۹ دلیل برای نخریدن گوشی‌های سری S‌ سامسونگ و جایگزینی آن با سری A

جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
دلایل نخریدن گوشی سری گلکسی S و جاگزینی آن با سری گلکسی A
آیا قصد خرید گوشی‌های گلکسی سامسونگ را دارید؟ در اینجا دلایلی برای نخریدن پرچم‌داران سامسونگ و جایگزینی آن با گوشی میان‌رده این شرکت آورده شده است.
تبلیغات

اگر به خرید گوشی جدید سامسونگ فکر می‌کنید، حتما بررسی‌های زیادی دیده‌اید و مقاله‌های زیادی هم خوانده‌اید. همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید، بیشتر پوشش رسانه‌ای درباره‌ی گوشی‌های پرچم‌دار است؛ زیرا تمام نوآوری‌های جدید برای آن‌ها اتفاق می‌افتد.

بااین‌وجود، برای خریداران طبقه‌ی متوسط که خواهان تجربه‌ی خوب از گوشی‌های هوشمند هستند، سری میان‌رده گلکسی A سامسونگ ارزش به مراتب بهتری درمقایسه‌با سری پرچم‌دار گلکسی S دارد. در ادامه به ۹ دلیل که چرا این‌طور فکر‌ می‌کنیم، می‌پردازیم.

۱- هر دو نرم‌افزار یکسان دارند

پنل جلویی گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

چه سری گلکسی S و چه سری گلکسی A را انتخاب کنید، تجربه‌ی نرم‌افزاری یکسانی از پوسته‌ی رابط کاربری One UI سامسونگ در اختیار دارید. البته پرچم‌داران کمی سریع‌تر آپدیت‌های نرم‌افزاری را دریافت می‌کنند؛ اما تأخیر بین این دو آنقدر زیاد نیست که آزاردهنده باشد.

در حقیقت این شرکت درست مانند گلکسی اس ۲۳ اولترا و دیگر پرچم‌داران سامسونگ، اکنون تا چهار سال آپدیت‌های اصلی اندروید و پنج‌سال آپدیت‌های امنیتی را برای گوشی‌های میان‌رده خود از جمله گلکسی A53 و گلکسی A33 عرضه می‌کند.

۲- هر دو عمر باتری مشابهی دارند

بازی با گلکسی A53 سامسونگ

عمر باتری در گوشی‌های گلکسی S و گلکسی A نیز چندان متفاوت نیست. در حقیقت حتی گوشی‌های اقتصادی سامسونگ هم امروزه باتری‌هایی با ظرفیت حداکثر ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت دارند که برای استفاده‌ی سبک تا متوسط دو روز کامل دوام می‌آورند.

از طرفی، پرچم‌داران سامسونگ سرعت شارژ سریع‌تر، شارژ بی‌سیم و قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس دارند؛ اما این ویژگی‌ها ضروری نیستند و بیشتر می‌توانند برای علاقه‌مندان و کاربرانی که واقعا نیاز دارند، بسیار مفید باشد.

۳- نمایشگرهای باکیفیت در هر دو سری!

رابط کاربری گلکسی A73 سامسونگ

از زمانی‌که حفره‌ی بالای نمایشگر رایج‌تر شده، تشخیص گوشی‌های پرچم‌دار از گزینه‌های ارزان‌تر هنگام نگاه‌کردن به نمایشگر، دشوارتر از همیشه شده است.

برای مثال، اگر گلکسی S22‌ پلاس و A53 را کنار هم قرار دهید و خواهید دید که چه‌قدر شبیه‌به‌هم هستند. قیمت اولی از ۹۹۹ دلار و دومی از ۴۴۹ دلار شروع می‌شود. قیمت گوشی‌های مذکور در زمان نگارش این مقاله به‌ترتیب حدود ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. پرچم‌دارها حاشیه‌های پایینی کم‌تری دارند؛ اما شما با صرف هزینه‌ی بیشتر برای یک گوشی جدید، پیشرفت عمده‌ای در نمایشگر به‌دست نمی‌آورید.

۴- نیاز به درگاه کارت حافظه MicroSD

نیاز به میکرو اس‌دی یکی از دلایل خریدن گوشی‌ سری A به‌جای سری S

کارت‌های حافظه قیمت مناسبی دارند. برای مثال، ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی داخلی بیشتر در یک گوشی ۱۰۰ دلار هزینه‌ی اضافی دارد؛ اما اگر جداگانه یک کارت حافظه MicroSD بخرید، می‌توانید همین مقدار حافظه را با قیمتی کم تر از ۲۰ دلار تهیه کنید. به‌علاوه، با کارت‌های حافظه نیازی نیست منتظر انتقال داده‌های خود بمانید؛ تنها کافی است آن را از گوشی قدیمی خود خارج کرده و در گوشی جدید قرار دهید.

خوشبختانه گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ همچنان از درگاه کارت حافظه MicroSD با قابلیت پشتیبانی تا یک ترابایت بهره می‌برند. پشتیبانی از کارت حافظه MicroSD یکی از ویژگی‌هایی است که دیگر در پرچم‌داران امروزی وجود ندارد و گمان می‌کنیم به‌زودی از تمام گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی نیز حذف شود.

۵- شما به ویژگی‌های پرچم‌دار نیاز دارید؟

پسر جوان در حال عکس برداری با گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra

ویژگی‌ها موجود در پرچم‌داران سامسونگ نیاز بسیاری از افراد نیست؛ مگر اینکه کاربر قدرتمند، گیمر یا خوره‌ی تکنولوژی باشید. در غیر این‌صورت، پرداخت هزینه‌ی بالا برای ویژگی‌های ممتازی که معمولاً از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، منطقی نیست.

ویژگی‌هایی مانند شارژ بی‌سیم، فیلم‌برداری 8K یا دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی شاید روی کاغذ هیجان‌انگیز به‌نظر برسند؛ اما با توجه به وضعیت فعلی فناوری، وجود آن‌ها در گوشی شما غیرضروری است.

۶- گوشی‌های قدیمی‌تر سری A با شارژر و جک صوتی عرضه می‌شوند

پورت شارژ، جک هدفون و اسپیکر گلکسی A72 و گلکسی A52 سامسونگ

همان‌طور که پیش‌بینی می‌کردیم، سامسونگ جک هدفون و شارژر درون جعبه را همانند پرچم‌دارانش از گوشی‌های میان‌رده خود حذف کرده است.

بااین‌حال، اگر با خرید مدل‌های قدیمی‌تر مشکلی ندارید، گلکسی A32، گلکسی A52 و گلکسی A72 هنوز هم با هر دوی این ویژگی‌ها عرضه می‌شوند که نقطه عطف بزرگی برای خریداران و علاقه‌مندان به گوشی‌های اقتصادی است.

۷- مقاومت به چه قیمتی؟

استفاده از قاب محافظ گلکسی اس ۲۳ اولترا برای جلوگیری از آسیب

دلیل اصلی گران‌بودن گوشی‌های پرچم‌دار این است که سخت‌افزار آن‌ها کیفیت بهتری دارد و دوام بیشتری دارند و می‌توانند از پس بسیاری از کارها سربلند بیرون بیایند.

برای مثال سری گلکسی اس ۲۲ را در نظر بگیرید که این خانواده با محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس در جلو و پشت عرضه می‌شوند و به‌قدری مقاوم هستند که عملا دیگر نیازی به کاور پشتی یا محافظ صفحه‌نمایش ندارید.

باوجود آگاهی از این موضوع، بسیاری از افراد از جمله خود من، هر چقدر هم که شیشه قوی باشد، خطر حمل گوشی‌ را بدون این لوازم جانبی نمی‌پذیریم. این مورد قابل درک است؛ چراکه ترک خوردن صفحه‌نمایش به‌شدت به زاویه‌ی سقوط آن و ارتفاع بستگی دارد.

نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که اگر می‌خواهید لوازمی برای حفاظت بیشتر بخرید، چرا باید برای سخت‌افزارهای قوی‌تر هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنید؟

اگر واقعا سربه‌هوا هستید، پوشش‌های پشتی و محافظ‌های صفحه‌نمایش اغلب ارزان هستند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را در طول عمر گوشی بدون شکستن گوشی تعویض کنید.

۸- تعویض هر سه‌سال یک‌بار گوشی

نمای پشت گلکسی A53 سامسونگ

حالا که صحبت از طول عمر شد، میانگین طول عمر یک پرچم‌دار نیز بیشتر از جایگزین‌های ارزان‌تر است. در حالت اول، از دوربین بهتر، پردازنده‌ی قوی‌تر، بلندگوهای بلندتر، گواهی IP68، رم بیشتر، حافظه ذخیره‌سازی بیشتر و شارژ سریع‌تر بهره می‌برید. با تمام این تفاسیر، به‌راحتی می‌توانید بیش از ۵ سال از یک پرچم‌دار سامسونگ استفاده کنید.

مشکل این است که باتری‌های گوشی‌ها از لیتیوم‌یونی ساخته شده‌اند و با گذشت زمان در دو تا سه سال، آنقدر ضعیف می‌شوند که استفاده از گوشی تا حدی غیرممکن می‌شود. در این مرحله، اکثر افراد به‌هرحال به خرید گوشی جدید فکر می‌کنند. طبیعتاً در کشور ما به‌دلیل قدرت خرید بسیار پایین، تعویض گوشی پرچم‌دار بسیار گران تمام خواهد شد و حتی تعویض باتری نیز آنچنان مقرون به‌صرفه نیست؛ این در حالی است که معمولاً خرید باتری اورجینال، خود چالشی بسیار بزرگ محسوب می‌شود.

این یعنی حتی اگر تمام قطعات دیگر به‌خوبی کار کنند، خرابی باتری شما را به خرید گوشی یا تعویض باتری سوق می‌دهد. تا زمانی‌که باتری‌های گرافینی به جریان اصلی تبدیل نشوند، این مشکل همچنان وجود خواهد داشت. در هر دوصورت، گوشی‌های میان‌رده هزینه‌ی تما‌شده کمتری برای کاربر خواهند داشت.

۹- گوشی‌های سامسونگ ارزش خود را حفظ نمی‌کنند

صفحه نمایش و رابط کاربری One UI در گوشی گلکسی A72 و گلکسی A52 سامسونگ در حالت ایستاده

پرداخت هزینه‌ی زیاد برای گوشی که تنها پس از چند ماه مالکیت آن، نزدیک به یک‌سوم ارزش خود را از دست خواهد داد، حس خوبی نیست. وقتی یک پرچم‌دار جدید می‌خرید، این کار را با این انتظار انجام می‌دهید که از هر گوشی دیگری در بازار ارزشمندتر است.

متاسفانه گوشی‌های سامسونگ ارزش بازار خود را به‌خوبی آیفون‌ها حفظ نمی‌کنند؛ بنابراین انتخاب سری ارزان‌تر گلکسی A از نظر اقتصادی منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

سامسونگ پرچم‌داران قدرتمندی می‌سازد؛ اما آیا برای شما مناسب هستند؟

گلکسی اس ۲۳ اولترا / Galaxy S23 Ultra در دست

هنگام خرید پرچم‌دار، واقعا باید بدانید که چه کاری می‌خواهید با آن انجام دهید. در مقام مقایسه، سری گلکسی A سامسونگ با داشتن امکانات کم‌تر بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند.

از منظر تجاری، کاملا منطقی به‌نظر می‌رسد که سامسونگ برخی ویژگی‌ها را در گوشی‌های ارزان‌ترش تعدیل کند تا پرچم‌دارانش جذاب‌تر به‌نظر برسند. تنها مادامی‌ که استفاده‌ی روزانه شما شامل چندوظیفه‌ی سنگین، بازی یا تولید محتوا باشد، پرچم‌داران سامسونگ کمی کارهای اضافه‌تر انجام می‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات