اولین نگاه نزدیک به فیلمبرداری سه‌بعدی آیفون ۱۵ پرو؛ واقع‌گرایانه و «وحشتناک»

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
رابط کاربری دوربین آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس
جوانا استرن، خبرنگار معروف صنعت فناوری، به‌لطف ارتباطات نزدیکی که با اپل دارد، به‌صورت اختصاصی با قابلیت فیلمبرداری سه‌بعدی آیفون کار کرده است.
تبلیغات

درهم‌تنیدگی اکوسیستم اپل یکی از اصلی‌ترین نقاط قوت این شرکت است. تولیدکننده‌ی آیفون، مک بوک، آیپد و ویژن پرو تا حد امکان تمامی محصولاتش را به یکدیگر مرتبط می‌کند تا اگر سراغ خرید یکی از آن‌ها رفتید، به خرید دستگاه‌های دیگر هم ترغیب شوید.

تحلیلگران باور دارند که ویژن پرو، اولین هدست واقعیت ترکیبی اپل، مرکز اکوسیستم سودآور جدید این شرکت است. ویژن پرو به روایت اپل «کامپیوتری مکان‌مند» محسوب می‌شود که مستقیماً روی صورت شما قرار می‌گیرد و قدرت پردازشی قابل‌ توجهی دارد. اپل عبارت مکان‌مند یا فضایی (Spatial) را به محتواهای سه‌بعدی نسبت می‌دهد.

زن جوان لباس زرد با هدست ویژن پرو اپل / Apple Vision Pro

اپل هنگام رونمایی ویژن پرو گفت این هدست واقعیت ترکیبی می‌تواند ویدیوهای سه‌بعدی پخش کند تا در محیط مجازی غوطه‌ور شوید. این شرکت همچنین هنگام رونمایی آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس در اواخر شهریور گفت این دو گوشی می‌توانند ویدیوی مکان‌مند سه‌بعدی برای تماشا در ویژن پرو ضبط کنند.

iOS 17.2 قابلیت ضبط ویدیوی سه‌بعدی آیفون را فعال می‌کند

نسخه‌ی بتای سیستم‌عامل iOS 17.2 که شب گذشته در دسترس قرار گرفت، قابلیت ضبط ویدیوی سه‌بعدی را در آیفون فعال می‌کند. این سیستم‌عامل اواخر سال ۲۰۲۳ از فاز بتا خارج می‌شود. اپل عرضه‌ی ویژن پرو را برای اوایل ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی کرده است.

ایده‌ی اپل این است که وقتی ویژن پرو به بازار آمد، کاربران آیفون ویدیوهای سه‌بعدی متعددی را روی گوشی خود ضبط کرده باشند و در همان لحظه‌ی خرید ویژن پرو به تماشای ویدیوهای سه‌بعدی مشغول شوند.

ضبط ویدیوی سه‌بعدی آیفون فعلاً به‌درستی کار نمی‌کند، اما اپل با دعوت از جوانا استرن، خبرنگار معروف وال‌استریت ژورنال، در محیطی کنترل‌شده به او اجازه داد که مشغول ضبط ویدیوی سه‌بعدی شود و آن ویدیو را روی ویژن پرو ببیند. استرن تجربه‌ی ضبط ویدیوی سه‌بعدی آیفون ۱۵ پرو را به‌صورت عمومی به‌اشتراک گذاشته است.

مرد جوان ریشی خندان با هدست اپل ویژن پرو

به گفته‌ی جوانا استرن، پس از نصب بتای iOS 17.2، در منوی تنظیمات گزینه‌ی جدیدی برای ضبط ویدیوی سه‌بعدی خواهید دید که به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال است. پس از فعال‌سازی در بخش تنظیمات، وارد اپلیکیشن دوربین می‌شوید و آیکون هدست را فعال می‌کنید تا ضبط ویدیوی سه‌بعدی امکان‌پذیر شود.

جوانا استرن می‌گوید دوربین‌های عریض و فوق عریض آیفون ۱۵ پرو در نقش سیستم ضبط استریوسکوپی عمل می‌کنند. این دو دوربین، دو ویدیوی 1080p مجزا را ضبط می‌کنند تا چشم‌انداز هر یک از دو چشم کاربر، شبیه‌سازی شود (همین موضوع حجم فابل نهایی را به‌شدت بالا می‌برد).

برای ضبط ویدیوی سه‌بعدی باید حتما گوشی را در حالت افقی نگه دارید. وقتی ویدیوی نهایی را در ویژن پرو پخش کنید، هر چشم شما یکی از ویدیوهای ضبط‌شده با دوربین عریض یا فوق عریض را می‌بیند. در نهایت مغز هر دو ویدیو را ترکیب می‌کند تا حسی شبیه ویدیوهای سه‌بعدی داشته باشید.

هدست اپل ویژن پرو / Apple Vision Pro از نمای جلو پس زمینه تاریک

استرن می‌گوید با آیفون ۱۵ پرو در محیط کنترل‌شده‌ی اپل مشغول فیلمبرداری از آشپزی شد که یک تکه سوشی نگه داشته بود: «وقتی ویدیو را در ویژن پرو تماشا کردم، سوشی و چاپستیک‌ها واقعاً سه‌بعدی به نظر می‌رسیدند. آن‌ها مشخصاً در پیش‌زمینه‌ی تصویر بودند و درمقایسه‌با سایر بخش‌های تصویر، به من نزدیک‌تر دیده می‌شدند. البته که هنگام ضبط ویدیو، نورپردازی بی‌نقص بود؛ باید ببینیم که در شرایط غیرایدئال چگونه عمل می‌کند.»

اپل چند نمونه‌ی دیگر از ویدیوهای سه‌بعدی را به جوانا استرن نشان داد: «در یکی از ویدیوها، پدر یک خانواده در پشت خودروی کاروان مشغول تعریف‌کردن داستان برای کودکانش بود. ویدیو آنقدر واقع‌گرایانه و راحت بود که تقریباً وحشت کردم.» استرن می‌گوید محتواهای مکان‌مند، صمیمیتی در خود دارند که نمونه‌ی آن را نمی‌توان در عکس‌ها و ویدیوهای سه‌بعدی پیدا کرد.

اپل گفته که هدست واقعیت ترکیبی ویژن پرو اوایل سال ۲۰۲۴ در آمریکا عرضه می‌شود. قیمت هدست واقعیت مجازی مورد بحث ۳٬۴۹۹ دلار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات