۵ دلیل برای نخریدن گوشی های شیائومی و ۵ دلیل برای خرید آن ها

یک‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
بهترین گوشی های شیائومی از ۳ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۱۵ میلیون و تا ۳۰ میلیون تومان
گوشی‌های شیائومی در چند سال اخیر پیشرفت قابل توجهی کرده‌اند و همیشه طرفداران و مخالفان خود را نیز داشته‌اند، حال باید ببینیم حق با کدام گروه است.
تبلیغات

شرکت شیائومی و زیرمجموعه‌های آن مانند پوکو و ردمی در چند سال اخیر گوشی‌های میان‌رده و پرچم‌دار زیادی را به بازارهای مختلف عرضه کرده‌اند، به‌طوری که در یک مدت نه‌چندان طولانی شیائومی به چهارمین تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان تبدیل شد و به لطف یک استراتژی قیمت‌گذاری بی‌نظیر، گوشی‌های رده‌بالا را در دسترس افرادی قرار می‌دهد که نمی‌خواهند برای یک تلفن همراه هزینه بسیار زیادی بپردازند. در ادامه با زومیت همراه باشید تا مزایا و معایب این محصولات را بررسی و به شما در انتخاب تلفن همراه آینده‌تان کمک کنیم.

۵ دلیل برای خریدن گوشی‌های شیائومی

۱. قیمت کم، امکانات فوق‌العاده

بهترین تم‌های شیائومی

قیمت مهم‌ترین فاکتوری است که هنگام خرید یک گوشی هوشمند باید در نظر بگیرید. متأسفانه در ایران، آیفون به‌دلیل قیمت هنگفت و شرایط فروش غیر رسمی، آنقدرها ارزش خرید ندارد. به همین دلیل خرید گوشی شیائومی با قیمت به‌صرفه‌تر می‌توانند انتخاب مناسب‌تری برای اغلب کاربران باشند. حتی در سطج جهانی نیز شیائومی اهمیت زیادی را برای قیمت‌گذاری دستگاه‌هایش قائل است؛ به‌طوری که جدیدترین پرچم‌دار این کمپانی بزرگ چینی، یعنی شیائومی ۱۳ پرو، ۸۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده است که از پرچمداران سامسونگ و اپل حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار کمتر است! به همین دلیل است که همیشه می‌گویند فروش یک محصول صد دلاری به هزار نفر خیلی راحت‌تر از فروش یک محصول هزار دلاری به صد نفر است.

قیمت مناسب گوشی‌های شیائومی، هرگز از امکانات آن‌ها کم نکرد. شیائومی موفق شد گوشی‌های هوشمند با مشخصات عالی را با قیمت‌های پایین‌تری بفروشد که برندهای دیگری مانند سامسونگ گوشی‌های با مشخصات مشابه را تقریباً با قیمت دو برابر به فروش می‌رسانند.

یک سوال پیش می‌آید که چرا گوشی‌های شیائومی تا این اندازه ارزان هستند؟ شیائومی محصولات خود را مستقیماً از طریق فروشگاه‌های آنلاین به مصرف‌کنندگان می‌فروشد، بنابراین هیچ هزینه‌ای برای توزیع‌کنندگان یا موارد اضافی دیگر پرداخت نمی‌کند. شیائومی همچنین برای تبلیغات خود نیز پولی خرج نمی‌کند، آن‌ها به رسانه‌های اجتماعی و صحبت‌های شفاهی از مشتریان خوشحال فعلی متکی هستند. این کار به شیائومی تا حد زیادی در فروش گوشی‌های هوشمند با قیمت‌های مناسب کمک می‌کند.

۲. سخت‌افزار قوی و کیفیت ساخت بالا

اسنپدراگون کوالکام

با اینکه قیمت گوشی‌های شیائومی بسیار مناسب است اما این غول چینی هرگز قدرت سخت‌افزار و کیفیت ساخت دستگاه‌های خود را کم نکرد. گوشی‌های شیائومی از ابتدا تاکنون همیشه از پردازنده‌های مطرح شرکت اسنپدراگون استفاده کرده‌اند، گرچه در سال‌های اخیر با وجود پیشرفت چشمگیر شرکت مدیاتک، استفاده از پردازنده‌های پرقدرت دایمنسیتی نیز در تلفن‌های همراه شیائومی مشاهده شده است. نتیجه‌گیری کلی این بحث از قدرت پردازشی بالای گوشی‌های شیائومی حکایت دارد.

مواد اولیه استفاده‌شده برای ساخت بخش‌های داخلی و خارجی گوشی‌های هوشمند شیائومی نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. شیائومی حتی در گوشی‌های پایین‌رده خود گاهی از ترکیب فلز و شیشه بهره می‌برد که در نوع خود بی‌نظیر هستند، علاوه‌بر این تلفن‌های همراه هوشمند شیائومی در تست‌های انجام‌شده و سقوط از ارتفاع نیز مقاومت خوبی از خود نشان داده‌اند.

۳. دوربین عالی

دوربین شیائومی ۱۲

همان‌طور که پیش‌تر از کیفیت بالای بخش‌های مختلف تلفن‌های همراه شیائومی گفتیم، باید بدانید که ماژول دوربین نیز از این قاعده مستثنی نیست و گوشی‌های شیائومی چه در یک گوشی مقرون‌به‌صرفه و چه پرچم‌دار، همیشه از دوربینی مناسب و عالی برخوردار بودند.

سایت DXOMARK که پلتفرمی برای رتبه‌بندی گجت‌های گوناگون در زمینه‌های مختلف بوده، همیشه پرچم‌داران شیائومی را جز چند گوشی برتر در بخش دوربین رتبه‌بندی کرده است. لرزش‌گیر اپتیکال، تشخیص عمق و سوژه و قدرت زوم فوق‌العاده از مهم‌ترین ویژگی‌های محصولات این شرکت پرادعای چینی هستند.

۴. MIUI، سیستم‌عاملی بر پایه اندروید اما با قابلیت شخصی‌سازی بالا

ویجت‌های نسخه چین MIUI 14

شیائومی که در سال ۲۰۱۰ توسط مدیرعامل سابقش یعنی لئی ژون (Lei Jun)، به‌عنوان شرکتی فعال در حوزه نرم‌افزار تأسیس شد و یک نسخه سفارشی از اندروید، یعنی MIUI را ارائه کرد. آن‌ها در ابتدا سازنده گوشی‌های هوشمند نبودند.

MIUI محبوبیت زیادی به دست آورد و به تعداد زیادی از گوشی‌های هوشمند راه یافت. به همین دلیل است که دارای ویژگی‌های بسیاری بوده که نسخه استوک اندروید فاقد آن است. در سال ۲۰۱۱ آن‌ها اولین گوشی هوشمند خود با سیستم عامل MIUI را عرضه کردند که نقطه قوتی برای شیائومی بود اما چه چیزی MIUI را خاص کرده است؟

  • قابلیت شخصی‌سازی بالا که صدها تم و فونت را برای تغییر ظاهر رابط‌ کاربری در اختیارتان قرار می‌دهد.
  • سریع است؛ مهم نیست چند برنامه در پیش‌زمینه باز است، شما می‌توانید به سرعت میان آن‌ها جابه‌جا شوید.
  • امنیت؛ برنامه امنیتی پیش‌فرض شیائومی بسیار قدرتمند است. می‌توانید مجوزهایی را که به برنامه‌های جداگانه می‌دهید به راحتی کنترل یا پیکربندی کنید.

بنابراین شما با یک سیستم‌عامل غنی، گسترده و دارای پشتیبانی بالا طرف هستید که تا مدت‌ها از استفاده از آن خسته نمی‌شوید.

آخرین لیست قیمت گوشی در بازار

۵. باتری‌هایی که هرگز خالی نمی‌شوند

شارژر ۱۵۰ واتی

شاید از قدیم ذهنیتی که از محصولات چینی داریم، اجناسی به درد نخور و یک‌بار مصرف باشند اما با گذشت زمان و روی کار آمدن شرکت‌های بزرگی مانند شیائومی، دنیای تکنولوژی دچار پیشرفت‌هایی شد. شارژرهای ۱۲۰ واتی که حدود یک سال و نیم پیش بر روی گوشی‌های پرچم‌دار شیائومی عرضه شد، از همین پیشرفت‌ها است.

شارژرهای ۱۲۰ واتی شیائومی قادرند گوشی را در کمتر از ۱۵ دقیقه شارژ کنند که در نوع خود بی‌نظیر است. علاوه‌براین، شیائومی در گوشی‌های اقتصادی خود نیز از شارژرهای پرسرعت مانند شارژرهای ۶۷ واتی یا ۳۳ واتی استفاده کرده که نتیجه این کار بالا رفتن ظرفیت باتری‌های استفاده شده در محصولات این شرکت چینی است.

در این روزها هر گجتی که به بیرون عرضه می‌شود و به دست مشتری می‌رسد، دارای عیب و نقص‌های مختلفی است. حال گاهی این عیب و نقص‌ها با بروزرسانی‌های مختلف برطرف می‌شوند یا برای همیشه باقی می‌مانند. محصولات شیائومی نیز این گونه بوده و همیشه شرایط بر وفق مراد نیست. در ادامه دلایلی را بررسی خواهیم کرد که شاید باعث شوند شما برای همیشه با گوشی‌های شیائومی خداحافظی کنید.

۵ دلیل برای نخریدن گوشی‌های شیائومی

۱. داغ کردن

مشکل گرم شدن گوشی شیائومی

یکی از بزرگ‌ترین و مطرح‌ترین مشکلات گوشی‌های شیائومی مربوط به گرمای بیش از حد آن‌ها است. با یک گشت و گذار ساده در وبلاگ‌های مختلف و خواندن نظرات کاربران درمی‌یابیم که مشکلات داغ شدن تلفن‌های همراه شیائومی کمی گسترده‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنیم.

طیف وسیعی از تئوری‌ها در مورد چگونگی رفع داغ شدن بیش از حد گوشی‌های شیائومی وجود دارد، از حذف فروشگاه گوگل پلی (بسیار عجیب) گرفته تا روت کردن گوشی و نصب یک رام جدید. در هر صورت، داغ شدن بیش از حد تلفن‌ها شوخی ندارد و از جمله مواردی است که هنگام خرید تلفن‌های همراه هوشمند شیائومی باید به آن‌ها دقت کنید. این مشکل به صورت گسترده در گوشی‌های پرچم‌دار سری می ۱۲ خود را نشان داد که شیائومی حتی با وجود سیستم خنک‌کننده مایع نیز نتوانست از این مشکل جلوگیری کند.

۲. باگ‌های نرم افزاری

باگ امنیتی اندروید

پیش‌تر گفتیم که سیستم عامل معروف گوشی‌های شیائومی یعنی MIUI با دریافت بروزرسانی‌های مختلف، پیشرفت‌های زیادی کرده است اما این قضیه، نیمه‌ی تاریکی نیز دارد. شاید باگ‌ها سراغ هر سیستم‌عاملی بروند اما در مورد MIUI کمی زیاده‌روی کرده‌اند.

هنگ کردن، کرش کردن، کند شدن و عمل نکردن به دستورات در MIUI شاید مشکلاتی باشند که گاهی با یک راه‌اندازی دوباره کاملاً حل شوند اما گاهی نیز تا مدت‌ها باعث کلافه شدن کاربران می‌شوند. اما توجه داشته باشید که این مشکلات شاید به طور متوسط ماهی دو یا سه بار به سراغ شما بیایند که تا حدی طبیعی است. با وجود تمام این‌ها، شیائومی در سال‌های اخیر توجه زیادی به ظاهر و باطن سیستم عامل خود نموده و آینده‌ای روشن در انتظار MIUI خواهد بود.

۳. استفاده نه‌چندان مناسب از رم

رم گوشی

گوشی‌های شیائومی معمولا با رم فراوان عرضه می‌شوند اما مدیریت ضعیف رم در گوشی‌های شیائومی باعث می‌شود که برنامه‌های باز در پس‌زمینه به سرعت بسته شوند مخصوصاً اگر گوشی مورد نظر دارای ۴ گیگابایت رم یا کمتر باشد.

دلیل این مدیریت ضعیف تا حد زیادی به صرفه‌جویی بیهوده رم در برنامه‌ها مربوط می‌شود. البته شما می‌توانید با انتخاب گزینه NO RESTRICTIONS (برداشتن محدودیت‌ها) در تنظیمات هر برنامه، استفاده آن برنامه از رم را تا حد زیادی آزاد کنید اما این تنظیمات باید به صورت پیش‌فرض برای هر برنامه فعال باشد، چیزی که شیائومی حتماً باید در آینده به آن رسیدگی کند.

۴. بروزرسانی‌های اندروید

اندروید ۱۴ روی گوشی هوشمند

وقتی که یک گوشی اندروید خریداری می‌کنید همیشه نگران بروزرسانی‌های مربوط به سیستم‌عامل هستید. در سال‌های اخیر و برخلاف گذشته پشتیبانی نرم‌افزاری شیائومی تا حد زیادی بالا رفته اما این پشتیبانی مانند برندهای دیگری همچون سامسونگ و اپل نیست و گاهی انتشار یک نسخه جدید از اندروید برای یک گوشی زمان زیادی می‌برد.

علاوه بر این، سیستم عامل MIUI فاصله زیادی با اندروید استوک گوشی‌های گوگل پیکسل دارد و اگر از محیط‌های شلوغ در رابط‌ کاربری فراری هستید و به دنبال سادگی و انجام کارهای اصلی با گوشی خود هستید، شاید MIUI سیستم عاملی که شما انتظارش را دارید نباشد.

۵. ماندگاری

گوشی هوشمند شیائومی در پس زمینه و لوگوی سبز رنگ اندروید ۱۳ جلوی آن

یکی از مهم‌ترین چیز‌هایی که از یک گوشی جدید انتظار داریم، حس قابل اعتماد بودن است. به عنوان مثال گوشی‌های آیفون به کاربران اطمینان دریافت بروزرسانی تا پنج الی شش سال را می‌دهند اما در مورد گوشی‌های شیائومی چنین چیزی صدق نمی‌کند.

زمانی که شما یک گوشی شیائومی می‌خرید تقریباً دو الی سه آپدیت اصلی همراه با آپدیت‌های گوناگون برای رفع باگ‌ها دریافت می‌کنید. بنابراین اگر یکی از فاکتورهای اصلی شما برای خرید گوشی، دریافت جدیدترین بروزرسانی‌های اندروید است بهتر بوده تا نگاهی به لیست گوشی‌های سایر شرکت‌ها نیز بیندازید.

تا اینجا با مزایا و معایب گوشی‌های شیائومی آشنا شدید اما در نهایت این خود شما هستید که با توجه به سلیقه و نکاتی که اشاره کردیم، گوشی هوشمند خود را انتخاب می‌کنید. لازم به ذکر است نکات مطرح‌شده در این مقاله یک میانگین کلی از تمام گوشی‌های شیائومی بوده و شامل یک مدل خاص نمی‌شود، بنابراین ممکن است گوشی‌هایی از شیائومی وجود داشته باشند که هیچ یک از موارد گفته‌شده را دارا نباشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات