لبه خمیده، نمایشگر تخت و طراحی ارگونومیک؛ آیفون ۱۵ پرو با الهام از اپل واچ تولید می‌شود

شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اپلیکیشن Health اپل واچ اولترا
براساس شایعات، گوشی آیفون ۱۵ پرو احتمالاً مانند اپل واچ اولترا با فریمی از جنس تیتانیوم طراحی شود؛ اما آیا می‌توان ظاهر آن را از روی اپل واچ حدس زد؟
تبلیغات

براساس شایعات، گوشی آیفون ۱۵ پرو در سال جاری میلادی اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که با فریمی از جنس تیتانیوم طراحی می‌شود. استفاده از تیتانیوم می‌تواند موجب کاهش وزن و افزایش مقاومت و دوام شود. درواقع، رجوع اپل به تیتانیوم برای طراحی فریم را شاید بتوان یکی از تغییرات بزرگ سال‌های اخیر در طراحی آیفون دانست که پایانی خواهد بود بر دوران به‌کارگیری فولاد ضدزنگ که سال ۲۰۱۷ آغاز شد.

به‌گزارش 9to5mac، تاکنون منابع مختلفی گزارش داده‌اند که آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس یا شاید آیفون ۱۵ اولترا ممکن است با طراحی تیتانیومی معرفی شوند. حساب توییتری افشاکننده‌ی این اطلاعات با نام کاربری ShrimpApplePro که سابقه‌ای درخشان در افشای اطلاعات دارد، ماه نوامبر گزارش کرد که اپل احتمالاً زبان طراحی آیفون 5c را در آیفون ۱۵ زنده می‌کند. بنابر گزارش او، در طراحی آیفون ۱۵ پرو ممکن است از تیتانیوم استفاده شود و در پنل پشتی نیز لبه‌ها با انحنای کمی قالب‌گیری شوند.

واچ فیس Wayfinder اپل واچ اولترا

درمقابل جف پو، تحلیلگر مؤسسه خدمات مالی JP Morgan Chase، نیز در اوایل ژانویه‌ی ۲۰۲۳ در گزارشی از سرمایه‌گذاران، اطلاعات افشاشده در توییتر را تکرار کرد که نشان‌دهنده‌ی تأیید آن‌ها است. به‌گواه چندین پتنت ثبت‌شده‌ی اپل، می‌توان مطمئن بود که کوپرتینویی‌ها چندین سال است که روی طراحی آیفونی با شاسی تیتانیومی کار می‌کنند؛ اما برای اینکه بتوانیم شَمای کلی ظاهر آیفون ۱۵ پرو تیتانیومی را تصور کنیم، باید نیم‌نگاهی به طراحی اپل واچ اولترا بیندازیم.

آیفون ۱۵ اولترا تیتانیومی و اپل واچ

اپل واچ با بدنه‌ای از جنس تیتانیوم از سال ۲۰۱۹ و با معرفی اپل واچ سری ۵ در‌دسترس قرار گرفته است. اپل واچ سری ۵ به‌عنوان اولین محصول این شرکت بعد از PowerBook G4 در سال ۲۰۰۱ شناخته می‌شود که در ساخت آن از تیتانیوم استفاده شد. در‌ادامه اپل واچ سری ۶ و اپل واچ سری ۷ تا نسل کنونی اپل واچ این مسیر را ادامه دادند؛ هرچند در نسل جدید ساعت هوشمند اپل پرداخت تیتانیومی به‌صورت انحصاری به مدل کاملاً جدید اپل واچ اولترا اختصاص داده شد.

ساعت اپل واچ سری 7 سبز از نمای جلو روی زمین

دو نکته‌ی مهم در چگونگی استفاده‌ی اپل از تیتانیوم در ساخت اپل واچ وجود دارد که می‌توان به آن توجه ویژه کرد: رنگ و وزن. شاید مهم‌ترین تفاوت اختلاف وزن بین بدنه‌ی فولاد ضدزنگ و تیتانیوم باشد. در سال‌های گذشته، اپل مدل‌های زیادی از اپل واچ را با دو جنس بدنه فروخته است. درمقابل، آیفون از زمان معرفی آیفون ۱۰ در سال ۲۰۱۷ به‌بعد از فولاد ضدزنگ بهره برده است.

با نگاهی به تفاوت وزن در اپل واچ سری ۷ با سه پرداخت متفاوت می‌توان درک دقیق‌تری به‌دست آورد. درواقع، اپل واچ سری ۷ آخرین نسل از ساعت‌های هوشمند اپل بود که در سه پرداخت مختلف در اندازه‌های ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری در‌دسترس قرار گرفت.

اپل واچ سری ۷ ۴۱ میلی‌متری

  • آلومینیوم: ۳۲٫۰ گرم
  • فولاد ضدزنگ: ۴۲٫۳ گرم
  • تیتانیوم: ۳۷٫۰ گرم

اپل واچ سری ۷ ۴۵ میلی‌متری

    • آلومینیوم: ۳۸٫۸ گرم
    • فولاد ضدزنگ: ۵۱٫۵ گرم
    • تیتانیوم: ۴۵٫۱ گرم

حالا نیز اپل واچ اولترا به‌عنوان تنها مدل با پرداخت تیتانیوم در بازار موجود است. علاوه‌براین، اپل واچ اولترا لقب بزرگ‌ترین اپل واچ اپل را نیز با اندازه‌ی ۴۹ میلی‌متری یدک می‌کشد. وزن اپل واچ سری ۸ و اپل واچ اولترا نیز از قرار زیر است:

اپل واچ سری ۸ ۴۱ میلی‌متری

  • آلومینیوم: ۳۲٫۲ گرم
  • فولاد ضدزنگ: ۴۲٫۳ گرم

اپل واچ سری ۸ ۴۵ میلی‌متری

  • آلومینیوم: ۳۹٫۱ گرم
  • فولاد ضدزنگ: ۵۱٫۱ گرم

اپل واچ اولترا ۴۹ میلی‌متری

  • تیتانیوم: ۶۱٫۳ گرم

با‌توجه‌به این موضوع، ایده‌ی ساخت اپل واچ اولترا با فولاد ضدزنگ کاملاً رد می‌شود؛ زیرا به‌طور‌کلی ساخت اپل واچ اولترا عملاً به‌دلیل به‌کار‌بردن تیتانویم امکان‌پذیر است.

طراحی پشت آیفون ۱۴ پرو

جای تعجبی ندارد که تیتانویم از فولاد ضدزنگ سبک‌تر است؛ اما خصوصاً این نکته جالب است که می‌بینیم با گذشت سال‌ها چه تفاوت‌هایی در خط‌تولید اپل واچ وجود داشته است. اپل واچ نیم‌نگاهی از نحوه‌ی برخورد مدرن اپل در استفاده از تیتانیوم در محصولی را به ما ارائه می‌کند.

بااین‌حال، در تولید آیفون اپل از زمان عرضه‌ی آیفون ۱۰ از فریمی با جنس فولاد ضدزنگ استفاده کرده است. نسل‌های آخر گوشی آیفون در مدل‌های غیر پرو از آلومینیوم ساخته شدند؛ درحالی‌که مدل‌های پرو و پرومکس جنس فولاد ضدزنگ دارند. این بدان‌معنا خواهد بود که آیفون ۱۴ از آیفون ۱۴ پرو سبک‌تر است. در‌ادامه، مقایسه‌ی وزن مدل‌های مختلف سری آیفون ۱۴ پرو را ملاحظه کنید:

  • آیفون ۱۴: ۱۷۲ گرم
  • آیفون ۱۴ پلاس: ۲۰۳ گرم
  • آیفون ۱۴ پرو: ۲۰۶ گرم
  • آیفون ۱۴ پرو مکس: ۲۴۰ گرم

اگر آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با فریمی از جنس تیتانیوم طراحی شوند، بازهم نخواهند توانست از آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس آلومینیومی سبک‌تر باشند؛ اما درهرصورت آن‌ها از آیفون ۱۴ و آیفون ۱۴ پرو مکس که فریمی از جنس فولاد ضدزنگ دارند، بسیار سبک‌تر خواهند بود.

حال این سؤال مطرح می‌شود که از چه میزان کاهش وزن صحبت می‌کنیم؟ درحال‌حاضر، نمی‌توان پاسخی به این پرسش داد. روی کاغذ و با‌توجه‌به مقایسه‌ی وزن اپل واچ سری ۷ می‌توان گفت که نمونه‌ی ۴۵ میلی‌متری تقریباً ۱۲ درصد سبک‌تر از همتای فولادی خود بود. هرچند چنین نسبتی را نمی‌توان دقیقاً برای خط‌تولید آیفون قائل بود، همچنان دید کلی خوبی دراختیارمان می‌گذارد.

جعبه‌گشایی آیفون ۱۴ پرو مکس

اپل می‌تواند از کاهش وزنی که به‌دلیل استفاده از تیتانیوم حاصل می‌شود، برای توسعه‌ی سخت‌افزار بخش‌های دیگر نظیر دوربین یا باتری بزرگ‌تر استفاده کند. با‌این‌حال، ایده‌ی آیفون ۱۵ اولترا که ۱۰ درصد سبک‌تر از آیفون ۱۴ پرو مکس باشد، به‌تنهایی عالی به‌نظر می‌رسد. بماند که فولاد ضدزنگ جدا از سنگینی بیشتر، لکه‌های اثر‌انگشت را مثل آهن‌ربا جذب می‌کند. درنهایت، آیفون ۱۵ اولترا با فریم تیتانیومی می‌تواند رؤیایی باشد که به‌حقیقت بپیوندد. آیفون از سال ۲۰۱۷ با فریم فولادی روانه‌ی بازار شده و اکنون دیگر زمان تغییر فرارسیده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی آیفون ۱۵ اولترا تیتانویمی چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات