فناوری شارژ ۲۰۰ وات شیائومی به‌مرور باعث کاهش ظرفیت باتری می‌شود

شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی در حساب رسمی ویبوی خود تأیید کرد که پس از ۸۰۰ بار استفاده از فناوری شارژ ۲۰۰ واتی این شرکت، امکان دارد ۲۰ درصد ظرفیت باتری از بین برود.
تبلیغات

ماه گذشته شیائومی فناوری شارژ ۲۰۰ وات خود را معرفی کرد که متکی به سیم است و سرعتی فراتر از فناوری شارژ ۱۲۰ وات به کاربران ارائه می‌دهد. در حال حاضر فناوری شارژ ۱۲۰ وات در برخی از محصولات قابل دسترس است و می‌تواند در کمتر از ۱۵ دقیقه باتری را شارژ کامل کند؛ اما آنچه شیائومی ارائه می‌دهد عملکردی فراتر از فناوری‌های فعلی محسوب می‌شود.

طبق گزارش AndroidAuthority، شیائومی تأیید کرده است که باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با استفاده از فناوری شارژ ۲۰۰ واتی این شرکت در مدت ۸ دقیقه از صفر تا صد درصد شارژ می‌رسد. رقم ذکرشده به معنی اتلاف وقت کمتر برای شارژ باتری و درنهایت استفاده راحت‌تر از دستگاه خواهد بود؛ اما آنچه برخی از کاربران را نگران کرده، آسیب‌های احتمالی بر اثر استفاده از این فناوری شارژی روی ظرفیت باتری دستگاهشان است.

شیائومی در حساب ویبوی خود طرح پرسش و پاسخی ارائه داده و یکی از کاربران در مورد آسیب‌های احتمالی استفاده از شارژ فوق سریع ۲۰۰ وات پرسیده است و مسئولان شیائومی پاسخ داده‌اند که استفاده از این فناوری به‌صورت تدریجی از ظرفیت باتری می‌کاهد؛ به این صورت که امکان دارد پس از ۸۰۰ بار شارژ باتری با فناوری ۲۰۰ وات در حدود ۲۰ درصد از ظرفیت باتری از بین برود.

به‌صورت خلاصه، ۸۰۰ بار شارژ به معنی استفاده از دستگاه به مدت حداقل ۲ سال است؛ یعنی دستگاه پس از ۲ سال استفاده و شارژ با فناوری شارژ ۲۰۰ وات شیائومی، در حدود ۲۰ درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهد. به عبارتی اگر گوشی هوشمندی با ظرفیت باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت داشته باشید، پس از ۲ سال ظرفیت باتری به حدود ۳۲۰۰ میلی‌آمپر ساعت تنزل می‌یابد.

البته  چنین اتفاقی تنها برای محصولات شیائومی اتفاق نمی‌افتد. اوپو پس از معرفی فناوری شارژ فوق سریع ۱۲۵ وات، مدعی شد که پس از ۸۰۰ بار شارژ گوشی هوشمند با این فناوری، ظرفیت باتری تا حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. چنین آماری در مورد شارژ باتری با فناوری ۶۵ وات کمی فرق دارد و گفته شده که پس از ۸۰۰ بار شارژ دستگاه با فناوری شارژ سریع ۶۵ وات، ظرفیت باتری ممکن است تا ۹ درصد تنزل یابد.

شیائومی برای توضیح کاهش ظرفیت باتری بر اثر استفاده از شارژ فوق سریع ۲۰۰ وات، گفته  است سازمان رگولاتوری چین استانداردی تعریف کرده و فناوری شیائومی فراتر از آن عمل می‌کند. طبق استاندارد سازمان رگولاتوری چین، ظرفیت باتری پس از ۴۰۰ بار شارژ نباید بیشتر از ۴۰ درصد افت کند. اگر استاندارد سازمان رگولاتوری چین را در نظر بگیریم، فناوری‌های شارژ ارائه‌شده توسط شیائومی و اوپو فراتر از سطح استاندارد هستند و مشکلی از این بابت ندارند؛ اما این موضوع می‌تواند از دیدگاه کاربران کمی متفاوت باشد.

طبق استاندارد سازمان رگولاتوری چین، چنین موضوعی قابل قبول است که گوشی هوشمند یا هر دستگاه دیگری پس از ۴۰۰ بار شارژ با افت ظرفیت باتری تا مرز ۴۰ درصد روبه‌رو شود. با توجه به دفعات شارژ که اصولاً به‌صورت روزانه صورت می‌گیرد، منظور از ۴۰۰ بار شارژ، استفاده‌ی تقریبا یک‌ساله از دستگاه خواهد بود که از دیدگاه کاربران امری غیر قابل قبول به نظر می‌رسد؛ زیرا کاهش ظرفیت باتری با تعداد دفعات بیشتر شارژ ادامه خواهد داشت و پس از ۴۰۰ بار شارژ متوقف نمی‌شود.

این موضوع را نیز باید در نظر گرفت که فناوری شارژ فوق سریع در پرچم‌دارهای روز دنیا استفاده می‌شود؛ گوشی‌هایی که دارای صفحه‌نمایش بزرگ با نرخ نوسازی بالا هستند و از امکاناتی مانند ارتباطات فوق سریع 5G بهره می‌گیرند. هر یک از موارد ذکرشده تأثیر بسیاری روی افزایش مصرف انرژی دارد و با توجه به اینکه اکثر پرچم‌دارها از ظرفیت باتری بین ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کنند، کاهش ظرفیت باتری طی شارژهای مداوم می‌تواند به نیازمندی دستگاه برای شارژ بیش از یک بار در طول روز منجر و درنهایت به افت کیفیت تجربه‌ی کاربر ختم شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات