آیفون ۱۳ احتمالا در مناطق خاص از ارتباطات ماهواره‌ای پشتیبانی خواهد کرد

دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
به گفته مارک گرمن، سری آیفون ۱۳ این قابلیت را دارد که به‌صورت محدود از ارتباطات ماهواره‌ای پشتیبانی کند؛ اما احتمالا اپل ویژگی مذکور را تنها در برخی از نقاط جهان ارائه خواهد داد.
تبلیغات

چندی پیش، مینگچی کو در یادداشتی خطاب به سرمایه‌گذاران ادعا کرد که اپل با استفاده از تراشه سفارشی‌ X60 کوالکام، پشتیبانی از ارتباطات ماهواره‌ای را در سری آیفون ۱۳ ارائه خواهد داد؛ اما دیری نپایید که این استدلال توسط سایر تحلیلگران رد شد. به‌تازگی مارک گِرمن در جدیدترین خبرنامه‌ی هفتگی‌اش از گفته‌های کو حمایت کرده و معتقد است ویژگی مذکور بالاخره به گوشی‌های هوشمند کوپرتینویی‌ها راه خواهد یافت.

گِرمن خاطرنشان می‌کند که ارتباطات ماهواره‌ای در سری آیفون ۱۳ گنجانده خواهد شد؛ اما ظاهراً فقط بازارها یا مناطق منتخب امکان دسترسی به این ویژگی خواهد داشت. از قرار معلوم، ارتباطات ماهواره‌ای اپل در صورت نبود پوشش‌دهی سلولار، تنها به‌عنوان اقدام اضطراری عمل خواهد کرد. همچنین تأکید می‌شود که غول دنیای فناوری امکان برقراری تماس‌های ماهواره‌ای ارائه نخواهد داد؛ چراکه این امر می‌تواند به سردی روابط اپل و اپراتورهای تلفن همراه که اغلب شرکای دیرینه این شرکت هستند، منجر شود.

البته گفته می‌شود اپل برقراری ارتباطات ماهواره‌ای را در آینده‌ای نزدیک گسترش خواهد داد و احتمالاً در صدد توسعه و به‌کارگیری مجموعه‌ای از ماهواره‌های اختصاصی برای ارسال اطلاعات به دستگاه‌هایش است؛ اما گمان می‌رود این بلندپروازی‌ حداقل تا چندین سال آینده محقق نخواهد شد. گِرمن در بخشی از سخنانش می‌گوید:

برخی از من پرسیده‌اند آیا این ویژگی‌ جدید به این معنا است که آیفون خواهد توانست به‌عنوان تلفن ماهواره‌ای مورد استفاده قرار بگیرد و آیا توانایی برقراری تماس در هر نقطه از جهان بدون پوشش تلفن همراه خواهد داشت؟ پاسخ یک نه بزرگ است. این اتفاق در حال حاضر، سال آینده یا هر زمان دیگری در آینده نزدیک رخ نخواهد داد.

گِرمن توضیح می‌دهد که راه‌اندازی این ویژگی به سخت‌افزاری نیاز دارد که هنوز آماده استفاده در گوشی هوشمند نشده است و همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این امر می‌تواند سبب اعتراض اپراتورهای تلفن همراه شود که اپل به آن‌ها بسیار متکی است. بر اساس گزارشی از بلومبرگ، اپل حداقل روی دو رویکرد، شامل ارسال پیام کوتاه اضطراری و ارسال سیگنال‌های اضطراری SOS برای بحران‌هایی نظیر سقوط هواپیما یا غرق شدن کشتی‌ در مناطق دورافتاده کار می‌کند.

ظاهراً اپل پیام‌های ماهواره‌ای اضطراری را در برنامه مسیج ادغام خواهد کرد و به کاربران اجازه می‌دهد بدون هیچ‌گونه سیگنال سلولار، با مراکز ارائه‌دهنده خدمات اضطراری و دوستان نزدیک ارتباط برقرار کنند. بلومبرگ می‌گوید پیام‌ ماهواره‌ای با حباب‌های خاکستری از پیامک‌ و پیام‌ آی‌مسیج (با حباب‌های آبی و سبز) متمایز خواهد شد. طبق این گزارش، اتصال به ماهواره مستلزم حضور کاربر در یک محیط باز است و دریافت سیگنال ممکن است تا یک دقیقه طول بکشد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات