با کاهش فروش گوشیهای جدید، بازار جهانی محصولات ریپک و دستدوم رونق گرفته است
بازار فروش گوشیهای هوشمند طی سهماههی اخیر، روندی کاهشی را دنبال کرده که البته چنین آماری با توجه به رکود در اقتصاد جهانی، چندان تعجبآور نیست. گزارش کانترپوینت و کانالیس نشان میدهد حتی درصورت مشاهدهی نشانههای بهبود بازار گوشیهای هوشمند در آینده، روند کاهش فروش این محصولات همچنان ادامه خواهد یافت. در این گزارشها اشاره شده مردم همچنان خرید گوشیهای ارزانتر را در اولویت قرار میدهند و به همین دلیل شاهد رونق بازار محصولات دستدوم، ریپک و ریفربیش هستیم.
منظور از گوشیهای ریپک، دستگاههایی است که درواقع دستدوم هستند اما قطعات و اجزای مختلف آنها احتمالاً تعویض شده و مجدداً در جعبههایی شبیه نمونههای اصلی و نو قرار داده شده است. اما گوشیهای ریفربیش به دستگاههایی گفته میشود که بهدلیل مشکل و نقص فنی به کارخانهی سازنده مرجوع شدهاند و شرکت سازنده، پساز رفع مشکل بار دیگر آن گوشی را با قیمت کمتر روانهی بازار کرده است.
طبق گزارش شرکت تحلیلی کانترپوینت، بازار گوشیهای هوشمند برای هشتمین سهماههی متوالی با افت فروش مواجه بوده و درواقع میزان فروش این محصولات درمقایسهبا بازهی زمانی مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد کمتر است. گزارش کانالیس نشان میدهد افت فروش گوشیهای هوشمند در سهماههی دوم ۲۰۲۳ حدود ۱۱ درصد بوده است.
سامسونگ بهدلیل عرضهی تعداد زیادی گوشی میانرده سری گلکسی A، در این بازار تسلط دارد. گزارش کانترپوینت نشان میدهد اپل جایگاه دوم بازار را بهخود اختصاص داده، اما سهم این برند نسبتبه سهماهههای دوم سالهای گذشته بیشتر بوده است. شرکتهای چینی شیائومی، اوپو و ویوو نیز به ترتیب در جایگاه سوم، چهارم و پنجم قرار گرفتند. گفتنی است هردو شرکت تحلیلی کانالیس و کانترپوینت، سهم بازار مشابهی را برای برندهای مختلف سازندهی گوشیهای هوشمند اعلام کردهاند.
کانترپوینت میگوید بازار گوشیهای ردهبالا رشد زیادی داشته است. درواقع گوشیهای بالای ۶۰۰ دلار بهعنوان محصولات ردهبالا درنظر گرفته میشوند و اکنون برای اولینبار ۲۰ درصد از سهم بازار را بهخود اختصاص دادهاند. همانطور که تِککرانچ اشاره میکند، سهماههی دوم ۲۰۲۳ برای اپل بسیار خوب بوده زیرا اکثر آیفونهای این شرکت بالای ۶۰۰ دلار قیمت دارند. کانترپوینت همچنین خاطرنشان کرد فروش اپل در بازار هند با رشد سالانهی ۵۰ درصدی همراه بوده است.
درحالیکه بازار کلی گوشیهای هوشمند همچنان روند کاهشی دارد، گزارشی که اوایل سال جاری منتشر شد نشان میدهد بازار گوشیهای ریفربیش و ریپک نسبتبه سال گذشته ۱۶ درصد رشد داشته است. این یعنی مصرفکنندگان تمایل بیشتری به خرید دستگاههای دستدوم دارند.
از گزارش کانالیس و کانترپوینت میتوان به این نتیجه رسید که شرکتهای سازندهی گوشیهای هوشمند بهسختی تلاش میکنند تا با ارائهی طرحهای تخفیفی و فروش ویژه، موجودی دستگاههای قدیمی خود را هرچه سریعتر عرضه کنند و بدینترتیب مسیر افزایش تقاضا برای گوشیهای جدیدتر را بهبود دهند.
کانالیس اشاره میکند فعالیت بازاریابی سازندگان گوشیهای هوشمند برای معرفی محصولات جدید، افزایش یافته است. علاوهبر این شرکتهایی مثل ویوو، اوپو و شیائومی، گوشیهای زیر ۲۰۰ دلار خود را ازطریق کانالهای خردهفروشی عرضه میکنند که این اقدام میتواند کلید رشد چشمگیر فروش آنها در کشورهایی مثل هند باشد.
نظرات