قابل حل است.

تداخل در استفاده از اپل آیدی

گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل استفاده از یک اپل آیدی در دستگاه‌های مختلف، عملکرد آن در دانلود برنامه‌ها و استفاده از iCloud دچار مشکل شود.

یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از چنین اختلالی، جدا کردن دستگاه‌ها در یک حساب iCloud است که مراحل انجام این کار را به‌طور کامل در مقاله‌ی آموزشی استفاده از یک اپل آیدی در دو گوشی شرح داده‌ایم.

مشاهده ارور Verification Failed

گاهی اوقات ممکن است برای دانلود برخی از برنامه‌هایی که دارای سیستم پرداخت درون برنامه‌ای هستند، نیاز باشد رمزعبور خود را وارد کنید تا اپ استور به اطلاعات پرداخت شما دسترسی داشته باشد.

ارور Verification Failed

در این زمان اگر اپ استور نتواند با سرور‌های اپل ارتباط برقرار کند، پیام Verification Failed را نمایش می‌دهد. استفاده از ابزارهای تغییر IP که آدرس ثابتی ندارند می‌تواند یکی از دلایل این ارور باشد. سعی کنید یک بار گوشی را خاموش و روشن کنید و سپس با چندین شبکه‌ی اینترنت مختلف و بدون ابزارهای تغییر IP اقدام به دانلود برنامه کنید.

خطای Unable to Connect to Server یا خطاهای مشابه که مربوط به ارتباط گوشی با سرورهای اپل می‌شوند نیز با راه‌حل مشابه مشکل Verification Failed قابل حل هستند.

مسلماً مشکلات مربوط به اپل آیدی به همین چند مورد محدود نمی‌شود، اما سایر خطاهای رایج اگر درست مانند ارورهای گفته‌شده نباشند، احتمالاً راه‌حل مشابه‌ای دارند و تنها صورت‌مسئله فرق می‌کند. همان‌طور که گفتیم اکثر مشکلات به‌دلیل وارد کردن اشتباه رمزعبور یا درست کار نکردن سرویس‌های اپل در ایران به وجود می‌آید.

در بخش مشکلات اپل آیدی به مشکلات مربوط به اکانت‌های خریداری‌شده اشاره‌ای نکردیم، زیرا پیش‌تر بیان کردیم که خرید چنین اکانت‌هایی را به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنیم؛ پس در صورت امکان حتماً از اپل‌ آیدی‌های شخصی استفاده کنید.

اگر شما هم در استفاده از اپل آیدی با مشکلاتی مواجه بوده‌اید که در این مقاله ذکر نشده است، لطفاً آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات