ایلان ماسک از گفت‌و‌گو بین اپل و اسپیس ایکس خبر داد؛ آیفون‌ها به استارلینک متصل می‌شوند؟

جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ایلان ماسک می‌گوید اسپیس ایکس و اپل بر سر متصل شدن آیفون به ماهواره‌های استارلینک «گفت‌و‌گوهای امیدبخشی» داشته‌اند. اپل اواسط پاییز آیفون ۱۴ را به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای مجهز می‌کند.
تبلیغات

اپل چهارشنبه‌شب در جریان برگزاری رویداد Far Out گوشی‌های سری آیفون ۱۴ را با سیستم ارتباط ماهواره‌ای رونمایی کرد. اپل برای دسترسی به این قابلیت با شرکت گلوبال‌استار همکاری می‌کند، بااین‌حال ایلان ماسک به‌تازگی از «گفت‌و‌گوهایی امیدبخش» با اپل خبر داده است تا این شرکت برای استفاده از استارلینک با اسپیس ایکس قرارداد امضا کند.

اسپیس ایکس در سال‌های اخیر با سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک حواشی زیادی ایجاد کرده است. این سیستم از هزاران ماهواره در مدار پایینی زمین تشکیل شده، ماهواره‌هایی که می‌توانند اینترنت را به پایانه‌های ویژه‌ای در زمین بفرستند تا کاربر با دستگاه مقصد به پایانه متصل شود.

چند روز قبل از برگزاری رویداد رونمایی آیفون ۱۴، اسپیس ایکس و تی-موبایل کنفرانسی خبری برگزار کردند تا اعلام کنند که گوشی‌های هوشمند از سال آینده به سرویس ارتباط ماهواره‌ای متصل می‌شوند. اسپیس ایکس از سال ۲۰۲۳ ماهواره‌های نسل دوم را که آنتن بزرگی دارند ازطریق موشک استارشیپ به مدار زمین ارسال می‌کند. سیستم ارتباط ماهواره‌ای موردبحث مبتنی‌بر طیف باند میانی PCS اپراتور تی-موبایل خواهد بود.

اپل در آیفون‌های نسل جدید قابلیتی تحت عنوان Emergency SOS via Satellite قرار داده است تا این گوشی‌ها مستقیماً به ماهواره‌های گلوبال‌استار متصل شوند و در شرایط اضطراری که دسترسی به شبکه‌ی سلولار و وای‌فای وجود ندارد، پیام بفرستند. قابلیت ارتباط ماهوار‌ه‌ای آیفون ۱۴ هنوز راه‌اندازی نشده است. اپل می‌گوید این قابلیت نوامبر ۲۰۲۲ (آبان و آذر ۱۴۰۱) برای ساکنان آمریکا و کانادا از راه می‌رسد و تا دو سال رایگان است.

اپل در مراسم روز گذشته گفت بودجه‌ای ۴۵۰ میلیون دلاری به گسترش زیرساخت‌های ماهواره‌ای اختصاص می‌دهد. بخش اعظمی از این بودجه به شرکت گلوبال‌استار می‌رسد.

براساس گزارش 9to5Mac، در اتفاقی غیرمنظره ایلان ماسک نیز وارد معادله شده است. ایلان ماسک در توییتر می‌گوید اسپیس ایکس گفت‌و‌گوهای امیدبخشی با اپل بر سر اتصال آیفون به ماهواره‌های استارلینک داشته و فعلاً جزئیات خاصی در این زمینه ارائه نداده، اما می‌گوید که اعتقاد دارد اعضای تیم آیفون «فوق‌العاده باهوش» هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات