مدیرعامل Nothing می‌گوید همه گوشی‌های هوشمند موجود، خسته‌کننده هستند

شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
کارل پی، مدیرعامل شرکت Nothing معتقد است که همه‌ی گوشی‌های هوشمند موجود در بازار، کسل‌کننده هستند.
تبلیغات

به‌نظر کارل پی، مدیرعامل Nothing، صنعت گوشی‌های هوشمند با مشکلی مواجه است. این بدان معنا نیست که گوشی‌های موجود ازنظر میزان فروش، عملکرد خوبی ندارند. درکل، گوشی‌های مدرن امروزی پیشرفته‌تر بوده و نسبت به نسل‌های گذشته‌شان، عکس‌های بهتری ثبت می‌کنند، اما پی مثل تعداد فزاینده‌ی علاقه‌مندان به فناوری احساس می‌کند گوشی‌های جدید به‌اندازه‌ی دستگاه‌هایی که پنج یا ۱۰ سال قبل عرضه شدند، خاص نیستند. بنابراین، قبل از اینکه Nothing Phone 1 در ۱۲ جولای رونمایی شود، مدیرعامل این شرکت با وب‌سایت یاهو به گفت‌وگو نشسته تا مشخص شود این استارتاپ موبایلی چگونه قصد دارد مقداری نوآوری عجیب‌وغریب یا شاید حتی سرگرم‌کننده را به بازار گوشی‌های هوشمند برگرداند.

گوشی Nothing Phone 1

اکنون توضیحی بسیار منطقی برای برای شرایط فعلی بازار گوشی‌های هوشمند و اینکه چرا شگفت‌انگیزی این محصولات نسبت به گذشته کمتر است وجود دارد. زمانی‌که آیفون اولین‌ بار معرفی شد، احساس یک مکاشفه را به مخاطبان القا کرد. کارل پی می‌گوید:

من قبلاً همه‌ی رویدادها را تماشا می‌کردم. من در سوئد زندگی می‌کردم و بنابراین تا نیمه‌های شب بیدار می‌ماندم تا ببینم چه چیزی درحال معرفی شدن است. اما در سال‌های اخیر، این هیجان کاهش یافته است، به‌طوری‌که از بیشتر سخنرانی‌های کلیدی بزرگ صرف‌نظر می‌کنم و برای اطلاع از این رویدادها، جمع‌بندی‌های نهایی را مشاهده می‌کنم.

البته این فقط پی نیست که چنین احساسی از شرایط فعلی بازار گوشی‌های هوشمند دارد. مدیرعامل Nothing می‌گوید:

وقتی با مصرف‌کنندگان صحبت می‌کنم، آن‌ها نیز نسبت به مراسم رونمایی از گوشی‌های جدید کاملاً بی‌تفاوت هستند. برخی از مصرف‌کنندگان می‌گویند باور دارند برندهای گوشی‌های هوشمند معرفی ویژگی‌های جدید را عمدا به‌تعویق می‌اندازند تا برای محصولات بعدی خود نیز قابلیت جدیدی برای ارائه دراختیار داشته باشند. البته اگر این دسته از افراد چنین احساسی داشته باشند، نشانه‌ای از کم‌حوصله بودن آن‌ها است.
گوشی Nothing Phone 1

مسئله‌ی مهم برای پی، یک رکود است. ازآنجاکه شرکت‌های بزرگی مثل ال‌جی و HTC، از بازار خارج شده‌اند یا فعالیت‌های آن‌ها بسیار کم شده، صنعت گوشی‌های هوشمند تحت سلطه‌ی تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های بزرگ مثل اپل، سامسونگ و گوگل است. پی در این مورد گفت:

«شما چند شرکت بزرگ دارید و روش کار آن‌ها ساختارمندتر و سیستماتیک‌تر است. آن‌ها نقشه‌ی راه فناوری شرکایی مثل کوالکام، سونی یا سامسونگ را دراختیار دارند تا همیشه بدانند چه چیزی قرار است معرفی شود. آن‌ها تحقیقات زیادی روی مصرف‌کنندگان انجام می‌دهد و بازخوردهای مشتریان را دریافت می‌کنند و در مسیر خود، به رقبا و چشم‌انداز کلی بازار نگاه می‌کنند.»

گوشی Nothing Phone 1

بااین‌حال، پی احساس می‌کند که رویکرد فعلی در بازار، باعث یکسان‌شدن محصولات می‌شود. وی گفت:

شرکت‌های بزرگ این موارد را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند و سپس محصولی بسیار منطقی می‌سازند که روی کاغذ به‌خوبی عمل می‌کند، زیرا در ساخت آن از پیش‌داده‌های بسیار مهمی استفاده شده است. البته مشکل همین شرایط است که باعث می‌شود همه‌ی شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی، از روش‌ و داده‌های یکسانی استفاده کنند و همه همان تحلیل‌ها را به‌کار ببرند. بنابراین وقتی ورودی و روش کار یکسان باشد، خروجی نیز کم‌وبیش یکسان خواهد بود.

آنچه اشاره شد، مشکلی است که پی درتلاش است آن را با معرفی گوشی Nothing Phone 1 برطرف کند. به‌جای تلاش برای اختراع مجدد چرخ، یا دراین موردخاص گوشی هوشمند، پی می‌خواهد کمی اصالت را به طراحی فناوری گوشی‌های همراه بازگرداند.

گوشی Nothing Phone 1

مدیرعامل Nothing می‌گوید، سبک طراحی Phone 1 از مفهومی سرچشمه می‌گیرد که تیم این شرکت از آن به‌عنوان تب‌وتاب فنی بودن یاد می‌کند. پی در بخشی از توضیحات خود درمورد طراحی این گوشی گفت:

طراحی Phone 1 ماهیت ماشین‌مانندی دارد، اما همچنین از عناصر عجیب و غریب بسیاری بهره می‌برد، به‌همین دلیل است که به‌جای پنهان‌کردن داخل دستگاه و استفاده از بدنه‌ی پشتی مات که در بسیاری از گوشی‌های موجود دربازار می‌بینیم، Nothing از شیشه‌ی شفاف بهره می‌برد و اجزایی مثل سیم‌پیچ شارژ بی‌سیم، لوله‌های حرارتی و موارد دیگر را درمعرض دید قرار می‌دهد. از بسیاری جهات احساس می‌شود که گوشی ما محصولی مدرن‌ از دستگاه‌هایی مثل Game Boys و iMac دهه‌ی ۹۰ و اوایل ۲۰۰۰ با پوسته‌های پلاستیکی شفاف است.

پی می‌گوید:

من فکر می‌کنم چیزی که ما تلاش می‌کنیم به آن دست یابیم، این است که مردم را به زمانی برگردانیم که نسبت به گجت‌ها، خوشبین‌تر بودند. این میل به سرگرم‌کننده‌بودن دوباره با فناوری، درواقع چیزی است که Nothing در همه‌ی مراحل طراحی آن را مدنظر قرار داده و اسم رمز گوشی ما یعنی Arceus 1 اشاره‌ای به پوکمون افسانه‌ای با همین‌ نام است. علاوه‌براین، موارد دیگری مثل لوله‌های حرارتی پایین گوشی شبیه یک فیل است و چراخ نشانگر قرمز در پشت به مردم اجازه می‌دهد هنگام فیلم‌برداری از آن‌ها، متوجه انجام این کار شوند.
گوشی Nothing Phone 1

بااین‌حال، کارل پی می‌خواهد سرگرمی را به گجت‌ها بازگرداند. مدیرعامل Nothing گفت:

ما به زیباسازی و تزئین نیاز نداریم. ما می‌توانیم چیزهای مختلف و منحصربه‌فردی طراحی کنیم که همیشه می‌توانند کاربردی باشند. بهترین مثال در این مورد، سبک طراحی Nothing Phone 1 است که از ۹۰۰ عدد LED چیده‌شده در پشت دستگاه بهره می‌برد تا یک سیستم اعلان پیچیده دراختیار کاربر قرار دهد که نمونه‌ی آن تاکنون دیده نشده است.

دارندگان Nothing Phone 1 همچنین می‌توانند ترکیب منحصربه‌فردی از نور و صدا را برای مخاطبان مختلف ایجاد کنند و ایده‌ی اصلی این است که افراد بتوانند بدون نگاه کردن به صفحه‌ی گوشی، از هویت تماس گیرنده یا ارسال‌کننده‌ی پیام، مطلع شوند. حتی آهنگ‌های زنگ Phone 1 تداعی‌کننده‌ی ترکیب صداهای آنالوگ قدیمی، همراه با نویز یک مودم Dial UP است که به‌طور هم‌زمان تازه و قدیمی است. علاوه‌براین، چراغ‌های گوشی هنگام شارژ بی‌سیم یا شارژ بی‌سیم معکوس، می‌درخشند درحالی‌که نوار کوچک LED درکنار درگاه شارژ می‌تواند نشان دهد که دستگاه چقدر شارژ دارد و بار دیگر بدین‌منظور نیازی به نگاه کردن به صفحه‌ی گوشی نخواهید داشت.

گوشی Nothing Phone 1 ناثینگ فون وان در دست از نمای پشت با نوار نوری روشن

گفته می‌شود، داشتن ایده‌های بزرگ درمورد طراحی گوشی و درواقع تحقق آن‌ها، دو مورد بسیار متفاوت هستند. ساخت گوشی‌ هوشمند سخت است و تلاش برای ورود به بازار به‌عنوان یک استارتاپ، تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد. اگر امروز به صنعت نگاه کنید، تنها شرکتی که واقعاً در دهه‌ی گذشته شکست خورده، وان‌پلاس است؛ شرکتی که کارل پی آن را راه‌اندازی کرد و مدتی بعد به مجموعه برندهای تحت حمایت BBK Electronics پیوست. درهمین‌حال، استارتاپ‌های شکست‌خورده‌ی دیگری در حوزه‌ی گوشی‌های هوشمند داریم که ازجمله می‌توان به Essential اشاره کرد که برند و حق اختراع‌های آن درواقع به Nothing تعلق دارد. Essential نیز ایده‌هایی مشابه Nothing را ارائه کرد اما پیش از معرفی نسل دوم گوشی هوشمندش، شکست خورد. علاوه‌براین می‌توان به شرکت‌هایی مثل موتورولا اشاره کرد که موفق نشد گوشی‌های هوشمند ماژولار را آن‌طور که باید، گسترش دهد و از آن زمان به‌بعد، تمرکز این شرکت تاحد زیادی روی تولید محصولات سری G بوده است.

پی در بخش دیگر این مصاحبه گفت:

دلیل سخت بودن حضور و ماندن در صنعت گوشی‌های هوشمند این است که نیاز به قابلیت‌های مختلفی دارد. اگر می‌خواهید یک شرکت جدید در این بازار تأسیس کنید، نمره‌ی تیم‌های شما باید حداقل ۷ از ۱۰ باشد و اگر محصول‌تان به‌نوعی موردتوجه قرار گیرد، شاید تیم شما عملکردی بهتر ارائه داده است.تیم زنجیره‌ی تأمین‌ شما باید عالی باشد، مهندس مکانیک، مهندس نرم‌افزار، مهندس طراحی، مدیر فروش، بازاریاب و پشیبانی مشتری شما باید همگی عملکردی عالی ارائه دهند. اگر به گوشی PH-1 نگاهی داشته باشیم، این محصول طراحی خلاقانه‌ای داشت و تیمی با سابقه‌ی درخشان روی آن کار می‌کرد، اما در پایان تعداد انگشت‌شماری از مسائل مثل قیمت بالا و کیفیت ضعیف دوربین در زمان عرضه، Essential را به شکست محکوم کرد.

از سوی دیگر، با وجود ادعای پی مبنی‌بر اینکه Nothing تاکنون بیش از ۵۶۰ هزار هدفون بی‌سیم Ear1 فروخته است، همچنان نگرانی‌هایی درمورد Phone 1 وجود دارد. برخی از افرادی درنظرسنجی‌های آنلاین یا تالارهای گفت‌وگو، درمورد Nothing می‌گویند این شرکت براساس واکنش‌های اولیه نسبت به دستگاهی که هنوز معرفی نشده، احساس می‌کند که محصولی موفق تولید کرده است. پی در ادامه‌ی توضیحاتش گفت:

یکی از مسیرهایی که ما درحال‌حاضر درحال طی‌کردن آن هستیم این است که سعی داریم حداکثر علاقه را هنگام راه‌اندازی محصول در مخاطبان ایجاد کنیم. چنین هدفی، انتظارات را از ارائه‌ی محصول واقعاً بالا می‌برد و اگر این اتفاق رخ دهد، همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت و اگر چنین نشود، شاید شاهد شکست Nothing Phne 1 باشیم.

بااین‌حال، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها این است که اگر شرکتی سعی کند روی تبلیغات مانور زیادی بدهد، شاید محصول آن، بدون درنظر گرفتن کیفیت، هرگز با شکست مواجه نشود. پی گفت:

در این مسیر، ما حداقل این شانس را داریم که تلاش کنیم محصولی عالی ارائه دهیم. گزینه‌ی دوم داشتن شرکتی کوچک و بدون بودجه‌ی بازاریابی است که هیچ‌کس از دستگاهی که ساخته‌، اطلاع ندارد، بنابراین حتی اگر محصول خوبی تولید کرده باشید، بازهم نتیجه‌ای نخواهید گرفت و هیچ‌کس به‌ این مورد اهمیت نمی‌دهد. در این شرایط حتی فرصتی برای اثبات خود دراختیار نخواهید داشت.

بنابراین درحالی‌که طراحی Phone 1 کاملاً منحصربه‌فرد و چشم‌نواز است، پی رویکردی عمل‌گرا را تبلیغ می‌کند. مدیرعامل Nothing به‌جای رشد انفجاری و ورود پرسروصدا، به‌دنبال رشد تدریجی کسب‌وکار و اکوسیستم این شرکت است؛ شرکتی که با عرضه‌ی اولین هدفون‌های بی‌سیم خود، این مسیر را آغاز کرد و با معرفی اولین گوشی‌ هوشمند، آن را ادامه خواهد داد. پی گفت:

ما یک دنبال‌کننده‌ی سریع هستیم. ما گوشی‌های هوشمند یا اندروید را اختراع نکرده‌ایم. اما در این بازار تجربه داریم و راه‌هایی را می‌بینیم که می‌توان با استفاده از آن‌ها، کارها را بهتر انجام داد. البته شکاف‌هایی در بازار وجود دارد. Nothing نیازی به برطرف کردن شکاف‌های بازار ندارد و باید به‌تدریج به جایگاهی قدرتمند دست یابد. پس از اینکه در این صنعت قدرتمند شوید، قادر خواهید بود روی انجام کارهای نوآورانه‌ی دیگر تمرکز کنید زیرا کسب‌وکار شما به‌اندازه‌ی کافی پایدار است تا همچنان در بازار باقی بمانید.

اگرچه موفقیت یا شکست Phone 1 هنوز مشخص نیست، اما فردی مثل پی نه‌تنها غول‌های میلیارد دلاری را با معرفی گوشی‌های هوشمند جدید به چالش می‌کشد، بلکه تلاش می‌کند به رقیبی مهم در این حوزه تبدیل شود. او در پایان مصاحبه گفت:

من فکر می‌کنم Nothing Phone 1 آغازگر روندی جدید باشد و درواقع این محصول هدیه‌ی ما به صنعت گوشی‌های هوشمند است. ما نمی‌گوییم این گوشی، یک محصول انقلابی است که یک‌شبه می‌تواند بر بازار مسلط شود، اما شاید بتواند در ذهن کاربران، جایگاهی برای خود ایجاد کند.

پی امیدوار است Nothing Phone 1 مشتریان را تشویق کند تا بیشتر به‌دنبال دستگاه‌های خلاقانه باشند و به‌طور هم‌زمان شرکت‌های بزرگ‌تر را به انجام ریسک‌های بیشتر ترغیب کند. از نظر پی، برخی از شرکت‌ها شکست خواهند خورد، اما درنهایت، بازار گوشی‌های هوشمند بسیار پویاتر خواهد شد و سرعت پیشرفت آن به‌عنوان یک صنعت، افزایش پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات