مقایسه گلکسی A52s 5G با شیائومی ۱۱ لایت 5G؛ تقابل دو میان رده محبوب بازار

جمعه ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۰
مطالعه 13 دقیقه
گلکسی A52s 5G و می 11 لایت شیائومی 5G جزو برترین گوشی‌های میان‌رده سامسونگ و شیائومی محسوب می‌شوند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در ادامه برای دیدن مقایسه‌ی این دو گوشی با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

با ظهور گوشی‌های میان‌رده، تنوع برای انتخاب گوشی هوشمند با قابلیت‌های پرچم‌دارگونه بیش از هر زمان دیگری شده است و به‌نظر می‌رسد که خریداران نیز تمایل بیشتری به خرید این نوع از گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهند؛ به‌طوری که سالانه فروش میلیون‌ها گوشی میان‌رده را شاهد هستیم و همین امر سبب شده تا بازیگران اصلی این صنعت کانون توجهشان را به این زمینه معطوف کنند.

به‌طور کلی، می‌توان گفت گوشی‌های پرچم‌دار با توجه به قیمت گزافشان به حاشیه رانده شده‌اند و این در‌ حالی است که گوشی‌های میان‌رده به‌طور مستمر در ‌حال پیشرفت هستند. اکنون تراشه‌ی آن‌ها با جدیدترین لیتوگرافی‌ها ساخته و دوربین‌هایشان در برخی از سناریوها در قامت پرچم‌داران ظاهر می‌شوند. در این میان، سامسونگ و شیائومی رقابت جذابی را برای ساخت بهترین گوشی‌های میان‌رده دنبال می‌کنند و بیشترین سهم را از این بازار به خود اختصاص داده‌اند.

سامسونگ با عرضه‌ی گوشی‌های سری A توانسته با طراحی، قابلیت‌های درخور و برچسب قیمتی مناسب کاربران زیادی را به خرید گوشی‌هایش ترغیب کند و در سوی مقابل، غول چینی نیز نخستین شرکتی بود که شکاف میان گوشی‌ها پرچم‌دار را به حداقل رساند. اکنون ما نیز در زومیت به سراغ دو گوشی از برترین میان‌رده‌های این دو شرکت، یعنی گلکسی A52s 5G و می 11 لایت 5G رفته‌ایم تا مشخص کنیم که این دو گوشی در چه زمینه‌هایی حرفی برای گفتن دارند.

مقایسه ویدئویی گلکسی A52s 5G و شیائومی ۱۱ لایت 5G

تماشا در یوتیوب

طراحی و نمایشگر

عکاسی با گوشی گلکسی A52s سامسونگ

در بخش طراحی، گلکسی A52s 5G به زبان طراحی مینیمال، شکیل و جذابی مزین شده که جلوه‌ی زیبایی را به دستگاه بخشیده است. بااین‌حال، سامسونگ در گوشی مذکور از پنل پشتی و فریم کاملاً پلاستیکی بهره گرفته و طبیعتاً از حس پریمیوم بودن دستگاه کمی کاسته است. البته باید به این نکته اشاره کرد که مواد پلاستیکی به‌کاررفته مرغوب به‌نظر می‌رسند و در دست گرفتن گوشی حس خوبی را به کاربر القا می‌کند.

گلکسی A52s با ابعاد ۸٫۴ × ۷۵٫۱ × ۱۵۹٫۹ میلی‌متر و وزن ۱۸۹ گرمی خود، گوشی بزرگ و سنگینی محسوب می‌شود و احتمالاً بسیاری از افراد نمی‌توانند با رابط کاربری گوشی به‌صورت تک‌دست تعامل داشته باشند. طراحی ساده و جلوه‌ی مات پنل پشت A52s بسیار زیبا به‌نظر می‌رسد اما گوشی همچنان جاذب اثر انگشت و کثیفی، به‌خصوص در رنگ‌های تیره است.

در نقطه‌ی مقابل، شاید بتوان گفت که مهم‌ترین شاخص ظاهری می 11 لایت 5G به طراحی پرچم‌دارگونه‌ی آن باز می‌گردد و برخلاف استراتژی سامسونگ، گوشی شیائومی به پنل شیشه‌ای آراسته شده است که در‌ واقع، حس در دست گرفتن بهتری را در مقایسه‌ با گلکسی A52s 5G به کاربر می‌دهد؛ اما نباید از این غافل شد که پنل پشتی کاملاً براق است و کوچک‌ترین تماس دست نیز می‌تواند آن را کثیف جلوه دهد. افزون‌براین، فریم دستگاه نیز از جنس پلاستیک ساخته شده است.

با در دست‌ ‌گرفتن می 11 لایت 5G نخستین چیزی که به ذهنتان خطور می‌کند، وزن بسیار کم این گوشی است. به‌طور دقیق‌تر، وزن گوشی یادشده تنها ۱۵۷ گرم و ضخامت آن ۶٫۸ میلی‌متری است و همین امر سبب می‌شود تا کاربر در استفاده‌های طولانی مدت کمتر خسته شود.

پشت گوشی گلکسی A52s سامسونگ در حالت ایستاده
پنل پشت شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

یکی دیگر از مؤلفه‌های طراحی هر دو گوشی به ماژول دوربین آن‌ها مربوط می‌شود؛ جایی که آرایه‌ی دوربین چهارگانه‌ی A52s روی ماژول مستطیلی‌شکلی قرار دارد که به‌نوعی به بدنه پیوند خورده و به زیبایی دستگاه افزوده است. بااین‌حال، برآمدگی ماژول همچنان زیاد به‌نظر می‌رسد و هنگام استفاده از گوشی روی سطوح تخت کمی لق می‌زند. می 11 لایت 5G نیز از این قاعده پیروی می‌کند؛ تنها تفاوت این است که شیائومی از ماژول مربعی‌شکل برای قاب‌بندی آرایه‌ی دوربین سه‌گانه بهره گرفته و از قضا رفتاری مشابه با A52s در سطوح تخت دارد؛ بنابراین هر دو گوشی در این زمینه شرایط یکسانی را تجربه می‌کنند.

از دیگر مشخصه‌های طراحی تأثیرگذار می‌توان به جک ۳.۵ میلی‌متری صدا گلکسی A52s اشاره کرد. این در‌ حالی است که چینی‌ها از ارائه‌ی این درگاه در گوشی میان‌رده‌شان خودداری کرده‌اند. شاید برای بسیاری افراد که از هدفون‌های بی‌سیم یا دانگل‌های فیزیکی استفاده می‌کنند این موضوع چندان مهم نباشد؛ بااین‌حال ما جک ۳.۵ میلی‌متری را یک برتری برای گوشی سامسونگ در‌ نظر می‌گیریم.

علاوه‌براین، گوشی سامسونگ برای تأیید هویت بیومتریک کاربران از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر بهره می‌گیرد؛ درحالی‌که می 11 لایت 5G اسکنر را با فریم کناری دستگاه ادغام کرده است. به‌طور کلی، هر دو حسگر عملکرد و سرعت خوبی دارند اما از دیدگاه ما، محل قرارگیری حسگر اثر ‌انگشت گوشی شیائومی کمی بهتر است و تا حدودی عملکرد قابل اطمینان‌تری را به کاربران ارائه می‌دهد؛ چراکه حسگرهای اثر انگشت زیر نمایشگر گاهی در برخی سناریوها عملکرد دقیقی ندارند و کاربر ممکن است بارها با خطا در باز شدن گوشی مواجه شود.

ناگفته نماند که سامسونگ توانسته گواهی IP67 را برای گوشی خود دریافت کند؛ بدین معنی که گلکسی A52s در شرایط آزمایشگاهی می‌تواند در عمق یک متری آب تا ۳۰ دقیقه دوام بیاورد. این در حالی است که می 11 لایت 5G با گواهی IP53 خود تنها دربرابر پاشش جزئی آب مقاوم است.

نمایشگر شیائومی ۱۱ لایت 5G NE

اگر فکر می‌کنید که استفاده از نمایشگر باکیفیت تنها به گوشی‌های پرچم‌دار خلاصه می‌شود، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید؛ زیرا هر دو گوشی برای غوطه‌ور کردن کاربران در محتوای بصری به نمایشگرهای بسیار باکیفیتی مجهز شده‌اند.

گلکسی A52s 5G دارای نمایشگر OLED با ابعاد ۶.۵ اینچ، رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ و تراکم پیکسلی ۴۰۵ پیکسل‌براینچ است که با یک لایه گوریلا گلس در‌ برابر خط‌وخش و ضربه محافظت می‌شود. نمایشگر مذکور همچنین از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کند؛ قابلیتی که می‌تواند تجربه‌ی کار با محیط و رابط کاربری اندروید را متحول و ارائه‌ی محتوای باکیفیت، فرامین روان و انیمیشن‌های چشم‌نواز را تضمین کند.

بی‌راه نیست که بگوییم در این زمینه شاهد رقابت سختی بین گوشی سامسونگ و شیائومی هستیم که واقعاً تشخیص برتری را بسیار سخت می‌کند؛ زیرا نمایشگر می 11 لایت 5G نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد و مشخصات تقریباً نزدیکی با A52s 5G ارائه می‌دهد. می ۱۱ لایت 5G از نمایشگر OLED با ابعاد ۶.۵۵ اینچ، رزولوشن ۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل و تراکم پیکسلی ۴۰۲ پیکسل‌براینچ بهره می‌برد. شرکت چینی نمایشگر را با لایه‌ی محافظ گوریلا گلس ۵ تقویت کرده است؛ اما باید به این نکته اشاره کرد که نرخ نوسازی تصویر نمایشگر می ۱۱ لایت ۹۰ هرتز است؛ بنابراین افرادی که روان بودن و رابط کاربری و انیمیشن‌های گرافیکی در بازی‌ها برایشان مهم‌تر است، طبیعتاً A52s 5G گزینه‌ی معقول‌تری برای آن‌ها خواهد بود.

تماشای فیلم با شیائومی ۱۱ لایت 5G NE
پخش بازی مرکب روی گوشی گلکسی A52s سامسونگ

نمایشگر می ۱۱ لایت 5G از استاندارد Dolby Vision و +HDR10 به‌منظور نمایش محتوای HDR پشتیبانی می‌کند و با عمق رنگ ۱۰ بیتی، یک‌میلیارد رنگ را نمایش می‌دهد. افزون‌براین، پروفایل‌های رنگی Vivid و Saturated به‌ترتیب ۹۳ و ۱۰۰ درصد فضای رنگی وسیع‌تر DCI-P3 را پوشش می‌دهند. پروفایل Original هم ۹۹ درصد رنگ‌های فضای sRGB را ارائه می‌کند. آزمایش‌های ما حاکی از آن است که پروفایل Original Color کمترین خطای رنگی را دارد و رنگ‌های خنثی‌تری هم تولید می‌کند.

بااین‌حال، رنگ‌های دو پروفایل دیگر به سردی تمایل دارند. در سوی مقابل، گلکسی A52s 5G از استانداردهای +HDR10 ,HDR10 و HLG و همچنین فضای رنگی وسیع DCI-P3 پشتیبانی می‌کند و دو پروفایل رنگی Vivid و Natural را ارائه می‌دهد. در پروفایل Vivid رنگ‌ها تا حدودی خنثی هستند؛ اما فضای رنگی DCI P3 با دقت خوبی پوشش داده می‌شود. در‌ نهایت، پروفایل Natural وجود دارد که رنگ‌ها در آن نسبتاً کمتر از حالت قبلی است و می‌توان گفت که به خوبی فضای sRGB را پوشش می‌دهد.

در بخش روشنایی و خوانایی نمایشگر هر دو گوشی در سطح پرچم‌داران ظاهر می‌شوند. ما در آزمون‌های اختصاصی زومیت با استفاده از الگوی ۵۰ درصد، در حالت خودکار، بیشینه‌ی روشنایی نمایشگر بسیار خوب ۱۳۰۵ نیت را در میان‌رده سامسونگ مشاهده کردیم و جالب است بدانید در حالت تنظیم دستی، کمترین مقدار روشنایی نمایشگر به ۲٫۳ نیت می‌رسد که در محیط‌های کم‌نور می‌تواند بسیار مفید باشد.

در مقام مقایسه، نمایشگر گوشی خوش‌ قیمت شیائومی در حالت تنظیم دستی، بیشینه‌ی روشنایی ۶۷۰ نیت را به ارمغان می‌آورد و در حالت خودکار، روشنایی نمایشگر تا ۹۰۵ نیت افزایش می‌یابد. سرانجام، در محیط‌های کم‌نور،‌ روشنایی نمایشگر به ۲٫۶ نیت می‌رسد. این ارقام برای گوشی میان‌رده بسیار خوب به‌نظر می‌رسند؛ اما روی کاغذ همچنان گوشی سامسونگ از نمایشگر بهتری در تمامی آزمون‌های ما برخوردار است.

سخت‌افزار و عملکرد

پردازنده یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در انتخاب گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود و تأثیر آن را می‌توان در بخش‌های مهمی نظیر دوربین، شارژدهی، نرخ نوسازی نمایشگر و... مشاهده کرد؛ بنابراین، استفاده از SOC (سیستم-روی-چیپ) قوی و در عین‌‌ حال بهینه از اهمیت بسیاری برخوردار است. قلب تپنده‌ی گلکسی A52s را تراشه‌ی ۶ نانومتری اسنپدراگون 778G 5G کوالکام تأمین و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 642L نیز این پکیج را تکمیل می‌کند.

این در حالی است که گوشی میان‌رده شیائومی از تراشه‌ی هشت‌هسته‌ای اسنپدراگون 780G متشکل از یک هسته‌ی 2.4 گیگاهرتز Kryo 670، سه هسته‌ی 2.2 گیگاهرتز Kryo 670 و چهار هسته‌ی 1.90 گیگاهرتز Kryo 670 قدرت می‌گیرد. در‌ واقع، مشخصات واحد پردازش مرکزی تا حد زیادی مشابه اسنپدراگون 778G 5G است و تفاوت اصلی در پردازنده‌ی گرافیکی نمایان می‌شود؛ جایی که اسنپدراگون 780G از واحد پردازش گرافیکی Adreno 642 استفاده می‌کند.

روی کاغذ، می ۱۱ لایت 5G از تراشه‌ی جدیدتر و قدرتمندتری برخوردار است و در بنچمارک‌های ما نیز این قضیه کاملاً مشهود بود؛ اما طبیعتاً عملکرد پردازشی تنها به بنچمارک‌گیری خلاصه نمی‌شود و جالب است بدانید که گوشی سامسونگ در فعالیت‌های سنگین تا حدودی به عملکرد پردازشی ۱۱ لایت 5G نزدیک می‌شود.

در تست‌های استرس ما که به مدت ۲۰ دقیقه انجام می‌شود، گلکسی A52s در تمامی زمان ۹۹ درصد از عملکرد و پایداری خود را حفظ می‌کند؛ درحالی‌که ۱۱ لایت 5G پس از چهار دقیقه‌ی ابتدایی تقریباً ۲۵ درصد از عملکردش را از دست می‌دهد. گمان می‌کنیم که این افت عملکرد درخورتوجه مربوط به ضخامت کم دستگاه و متعاقباً داغ شدن قطعات پردازشی باشد.

به‌هرحال، هر دو گوشی در پردازش‌های سنگین پس از گذشت چهار دقیقه، عملکرد تقریباً برابری دارند. البته باید به این نکته اشاره کرد که ما در انجام بازی‌ها نرخ فریم بیشتری را در گوشی شیائومی شاهد بودیم؛ اما این نرخ فریم همچنان به پایداری گلکسی A52s نمی‌رسد. در ‌نتیجه، این کاربر است که باید از بین گزینه‌ی پایداری بیشتر یا قدرت بیشتر، یکی را انتخاب کند.

دوربین

چینش دوربین پشتی گوشی گلکسی A52s سامسونگ

با ظهور دستگاه‌های چندمنظوره‌ی کوچک و قابل‌حمل مانند گوشی‌ هوشمند نیاز به دوربین‌هایی کوچک، سبک، جمع‌وجور و قادر به ضبط تصاویر در وضوح بالا بیش از هر زمان دیگری مورد توجه کاربران قرار گرفته است و با گسترش روزافزون محبوبیت شبکه‌های اجتماعی و به‌دنبال آن، استقبال کاربران از دوربین‌های بهتر در گوشی‌های هوشمند، پیشرفت‌های قابل‌توجه دوربین در گوشی‌های میان‌رده نیز کماکان ادامه دارد.

بیایید برای مقایسه گوشی های موردبحث، ابتدا از مشخصات سخت‌افزاری شروع کنیم. همان‌طور که در بخش طراحی نیز اشاره شد، گلکسی A52s از آرایه‌ی دوربین چهارگانه تعبیه‌شده در ماژول مستطیلی‌شکل یکپارچه با پنل پشتی بهره می‌گیرد. سامسونگ برای دوربین اصلی (واید) تنظیمات حسگر ۶۴ مگاپیکسلی با ابعاد پیکسل ۰٫۸ میکرومتر، دیافراگم f/1.8 و فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی‌متر را در‌ نظر گرفته است که از لرزش‌گیر اپتیکال OIS نیز برای ثبت تصاویر پایدارتر پشتیبانی می‌کند.

در سوی مقابل، ۱۱ لایت 5G از آرایه‌ی سه‌گانه دوربین برخوردار است و شیائومی برای قدرت بخشیدن به دوربین واید از حسگر ۶۴ مگاپیکسلی ساخت سامسونگ با پیکسل‌های ۰٫۷ میکرومتری و لنزی با دیافراگم f/1.8 بهره گرفته که همانند رقیب خود از قابلیت فوکوس خودکار با تشخیص فاز نیز پشتیبانی می‌کند.

مشخصات سخت‌افزاری دوربین‌ها بسیار شبیه به یکدیگر است؛ اما در عمل، گلکسی A52s برخی صحنه‌ها را بهتر به تصویر می‌کشد

در چند سال اخیر دوربین اولتراواید نیز پای خود را به گوشی‌های هوشمند باز کرده و طبیعتاً هر دو گوشی مورد بررسی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. دوربین اولتراواید در گلکسی A52s دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است و سامسونگ برای کاهش هزینه ساخت، قابلیت فوکوس خودکار یا لرزش‌گیر اپتیکال را در این دوربین به‌ کار نگرفته است. دو دوربین دیگر، ماکرو و عمق‌سنج هستند که از حسگرهای پنج مگاپیکسلی استفاده می‌کنند.

تفاوت اینجا مشخص می‌شود که گوشی شیائومی برای ثبت تصاویر اولتراواید به یک حسگر ۸ مگاپیکسلی ساخت سونی کفایت می‌کند و از آن با گشودگی دیافراگم f/2.2 گستره‌ی دید ۱۱۹ درجه‌ای به تصویر می‌کشد. در‌ نهایت، یک دوربین ماکرو با حسگر ۵ مگاپیکسلی نیز وجود دارد که با پیکسل‌های بزرگ ۱٫۱۲ میکرومتری و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.4 پیکربندی شده است.

مقایسه دوربین گلکسی A52s 5G و شیائومی ۱۱ لایت 5G

به‌طور کلی، مانند سایر بخش‌ها مشخصات سخت‌افزاری دوربین‌ها نیز بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و در آزمون‌های ما نیز هر دو گوشی در برخی از سناریوها از یکدیگر بهتر عمل می‌کنند. برای مثال، تصاویر معیار ما در شرایط نوری مناسب نشان می‌دهند که گوشی شیائومی در ثبت تصاویر HDR خودکار به‌درستی رفتار نمی‌کند و در برخی مواقع نیاز به ایجاد تنظیمات دستی است.

افزون‌براین، در چنین سناریوهایی گلکسی ای ۵۲ اس می‌تواند گستره‌ی داینامیکی و جزئیات بیشتری را در تصاویر ثبت کند؛ درحالی‌که ۱۱ لایت 5G تصاویر با کنتراست بهتری را ثبت می‌کند.

مقایسه دوربین گلکسی A52s 5G و شیائومی ۱۱ لایت 5G

در شرایط کم‌نور نیز تقریباً عملکردی مشابه با معیار قبلی را شاهد هستیم و با دیدن تصویر بالا متوجه خواهید شد که گوشی شیائومی توجه به جزئیات را فدای کنتراست بهتر کرده و در‌ واقع، این کاربر است که باید انتخاب کند چه عملکردی را از دوربین گوشی انتظار دارد. دوربین ماکرو هر دو گوشی نیز تقریباً در یک سطح قرار دارد و در شرایط نوری مساعد تصاویر خوبی را ثبت می‌کنند.

مقایسه دوربین گلکسی A52s 5G و شیائومی ۱۱ لایت 5G

بااین‌حال، انتخاب برنده در بخش دوربین سلفی کمی آسان‌تر است؛ جایی‌که دوربین سلفی گلکسی A52s با حسگر ۳۲ مگاپیکسلی و پشتیبانی از HDR، جزئیات و گستره‌ی داینامیکی بالاتری را نسبت به Xiaomi 11 lite 5G مجهز به دوربین سلفی با حسگر ۲۰ مگاپیکسلی به‌‌ تصویر می‌کشد.

شارژدهی

جک هدفون و درگاه USB-C گوشی گلکسی A52s سامسونگ

سرانجام به مقوله‌ی شارژدهی می‌رسیم که برای بسیاری از کاربران از اهمیت بسیاری برخوردار است. گلکسی A52s دارای باتری لیتیوم یونی تک‌سلولی با ظرفیت اسمی ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت است؛ درحالی‌که شیائومی وظیفه‌ی تأمین انرژی Xiaomi 11 lite 5G را به باتری لیتوم‌ یونی با ظرفیت ۴۳۰۰ میلی‌آمپر ساعت محول کرده است.

ما برای سنجش عملکرد باتری، در آزمایش شارژدهی، گوشی‌ها را در آخرین نرخ نوسازی تصویر و در حالت پرواز قرار دادیم. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که هر دو گوشی در استفاده‌های روزمره می‌توانند تا ۱۰ ساعت شارژدهی داشته باشند؛ اما به‌‌ خاطر داشته باشید این در شرایطی است که نمایشگر گلکسی A52s با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و شیائومی ۱۱ لایت 5G با نوسازی ۹۰ هرتز به چنین نتایجی دست می‌یابند؛ بنابراین، تاحدودی می‌توان گفت که گوشی سامسونگ عملکرد بهتری در این زمینه ارائه می‌دهد.

البته قضیه به اینجا ختم نمی‌شود؛ چراکه شیائومی برای میان‌رده‌ی خود شارژر ۳۳ واتی را در‌ نظر گرفته که می‌تواند گوشی را در مدت یک ساعت کاملاً شارژ کند. از طرف دیگر، سامسونگ شارژر ۲۵ واتی را درون جعبه‌ی A52s قرار داده که با استفاده از آن، شارژ شدن کامل گوشی تا یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

نتیجه‌گیری

بی‌شک گلکسی A52s 5G و می 11 لایت شیائومی 5G جزو برترین گوشی‌های میان‌رده بازار ایران محسوب می‌شوند که می‌توانید آن‌ها را با قیمت زیر ۱۰ میلیون خریداری کنید (برای اطلاع از قیمت روز گوشی به بخش محصولات زومیت مراجعه کنید). این دو گوشی همان‌طور که در مقاله اشاره شد دارای مشخصات و عملکرد بسیار نزدیکی هستند که می‌تواند انتخاب بین آن‌ها را بسیار دشوار کند و شاید مهم‌ترین ملاک در انتخاب آن‌ها سلیقه‌ی فردی باشد؛ بنابراین ما در این زمینه از اظهارنظر خودداری و اتخاد تصمیم نهایی را به خود شما واگذار می‌کنیم.

البته باید به این نکته اشاره کرد که نسل جدید هر دو میان‌رده نیز در ‌حال ساخت است و به‌نظر می‌رسد که تا رونمایی و عرضه‌ی گلکسی A53 زمان چندانی باقی نمانده و این قطعاً می‌تواند تمام معادلات را به‌هم بزند؛ بنابراین، شاید بد نباشد که منتظر نسل بعدی گوشی‌های هوشمند یادشده بمانید.

مقایسه 2 محصول
نمای جلو گوشی سامسونگ گلکسی ای 52 اس 5Gگلکسی A52s سامسونگ 5Gنمای پشت و جلو گوشی شیائومی می 11 لایت 5G رنگ مشکیمی 11 لایت شیائومی 5G
مدل‌‌ نامبرهاSM-A528B SM-A528B/DS-
حدود قیمت در زمان عرضهحدود 400 یوروحدود 370 یورو
تاریخ معرفی17 آگوست 202129 مارس 2021
وضعیت عرضهعرضه شدهعرضه شده
تاریخ عرضه1 سپتامبر 202116 آوریل 2021
نرخ مخصوص جذب (SAR)0.72 وات بر کیلوگرم (سر)-
نرخ مخصوص جذب اروپا (SAR EU)0.88 وات بر کیلوگرم (سر)، 0.84 وات بر کیلوگرم (بدن)-
نوع سیستم‌عاملاندرویداندروید
سیستم‌عامل در زمان عرضهاندروید 11اندروید 11
توضیحات سیستم‌عاملعرضه با رابط کاربری One UI 3.1 قابل ارتقاء به اندروید 13عرضه با رابط کاربری MIUI 12
ابعاد159.9 در 75.1 در 8.4 میلی‌متر6.8 در 75.7 در 160.5 میلی‌متر
وزن189 گرم159 گرم
جنس پشتپلاستیکشیشه
جنس جلوشیشه - گوریلا گلس 5شیشه - گوریلا گلس 6
رنگمشکی سفید سبز بنفشمشکی سبز زرد
ابعاد نمایشگر6.5 اینچ6.55 اینچ
نوع نمایشگرSuper AMOLEDAMOLED
حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)120 هرتز90 هرتز
رزولوشن1080 در 2400 پیکسل1080 در 2400 پیکسل
تراکم پیکسلی~405 پیکسل در اینچ~402 پیکسل در اینچ
نسبت تصویر20:920:9
نسبت نمایشگر به بدنه~84.9 درصد-
حداکثر روشنایی800 نیت (HBM)-
استانداردهای HDRHDR10HDR10+
سایر مشخصات نمایشگرنمایشگر همیشه روشن (Always-on Display)-
مدل تراشهQualcomm SM7325 Snapdragon 778G 5GQualcomm SM7350-AB Snapdragon 780G
فرآیند ساخت تراشه6 نانومتر5 نانومتر
تعداد هسته پردازنده8 هسته8 هسته
مشخصات هسته‌ها1 هسته 2.4 گیگاهرتز Cortex-A78 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Cortex-A78 و 4 هسته 1.90 گیگاهرتز Cortex-A551 هسته 2.4 گیگاهرتز Kryo 670 و 3 هسته 2.2 گیگاهرتز Kryo 670 و 4 هسته 1.9 گیگاهرتز Kryo 670
پردازنده گرافیکیAdreno 642LAdreno 642
ترکیب حافظه داخلی و رم128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم64 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 6 گیگابایت رم 128 گیگابایت / 8 گیگابایت رم 256 گیگابایت / 8 گیگابایت رم
رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم6 گیگابایت رم 8 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 گیگابایت 256 گیگابایت64 گیگابایت 128 گیگابایت 256 گیگابایت
نوع حافظه داخلیUFS 2.1UFS 2.2
درگاه کارت حافظه
دارد
دارد
نوع درگاه کارت حافظهmicroSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)microSDXC (جایگاه مشترک با سیم‌کارت دوم)
حداکثر کارت حافظه پشتیبانی شده1 ترابایت-
پیکربندی دوربین پشتواید/استاندارد اولتراواید تشخیص عمق ماکروواید/استاندارد اولتراواید ماکرو
دوربین اصلی - واید/استاندارد64 مگاپیکسل64 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اصلی - واید/استانداردلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/1.7 اینچ سایز سنسور f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز لرزش‌گیر اپتیکال تصویرلنز واید 26 میلی‌متری 1/1.97 اینچ سایز سنسور 0.7 میکرومتر سایز پیکسل f/1.8 فوکوس خودکار با تشخیص فاز
دوربین اولتراواید12 مگاپیکسل8 مگاپیکسل
مشخصات دوربین اولتراوایدلنز اولتراواید پوشش 123 درجه 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2لنز اولتراواید پوشش 120 درجه 1/4.0 اینچ سایز سنسور 1.12 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
دوربین ماکرو5 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
مشخصات دوربین ماکروf/2.4لنز ماکرو f/2.4 فوکوس خودکار
دوربین تشخیص عمق5 مگاپیکسل-
مشخصات دوربین تشخیص عمقf/2.4-
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت4K4K
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو4K@30fps 1080p@30/60fps4K@30fps 1080p@30/60/120fps
توضیحات فیلم‌برداریلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپیلرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی
دوربین سلفی اصلی32 مگاپیکسل20 مگاپیکسل
مشخصات دوربین سلفی اصلیلنز واید 26 میلی‌متری 0.8 میکرومتر سایز پیکسل 1/2.8 اینچ سایز سنسور f/2.2لنز واید 27 میلی‌متری 1/3.4 اینچ سایز سنسور 0.8 میکرومتر سایز پیکسل f/2.2
حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی4K1080p
رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی4K@30fps 1080p@30/60fps1080p@30fps 720p@120fps
ظرفیت باتری4500 میلی‌آمپر ساعت4250 میلی‌آمپر ساعت
نوع باتریلیتیوم یونیلیتیوم پلیمری
تعویض‌پذیری باتریغیر قابل تعویض توسط کاربرغیر قابل تعویض توسط کاربر
حداکثر توان شارژ پشتیبانی شده25 وات33 وات
پشتیبانی از شارژ سریع
دارد
دارد
پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
ندارد
ندارد
درگاه اتصالUSB Type-C 2.0USB Type-C 2.0
پشتیبانی از OTG
دارد
دارد
سایر ویژگی‌های شارژ و باتری-پشتیبانی از فناوری Power Delivery 3 پشتیبانی از فناوری +Quick Charge 4
نوع اسپیکراستریو (دوگانه)استریو (دوگانه)
جک 3.5 میلی‌متری
دارد
ندارد
ویژگی‌‌های صوتی-صدای 24 بیت / 192 کیلوهرتز
حسگرهاحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج ژیروسکوپ حسگر مجاورت قطب‌نماحسگر اثرانگشت شتاب‌سنج حسگر مجاورت ژیروسکوپ قطب‌نما
نوع حسگر اثر انگشتزیر نمایشگر (اپتیکال)کنار گوشی
Wi-FiWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/axWi-Fi 6 (802.11ax) a/b/g/n/ac/ax
توضیحات Wi-Fiدو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)دو بانده (Dual Band) وای‌فای دایرکت (Wi-Fi Direct) هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)
بلوتوث5.05.2
توضیحات بلوتوثپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LEپشتیبانی از A2DP از نوع کم مصرف یا LE
فناوری‌ ارتباطیGSM / HSPA / LTE / 5GGSM / HSPA / LTE / 5G
پشتیبانی از 5G
دارد
دارد
سیم‌کارتتک سیم‌‌‌کارت (نانو سیم) دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)دو سیم‌کارت dual stand-by (نانو سیم)
مسیریابی و GPSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDSGPS/A-GPS/GLONASS/GALILEO/BDS
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات