محدود کردن عملکرد اپلیکیشن‌های محبوب بدون اطلاع کاربران برای وان‌پلاس دردسرساز شد

جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
وان‌پلاس برای بهبود سرعت دستگاه‌های خود و افزایش طول عمر باتری آن‌ها، عملکرد اپ‌های محبوبی مانند کروم را بدون اطلاع کاربران محدود کرده است.
تبلیغات

به گزارش arstechnica، وان‌پلاس جدیدترین شرکتی است که هنگام دستکاری در قدرت دستگاه‌های خود دیده شده است. عده‌ای معتقدند شرکت مذکور در حال تقلب در بنچمارک است اما بعضی می‌گویند که قصد داشته عملکرد دستگاه‌های خود را بهینه کند. این مسئله به عهده شما است که حرف کدام گروه را باور کنید. اما به نظر می‌رسد همه، حتی خود وان‌پلاس، موافق هستند که این شرکت با اقدامات اخیر کنترل عملکرد برنامه را از دست کاربران خارج کرده و خود تصمیم می‌گیرد که حداکثر سرعت در دستگاه کاربر باید برای کدام اپلیکیشن باشد.

ماجرا با آندری فروموسانو از AnandTech شروع می‌شود. او اخیراً به بررسی عملکرد OnePlus 9 پرداخته و متوجه شده در این دستگاه عملکرد کروم و سایر اپلیکیشن‌های معروف به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. ظاهراً در بعضی مواقع عملکرد کروم تنها به هسته‌‌های Cortex-A55 محدود شده و بیشتر قدرت محاسباتی گوشی هوشمند که در هسته‌های بزرگ‌تر A78 و X1 وجود دارد، نادیده گرفته می‌شد.

اما چرا باید یک تولیدکننده تلفن هوشمند بخواهد سرعت دستگاه آن در اپلیکیشن‌های معروف کندتر باشد. فروموسانو معتقد است وان‌پلاس قصد تقلب در آزمایش بنچمارک را داشته است. وی در این باره گفت:

ما متوجه شده‌ایم که وان‌پلاس اپ‌های محبوب را در فهرست سیاه‌ سریع‌ترین هسته‌های خود قرار داده و باعث کاهش سرعت در کارهای معمول مانند مرور وب می‌شود. تأیید کرده‌ایم که: الف) بنچمارک‌ها یا (ب) اپلیکیشن‌های ناشناخته عملکرد کاملی ارائه می‌دهد. اما عملکرد اکثر برترین اپ‌های معروف به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. این مسئله شاید به منظور بهبود عمر باتری براساس عملکرد باشد، اما همچنین به این معنی است که نتایج معمول بنچمارک برای تجربه کاربری تا حدی بی‌فایده تلقی می‌شود.

اپ بنچمارک محبوب Geekbench، پس از خواندن این گزارش به سرعت دو گوشی هوشمند OnePlus 9 و OnePlus 9 Pro را از چارت نتایج خود حذف کرد و گفت:

ما چنین اقدامی را نوعی دستکاری می‌دانیم.

Geekbench همچنین قصد دارد سایر تلفن‌های وان‌پلاسی را که در اختیار دارد بررسی کند.

وان‌پلاس در بیانیه‌ای به تمام این مسائل پاسخ داد و با کمال تعجب باید گفت که به نظر می‌رسد با آن‌ها موافق است. این شرکت بیانیه رسمی به XDA Developers داد:

اولویت اصلی ما همیشه ارائه تجربه کاربری عالی برای محصولاتمان است. به دنبال عرضه OnePlus 9 و 9 Pro در ماه مارس، برخی کاربران در مورد بعضی از مناطقی که می‌توانیم توسط آن‌ها عمر باتری و مدیریت گرمای دستگاه‌ها را بهبود ببخشیم، با ما صحبت کردند. در نتیجه این نظرات، تیم تحقیق و توسعه ما طی چند ماه گذشته تلاش کرده است تا با تطبیق نیاز پردازنده با مناسب‌ترین توان، عملکرد دستگاه‌ها را هنگام استفاده از ۳۰۰ مورد از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها از جمله کروم بهینه کند. این امر به شما کمک می‌کند ضمن کاهش مصرف برق، تجربه‌ای روان داشته باشید. اگرچه این مسئله ممکن است عملکرد دستگاه‌ را در برخی از اپلیکیشن‌های بنچمارک تحت تأثیر قرار دهد، اما تمرکز ما همیشه این است که بتوانیم برای بهبود عملکرد دستگاه برای کاربران خود تلاش کنیم.

اینکه وان‌پلاس تصمیم گرفته پس از عرضه دستگاه و منتشر شدن نقدهای مرتبط با آن عملکردش را کاهش دهد، واقعیتی نگران‌کننده است. اکنون مشتریان به آنچه انتظار داشتند نمی‌رسند. همچنین نمی‌توان چنین تغییراتی را جزئی دانست. مقاله AnandTech می‌گوید برخی آزمایش‌های کروم اعدادی را نشان می‌دهند که ۷۵ الی ۸۵ درصد کمتر از حد مجاز هستند. به نظر نمی‌رسد کاربری دوست داشته باشد هنگام مرور در اینترنت با سرعت پایین کروم روبه‌رو شود. به‌طور کلی، کاربران باید از هر تغییر عمده‌ای از این دست آگاه باشند.

نظر شما همراهان زومیت درباره اقدام عجیب وان‌پلاس برای افزایش عملکرد دستگاه‌های خود چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات