ادامه حواشی محدودسازی آیفون‌های قدیمی؛ بریتانیا ۷۵۰ میلیون پوند غرامت درخواست می‌کند

پنج‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از حامیان حقوق مصرف‌کنندگان در بریتانیا به‌دلیل کاهش سرعت مدل‌های قدیمی آیفون، شکایتی برای دریافت خسارت ۷۵۰ میلیون پوندی برای ۲۵ میلیون مالک گوشی‌های قدیمی‌ آیفون علیه اپل مطرح کرده است.
تبلیغات

جاستین گاتمن، محقق بازار شکایتی به دادگاه تجدیدنظر رقابت بریتانیا تسلیم کرده و به‌دنبال خسارت برای حداکثر ۲۵ میلیون مالک بریتانیایی طیف وسیعی از مدل‌های قدیمی آیفون است که گوشی آن‌ها تحت تأثیر به‌روزرسانی اپل با کاهش سرعت مواجه شده است.

به گزارش مک‌رومرز، این ادعا به ویژگی‌های مدیریت انرژی اپل برای آیفون‌های قدیمی‌تر که به‌منظور جلوگیری از خاموش شدن غیرمنتظره آن‌ها معرفی شد، ارتباط دارد. این قابلیت، سرعت پردازنده‌ی آیفون‌های قدیمی‌تر که از باتری‌هایی با ظرفیت کم‌تر بهره می‌برند را کاهش می‌دهد که درنتیجه باعث کندتر شدن عملکرد این دستگاه‌ها می‌شود.

گاتمن ادعا می‌کند که اپل ویژگی مدیریت انرژی را معرفی کرد تا این واقعیت را پنهان کند که باتری‌های آیفون‌های قدیمی‌تر قادر نیستند نیازهای پردازشی جدید iOS را تأمین کنند و به‌جای فراخوانی محصولات یا جایگزینی باتری‌ها، این شرکت کاربران را مجبور به دانلود به‌روزرسانی نرم‌افزاری می‌کند.

گاتمن گفت:

اپل به‌جای انجام کارهای شرافت‌مندانه و قانونی برای مشتریان خود و ارائه‌ی خدمات تعویض، تعمیر یا جبران خسارت رایگان، با پنهان کردن ابزاری در به‌روزرسانی نرم‌آفزاری خود، سرعت دستگاه‌های قدیمی‌تر را تا ۵۸ درصد کاهش داد تا مردم را گمراه کند. من این پرونده را مطرح می‌کنم تا میلیون‌ها کاربر آیفون در سراسر بریتانیا، خسارت‌های ناشی از این اقدام اپل را دریافت کنند. امیدوارم درصورت موفقیت‌آمیز بودن پرونده، شرکت‌های مسلط بر بازار، مدل‌های تجاری خود را دوباره ارزیابی کنند و از رفتارهای مشابه خودداری کنند.

اگرچه ویژگی مدیریت انرژی آیفون اوایل سال ۲۰۱۷ معرفی شد، اما این قابلیت تا اواخر آن سال به‌طور گسترده دردسترس قرار نگرفت و همین مورد باعث شد بسیاری از مشتریان احساس کنند اپل آن‌ها را فریب داده است. غول فناوری مستقر در کوپرتینو در همان سال از مشتریان عذرخواهی کرد زیرا توضیح نداد که سلامت باتری چگونه می‌تواند بر عملکرد دستگاه تأثیر داشته باشد. این شرکت از آن زمان به‌بعد، سیاستی برای ارائه‌ی باتری جایگزین بدون سؤال و بدون نیاز به گارانتی اجرا کرده است.

اپل در سال ۲۰۲۰ موافقت کرد تا ۵۰۰ میلیون دلار برای حل‌وفصل یک دعوی دسته‌جمعی طولانی‌مدت در ایالات متحده پرداخت کند؛ پرونده‌ای که اپل در آن به سرنگونی مخفیانه‌ی مدل‌های قدیمی‌تر آیفون متهم شده بود. این برند در بلژیک، شیلی، اسپانیا، ایتالیا و پرتغال نیز با پرونده‌های مشابهی مواجه شده است.

ادعای گاتمن مربوط به مدل‌های آیفون ۶، آیفون ۶ پلاس، آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس، آيفون SE، آيفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X است. شکایت گاتمن برای دریافت غرامت شامل همه‌ی دارندگان این مدل‌ها می‌شود و مشتریان برای دریافت خسارت نیازی به پیوستن فعالانه به پرونده ندارند.

اپل درمورد این ادعا به گاردین گفت:

ما هرگز اقدامی برای کاهش عملکرد دستگاه‌های قدیمی انجام نداده‌ایم و در آینده نیز چنین کاری نخواهیم کرد. هدف ما همیشه، تولید محصولاتی بوده است که مشتریان ما آن‌ها را دوست دارند و ماندگاری آیفون‌ها نیز بخش مهمی از این هدف است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات