حذف درگاه سیم‌کارت از آیفون؛ ایده‌ای از استیو جابز که اپل همچنان آن را دنبال می‌کند

شنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کلید پاور و کنترل صدای آیفون ۱۲ پرو مکس
سال‌ها قبل از روی کار آمدن فناوری eSIM، استیو جابز معتقد بوده که آیفون باید بدون اسلات سیم‌کارت فیزیکی تولید شود؛ بااین‌حال مهندسین اپل او را از تصمیمش منصرف کرده‌اند.
تبلیغات

طی ماه‌های اخیر شایعه‌هایی ادعا کرده‌اند اپل در آینده آیفونی می‌سازد که صرفاً از سیم‌کارت الکترونیکی (eSIM) پشتیبانی می‌کند و اسلات مجزا برای سیم‌کارت فیزیکی ندارد. براساس آنچه 9to5Mac می‌نویسد، سال‌ها پیش از ابداع فناوری سیم‌کارت الکترونیکی، استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل، می‌خواسته اولین نسل از گوشی‌های آیفون را بدون اسلات سیم‌کارت بسازد.

این گفته را تونی فیدل، قائم‌مقام پیشین آیپاد، در جریان برگزاری رویداد ویژه‌ای در موزه‌ی تاریخ کامپیوتر بیان کرده است. به گفته‌ی فیدل در جریان مراحل اولیه‌ی توسعه‌ی آیفون استیو جابز به دلیل ایده‌هایی که برای طراحی گوشی در سر داشت، مخالف استفاده از اسلات سیم‌کارت در آیفون بود. ظاهراً استیو جابز به مهندسین و طراحان اپل گفته بود روی آیفونی کار کنند «که درگاه دیگری نداشته باشد.»

هم‌بنیان‌گذار اپل در آن زمان گفته که این شرکت می‌تواند در همکاری با اپراتور ورایزن آیفونی بدون اسلات سیم‌کارت تولید کند، چون این اپراتور در آن زمان به‌جای شبکه‌ی GSM از شبکه‌ی CDMA استفاده می‌کرد. موبایل‌های مبتنی‌بر CDMA نیازی به سیم‌کارت ندارند چون مستقیماً به شبکه‌ی اپراتور متصل هستند.

تونی فیدل می‌گوید با استناد به داده‌های بازار تلاش کرده استیو جابز را از تصمیمش برگرداند. به گفته‌ی فیدل استفاده از CDMA به‌جای GSM در آیفون نمی‌توانست جوابگو باشد چون CDMA چندان محبوب نبود.

فیدل در مصاحبه‌ی اخیر خودش به داستان تولید آیپاد نیز اشاره کرده و همچنین گفته باز کردن فروشگاه حضوری اهمیت زیادی برای مدل کسب‌و‌کار اپل داشته است. فیدل می‌گوید به اعتقاد اپل، بهترین فروشندگان هر محصول کسانی هستند که آن محصول را خلق کرده‌اند. در همین حین اپل به فضایی نیاز داشته تا به کاربران توضیح دهد که چرا به محصولاتش نیاز پیدا می‌کنند: «این دلیلِ قدرتمند بودن فروشگاه‌های حضوری اپل است.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات