مقایسه سرعت اسنپدراگون ۸ نسل یک: شیائومی ۱۲ پرو در برابر رقبا

سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از معرفی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل یک، این پردازنده روی تعدادی از گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار برندهای مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اما کدام یک از این دستگاه‌ها، بهترین بهینه‌سازی را از نظر سرعت روی این سیستم-روی-چیپ (SoC) اعمال کرده‌اند؟
تبلیغات

برای پاسخ به این سؤال که اسنپدراگون ۸ نسل یک روی کدام گوشی سرعت بیشتری ارائه می‌دهد، وب‌سایت گیزموچاینا مقایسه‌ای بین گوشی‌های IQOO 9 پرو، ریلمی GT 2 پرو، وان‌پلاس ۱۰ پرو، شیائومی ۱۲ پرو و موتو اج X30 انجام داده است تا ببینیم کدام دستگاه برنامه‌های مختلف را سریع‌تر اجرا می‌کند و مدیریت رم کدام گوشی بهتر خواهد بود.

در این آزمایش از جدیدترین نسخه‌ی پایدار سیستم استفاده شده است. همچنین هیچ تغییری در تنظمیات گوشی‌ها اعامل نشده و همگی با تنظیمات کارخانه‌ای در این بررسی حضور دارند. به‌عنوان مثال، اگر برخی مدل‌ها به‌طور پیش‌فرض از قابلیت افزایش رم مجازی بهره می‌برند، این ویژگی در این بررسی غیرفعال نشده است. بر ‌اساس همین منطق، حالت‌های مخصوص بهبود عملکرد در هیچ‌کدام از گوشی‌های مورد آزمایش فعال نشده زیرا این قابلیت به‌طور پیش‌فرض روی گوشی‌های هوشمند فعال نیست و بیشتر مردم برای انجام کارهای روزانه از آن‌ بهره نمی‌برند.

علاوه‌براین برای هر آزمون نهایتاً پنج امتیاز وجود دارد. بنابراین رتبه‌ی اول امتیاز پنج، رتبه‌ی دوم امتیاز چهار، رتبه‌ی سوم امتیاز سه، رتبه‌ی چهارم امتیاز دو و رتبه‌ی پنجم امتیاز یک را دریافت خواهد کرد.

سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها

سرعت اجرا اپ در اسنپدراگون ۸ نسل یک

اجازه دهید با اولین آزمایش شروع کنیم؛ مرحله‌ای که بر سرعت باز‌ کردن و بارگذاری اپلیکیشن‌ها تمرکز دارد. برای این مرحله از چند اپلیکیشن از‌ جمله توئیتر، آمازون، فیسبوک، اینستاگرام، کروم و غیره و همچنین بازی‌هایی مثل پابجی موبایل، کندی کراش، تمپل ران و Genshin Impact استفاده شده است.

همه‌ی گوشی‌های هوشمند در باز‌ کردن اپلیکیشن‌های سبک، سرعت بالایی داشتند، اما ریلمی GT 2 پرو به‌طور شگفت‌انگیزی در بارگذاری و باز کردن سریع مرورگر گوگل کروم، اپلیکیشن دوربین و سایر اپ‌های سنگین مثل ادوبی پریمیر راش و بازی پابجی موبایل در صدر قرار گرفت. در این آزمایش وان‌پلاس ۱۰ پرو رتبه‌ی دوم را به‌دست آورد و IQOO 9 پرو و موتو اج X30 به‌ترتیب در جایگاه‌های سوم تا چهارم قرار گرفتند.

تماشا در یوتیوب

نکته جالب اینکه گوشی شیائومی ۱۲ پرو در این آزمایش گاهی بسیار سریع‌تر از سایر گوشی‌ها بود، اما در‌ حین باز کردن بیشتر اپلیکیشن‌ها از رقبای خود عقب ماند. دلیل این کندی احتمالاً به این مورد ربط دارد که شیائومی ۱۲ هیچ‌یک از فرآیندهای پس‌زمینه را متوقف نمی‌کند.

مدیریت رم

مدیریت رم در اسنپدراگون ۸ نسل یک

برای بررسی مدیریت رم، ۱۶ اپلیکیشن به‌طور پشت‌سرهم روی گوشی‌ها اجرا شد. این بار شیائومی ۱۲ پرو با بار نگه داشتن هر ۱۶ اپلیکیشن، در جایگاه اول قرار گرفت و پس از آن ریلمی GT 2 پرو و وان‌پلاس ۱۰ پرو در جایگاه دوم و سوم فهرست قرار گرفتند. موتو اج X30 از رم هشت گیگابایتی بهره می‌برد و این در‌ حالی است که سایر گوشی‌های مورد آزمایش از رم ۱۲ گیگابایت بهره می‌برند و به‌همین دلیل این دستگاه در بخش مدیریت رم از رقبای خود ضعیف‌تر عمل کرد. بااین‌‌حال ناامیدکننده‌ترین نتیجه از نظر مدیریت رم مربوط به IQOO 9 پرو بود که فقط موفق به نگه‌داری چهار اپلیکیشن از ۱۶ اپلیکیشن اجرا شده روی پس‌زمینه‌ی دستگاه شد.

نتیجه‌گیری

نتیجه آزمایش سرعت اسنپدراگون ۸ نسل یک

گوشی ریلمی GT 2 پرو بهترین عملکرد را از خود نشان داد. این دستگاه در آزمایش باز ‌کردن اپلیکیشن‌ها بدون هیچ مشکلی پیش‌روی کرد و از نظر مدیریت رم نیز عملکرد خوبی از خود نشان داد.

وان‌پلاس ۱۰ پرو نیز عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهد و در این آزمایش در جایگاه دوم فهرست قرار دارد.

شیائومی ۱۲ پرو از‌ نظر مدیریت رم، بهترین عملکرد را نسبت به سایر گوشی‌ها ارائه می‌دهد، اما این محصول از‌ نظر سرعت اجرای اپلیکیشن‌ها کمی عقب‌تر از رقبای خود قرار دارد؛ زیرا فرآیندهای پس‌زمینه در‌ این دستگاه از بین نمی‌روند.

IQOO 9 پرو و موتو اج X30 به‌ترتیب در جایگاه سوم و چهارم این آزمایش قرار گرفتند. البته این جایگاه برای گوشی موتورولا که از رم هشت گیگابایت بهره می‌برد چندان دور از ذهن نبود، بااین‌‌حال احتمالاً IQOO 9 پرو از نظر نرم‌افزاری با مشکل بهینه‌سازی مواجه بوده که مانع از عملکرد بهتر این دستگاه در بخش مدیریت رم شده است.

نسخه‌های سیستم‌عامل گوشی‌های مورد آزمایش

  • موتو اج X30 موتورولا: S0SC32.16-29-12
  • شیائومی ۱۲ پرو: MIUI 13 13.0.16.0
  • ریلمی GT 2 پرو:‌ realme UI 3.0 RMX3300_11_A.14
  • وان‌پلاس ۱۰ پرو: Color OS 12.1 NE2210_11_A.07
  • IQOO 9 پرو: Origin OS Ocean PD2172B_A_12.0.13.2.W10.V000L1
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات