آیفون ۱۳ احتمالا بزرگ‌ترین مشکل دوربین آیفون ۱۲ را برطرف خواهد کرد

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
گفته می‌شود چینش مورب دوربین در مدل‌های استاندارد آیفون ۱۳ و افزایش فاصله میان لنزها در مدل‌های پرو بزرگ‌ترین نقص دوربین سری آیفون ۱۲ موسوم به لنز فلر را می‌تواند از بین ببرد.
تبلیغات

کمتر از سه‌ ماه تا رونمایی جدیدترین دستاورد اپل در حوزه گوشی‌های هوشمند زمان باقی مانده است و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد با‌‌‌‌توجه‌‌‌به کاهش مشکلات لجستیکی و محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، اپل احتمالا به بازه سنتی رونمایی سری گوشی‌های آیفون باز خواهد گشت و  همچون سال‌های پیش از شیوع ویروس کرونا، در حال تدارک برای برگزاری رویدادی در سپتامبر (شهریور و مهر) است که طبق روال معمول، احتمالا در آن نسل بعدی آیفون و اپل واچ و سایر محصولاتش را رونمایی خواهد کرد.

تاکنون، شایعات فراوان دید مناسبی از آنچه در آیفون آینده خواهیم دید، ارائه داده‌اند. بااین‌حال، انتظار نمی‌رود امسال تغییرات بنیادی در ساختار طراحی و فناوری‌های جدیدی در گوشی‌های مذکور را شاهد باشیم. به‌طورکلی، تغییر در مؤلفه طرحی مدل‌های آیفون ۱۳ به ناچ کوچک‌تر و چینش مورب دوربین‌ها نسخه‌های استاندارد مربوط می‌شود و اخیرا در ماکت‌ها و قالب‌های ساخت لوازم جانبی نیز این تغییرات دیده شده‌اند؛ بنابراین با احتمال زیاد، می‌توان حدس زد محصول نهایی نیز شامل تغییرات یادشده خواهد بود. درواقع، به‌قدری تغییرات جزئی خواهند بود که به‌عقیده بسیاری، این سری از گوشی‌های هوشمند اپل می‌توانند آیفون ۱۲ اس نامیده شوند.

اعتقاد بر این است آیفون‌های جدید در بخش دوربین بهبودهای درخورتوجهی به خود خواهند دید و احتمالا به‌شیوه اپل، بدون بازی با اعدادوارقارم تجربه به‌مراتب بهتری در بخش تصویربرداری و فیلم‌برداری برای کاربران به‌ارمغان می‌آورد.

گفته می‌شود تمامی مدل‌ها به لرزش‌گیر اپتیکال از نوع سنسو-شیفت مجهز و ظاهرا لنزها و حسگرها نیز به‌روز می‌شوند. با عبور از تغییرات سخت‌افزاری دوربین، تنها تغییر دیداری که کاربران متوجه آن می‌شوند، به تغییر چینش مورب لنزها در مدل‌های استاندارد باز می‌گردد.

با استناد به تصاویر و ماکت‌های ساختگی، مدل‌های استاندارد آیفون ۱۳ به مانند نسل گذشته به ماژول دوربین مربعی‌شکل مجهز می‌شوند؛ اما تفاوت اساسی در آن‌ها آرایش متفاوت لنزها است که ظاهرا هر لنز در امتداد گوشه فوقانی و تحتانی ماژول کلی دوربین قرار گرفته‌ و فضای بین لنزها نیز کمی افزایش یافته است‌. درمقابل، مدل‌های پرو همان چینش سال گذشته را حفظ کرده‌اند و تنها کمی فضای میان لنزها افزایش یافته است. در نگاه اول، شاید این تغییر چندان مهم نباشد؛ اما احتمالا هدف اپل از این تغییر برطرف‌کردن یکی از مشکلات مهم دوربین سری آیفون ۱۲ است.

به‌طور خلاصه، در سری گوشی‌های آیفون ۱۲ مشکل اساسی دوربین از زمان عرضه تاکنون وجود داشته است و به‌نظر نمی‌رسد با به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری برطرف شود؛ زیرا در این مشکل که لنز فلر نامیده می‌شود، برخی از نواقص سخت‌افزاری دخیل است و اغلب در سایر دوربین‌ها نیز دیده می‌شود و حتی برخی عکاسان ‌با بهره‌گیری از این نقص عکس‌های جذابی ثبت می‌کنند.

تماشا در یوتیوب

لنز فلر معمولا در مواقعی اتفاق می‌افتد که نوری غیر از منبع نور اصلی وارد لنز دوربین می‌شود و سپس به حسگر برخورد می‌کند. گفته می‌شود در گوشی‌های آیفون ۱۲ وقتی در موقعیت‌های کم‌نور عکس می‌گیرید و دوربین را به‌سمت سوژه‌های روشن نظیر چراغ‌های خیابان و تابلوها و پنجره‌ها هدایت می‌کنید، بازتاب‌هایی از نور اجسام یا پدیده لنز فلر دیده می‌شود که می‌تواند به‌شدت کنتراست تصاویر را پیین بیاورد. مسئله این است که نقص یاشده در آیفون ۱۲ کمی متفاوت است و گاه برخی سوژه‌ها دچار پدیده لنز فلر می‌شوند که مشخص نیست به چه دلیل ایجاد شده‌اند.

درحال‌حاضر، مشخص نیست منشأ اصلی مشکل یادشده در گوشی‌های آیفون چیست و به‌نظر نمی‌رسد به مدل یا حسگر خاصی نظیر لایدار مرتبط باشد. اگرچه مشکلات در آیفون ۱۲ پرو مکس گزارش شده است، این مسئله در آیفون ۱۲ معمولی نیز وجود دارد. افزون‌براین، لنز فلر در دوربین واید و تله‌فوتو مدل‌های پرو دیده شده است؛ درحالی‌که نسخه‌های استاندارد اصلا دوربین تله‌فوتو ندارند؛ بنابراین، گمان می‌رود بخشی از مشکل لنز فلر به چینش و فاصله لنزها و برخی مشکلات ساختاری در سخت‌افزار دوربین مرتبط باشد.

تماشا در یوتیوب

با‌‌‌‌توجه‌‌‌‌به نوع چینش و نزدیکی فاصله لنزها در سری آیفون ۱۲، ممکن است دلیل وجود نقاط بازتاب به نوری مرتبط باشد که به یکی از لنزها برخورد می‌کند و متعاقبا با انعکاس‌های بیشتری ادغام می‌شوند که از لنزهای اطراف می‌آیند و درنهایت پدیده لنز فلر را ایجاد می‌کنند. همان‌طورکه پیش‌تر گفتیم، نه‌تنها دوربین‌های موجود در آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی به‌صورت مورب قرار می‌گیرند؛ بلکه فضای بیشتری بین لنزهای مختلف وجود خواهد داشت. مورد دوم برای مدل‌های پرو آیفون ۱۳ نیز صدق می‌کند و اپل با بهره‌گیری از آن می‌تواند تا حدودی از این مشکل بکاهد.

گوشی‌های آیفون معمولا به داشتن بهترین دوربین برای فیلم‌برداری، دامنه دینامیکی فوق‌العاده، رنگ‌های عالی و وضوح استثنایی مشهور هستند و مشکل لنز فلر کمی آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. کوپرتینویی‌ها می‌توانند این مشکل را در نسل بعدی گوشی‌های آیفون برطرف و بار‌دیگر دیگر خود را به‌عنوان حاکم بی‌رقیب بخش فیلم‌برداری معرفی کنند.

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد اپل درصدد است آیفون ۱۳ پرو مکس را به لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.5 و زاویه دید عریض مجهز کند و به‌طور بالقوه، کیفیت تصاویر در محیط‌های کم‌نور را افزایش دهد. این در حالی است که سایر مدل‌ها شامل آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ پرو از لنز واید با گشودگی f/1.6 و مشابه با لنز به‌کاررفته در خانواده آیفون ۱۲ بهره خواهند گرفت. مانند آیفون‌های فعلی، دوربین عکاسی با زاویه دید عریض لنز هفت‌تکه برای بهینه‌سازی قابلیت جمع‌آوری نور و کاهش انحرافات رنگی دارد و گویا اپل در سال‌های آینده، دوربین‌های پشت تمام مدل‌های آیفون را به لنزهای هفت‌تکه مجهز خواهد کرد.

افزون‌براین، آیفون ۱۳ پرو ممکن است از لنز تله‌فوتو ارتقایافته‌ای بهره‌مند شود که به‌طور انحصاری در آیفون ۱۲ پرو مکس معرفی شد و سری ‌آیفون ۱۳ همانند سال گذشته از لنزهای هفت‌تکه در دوربین اصلی استفاده کنند. دراین‌میان، گفته می‌شود در ماژول دوربین مدل‌های پرو از حسگر تصویر بزرگ‌تر و بازطراحی‌شده CMOSا (CIS) با وضوح بهبودیافته استفاده خواهد شد؛ درحالی‌که مدل‌های معمولی (آیفون ۱۳ و ۱۳ مینی)، CISهای استفاده‌شده در آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس را به ارث می‌برند. اعتقاد بر این است که سونی، غول ژاپنی صنعت حسگر، اصلی‌ترین تأمین‌کننده CIS در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ خواهد بود.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات