عبور از تحریم‌؟ پردازنده 5G هواوی میت ۶۰ پرو همچنان خبرساز است

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۳
مطالعه 2 دقیقه
هواوی میت ۶۰ پرو / Huwei Mate 60 Pro در داخل آب
بررسی‌ها نشان می‌دهد سرعت اینترنت میت ۶۰ پرو در حد و اندازه‌ی آیفون و سایر گوشی‌های 5G است. آیا هواوی سرانجام توانسته پردازنده‌ی 5G بسازد؟
تبلیغات

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی اختصاصی می‌گوید سرعت اتصال بی‌سیم هواوی میت ۶۰ پرو در شماری از آزمون‌ها به جدیدترین مدل‌های آیفون‌ اپل شباهت دارد. با وجود سکوت خبری هواوی، در هفته‌ی اخیر ادعا شده بود جدیدترین پرچمدار این شرکت در سایه‌ی تحریم‌های ایالات متحده به تراشه‌ی 5G مجهز است.

رونمایی میت ۶۰ پرو پیام مهمی در بر دارد: هواوی تا حد زیادی از تحریم‌های آمریکا عبور کرده است

بلومبرگ به‌طور مشخص‌تر می‌گوید گوشی گران‌قیمت جدید هواوی «پهنای باند مشابه سایر گوشی‌های 5G» دارد (قیمت موبایل میت ۶۰ پرو حدوداً ۸۹۰ یورو است). میت ۶۰ پرو که هفته‌ی گذشته بدون هیاهوی رسانه‌ای عرضه شد، پیام مهمی در بر دارد: غول چینی صنعت فناوری توانسته از تحریم‌های آمریکا عبور کند و تراشه‌ی 5G در گوشی‌هایش قرار دهد.

هواوی در مرکز تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین بوده است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ وارد فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا شد و ارتباطش را با بسیاری از تأمین‌کنندگان از دست داد. هواوی در سال‌های نه‌چندان دور به‌طور موقت بزرگ‌ترین برند بازار موبایل شده بود، اما اکنون جایی در بین پنج شرکت برتر ندارد. آمریکا، هواوی را تهدیدی برای امنیت ملی می‌داند.

میت ۶۰ پرو توانست در آزمون‌های بلومبرگ با سیم‌کارت اپراتور چاینا موبایل به سرعت ۳۵۰ مگابیت‌برثانیه دست پیدا کند. ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌ی اجتماعی ویبو نشان می‌دهند میت ۶۰ پرو به سرعت یک گیگابیت‌برثانیه نیز نزدیک می‌شود.

بر اساس بررسی‌های بلومبرگ، احتمالاً تراشه‌ی 5G گوشی میت ۶۰ پرو توسط شرکت چینی SMIC تولید شده است. ساخت این پردازنده، دستاوردی بزرگ برای صنعت تراشه‌ی چین محسوب می‌شود. قیمت CPU و هزینه‌ی تولید پردازنده بسیار بالا است، اما این کار در بلندمدت می‌تواند به کاهش هزینه‌های عملیاتی ختم شود. احتمالاً SMIC فعلاً به سوددهی قابل‌توجهی دست پیدا نمی‌کند.

همچنان نمی‌دانیم که گوشی میت ۶۰ پرو از چه پردازنده‌ای استفاده می‌کند. احتمالاً این گوشی از پردازنده‌ی کرین 9000S بهره می‌برد. یک تحلیلگر می‌گوید تراشه‌ی به‌کاررفته در میت ۶۰ پرو فناوری پکیجینگ پیشرفته‌ای دارد و بیشتر از حد معمول انرژی مصرف می‌کند. ساخت کرین 9000S برای SMIC هزینه‌برتر از شرکت‌های خارج از چین است، اما ظاهراً هواوی هزینه‌های اضافی را تقبل می‌کند.

هواوی هفته‌ی گذشته گفت میت ۶۰ پرو «قدرتمندترین میت تاریخ» است، اما هیچ مشخصاتی درباره‌ی پردازنده ارائه نداد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات