شرکت BOE به‌دلیل ایجاد تغییرات خودسرانه از زنجیره تأمین پنل آیفون ۱۳ حذف شد

پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود شرکت BOE در تصمیمی خودسرانه تغییراتی در طراحی پنل OLED آیفون‌ اعمال کرده و اپل پس از اطلاع از این موضوع تصمیم گرفته سفارش‌های BOE را به حالت تعلیق دربیاورد.
تبلیغات

آن‌طور که PhoneArena به نقل از The Elec می‌نویسد، شرکت چینی BOE که یکی از تأمین‌کنندگان نمایشگر OLED آیفون‌های اپل محسوب می‌شود به‌دلیل کمبود قطعات اولیه تصمیم گرفته طراحی پنل‌هایش را به میل خود تغییر دهد. گفته می‌شود هدف BOE از تغییر طراحی پنل این بوده که بتواند در جمع تأمین‌کنندگان اپل باقی بماند و قراردادش را با این شرکت کوپرتینویی از دست ندهد.

BOE در ابتدا نمایشگر جایگزین برای تعمیر آیفون‌های اپل می‌ساخت و کم‌کم توانست راه خودش را به زنجیره‌ی تأمین گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۳ پیدا کند. افشاگران ماه‌‌ها پیش گفتند اپل از BOE خواسته است امسال ۴۰ میلیون پنل OLED برای آیفون تولید کند.

به‌نظر می‌رسد اپل از حداقل بهمن‌ماه سال گذشته‌ سفارش پنل BOE را متوقف کرده و این شرکت چینی قرار نیست ۴۰ میلیون پنل تولید کند. یکی از دلایل تصمیم اپل،‌ تغییراتی بوده که BOE پس از مواجهه با کمبود قطعه‌ی DDI، در طراحی پنل OLED آیفون اعمال کرده است.

منابعی ناشناس به The Elec گفته‌اند BOE تغییراتی اندک در طراحی پنل اعمال کرده تا «پهنای بُرد ترانزیستور فیلم نازک (TFT) را کمی افزایش دهد» و حجم تولیدات خود را به سطح تقاضای اپل برساند.

اپل متوجه این تغییرات شد و تصمیم گرفت سهم BOE را از زنجیره‌ی تأمینش کاهش دهد و تولید پنل‌هایی را که در ابتدا قرار بود توسط BOE ساخته شوند به ال جی بسپارد. یکی دیگر از عواملی که ممکن است BOE را به تغییر طراحی پنل‌‌هایش وادار کرده باشد، پتنت‌های سامسونگ است که اخیراً مجددا خبرساز شده‌اند.

گفته می‌شود سامسونگ اخیراً به اپل گفته که «یکی از تأمین‌کنندگانش» پتنت‌های شرکت کره‌ای را نقض می‌کند و در صورت ادامه‌ی همکاری این تأمین‌کننده ممکن است سامسونگ کار را به دادگاه بکشاند. در هر صورت به‌نظر می‌رسد BOE امسال نمی‌تواند به اهدافش در زمینه‌ی تولید صفحه‌نمایش دست پیدا کند.

اپل روی متنوع‌سازی زنجیره‌ی تأمین تأکید ویژه‌ای دارد. چند سال پیش اپل سراغ ال جی و BOE رفت تا وابستگی خود را به سامسونگ کاهش دهد، اما ظرفیت تولید آن دو شرکت به حدی پایین بود که تنها می‌توانست جواب‌گوی نمایشگرهای جایگزین به‌منظور تعمیر آیفون‌ها باشد. به‌همین دلیل اپل مجدداً مجبور شد بخش اعظم پنل‌های موردنیازش را ازطریق سامسونگ تأمین کند. سال گذشته‌ی میلادی ال جی ظرفیت تولید پنل‌های OLED آیفون را دو برابر کرد و BOE نیز جدی‌تر در زنجیره‌ی تأمین اپل ظاهر شد.

اپل در سال‌های اخیر توانسته بود تنوع بیشتری به زنجیره‌ی تأمین نمایشگرهایش بدهد، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد به‌دلیل حواشی اخیر باید همچنان غالباً بر سامسونگ متکی باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات