Fairphone 4 امتیاز تعمیرپذیری کامل را از iFixit دریافت کرد

چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
گوشی ماژولار Fairphone 4 موفق شد امتیاز تعمیرپذیری ۱۰ از ۱۰ را از iFixit کسب کند.
تبلیغات

Fairphone 4 گوشی هوشمند اندرویدی است که ماه سپتامبر، شرکت هلندی فیرفون آن را معرفی کرد. گوشی‌های این شرکت به‌منظور کاهش اثرات سوء زباله‌های الکترونیکی از مواد بازیافتی ساخته‌ می‌شوند و به‌لطف ماژولار بودن، قابلیت تعمیر‌پذیری درخورتوجهی دارند. نسل قبلی این گوشی، یعنی Fairphone 3، نیز با طراحی ماژولار معرفی شد؛ اما مشخصات سخت‌افزاری قدرتمندی ارائه نمی‌داد. حال نسل جدید آن با بهبودهای سخت‌افزاری چشمگیر در عین حفظ تعمیرپذیری و پایایی همراه شده است.

اخیرا وب‌سایت مشهور iFixit که گجت‌های مختلف را کالبدشکافی و تعمیرپذیری آن‌ها را ارزیابی می‌کند، این گوشی را تشریح کرده و به‌ آن امتیاز کامل تعمیرپذیری ۱۰ از ۱۰ را داده است. این موضوع چندان تعجب‌آور نیست؛ زیرا این دستگاه به‌دلیل طراحی ماژولار، دسترسی به اجزای حیاتی را به‌راحتی میسر می‌کند و شرکت سازنده دسترسی به همه‌ی قطعات یدکی و دستورالعمل‌های تعمیر را نیز راحت‌تر کرده است.

گوشی ماژولار Fairphone 4 به باتری قابل‌تعویض و قطعات داخلی قابل‌جایگزین و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری طولانی‌مدت مجهز است که این امر مطابق مأموریت فیرفون برای حفظ محیط‌زیست و کاهش ضایعات الکترونیکی است. قطعات گوشی همگی با پیچ سر جای خود ثابت شده‌اند و هر آن به جایگزینی قطعات نیاز باشد، می‌توان به‌آسانی و با پیچ‌گوشتی‌های معمولی آن‌ها را باز کرد؛ حتی نمایشگر نیز با پیچ ثابت نگاه داشته می‌شود.

اتصال باتری به بورد دستگاه ازطریق کانکتور ۴ پین به‌جای فلت برقرار می‌شود و امکان تعویض آن را ساده‌تر می‌کند. افزون‌براین، باتری درون پوسته‌ی پلاستیکی مقاومی محصور شده است و این پوسته باتری را در مواقعی که براثر استفاده‌ی زیاد افزایش حجم پیدا می‌کند، در شرایط ایمن نگه می‌دارد و اجازه می‌دهد تا باتری را بتوان به‌را‌حتی از داخل گوشی خارج کرد. از‌آنجا‌که قطعات داخلی به‌وضوح برچسب‌گذاری شده‌اند، تعویض قطعات حتی بدون نیاز به مراجعه‌ی مداوم به راهنما آسان‌تر شده است.

تماشا در یوتیوب

دریافت نمره‌ی کامل الزاما بدین‌معنی نیست که گوشی طراحی بی‌نقصی دارد. با‌وجوداین، iFixit خاطرنشان می‌کند که شرکت فیرفون از این نظر از سایر تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند جلوتر است و این گوشی رقیبی قدرتمند برای بهترین گوشی‌های قابل‌تعمیر شناخته می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات