نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس از دید DXOMARK به‌عنوان بهترین نمایشگر دنیای موبایل انتخاب شد

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
به‌ دنبال بررسی گوشی‌های جدید اپل، DXOMARK با برسی دقیق صفحه‌نمایش آیفون ۱۳ پرو مکس، بیشترین امتیاز را به آن داده است.
تبلیغات

در سالیان اخیر نمایشگرها به جزئی جدانشدنی از محصولات دیجیتال تبدیل شده‌اند و آن‌ها را تقریبا در اکثر وسایل الکترونیکی که با آن‌ها سروکار داریم، از ساعت‌های هوشمند کوچک گرفته تا گوشی‌های هوشمند و مانیتورهای بزرگ مشاهده می‌کنیم. نمایشگر تنها درگاه بصری کاربر به دنیای دیجیتال محسوب می‌شود و یک نمایشگر باکیفیت می‌تواند تجربه‌ی کاربری را بهبود بدهد و افراد را در محتوای خود غوطه‌ور کند. این امر شرکت‌ها را بر آن داشته است که به‌طور مداوم کیفیت پنل‌ها و نمایشگرهایشان را افزایش بدهند.

اپل همواره به دلیل استفاده از نمایشگرهای بسیار باکیفیت در محصولاتش شهرت دارد و بالطبع آخرین دستاوردهای غول دنیای فناوری در حوزه گوشی‌ هوشمند نیز از این قاعده مستثنا نیستند. کوپرتینویی‌ها در هر چهار مدل آیفون ۱۳ از صفحه‌نمایش موسوم به ارگانیک LED استفاده کرده‌اند که اغلب آن را به‌ نام OLED می‌شناسند و از حداکثر روشنایی ۱۲۰۰ نیت پشتیبانی می‌کند؛ اما مدل‌های پرو در ترانزیستورهای فیلم‌نازک خود پذیرای فناوری‌ اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) هستند که ارائه قابلیت پروموشن را برای پرچم‌داران اپل به ارمغان می‌آورد. اکنون با عرضه‌‌ی هر چهار مدل آیفون، انجمن DXOMARK که مرجعی برای سنجش کیفیت دوربین، نمایشگر و سایر مؤلفه‌های گوشی‌ هوشمند محسوب می‌شود، به‌ سراغ بررسی موشکافانه‌ی بزرگ‌ترین آیفون امسال (آیفون ۱۳ پرو مکس) رفته است تا دیدی جامع از کیفیت آن ارائه بدهد.

طبق آزمون‌های اختصاصی، DXOMARK عنوان بهترین صفحه‌نمایش موجود را به نمایشگر ۶٫۷ اینچی با نام کامل «Super Retina XDR OLED» استفاده‌شده در آیفون ۱۳ پرو مکس داده است. نتایج نشان می‌دهد که این نمایشگر با عملکرد درخشان خود، توانسته است تمامی رقبا را در این زمینه شکست بدهد و بار دیگر به جایگاه نخست برترین نمایشگر دنیای موبایل بازگردد. بخشی از بررسی متنی DXOMARK به شرح زیر است:

نمره کلی ۹۹، آیفون ۱۳ پرو مکس را در رتبه نخست پایگاه داده ما در بخش نمایشگر قرار می‌دهد. نرمی و دقت آن در هنگام مرور، وفاداری رنگ عالی و ارائه HDR10 برجسته، همه را به یک تجربه چندرسانه‌ای بسیار لذت‌بخش در هر شرایطی اضافه می‌کند. روشنایی آیفون ۱۳ پرو مکس بیشترین مقدار را در بین دستگاه‌های موجود در بازار ندارد؛ اما سطح روشنایی مناسبی در بیشتر شرایط ارائه می‌دهد، تغییرات بسیار روان انجام می‌شود، تضاد یکنواخت ایجاد می‌کند و وفادارترین جزئیات را در بین تمامی دستگاه‌های موجود در کل پایگاه داده ارائه می‌دهد که آن را از نظر خوانایی شایسته امتیاز بالایی می‌کند‌.ویژگی True Tone اپل به‌طور پیش‌فرض روشن است. از سنسورها برای اندازه‌گیری رنگ و روشنایی نور محیط استفاده و به‌طور خودکار صفحه را تنظیم می‌کند تا در هر شرایط نوری، رنگ سفید را به‌درستی نشان بدهد. در نتیجه، آیفون ۱۳ پرو مکس تراز سفیدی خود را با روشنایی با تغییرات بسیار روان تطبیق می‌دهد و رندر آن ظاهر زرد آیفون ۱۲ پرو مکس و مدل‌های قبلی را ندارد. تراز سفیدی گوشی‌های سامسونگ قابل قبول است؛ اما تراز سفید را با روشن‌کننده سازگار نمی‌کند. علاوه بر این، آیفون ۱۳ پرو مکس مصنوعات را بهتر از رقیب خود مدیریت می‌کند.

نمایشگر جدید اپل در تمامی بخش‌ها عملکردی درخشان و تحسین‌برانگیز از خود نشان داده است. به‌ نظر می‌رسد اپل از توانایی خود برای کالیبره کردن نمایشگر به‌خوبی استفاده کرده و بدون پرداختن به بازی اعداد و ارقام، تمامی نقاط ضعف پیشین را بهبود داده است. DXOMARK در ادامه می‌گوید:

آیفون ۱۳ پرو مکس اپل با وضوح بهتر نسبت به مدل قبلی خود و رندر بهتر نسبت به گوشی های وان پلاس و سامسونگ، در بخش خوانایی رتبه بالایی کسب می‌کند. نکته جالب این است که دستگاه‌های آیفون ظرفیت نمایش عکس‌ها و فایل‌های HEIC را به‌عنوان محتوای HDR دارند. با افزایش حداکثر روشنایی، گوشی جدید اپل می‌تواند تُن‌های بسیار روشن را در عکس‌ها حتی بهتر نشان بدهد. این محدوده دینامیکی گسترده در بیشتر مواقع جلوه‌ای اغراق‌آمیز ایجاد می‌کند؛ اما هیچ یک از رقبای آزمایش‌شده این ویژگی رندر HDR را ارائه نمی‌دهند. به‌طور کلی، خوانایی در داخل و خارج از خانه فوق‌العاده است. در شرایط داخلی، سامسونگ گلکسی اس ۲۱ اولترا (نسخه اسنپدراگون) کمی روشن‌تر است؛ اما جزئیات کمتری در بافت‌هایی نظیر مو نشان می‌دهد و این در حالی است که آیفون ۱۳ پرو مکس وفادارترین تصویر را ارائه می‌دهد. آیفون ۱۳ پرو مکس اپل در زیر نور خورشید خوانایی بالایی دارد؛ درحالی‌که ظاهر طبیعی رنگ‌ها را نیز به‌خوبی حفظ می‌کند. این گوشی در مقایسه با نسل گذشته از نظر روشنایی پیشرفت بسیار خوبی را نشان می‌دهد.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که پرچم‌دار سامسونگ می‌تواند‌ در برخی سناریوها تصاویر روشن‌تری ارائه بدهد؛ اما ظاهرا مهندسان DXOMARK با بررسی موشکافانه این مورد متوجه شده‌اند که پس از چند دقیقه زیر نور خورشید، گلکسی اس ۲۱ اولترا احتمالا برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد، روشنایی خود را کاهش می‌دهد و این می‌تواند یک برگ برنده برای آیفون ۱۳ پرو مکس باشد؛ چراکه این گوشی در تمامی شرایط روشنایی خود را بدون مشکل خاصی حفظ می‌کند. در بخشی از این بررسی آمده است:

آیفون ۱۳ پرو مکس اپل روشنایی خود را به‌آرامی با تغییر شرایط نور تنظیم می‌کند. در تنظیمات پیش‌فرض‌، دستگاه هنوز هنگام خواندن در شب بسیار تاریک است. آیفون ۱۳ پرو مکس تراز رنگ سفید خود را با شرایط نوری هماهنگ می‌کند. این رنگ از وفاداری خوبی برخوردار است و به‌طور کلی زرد بسیار کمتری نسبت به آیفون ۱۲ پرو مکس دارد. در برخی تصاویر، محتوا گوشی سامسونگ به‌وضوح بیش از حد اشباع می‌شود. آیفون رنگ سبز کمی در فضای باز دارد؛ اما در مقایسه با گلکسی اس ۲۱ اولترا دقیق‌تر و دلپذیر است. آیفون ۱۳ پرو مکس اپل در حالت زاویه‌دار تغییر رنگ عمده‌ای نشان نمی‌دهد که باز هم پیشرفت خوبی نسبت به نسخه قبلی است. در زوایا آیفون ۱۳ پرو مکس رنگ‌ها را حفظ می‌کند؛ درحالی‌که آیفون ۱۲ پرو مکس به ارائه رنگ‌های سبز و گلکسی اس ۲۱ اولترا نیز به ارائه رنگ‌های آبی تمایل دارد.جدیدترین پرچم‌دار اپل برای تماشای فیلم‌های HDR10 بسیار مناسب است. هیچ افت فریمی وجود ندارد و رندر HDR آن فوق‌العاده به نظر می‌رسد. علاوه بر این، نمایشگر مذکور دارای محدوده دینامیکی وسیع‌تر و روشنایی خوب است و عملکرد بهتری با نگاشت کنتراست و تُن نسبت به نسل قبلی دارد. در شرایط کم‌نور، آیفون ۱۳ پرو مکس هنگام پخش محتوای SDR به‌مراتب کم‌نورتر از پرچم‌دار سامسونگ است و ممکن است کاربران اپل بخواهند روشنایی را به‌صورت دستی افزایش بدهند؛ اما رنگ‌های ویدئویی آیفون بسیار دقیق و وفادار هستند؛ به‌ویژه در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو مکس که رنگ‌آمیزی زرد دارند. در مقایسه با عکس مرجع آزمایش، رنگ‌های آیفون جدید در سمت گرم‌تر هستند؛ درحالی‌که گوشی سامسونگ به ارائه رنگ‌های سردتر تمایل دارد. بر خلاف سایر گوشی‌های پایگاه داده ما، آیفون ۱۳ پرو مکس هنگام پخش فیلم‌ها هیچ افت فریم و لگی را نشان نمی‌دهد. علاوه بر این، گوشی مذکور در فیلم‌های ۲۴، ۳۰ و ۶۰ فریم در ثانیه فاقد هرگونه تأخیر یا مشکل خاصی است که در مورد دستگاه سامسونگ صدق می‌کند.اجسام متحرک در فیلم‌ها واضح به نظر می‌رسند. این دستگاه هنگام به عقب یا جلو رفتن در فیلم‌ها واکنش‌پذیر است؛ اما در برخی موارد ممکن است برخی از مصنوعات مسدودکننده یا وجود داشته باشند که در واقع، بسیار نادر است. هنگام انجام بازی، آزمایش‌کنندگان ما هیچ افت فریمی با آیفون جدید تجربه نکردند؛ اما مقوله در برخی سناریوها در آیفون ۱۲ پرو مکس و اس ۲۱ اولترا کاملا مشهود بود.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، مدل‌های پرو آیفون ۱۳ نخستین گوشی‌های هوشمند اپل محسوب می‌شوند که به نمایشگر مبتنی بر فناوری LTPO مجهز شده‌اند. فناوری یادشده این امکان را فراهم می‌کند که بدون اتلاف انرژی، محتوا به‌صورت تطبیقی بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز قابل تنظیم باشند. DXOMARK می‌گوید عملکرد گوشی جدید اپل در این زمینه بسیار جذاب است و در برنامه گالری، هنگام مرور وب و در استفاده عمومی (تعویض برنامه، حرکت در تلفن و ...) دقیق و بسیار روان است که در واقع به دلیل پشتیبانی از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز است.

به‌طور کلی، نتایج آزمایش‌های یادشده به‌وضوح پیشرفت‌های عمده‌ی نمایشگر iPhone 13 Pro Max را در چندین زمینه اصلی نسبت به نسل گذشته نشان می‌دهد. اما DXOMARK بیان می‌کند که مهم‌ترین پیشرفت، سازگاری فوق‌العاده نمایشگر با تغییر شرایط نوری در همه موارد استفاده است؛ بدین معنی که کاربران از نظر روشنایی، کنتراست و رنگ، یک تجربه مشاهده دل‌پذیر را به‌طور مداوم خواهند داشت. آیفون ۱۳ پرو مکس ممکن است در مقایسه با رقبای خود از بالاترین سطح روشنایی برخوردار نباشد؛ اما دستگاه با ارائه تنظیمات عالی و کالیبره کردن استادانه در قامت بهترین نمایشگر حال حاضر این صنعت محسوب می‌شوند.

جالب است بدانید که این تنها DXOMARK نیست که نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس را به‌عنوان برترین نمایشگر دنیای موبایل انتخاب کرده و میت‌دیسپلی نیز بیشترین درجه‌ی امتیاز خود (A+) را به نمایشگر آیفون ۱۳ پرو مکس داده است. به گفته‌ی این انجمن، دقت رنگ مطلق و دقت کنتراست تصویر و دقت مقیاس شدت صفحه‌نمایش آیفون ۱۳ پرو مکس در بهترین سطح خود قرار دارند و نهایتا این نمایشگر توانسته است ۱۲ رکورد در معیارهای دیسپلی‌میت ثبت کند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات