قیمت‌گذاری مدل‌های آیفون ۱۳ احتمالا بالاتر از نسل گذشته خواهد بود

جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود اپل احتمالا به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، قیمت مدل‌های آیفون ۱۳ را در مقایسه با نسل گذشته افزایش خواهد داد.
تبلیغات

اپل احتمالا کم‌تر از دو هفته دیگر جدیدترین گوشی‌های هوشمندش را با نام احتمالی آیفون ۱۳ رونمایی و روانه بازار خواهد کرد. اعتقاد بر این است که سری آیفون ۱۳ می‌تواند نسخه‌ای تکامل‌یافته از خانواده آیفون ۱۲ باشد و بهبودهای درخور توجهی را شامل شود. بااین‌حال، شاید امسال به دلیل افزایش هزینه‌های تولید شاهد افزایش قیمت گوشی‌های مذکور باشیم.

دیجی‌تایمز در گزارش جدیدی ادعا می‌کند که غول دنیای فناوری احتمالا قیمت هر چهار مدل آیفون ۱۳ را افزایش خواهد داد. گفته می‌شود اصلی‌ترین دلیل بر این امر، افزایش قیمت تراشه‌های TSMC خواهد بود که درنهایت به مشتریان تحمیل می‌شود. پیش از این گزارش شده بود که TSMC با تداوم کمبود جهانی تراشه، تأمین تراشه‌های اپل و صنعت خودرو را در اولویت قرار می‌دهد. بااین‌حال، غول تایوانی صنعت نیمه‌هادی احتمالا قیمت‌ها را نیز افزایش خواهد داد.

منابع محرمانه در زنجیره تأمین خاطرنشان کرده‌اند که TSMC به‌زودی قیمت‌های پیشنهادی خود را برای فناوری‌های زیر ۷ نانومتر افزایش می‌دهد. افزون بر این، ادعا می‌شود که TSMC به مشتریان افزایش ۲۰ درصدی هزینه‌ها را اطلاع داده است؛ اما ظاهراً قیمت پردازنده‌های زیر ۷ نانومتر بین ۳ تا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. از قرار معلوم، اپل نیز برای تهیه تراشه‌های مذکور باید ۳ تا ۵ درصد هزینه بیشتری بپردازد.

گزارش‌های اخیر از آن حکایت دارند که علاوه‌بر افزایش قیمت پردازنده‌ها، مدارهای مجتمع نمایشگرها نیز با افزایش سرسام‌آور قیمت مواجه شده‌اند. درحالی‌که فشار عرضه در صنعت نیمه‌هادی مشکل‌ساز شده است، مدارهای مجتمع متصل به نمایشگر چالش‌های مضاعفی را ایجاد می‌کنند؛ زیرا ازآنجاکه پیشرفته نیستند، مدارها معمولا در کارخانه‌های تراشه با فرایند ساخت قدیمی ساخته می‌شوند. با توجه به اینکه کانون توجه تراشه‌سازان بر ساخت کارخانه‌های پیشرفته معطوف شده، انگیزه کمی برای سرمایه‌گذاری در ظرفیت تأسیسات قدیمی وجود دارد؛ بنابر‌این، افزایش ظرفیت تولید و بازگشت به حالت عادی بسیار دشوار خواهد بود و هزینه‌ها به‌شدت افزایش خواهد یافت.

با توجه به آنچه‌که گفته شد، به‌نظر می‌رسد اپل برچسب قیمتی آیفون ۱۳ را دستخوش تغییر کند. بااین‌حال، باید درنظر داشته باشید که صحت‌وسقم این گزارش را نمی‌توان تأیید یا رد کرد؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که اپل نسل بعدی گوشی‌های آیفون را بدون افزایش قیمت راهی بازار کند. خوشبختانه زمانی زیادی برای انتظار باقی نمانده است و احتمالا در اواسط شهریور  شاهد رونمایی رسمی از آیفون ۱۳ خواهیم بود.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات