بالاتر از سامسونگ و شیائومی؛ اپل اکنون برترین برند بازار موبایل است

پنج‌شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
مقایسه ماژول دوربین آیفون ۱۳ پرو مکس و آیفون ۱۲ پرو مکس
اپل پس از مدت‌ها توانست با عبور از سامسونگ به صدر جدول برترین برندهای بازار موبایل تکیه بزند. شیائومی پس از اپل و سامسونگ در رتبه‌ی سوم جای گرفت.
تبلیغات

بر اساس گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC، فروش گوشی‌های هوشمند در فصل تعطیلات ۲۰۲۲ به‌میزان تقریبا ۲۰ درصد افت سالانه تجربه کرد. افت فروش گوشی به کاهش تقاضا از سوی مشتریان در پی افزایش تورم و مشکلات اقتصادی نسبت داده می‌شود. به ادعای IDC، این نخستین بار در تاریخ است که فروش فصلی گوشی هوشمند تا این حد افت می‌کند.

عملکرد ضعیف در فصل تعطیلات باعث شد حجم عرضه‌ی گوشی در سال ۲۰۲۲ به کمترین حد از سال ۲۰۱۳ برسد. IDC می‌گوید سال گذشته ۱٫۲۱ میلیارد گوشی هوشمند روانه‌ی بازار شد، اما برای نخستین بار در تاریخ، حجم عرضه در فصل تعطیلات سال ۲۰۲۲ نسبت‌به فصل تعطیلات ۲۰۲۱ کاهش یافت.

فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید
فروش گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۲ به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید
مطالعه '2

IDC می‌گوید شرکت‌های فعال در بازار موبایل رویکردی محتاطانه در قبال عرضه‌ی دستگاه‌های جدید دارند. در کنار کاهش تقاضا از سوی مردم، گوشی‌های امروزی تا حد زیادی پیشرفت‌های لازم را تجربه کرده‌اند و در نسل‌های جدید قابلیت‌های اضافه‌ی زیادی ارائه نمی‌دهند.

IDC می‌گوید مردم در اکثر بازارهای بزرگ ۴۰ ماه از گوشی خود استفاده می‌کنند و سپس سراغ تهیه‌ی دستگاهی جدید می‌روند. سال‌ها است که این ترند در بازار موبایل دیده می‌شود. اپراتورهای AT&T و ورایزن در سال ۲۰۱۹ هشدار دادند که نرخ ارتقاء محصول به کمترین حد در تاریخ رسیده است.

برترین برندهای بازار موبایل از لحاظ حجم عرضه

ردیف

نام شرکت

حجم عرضه در فصل چهارم ۲۰۲۲

سهم بازار در فصل چهارم ۲۰۲۲

حجم عرضه در فصل چهارم ۲۰۲۱

سهم بازار در فصل چهارم ۲۰۲۱

تغییرات

۱

اپل

۷۲٫۳ میلیون

۲۴٫۱ درصد

۸۵٫۰ میلیون

۲۳٫۱ درصد

۱۴٫۹- درصد

۲

سامسونگ

۵۸٫۲ میلیون

۱۹٫۴ درصد

۶۹٫۰ میلیون

۱۸٫۸ درصد

۱۵٫۶- درصد

۳

شیائومی

۳۳٫۲ میلیون

۱۱٫۰ درصد

۴۵٫۰ میلیون

۱۲٫۲ درصد

۲۶٫۳- درصد

۴

اوپو

۲۵٫۳ میلیون

۸٫۴ درصد

۳۰٫۱ میلیون

۸٫۲ درصد

۱۵٫۹- درصد

۵

ویوو

۲۲٫۹ میلیون

۷٫۶ درصد

۲۸٫۳ میلیون

۷٫۷ درصد

۱۸٫۹- درصد

-

برندهای دیگر

۸۸٫۳ میلیون

۲۹٫۴ درصد

۱۱۰٫۲ میلیون

۳۰٫۰ درصد

۱۹٫۸- درصد

-

مجموع

۳۰۰٫۳ میلیون

۱۰۰ درصد

۳۶۷٫۶ میلیون

۱۰۰ درصد

۱۸٫۳- درصد

منبع: مؤسسه‌ی تحقیقاتی IDC

حجم عرضه‌ی تمام برندهای بازار موبایل در فصل تعطیلات افت کرد، اما این اپل بود که توانست پس از مدت‌ها در رتبه‌ی نخست قرار بگیرد و از سامسونگ عبور کند. حجم عرضه‌ی گوشی‌های اپل و سامسونگ در بازه‌ی زمانی موردبحث ۱۵ درصد پایین آمد. احتمالا نتایج این اتفاق را هفته‌ی آینده در گزارش مالی اپل خواهیم دید. سامسونگ مدتی پیش نسبت‌به کاهش سوددهی واحد موبایل هشدار داده بود.

اپل موفق شد در فصل چهارم ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۷۲٫۳ میلیون گوشی هوشمند روانه‌ی بازار کند و سهم خود را در بازار به ۲۴٫۱ درصد برساند. سامسونگ در همین بازه‌ی زمانی ۵۸٫۲ میلیون گوشی عرضه کرد و ۱۹٫۴ درصد از سهم بازار را در اختیار گرفت. شیائومی با عرضه‌ی ۳۳٫۲ میلیون گوشی و سهم ۱۱ درصدی رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات