تماشا کنید: طراحی و ویژگی‌های احتمالی سری آیفون ۱۳

چهارشنبه ۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
مدل‌های مفهومی آیفون ۱۳ با تغییرات جزئی در مؤلفه‌های طراحی، ناچ کوچک‌تر و دو رنگ جدید در یک ویدئو به تصویر کشیده شده‌اند که پیش‌نمایش خوبی از نسل بعدی گوشی‌های اپل ارائه می‌دهد.
تبلیغات

با نزدیک شدن به نیمه دوم سال ۲۰۲۱، معمولا کانون توجهات به نسل بعدی آیفون معطوف می‌شود و ظاهراً اپل قصد دارد خانواده آیفون ۱۳ را در کم‌تر از سه ماه دیگر و هم‌سو با رویداد سُنتی ماه سپتامبر (شهریور و مهر) رونمایی و روانه‌ی بازار کند. تاکنون انتقادات زیادی مبنی بر طولانی شدن تغییرات طراحی محصولات اپل مطرح شده است و شاید دلیلش این باشد که غول دنیای فناوری جزو معدود شرکت‌هایی است که در سالیان اخیر، روی زبان طراحی پایبند بوده و با نگاه به تمامی محصولاتش می‌توان اشتراکات زبان‌ طراحی را مشاهده کرد.

معمولاً شرکت‌هایی که زبان طراحی خاص و واحدی برای تمامی محصولاتشان استفاده می‌کنند، تغییرات طراحی را دیرتر از سایر شرکت‌ها اعمال می‌کنند و این همان جایی است که احتمالا آیفون ۱۳ تغییرات جزئی در بخش طراحی به خود می‌بیند و به‌نوعی می‌توان آن را نسخه‌ی بهبودیافته آیفون ۱۲ توصیف کرد. به‌تازگی کانال یوتیوبی ConceptsiPhone ویدئویی از طراحی و مشخصات احتمالی سری آیفون ۱۳ به اشتراک گذاشته است که می‌تواند بسیار در خور توجه باشد و ما را بیشتر با آنچه‌ در نسل بعدی گوشی‌های هوشمند اپل خواهیم دید، آشنا کند.

اپل سال‌ها پیش در محصولاتی از جمله آیفون ۴ و نسل نخست آیپد و لپ‌تاپ مک از طراحی با لبه‌های تخت استفاده می‌کرد و بعد از کنار گذاشتن آن در بازه‌ی زمانی پنج‌ساله، دوباره این زبان طراحی کلاسیک و در عین‌ حال مدرن را در آیپد پرو ۲۰۱۸ و خانواده‌ی آیفون ۱۲ زنده کرد. ویدئوی منتشرشده نیز چهار مدل آیفون ۱۳ را در همان اِلِمان‌های طراحی آیفون ۱۲ نشان می‌دهد؛ با این‌ تفاوت که در نمای جلویی دستگاه شاهد ناچ کوچک‌تری هستم که اجزای سیستم تشخیص هویت بیومتریک اپل موسوم به فیس آی‌دی را در خود جای داده و جلوه‌ی زیباتری به آیفون بخشیده است.

تماشا در یوتیوب

تغییر دیگر استفاده به پشتیبانی نمایشگر از نرخ نوساز ۱۲۰ هرتز مرتبط می‌شود که طبق شایعات، اپل تنها مدل‌های پرو را به این نوع نمایشگر مجهز خواهد کرد. اپل به‌منظور کاهش تأثیر این قابلیت بر شارژدهی، قصد دارد از پنل‌ اکسید پلی‌کریستال دماپایین (LTPO) بهره بگیرد که از لحاظ تئوری منجر به تنظیم پویای محتوای نمایشگر از ۱ تا ۱۲۰ هرتز بسته به شرایط می‌شود. ویدئو یادشده نشان می‌دهد که مدل‌های پرو آیفون ۱۳ به حسگر اثر انگشت در فریم کناری مجهز شده‌اند. تاکنون شایعات متعددی در رابطه با بازگشت تاچ آی‌دی به آیفون از منابع معتبری همچون مینگ-چی کو و مارک گِرمن از بلومبرگ منتشر شده است؛ اما گمان می‌رود که اپل استفاده از این تکنولوژی تا سال آینده میلادی و آیفون ۱۴ به تأخیر بیندازد. استفاده از تاچ آی‌دی برای موقعیت‌هایی که فیس آی‌دی کارآمد نیست، مانند استفاده از ماسک، می‌تواند بسیار مفید باشد.

نمای پشتی دستگاه مانند مدل‌های پرو آیفون ۱۲ به یک ماژول مربعی ‌متشکل از سه آرایه‌ی دوربین (احتمالا حسگرهای ۱۲ مگاپیکسلی) و یک اسکنر لایدار مزین شده است که طبق شایعات، احتمالا با توجه به استفاده از سخت‌افزار قدرتمندتر، دوربین مدل پرو مکس بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی خواهد بود که در این ویدئو دیده می‌شود. همچنین گفته می‌شود تمامی مدل‌ها به لرزش‌گیر اپتیکال از نوع سنسور-شیفت مجهز خواهند شد که متفاوت با لرزش‌گیرهای کنونی، به جای لنزها، حسگر را پایدار نگه می‌دارد و لرزش در تصاویر را به حداقل می‌رساند.

قیمت یکی از مؤلفه‌های مهم در انتخاب گوشی محسوب می‌شود و طبق این ویدئو، احتمالا اپل در گوشی‌های بعدی خود برچسب قیمتی یکسانی با خانواده‌ی آیفون ۱۲ اتخاذ خواهد کرد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که مدل‌های استاندارد (آیفون ۱۳ مینی و آیفون ۱۳)، به ترتیب ۶۹۹ و ۸۲۹ دلار قیمت داشته باشند و در طرف مقابل، گمان می‌رود غول دنیای فناوری برای پنجمین سال متمادی مدل‌های بالارده شامل آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس را با قیمت ۹۹۹ دلار و ۱۰۹۹ دلار روانه‌ی بازار کند؛ البته باید به این نکته توجه داشت که قیمت یادشده مربوط به نسخه‌های پایه است و طبیعتا با توجه به افزایش حافظه‌ی ذخیره‌سازی، قیمت افزایش می‌یابد.

اپل احتمالا طبق سنت هرساله از به‌روزترین پردازنده‌های سری A در بطن گوشی‌هایش استفاده خواهد کرد. این تراشه به احتمال زیاد با استفاده از فرایند ساخت پنج نانومتری پلاس شریک دیرینه‌اش TSMC، ساخته خواهد شد که از قرار معلوم فرایند تولید آن زودتر از موعد آغاز شده است. هنوز جزئیات بیشتری از مشخصات این پردازنده منتشر نشده است؛ اما می‌توان حدس زد که مانند سالیان گذشته، قلب تپنده‌ی آیفون‌های بعدی به ۶ هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی (CPU)، شامل چهار هسته‌ی کم‌مصرف برای پردازش‌های سبک و چهار دو هسته قوی برای پردازش‌های سنگین مجهز خواهد شد و در نهایت، چهار هسته‌ی گرافیکی (GPU)، بهترین عملکرد در محتوای گرافیکی را تضمین خواهند کرد. افزون بر این، اجزای دیگری همچون موتور عصبی، پردازنده سیگنال تصویر (ISP)، یادگیری ماشین و... با بهبودهایی مواجه خواهند شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات