اپل پتنتی با موضوع دوربین پریسکوپی ثبت کرده است

چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
مطالعه 5 دقیقه
پتنت جدید اپل به‌تفصیل توسعه فناوری مرتبط با یک سیستم دوربین تاشو را شرح می‌دهد که می‌تواند با حفظ کیفیت تصویر، از حجم بالای دوربین در آیفون آینده بکاهد.
تبلیغات

با ظهور دستگاه‌های چندمنظوره‌ی کوچک و قابل‌حمل مانند گوشی‌ هوشمند و رایانه‌ی لوحی (تبلت‌) نیاز به دوربین‌هایی کوچک، سبک، جمع‌وجور و قادر به ضبط تصاویر در وضوح بالا بیش از هر زمان دیگری در کانون توجه کاربران قرار گرفته است و برای دستیابی به این مهم، شرکت‌ها می‌کوشند از ضریب F (گشودگی دیافراگم) کمتری بهره بگیرند.  اما به دلیل محدودیت‌های فناوری، دوربین‌های کوچک کنونی که در چنین محصولاتی استفاده می‌شوند، به تصویربرداری با وضوح کم تمایل دارند؛ به عبارت‌ دیگر، در مقایسه با دوربین‌های بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر، تصاویر را با رزولوشن کمتری ثبت می‌کنند و این یکی از دلایلی است که هر سال شاهد دوربین‌های بزرگ‌تری در گوشی‌های هوشمند هستم.

اپل پتنتی به ثبت رسانده است که نشان می‌دهد این شرکت مشغول کار روی استفاده از لنزهای پریسکوپی در آیفون‌های آینده است که می‌تواند بدون افزایش ضخامت گوشی یا اندازه‌ی برآمدگی ماژول دوربین و بدون افت وضوح تصویر، تا دَه برابر بزرگ‌نمایی ارائه بدهد؛ البته باید به این نکته توجه داشت که استفاده از دوربین تاشو یا پریسکوپی راهکار جدیدی محسوب نمی‌شود و پیش‌تر شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، هواوی و...  از این تکنولوژی بهره گرفته‌اند؛ اما مکانیزم و تکنولوژی نهفته در آن می‌تواند متفاوت باشد.

به زبان ساده، عملکرد دوربین‌های پریسکوپی مانند سیستم دیدبانی زیردریایی‌ است. در این نوع سیستم دیدبانی، در ابتدا و انتهای لوله‌ای با دو خمیدگی ۹۰ درجه، دو آینه با زاویه‌ی ۴۵ درجه‌ (یا دو منشور) نصب می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که با نگاه به یک طرف لوله، خروجی تصویر انتهای دیگر را مشاهده کنید. در گوشی‌های هوشمند، لنز پریسکوپی از همان اصل بهره می‌برد؛ اما فقط با یک منشور نور را می‌‌شکند و به حسگر می‌رساند. دوربین‌های پریسکوپی این امکان را فراهم می‌کنند که گوشی بزرگ‌نمایی اپتیکال بیشتری ارائه بدهد و طراحی لنزهای پریسکوپی به‌گونه‌ای است که باعث ضخامت ماژول دوربین نخواهد شد؛ اما با توجه به ابعاد بزرگ آن، باید فضای کافی برای لنز فیزیکی دوربین‌های پریسکوپی ایجاد شود.

پتنت اپل مرتبط با دوربین پریسکوپی آیفون

اختراع ثبت‌شده اپل در اداره‌ی ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده با عنوان «دوربین تاشو»، جزئیات سیستمی را شرح می‌دهد که شامل دو عنصر تاشو نور مانند منشورها و یک سیستم عدسی مستقل، واقع در بین دو منشور و شامل یک دیافراگم و یک لنز است.

در مستندات ثبت اختراع یادشده به ابعاد اختصاص‌یافته به چنین سیستمی اشاره نشده است؛ اما احتمالا این سیستم می‌تواند به کاهش اندازه برآمدگی دوربین کمک کند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که اپل تأکید ویژه‌ای در ارائه‌ی تصاویر با وضوح بالا و به‌کارگیری فناوری‌های پیچیده دوربین مانند فوکوس خودکار یا تثبیت‌کننده تصویر نوری (OIS) دارد. اپل استدلال می‌کند که سیستم لنز ممکن است به‌طور مستقل از منشورها روی یک یا چند محور حرکت کند تا فوکوس خودکار یا تثبیت‌کننده تصویر نوری را برای دوربین فراهم کند. اشکال، مواد و آرایش عناصر شکست عدسی در پشته لنز ممکن است برای ثبت تصاویر با وضوح و کیفیت بالا در نظر گرفته شود و در عین حال فاصله کانونی پشتی طولانی‌ای را فراهم می‌کند تا فضای لازم برای جای دادن منشور دوم را ایجاد کند.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد دوربین‌های کوچک معمولا نمی‌توانند وضوح و بزرگ‌نمایی درخور توجهی را ارائه بدهند و از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان نیز انتظار دارند که یک دوربین تمام‌عیار را در ابعاد جمع‌وجور داشته باشند؛ بنابراین، چالش ایجاد یک فرایندی است که بتواند یک سیستم لنز تصویربرداری فراهم کند که قادر به ضبط تصاویر با وضوح بالا و کیفیت بالا در ابعاد کوچک باشد. با توجه به این گرایش، اپل جزئیات سیستمی را ارائه می‌دهد که می‌تواند شامل عناصر جمع‌شده مانند منشورها و یک سیستم لنز مستقل باشد.

این سیستم همچنین ممکن است شامل لنزهای چهار تا پنج با قدرت انکساری باشد. در برخی از تجسم‌های این فناوری، سیستم لنز می‌تواند به‌طور مستقل از منشورها روی یک یا چند محور حرکت و امکان فوکوس خودکار یا قابلیت OIS را فراهم کند. در این پتنت، دو مخترع با نام‌های یوهونگ یائو و میودراگ اسکپانوویچ ذکر شده است و جالب است بدانید که یائو در چندین اختراع دیگر برای اپل در زمینه‌ی مشابه نقش داشته است.

طبق گزارش‌های اخیر، اپل احتمالا در آیفون ۲۰۲۲ از طراحی دوربین تک‌بدنه یا یکپارچه استفاده خواهد کرد که موتور سیم‌پیچ صوتی (VCM) را با آرایه‌ی لنز آن ادغام می‌کند. در مقایسه با ماژول‌های فعلی که از اجزای مشابه قطعات جداگانه و مجزا بهره می‌برند، طراحی جدید می‌تواند فضای داخلی دستگاه را آزاد کند و مقاومت دستگاه را افزایش دهد. افزون بر این، گفته می‌شود غول دنیای فناوری برای نخستین بار در سال ۲۰۲۳ گوشی‌های آیفون را به دوربین‌های پریسکوپی مجهز خواهد کرد.

در حال حاضر بسیاری از پتنت‌های ثبت‌شده در زمینه دوربین‌های تاشو در اختیار سامسونگ است؛ از این‌رو گفته می‌شود اپل ممکن است از اجزا و قطعات ساخته‌شده‌ی سامسونگ برای ارائه‌ی لنزهای «تله‌فوتو تاشو» در برخی از مدل‌های آیفون آینده استفاده کند. اعتقاد بر این است که زیرمجموعه‌ی سامسونگ، Electro-Mechanics، اجزایی مانند محرک‌ها و لنزها را به زیرمجموعه‌ی ال‌جی، LG Innotek می‌فروشد و ال‌جی نیز آن‌ها را برای استفاده در دوربین به‌اصطلاح پریسکوپی به اپل تحویل می‌دهد. به‌نوعی ال‌جی واسطه‌ی میان سامسونگ و اپل خواهد بود و ظاهرا این حرکت از آسیب دیدن روابط تجاری اپل با ال‌جی مانع می‌شود و مسائل مربوط به ثبت اختراع را برطرف می‌کند.

اپل هر هفته اختراعات بی‌شماری ثبت می‌کند. ثبت اختراع نشان‌دهنده‌ی موضوعات دلخواه واحد تحقیق ‌‌و‌‌ توسعه شرکت‌ها محسوب می‌شود؛ اما تضمین‌کننده‌ی ارائه‌ی آن در محصول یا خدمات آینده به‌حساب نمی‌آید. طبیعتا این امر درباره‌ی بسیاری از پتنت‌های مرتبط با آیفون نیز صدق می‌کند.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با اپل به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات