واکنش‌ها به بازگشت سم آلتمن: «مایکروسافت حالا نقش بسیار بزر‌گ‌تری در OpenAI دارد»

چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
چهره نگران سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل OpenAI
با بازگشت مجدد آلتمن به OpenAI، جنجال‌های چند روز اخیر بالاخره فروکش کرد و اکنون مایکروسافت نقش بسیار پررنگ‌تری در هیئت‌مدیره‌ی این شرکت ایفا می‌کند.
تبلیغات

OpenAI روز سه‌شنبه با بازگشت مجدد سم آلتمن به‌عنوان مدیرعامل این شرکت موافقت کرد و تا حدود زیادی به بحث‌های جنون‌آمیز درباره‌ی آینده‌ی استارتاپ هوش مصنوعی پایان داد. در‌ادامه نظراتی را مرور می‌کنیم که رویترز از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران درباره‌ی توافق OpenAI با آلتمن جمع‌آوری کرده است.

دنی هیوسون، رئیس تجزیه‌وتحلیل مالی در AJ BELL می‌گوید: «هنوز سؤالات مهمی درباره‌ی دلیل اخراج آلتمن و بی‌اطلاعی مایکروسافت از این تصمیم وجود دارد. آنچه واضح به‌نظر می‌رسد، این است که غول فناوری اهل ردموند اکنون نقش بسیار مهم‌تری ایفا خواهد کرد و شرکت هوش مصنوعی و مایکروسافت به‌طور یکپارچه‌تر به مسیرش ادامه خواهند داد.»

دنیلا هاثورن، تحلیلگر در CAPITAL.COM نوشت: «اخراج آلتمن تصمیم درستی نبود؛ زیرا پس‌ از این اتفاق، وضعیت OpenAI تیره‌وتار شد و سرمایه‌گذاران و کارمندان این شرکت به حمایت از مدیرعامل سابق، نارضایتی خود را به هیئت‌مدیره اعلام کردند.»

هاثورن در‌ادامه‌ی توضیحاتش اعلام کرد: «مایکروسافت از بازگشت آلتمن به OpenAI حمایت کرد؛ اما غول فناوری اکنون قصد دارد در هیئت‌مدیره‌ی جدید شرکت هوش مصنوعی که در ماه‌های آینده تشکیل خواهد شد، حضور داشته باشد تا دیگر مثل چند روز قبل با شنیدن خبری مثل اخراج مدیرعامل، غافل‌گیر نشود.»

سهام‌دار OpenAI، شرکت THRIVE CAPITAL می‌گوید: «OpenAI این قابلیت را دارد که یکی از شرکت‌های مهم تاریخ باشد. آلتمن و بروکمن تعهد زیادی به یکپارچگی شرکت دارند و توانایی آن‌ها برای الهام‌بخشیدن به دیگران و رهبری بی‌نظیر است.»

THRIVE CAPITAL در بخش دیگری از توضیحاتش اعلام کرد: «انعطاف‌پذیری و قدرتی که در روزهای اخیر از کل اعضای تیم OpenAI مشاهده کردیم، عالی بود. باور داریم این بهترین نتیجه‌ برای شرکت، کارمندان و کسانی است که محصولاتی بر‌پایه‌ی فناوری‌های OpenAI ساخته‌اند.»

IPEK OZKARDESKAYA، تحلیلگر بانک Swissquote نوشت: «ناراحتی آلتمن تا حدودی موجودیت OpenAI را دچار تردید کرد. اکنون شاید نتیجه برای مایکروسافت ناامیدکننده باشد. اگرچه سازنده‌ی ویندوز از ظهور ChatGPT سود می‌برد؛ اما OpenAI همچنان به‌عنوان واحدی جداگانه به‌کار خود ادامه خواهد داد و درنتیجه، حضور آلتمن در تیم داخلی مایکروسافت منتفی است.»

سم آلتمن / Sam Altman مدیرعامل سابق OpenAI در کنفرانس توسعه دهندگان

سوزانا استریتر، رئیس پول و بازار، هارگریوز لنسداون می‌گوید: «درحالی‌که هنوز مشخص نیست دلیل جدایی اولیه‌ی آلتمن از OpenAI چه بود، دیدگاه او درباره‌ی نحوره‌ی مدیریت شرکت بر مسیر آینده غالب خواهد شد؛ زیرا او زیرنظر هیئت‌مدیره‌ی جدید به فعالیتش ادامه خواهد داد.»

کلوین وانگ، تحلیلگر اوآندا با انتشار پستی نوشت: «اتفاقات اخیر در هیئت‌مدیره نشان داد آلتمن تا زمانی‌که مسئولیت OpenAI را برعهده داشته باشد، از حمایت کامل مایکروسافت برخوردار خواهد بود و نباید تأثیر منفی بین مشارکت OpenAI و مایکروسافت ایجاد شود. ازنظر شرکت‌هایی مثل مایکروسافت، آلتمن و بروکمن باتوجه‌به ابتدایی‌بودن هوش مصنوعی در مقطع کنونی بدون هیچ‌گونه مانعی، برای همکاری در فرهنگ استارتاپی مناسب‌تر هستند.»

مک یون تین، مدیر مرکز حمایت از سرمایه‌گذاران در دانشگاه ملی سنگاپور گفت: «شاید دلایل قانع‌کننده‌ای برای حضورنیافتن مایکروسافت در هیئت‌مدیره‌ی OpenAI وجود داشته باشد. حتی امکان دارد این شرایط برای محافظت از مایکروسافت دربرابر اقدامات ضدرقابتی یا درگیری‌ها نتیجه‌بخش باشد؛ زیرا سازنده‌ی ویندوز واحد هوش مصنوعی اختصاصی خود را نیز دراختیار دارد.»

یون تین در‌ادامه توضیح داد: «بازگشت آلتمن می‌تواند به آشفتگی‌های چند روز اخیر پایان دهد؛ اما شاید مسائل عمیق حاکمیتی همچنان پابرجا بمانند. آلتمن بسیار قدرتمند به‌نظر می‌رسد و مشخص نیست هر هیئت‌مدیره‌ای بتواند بر کار او نظارت کند. خطر اصلی این است که هیئت‌مدیره نفوذ لازم را نداشته باشد و شاید این اقدام را مایکروسافت و آلتمن انجام داده‌اند تا دست مدیرعامل OpenAI برای انجام کارها آزادتر باشد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات