فاکسکان: کمبود جهانی تراشه تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت

شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
به‌گفته‌ی فاکسکان، کمبود جهانی تراشه و به‌تبع مشکات لجستیکی تا نیمه دوم سال آینده میلادی ادامه خواهد داشت.
تبلیغات

به‌دنبال ادامه کمبود جهانی تراشه و مشکلات لجستیکی، فاکسکان، بزرگ‌ترین منتاژکننده گوشی‌های آیفون، اعلام کرده است که انتظار دارد تا نیمه دوم سال آینده میلادی مشکلات مذکور ادامه داشته باشند و متعاقبا کارفرمایانی همچون اپل محصولاتشان را دیرتر به‌دست مشتریان خواهند رساند.

به‌طور کلی، اپل مدتی است که در زنجیره تأمین آیپد و کامپیوترهای مک با کمبود تراشه مواجه است؛ البته منظور از تراشه تنها به پردازنده اطلاق نمی‌شود، بلکه بیشتر مدارهای مجتمع نمایشگرها تحت تأثیر قرار گرفته‌اند که کاملا متکی به تراشه‌های قدیمی هستند. درحالی‌که فشار عرضه در صنعت نیمه‌هادی مشکل‌ساز شده است، مدارهای مجتمع متصل به نمایشگر چالش‌های مضاعفی را ایجاد می‌کنند؛ زیرا ازآنجاکه پیشرفته نیستند، مدارها معمولا در کارخانه‌های تراشه با فرایند ساخت قدیمی ساخته می‌شوند. با توجه به اینکه کانون توجه تراشه‌سازان بر ساخت کارخانه‌های پیشرفته معطوف شده، انگیزه کمی برای سرمایه‌گذاری در ظرفیت تأسیسات قدیمی وجود دارد؛ بنابر‌این، افزایش ظرفیت تولید و بازگشت به حالت عادی بسیار دشوار خواهد بود.

بااین‌حال، مشکلات لجستیکی تنها در سه‌ماهه اخیر تأثیر قابل توجهی بر تجارت اپل داشته است. کمبود اجزای خاص و محدودیت‌های تولید مربوط به بحران بهداشت عمومی در حال انجام، بر دسترسی آیفون، آیپد ، اپل واچ و مک تأثیر گذاشته است . اپل می‌گوید که که در سه‌ماهه گذشته، مشکلات لجستیکی بیش از ۶ میلیاود دلار برای این شرکت هزینه داشته است و انتظار دارد که تأثیر آن برای فصل تعطیلات حتی بیشتر باشد.

هما‌نطور که در ابتدا گفته شد، فاکسکان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گوشی‌های آیفون محسوب می‌شود و شواهد نشان می‌دهد که با وجود بهبود نسبی در شرایط دو زنجیره تأمین آیفون، اپل همچنان با روند توزیع ایده‌آل فاصله زیادی دارد. با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، اپل مشتریان می‌گوید که سفارش‌هایشان را زودتر انجام بدهند تا اطمینان حاصل کنند که آن‌ها را به موقع برای تعطیلات دریافت می‌کنند.

به‌گفته‌ی منابع زنجیره‌ی تأمین، کمبود قطعات آی‌سی به‌تدریج کاهش می‌یابد؛ زیرا تأمین‌کنندگان تولید قطعات را افزایش می‌دهند و مونتاژکنندگان در مسیر افزایش تولید تا فوریه‌ی آینده برای تأمین تقاضا هستند؛ بنابراین، احتمالا عرضه و تقاضا تا سال آینده به روال معمول باز خواهد گشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات