چرا حذف دکمه‌های فیزیکی آیفون 15 تصمیم خوبی نیست؟

پنج‌شنبه ۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کار کردن با گوشی آیفون ۱۴ سفید اپل
بعضی شایعات به حذف دکمه‌های فیزیکی در آیفون ۱۵ و تعویض آن‌ها با دکمه‌های لمسی یکپارچه اشاره می‌کنند؛ اما آیا این تصمیم خوبی است؟
تبلیغات

دیگر به انتشار اخبار گوناگون و حدس‌وگمان‌هایی که درباره محصولات جدید اپل در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شوند عادت کرده‌ایم. هر سال که قرار است محصول جدیدی توسط کوپرتینویی‌ها رونمایی شود، از مدت‌ها قبل مطالب بسیاری درباره‌اش به انتشار در می‌آیند. حتی حالا که تنها چند ماه از عرضه آیفون ۱۴ می‌گذرد، پیش‌بینی‌هایی از نسل بعدی آن یعنی آیفون ۱۵ منتشر شده است.

احتمالا بالاخره در نسل جدید گوشی‌های اپل به دلیل قوانین اتحادیه اروپا (EU) شاهد استفاده از پورت USB-C باشیم، اما به نظر نمی‌رسد این تنها تغییر بزرگ پیش‌رو باشد. نیاز به شارژ همگانی ممکن است اپل را بیشتر به سمت داشتن آیفونی بدون پورت سوق دهد و شایعه دیگری نشان می‌دهد که احتمال دارد کوپرتینویی‌ها دکمه‌های فیزیکی را با دکمه لمسی یکپارچه جایگزین کنند. در این مقاله قصد داریم بیشتر روی آخرین مورد ذکرشده بحث کنیم.

حذف دکمه فیزیکی اتفاق جدیدی نیست

احتمال حذف دکمه‌های فیزیکی در آیفون ۱۵ شاید در نگاه اول جالب باشد. به نظر می‌رسد گوشی هوشمندی که چنین قابلیتی دارد، طراحی خاصی نیز خواهد داشت. اما نمی‌توان از برخی مشکلات بالقوه آن چشم‌پوشی کرد.

شاید اکنون با خود فکر کنید که اصلا دکمه لمسی یکپارچه چیست؟ سال ۲۰۲۲ مینگ چی کوئو، تحلیلگر شناخته‌شده‌ی محصولات اپل، پیش‌بینی کرد در هر دو لبه‌ی عمودی آیفون ۱۵ از موتور تاپتیک (Taptic Engine) استفاده خواهد شد. در آیفون‌های فعلی، تنها یک موتور تاپتیک (ترکیبی از Tap و Haptic) برای اعلان‌ها، تایپ کردن روی صفحه کلید و موارد دیگر استفاده می‌شود.

عکاسی با آیفون ۱۴

اپل می‌تواند با استفاده از موتور Taptic، احساس کلیک فیزیکی را شبیه‌سازی کند. این فناوری در حال حاضر در سایر دستگاه‌های اپل وجود دارد. برای مثال، ترک‌پد شیشه‌ای مک‌بوک‌ها که وقتی روی آن ضربه می‌زنید، به کمک بازخورد لرزشی احساس دکمه‌ی فیزیکی را شبیه‌سازی می‌کند.

اپل همچنین از آیفون ۷ این کار را با دکمه هوم نیز انجام داد. قبل از مدل مذکور، هوم دکمه‌ای فیزیکی و واقعی بود که وقتی آن را فشار می‌دادید به داخل فرو می‌رفت. اما وقتی دکمه‌ای لمسی جایگزینش شد، گوشی هوشمند صرفا حس دکمه را شبیه‌سازی می‌کند.

شاید با خود بگویید «اپل قبلا هم این کار را روی آیفون انجام داده و مشکلی پیش نیامده است. پس چرا باید نگران حذف کامل دکمه‌های فیزیکی باشیم؟»

بله، مشکلی وجود نداشت اما فراموش نکنید که دکمه هوم همیشه در معرض دید بود و حتی اگر کیسی نیز روی آن قرار می‌دادید باز هم تاثیری روی عملکرد نداشت. اگر اپل از دکمه‌های فیزیکی صدا و پاور فاصله بگیرد، اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود.

حذف دکمه فیزیکی؛ نوآورانه یا مشکل‌ساز

شاید اینکه اپل همین مسیر را برای دکمه‌های صدا و پاور نیز پیش برود ظاهر محصول خود را نوآورانه‌تر کند، اما آیا واقعا این کار لازم است؟ حذف دکمه فیزیکی و تغییر آن با گزینه‌ای که در تلاش است همان حس را شبیه‌سازی کند! حتی شاید حذف این مورد برای بعضی کاربران خوشایند نباشید زیرا دوست دارند دکمه‌ فیزیکی را زیر انگشتان خود حس کنند.

دوربین آیفون ۱۴ مدل سفید اپل

حتی اگر هم مسئله تجربه کاربری را کنار بگذاریم نمی‌توانیم از مشکلاتی که احتمال دارد برای دستگاه پیش بیاید چشم‌پوشی کنیم. اکثر کاربران از دکمه‌های کناری برای روشن و خاموش کردن گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند. حال فرض کنید موتور تاپتیک آیفون دچار مشکل شده و نیاز دارید دستگاه را ری‌استارت کنید. چگونه این کار را با دکمه‌های لمسی یکپارچه که اکنون به درستی کار نمی‌کنند، انجام می‌دهید؟ بله، دستیار صوتی نیز می‌تواند هنگام ری‌استارت کردن آیفون به کار بیاید اما تعداد افرادی که از این روش آگاه هستند، زیاد نیست.

در این مقاله قصد نداریم که آیفون را به دلیل نوآوری در طراحی سرزنش کنیم اما دلیل اینکه شرکت‌ها به سمت حذف دکمه‌های فیزیکی رفته‌اند چیست؟ به عنوان مثال، تسلاها دکمه‌های فیزیکی روی داشبورد ندارند؛ زیرا همه چیز روی صفحه لمسی است.

اگر بخواهیم به دنیای خودروها سری بزنیم و ببینیم حذف دکمه‌های فیزیکی چه تجربه‌ای برای رانندگان ایجاد کرده به نتایج جالبی می‌رسیم.

چندی پیش نتیجه پژوهش گروهی سوئدی نشان داد که حذف همه دکمه‌ها به نفع صفحه‌نمایش‌های لمسی بزرگ تجربه کاربری ناخوشایندی برای رانندگان ایجاد می‌‌کند. در این آزمایش یازده وسیله نقلیه مدرن حضور داشتند که برای انجام کارهایی مانند تغییر موزیک و اعمال تنظیمات هنگام رانندگی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت مورد بررسی قرار گرفتند.

حذف دکمه‌های فیزیکی و تغییر طراحی قاب‌های محافظ

می‌توان کیس‌های گوشی را یکی دیگر از نگرانی‌ها درباره حذف دکمه‌های فیزیکی دانست. بسیاری از قاب‌های موجود در بازار دارای روکشی روی دکمه‌های صدا و پاور هستند. اگر اپل تصمیم بگیرد دکمه‌های لمسی را در دستگاه خود قرار دهد، باید کیس‌های دستگاه در آن بخش‌ها بریدگی داشته باشند و به همین دلیل به اندازه کافی محافظت نمی‌شوند.

پشت آیفون ۱۴ سفید

درضمن، نباید دستکش را فراموش کرد. اگر فردی در زمستان قصد زیاد کردن صدای آیفون خود را داشته باشد، چگونه می‌تواند این کار را انجام دهد؟ بله، می‌توانیم هر بار که نیاز به کار با دستگاه را داشتیم، دستکش را در آورده و دوباره بپوشیم، اما این روش زیاد ایده‌آل به نظر نمی‌رسد!

کلام آخر

اما آیا واقعا اپل نیاز دارد که موارد مختلفی را از گوشی‌های خود حذف کند؟ این مسیر سال‌ها پیش با جک هدفون شروع شد و پس از آن بسیاری از سازندگان محصولات اندرویدی از این شرکت پیروی کردند. سپس کوپرتینویی‌ها به نفع Face ID سراغ دکمه هوم رفتند. اکنون صحبت‌هایی مبنی بر اینکه اپل احتمالا دارد در آینده آیفونی بدون پورت بسازد نیز وجود دارد. در صورت صحت این شایعات، آیفون ۱۵ حتی ممکن است دیگر دکمه‌های واقعی نداشته باشد.

اپل یکی از برندهای محبوب دنیای امروز است. محصولات آن نیز عموما طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند. این مقاله را نیز ننوشتیم که نوآوری‌های این شرکت را زیر سوال ببریم. تنها قصد داشتیم بگوییم نمی‌توان تمام تغییرات را با آغوش باز پذیرا بود.

طراحی پشت آیفون ۱۴

نوآوری در ساخت محصولات یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که می‌تواند حیات شرکت سازنده را تضمین کند،‌ اما هر طرحی از سوی عموم کاربران پذیرفته نمی‌شود.

دکمه‌های کناری اپل نه تنها کاملا کاربردی هستند و ظاهری زیبا دارند، بلکه کلیک کردن آن‌ها حس خوبی ایجاد می‌کند. همچنین برای کارهایی مانند ریست کردن آیفون به آن‌ها نیاز داریم.

درنهایت باید گفت امیدواریم حتی اگر قرار باشد در آیفون ۱۵ یا حتی مدل‌های بعدی آن شاهد حذف دکمه‌های فیزیکی و از راه رسیدن دکمه‌های لمسی یکپارچه باشیم، مشکلاتی که در مقاله به آن‌ها اشاره کرده‌ایم وجود نداشته باشند.

نظر شما همراهان زومیت درباره دکمه‌های لمسی یکپارچه آیفون چیست؟ به نظر شما آیا آن‌ها می‌توانند جای دکمه‌های فیزیکی را در تجربه کاربری، زیبایی و عملکرد بگیرند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات