آیفون SE جدید از امواج میلی‌متری 5G پشتیبانی نمی‌کند

پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آیفون SE جدید اپل، مقرون‌به‌صرفه‌ترین گوشی 5G این شرکت تابه‌امروز است، اما این دستگاه امکان استفاده از همه‌ی ظرفیت‌های 5G را ندارد.
تبلیغات

اپل به‌تازگی از آیفون SE جدید و بهبودیافته‌ی خود رونمایی کرد؛ محصولی که به تراشه‌ی A15 بایونیک، باتری با دوام بیشتر، پشتیبانی از 5G و قابلیت‌های دیگر مجهز شده است. آیفون SE جدید با بهره گرفتن از 5G و قیمت ۴۲۹ دلاری، اکنون مقرون‌به‌صرفه‌ترین محصول اپل محسوب می‌شود که از شبکه‌های نسل پنجم پشتیبانی می‌کند. اپل در توضیحات خود اعلام کرده است این گوشی از سرعت دانلود بسیار سریعی بهره می‌برد و کاربران می‌توانند بازی‌های آنلاین را با نرخ‌ تأخیر بسیار ناچیز روی آن تجربه کنند.

به گزارش ZDNet، با مرور برگه‌ی مشخصات فنی آیفون SE ۲۰۲۲، به‌نظر می‌رسد این دستگاه از هیچ‌یک از باندهای موج‌های میلی‌متری پشتیبانی نمی‌کند. اگر با این موضوع آشنایی ندارید باید اشاره کنیم شبکه‌های 5G در دو دسته‌بندی قرار می‌گیرند: 5G زیر ۶ گیگاهرتز و موج‌های میلی‌متری.

امواچ پشتیبانی شده 5G در آیفون SE 2022

سرعت دانلود در گوشی‌های مجهز به 5G زیر ۶ گیگاهرتز نسبت به شبکه‌های 4G LTE بیشتر است. البته سرعت دانلود در این نوع 5G نسبت به آنچه اپراتورها تبلیغ می‌کنند، تفاوت خیلی زیادی با 4G LTE ندارد. موج‌های میلی‌متری، پتانسیل واقعی 5G را نشان می‌دهد. این امواج امکان رسیدن به سرعت دانلود گیگابیتی را ارائه می‌دهند و امکان پخش جریانی و بازی‌های آنلاین با کیفیت فوق‌العاده بالا و نرخ‌ تأخیر بسیار کم را فراهم می‌کند. اکنون مشخص شده است جدیدترین آیفون SE اپل از این نوع شبکه‌های 5G پشتیبانی نمی‌کند.

اگرچه عدم پشتیبانی از موج‌های میلی‌متری در نگاه اول یک پس‌رفت به‌نظر می‌رسد، اما از نگاهی دیگر عدم پشتیبانی از این ویژگی نقطه ضعف درخورتوجهی محسوب نمی‌شود. استفاده از 5G در ایالات متحده همچنان با چالش‌هایی رو‌به‌رو است. شرکت‌هایی مثل T-Mobile و کوالکام به‌دلیل همه‌گیری بیماری کرونا، با مشکلاتی مواجه شده‌اند؛ زیرا برخی معتقد هستند که دکل‌های 5G می‌تواند به انتشار بیشتر ویروس کمک کند و به‌همین دلیل آنتن‌های نصب‌شده در نواحی مختلف را از بین‌ می‌برند.

نکته‌ی دیگر اینکه، اگرچه موج‌های میلی‌متری سرعت بسیار زیادی ارائه می‌دهند، اما این فناوری حساسیت بسیار بالایی هم دارد. کاربران برای استفاده از فرکانس بالاتر باید در یکی از ساختمان‌های نزدیک به آنتن 5G حضور داشته باشند و هیچ مانعی مثل درخت یا دیوار بین آن‌ها نباشد. این حساسیت باعث شده است استقرار آنتن‌های موج‌های میلی‌متری در مکان‌های متراکم مثل فرودگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی، بسیار کاربردی‌تر باشد. بااین‌حال، اگر آیفون SE جدید از امواج میلی‌متری نیز پشتیبانی می‌کرد، احتمالاً هنوز نمی‌توانستید از مزیت‌های کامل آن بهره ببرید.

یکی دیگر از مشکلات استفاده از 5G میلی‌متری، مصرف بیشتر باتری است. دستگاه‌های مجهز به این فناوری، داده‌ها را با سرعت بسیار بیشتری دانلود و پردازش می‌کنند که این مورد با باتری متوسط آيفون SE ۲۰۲۲ سازگار نیست.

در‌ نهایت، عدم پشتیبانی از موج‌های میلی‌متری تا حدودی به‌نفع مصرف‌کننده‌ی نهایی است. تولید‌کنندگان برای ارائه‌ی قابلیت‌های 5G، باید محصولات خود را طوری طراحی کنند که آنتن‌های موردنیاز شبکه در آن‌ها جا داده شود. این آنتن‌ها معمولاً به‌شکل خطوط برجسته در اطراف لبه‌های گوشی‌ّها یا تبلت‌ها تعبیه می‌شود.

استفاده از سخت‌افزارهای بیشتر در گوشی‌های هوشمند به اپراتورهایی مثل ورایزن و AT&T دلیلی برای دریافت پول بیشتر ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال نسخه‌ی آنلاک پیکسل ۶ گوگل با قیمت ۵۹۹ دلار به‌ فروش می‌رسد درحالی‌که ورایزن این گوشی را با پشتیبانی از موج‌های میلی‌متری با قیمت ۶۹۹ دلار به‌ فروش می‌رساند.

اپل با بهره گرفتن از سبک طراحی آیفون ۶، موفق شده است بار دیگر در برخی از هزینه‌های ساخت آیفون SE جدید صرفه‌جویی کند. اگرچه SE ۲۰۲۲ اکنون از قابلیت‌هایی مثل 5G، تراشه‌ی A15 ارتقاءیافته و عملکرد دوربین بهبودیافته بهره می‌برد؛ اما قیمت این دستگاه نسبت به مدل قبلی خود که دو سال قبل معرفی شده، فقط ۳۰ دلار بیشتر شده است.

اگر آیفون SE ۲۰۲۲ از موج‌های میلی‌متری 5G پشتیبانی می‌کرد، این احتمال وجود داشت که اپل و اپراتورها، این محصول را با قیمت بیشتری به‌ فروش می‌رساندند. به‌هرحال، آیفون SE جدید قابلیت‌های مهمی را که در آیفون‌ های جدید اپل ارائه شده است، با قیمتی بسیار کمتر دردسترس مشتریان قرار می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات