مقایسه گلکسی A52 و گلکسی A72 سامسونگ با دو نسل قبل

پنج‌شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 14 دقیقه
گلکسی A52 و گلکسی A72 سامسونگ در مقایسه ‌با دو نسل قبل میزبان چه تغییراتی شده‌اند؟ زومیت در ادامه نگاهی به مهم‌ترین گوشی‌های میان‌رده‌ی سامسونگ در بازار ایران می‌اندازد.
تبلیغات

یکی از شاخه‌های تجاری اصلی سامسونگ، واحد موبایل است و یکی از فعالیت‌های اصلی واحد موبایل سامسونگ در بازار میان‌رده اتفاق می‌افتد. شرکت کره‌ای سال‌ها است گوشی میان‌رده می‌سازد و به‌خوبی با نیازهای این بخش از بازار آشنا است. گوشی‌های سامسونگ در گذر زمان تکامل پیدا کرده‌اند و به مشخصه‌های طراحی مدرن نظیر تمام‌صفحه ‌بودن مجهز شده‌اند.

بازار گوشی‌ میان‌رده بسیار شلوغ است و تعداد زیادی از شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های نام‌آشنای چینی مشغول فعالیت در آن هستند. این رقابت شدید باعث شده است کیفیت دستگاه‌های میان‌رده بالاتر برود و مشتریان به محصولات بهتری دسترسی داشته باشند. 

جدیدترین نسل گوشی‌های سامسونگ با ویژگی‌هایی کاربردی همراه هستند و در عین بهره‌مندی از طراحی جالب، تلاش می‌کنند با حفظ قیمت رقابتی، سخت‌افزار خوبی ارائه بدهند. گلکسی A50 یکی از موفق‌ترین گوشی‌های سامسونگ محسوب می‌شود؛ دستگاهی که مدت‌ها پرفروش‌ترین گوشی بازار ایران بود و به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت.

سامسونگ فرمول موفق گلکسی A50 و گلکسی A70 را در نسل بعد تکرار کرد و دوباره فروش خوبی برای این‌ گوشی‌ها ثبت شد. به‌ همین دلیل منطقی است که کره‌ای‌ها بخواهند در مدل ۲۰۲۱ گوشی‌های میان‌رده‌ی سری گلکسی A نیز تا حد امکان به سنت‌ها پایبند بمانند. در سال جاری میلادی سامسونگ طراحی ماژول دوربین را تغییر داده است و این موضوع به‌وضوح در پشت گوشی‌های جدید شرکت کره‌ای به ‌چشم می‌خورد.

گلکسی ای 52 (Samsung Galaxy A52) و گلکسی ای 72 (Galaxy A72) جدیدترین میان‌رده‌های سامسونگ محسوب می‌شوند که رنگ‌بندی متنوعی دارند و از صفحه‌نمایش باکیفیتی بهره می‌گیرند. در ادامه نگاهی به این دو گوشی می‌اندازیم و آن‌ها را با دو نسل قبل‌ مقایسه می‌کنیم.

گلکسی A52 در برابر گلکسی A51 و گلکسی A50

سامسونگ در سری گلکسی A50 همواره تلاش کرده است تعادل مناسبی بین قیمت و عملکرد دستگاه ایجاد کند و گلکسی A52 جدیدترین تلاش شرکت کره‌ای در همین راستا محسوب می‌شود. این گوشی میزبان برخی اصلاحات شده است که نه‌تنها طراحی ظاهری بلکه سخت‌افزار را نیز درگیر می‌کنند؛ البته دستیابی به این مشخصه‌های جدید با پرداخت هزینه‌ی بیشتر امکان‌پذیر می‌شود.

طراحی

در روزهایی که گلکسی A50 به بازار عرضه شد، گوشی‌های هوشمند در مسیر خداحافظی با حاشیه‌های آزاردهنده‌ی اطراف صفحه‌نمایش قرار گرفته‌ بودند. سامسونگ در A50 حاشیه‌ها را به ‌شکلی محسوس کاهش داد و در بالای صفحه‌نمایش سراغ استفاده از بریدگی قطره‌ای‌ رفت که در آن روزها طراحی مدرنی محسوب می‌شد؛ اما در سال ۲۰۲۱ جای خود را به‌طور کامل به حفره داده است.

خوشبختانه طراحان سامسونگ به‌خوبی سلیقه‌ی مشتریان امروزی را می‌شناسند و به همین علت گلکسی A51 و گلکسی A52 ظاهری مدرن‌تر از گلکسی A50 دارند. وقتی نمای جلوی گلکسی A51 و گلکسی A52 را مشاهده کنید، تفاوت خاصی نمی‌بینید؛ اما با قضاوت از روی تصاویر رندر، به نظر می‌رسد حفره‌ی بالای صفحه‌نمایش گلکسی A52 کمی بزرگ‌تر شده است. گوشی جدید سامسونگ از لحاظ طراحی ظاهری پنل جلویی نمره‌ی بالایی می‌گیرد؛ چون استانداردهای روز را به‌خوبی رعایت کرده است. 

مدل بنفش گلکسی ای 52 / Galaxy A52 سامسونگ پنل پشتی

گلکسی A52 سامسونگ

اما وقتی بحث‌ به طراحی پنل پشتی می‌رسد، تفاوت‌ها به‌وضوح نمایان می‌شوند. گلکسی A50 سه دوربین را به‌ شکل عمودی در پنل پشتی جای داده است. این طراحی دوربین چند سال در میان‌رده‌های سامسونگ مشاهده شد؛ اما شرکت کره‌ای کم‌کم تصمیم گرفت در گلکسی A51 تعداد دوربین‌‌ها را بیشتر و جزیره‌ی دوربین اصلی را برجسته‌تر کند.

پنل پشتی گلکسی A52 نسخه‌ی تکامل‌یافته‌ی طراحی سال گذشته‌ی میلادی است که به‌ عقیده‌ی نگارنده‌، جذابیت زیادی دارد. این زبان طراحی جزیره‌ی دوربین را مدتی است در گوشی‌های مختلف سامسونگ (از بالارده تا میان‌رده) مشاهده می‌کنیم و این بار قرعه به نام گلکسی A52 افتاده است. پنل پشتی گلکسی A52 زیبا است و قطعا افراد زیادی با این گفته موافق هستند. 

صفحه‌نمایش و اسپیکر

مقایسه‌ی صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی A52 و گلکسی A51 و گلکسی A50

-

گلکسی A52

گلکسی A51

گلکسی A50

نوع

سوپر AMOLED

سوپر AMOLED

سوپر AMOLED

ابعاد 

۶٫۵ اینچ

۶٫۵ اینچ

۶٫۴ اینچ

وضوح

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

نسبت تصویر

۲۰:۹

۲۰:۹

۱۹٫۵:۹

تراکم پیکسلی

۴۰۵ پیکسل‌ بر اینچ

۴۰۵ پیکسل‌ بر اینچ

۴۰۳ پیکسل‌ بر اینچ

شیشه‌ی محافظ

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۳

توضیحات اسپیکر

استریو

تک‌‎کاناله

تک‌‎کاناله

گوشی‌هایی که سامسونگ می‌سازد همواره در رابطه ‌با صفحه‌نمایش حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. سامسونگ از طریق یکی از زیرشاخه‌های پول‌ساز خود با نام Samsung Display نه‌تنها صفحه‌نمایش برای گوشی‌هایش می‌سازد، بلکه این آن‌ها را در دسترس شرکت‌های دیگر هم قرار می‌دهد.

امروزه شمار در خور توجهی از گوشی‌های هوشمند مجهز به صفحه‌نمایش سامسونگ هستند. با درنظرگرفتن سابقه‌ی درخشان سامسونگ، جای تعجب ندارد که هر سه گوشی مورد مقایسه از لحاظ صفحه‌نمایش عملکردی بسیار خوب نشان بدهند. 

گلکسی A50، گلکسی A51 و گلکسی A52 دارای صفحه‌نمایش سوپر AMOLED هستند و در بین این سه دستگاه، گلکسی A50 کوچک‌ترین صفحه‌نمایش را دارد (۶٫۴ اینچ). صفحه‌نمایش گلکسی A51 و A52 دارای وضوح ۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل است و در گلکسی A50 از وضوح ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل استفاده می‌کند. تا این‌جای کار تفاوت خاصی بین نمایشگرها دیده نمی‌شود؛ اما وقتی بحث به نرخ نوسازی (رفرش ریت) می‌رسد، گلکسی A52 خود را از دو گوشی دیگر متمایز می‌کند.

نمای پشت سامسونگ گلکسی ای ۵۱ / samsung galaxy A51

گلکسی A51 سامسونگ

مقاله‌های مرتبط:

سامسونگ در گلکسی A52 سراغ نمایشگر ۹۰ هرتز رفته است و دو گوشی دیگر از نمایشگر ۶۰ هرتز بهره می‌گیرند. اگر ۹۰ هرتز برایتان کافی نیست، می‌توانید سراغ مدل 5G گلکسی A52 بروید که از صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتز استفاده می‌کند. صفحه‌نمایش گلکسی A52 قطعا تجربه‌ی کاربری روان‌تر و لذت‌بخش‌تری ارائه می‌دهد؛ اما نرخ نوسازی ۹۰ هرتز ما را نگران شارژدهی دستگاه می‌کند. خوشبختانه سامسونگ خبر خوبی برای‌ ما دارد: گلکسی A52 حداقل دو روز دوام می‌آورد. 

در گلکسی A50 از یک اسپیکر استفاده شده است. بررسی‌های زومیت نشان می‌دهد بلندی صدای اسپیکر گلکسی A50 در سطح قابل ‌قبول قرار دارد؛ اما نمی‌تواند صداهای بم را به‌ شکل عالی تولید کند. اسپیکر تک‌کاناله در گلکسی A51 نیز حضور پیدا کرد و شاهد عملکرد مناسبی از آن در زمینه‌ی حجم، وضوح و شفافیت صدا بودیم. سامسونگ از حضور اسپیکر استریوی دالبی اتموس در گلکسی A52 خبر می‌دهد. در حال حاضر گلکسی A52 را در اختیار نداریم؛ اما با اطمینان می‌گوییم که تجربه‌ی صوتی ارائه‌شده توسط این دستگاه به‌ شکلی محسوس بهتر از دو دستگاه دیگر خواهد بود.

مشخصات فنی

مقایسه‌ی مشخصات فنی گلکسی A52 و گلکسی A51 و گلکسی A50

-

گلکسی A52

گلکسی A51

گلکسی A50

وزن

۱۸۹ گرم

۱۷۲ گرم

۱۶۶ گرم

پردازنده

اسنپدراگون 720G کوالکام

اکسینوس 9611 سامسونگ

اکسینوس 9610 سامسونگ

رم

۴، ۶ یا ۸ گیگابایت

۴، ۶ یا ۸ گیگابایت

۴ یا ۶ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۶۴، ۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت

باتری

۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ ۲۵ وات 

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ ۱۸ وات

۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ ۱۸ وات

حسگر اثر انگشت

زیر صفحه‌نمایش

زیر صفحه‌نمایش

زیر صفحه‌نمایش

درگاه

USB Type-C 2.0

USB

 Type-C 1.0

USB 

Type-C 1.0

رنگ‌بندی

آبی، سفید، مشکی، بنفش

مشکی، سفید، آبی، صورتی، نقره‌ای

مشکی، سفید، آبی

گوشی‌های سری گلکسی A50 سامسونگ دستگاه‌های سنگین‌وزنی محسوب نمی‌شوند؛ اما در هر ‌نسل وزن آن‌ها افزایش پیدا کرده است. گلکسی A52 با وزن ۱۸۹ گرم، سنگین‌تر از گلکسی A51 (با وزن ۱۷۲ گرم) و گلکسی A50 (با وزن ۱۶۶ گرم) است. سامسونگ از صدور گواهی IP67 برای گلکسی A52 و گلکسی A72 خبر می‌دهد و این یعنی میان‌رده‌‌های جدید در برابر نفوذ آب و گردوغبار مقاوم هستند. گلکسی A52 به‌صورت پیش‌فرض با اندروید 11 عرضه می‌شود و این سیستم‌عامل در دسترس دو گوشی دیگر هم قرار می‌گیرد. 

یکی از پیشرفت‌های گلکسی A52 در حوزه‌ی سیستم-روی-چیپ (SoC) اتفاق افتاده است. میان‌رده‌ی جدید کره‌ای‌ها به تراشه‌ی هشت نانومتری اسنپدراگون 720G مجهز شده که دو هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Kryo 465 Gold و ۶ هسته‌ی ۱٫۸ گیگاهرتزی Kryo 465 Silver دارد. گلکسی A51 و گلکسی A50 به ‌ترتیب از تراشه‌ی اکسینوس 9611 و اکسینوس 9610 استفاده می‌کنند. 

نمای پشت گوشی سامسونگ گلکسی ای 50 / Samsung Galaxy A50

گلکسی A50 سامسونگ

مقاله‌های مرتبط:

سامسونگ قوی‌ترین کانفیگ گلکسی A50 را به ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی مجهز کرده بود و این اتفاق برای مدل A51 نیز تکرار شد؛ اما حداکثر حافظه‌ی ذخیره‌سازی در گلکسی A52 به ۲۵۶ گیگابایت ارتقا پیدا کرده است. رم گلکسی A52 و گلکسی A51 در بهترین حالت به هشت گیگابایت می‌رسد؛ اما این عدد برای گلکسی A50 برابر ۶ گیگابایت بود. 

سامسونگ در گلکسی A51 تغییر خاصی در باتری اعمال نکرده است؛ این یعنی در آن همچون گلکسی A50 از باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی با فناوری شارژ سریع ۱۵ وات استفاده شده بود. اما در مدل ۲۰۲۱ ظرفیت باتری ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی ارتقا پیدا کرده است. سامسونگ وعده‌ی حداقل دو روز شارژدهی برای گلکسی A52 داده که باید مورد بررسی قرار گیرد. گلکسی A52 از فناوری شارژ ۲۵ وات پشتیبانی می‌کند؛ اما با شارژر ۱۸ وات عرضه می‌شود. از آن‌جایی که هر سه گوشی پنل سوپر AMOLED دارند، سامسونگ توانسته است حسگر اثر انگشت را به زیر صفحه‌نمایش منتقل کند. 

دوربین

مقایسه‌ی دوربین گلکسی A52 و گلکسی A51 و گلکسی A50

-

گلکسی A52

گلکسی A51

گلکسی A50

دوربین پشتی

64 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر)

12 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 123 درجه، f/2.2)

5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)

5 مگاپیکسل (دوربین تشخیص عمق، f/2.2)

48 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.0 اینچ سایز حسگر، لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.0، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)

12 مگاپیکسل (لنز 13 میلی‌متری فوق‌ عریض، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

5 مگاپیکسل (لنز 40 میلی‌متری تله‌فوتو، f/2.4، دوربین مخصوص ماکرو)

5 مگاپیکسل (1.12 میکرومتر سایز پیکسل، 1/5.0 اینچ سایز حسگر، f/2.2، حسگر تشخیص عمق تصویر)

25 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.7)

8 مگاپیکسل (لنز فوق عریض 13 میلی‌متری، 1/4.0 اینچ سایز حسگر، 1.12 میکرومتر سایز پیکسل، f/2.2)

5 مگاپیکسل (حسگر تشخیص عمق تصویر، f/2.2)

فیلم‌برداری دوربین پشتی

4K@30fps ،1080p@30/120fps لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

4K@30fps ،1080p@30/120fps لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

1080p@30fps

دوربین سلفی

32 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز حسگر، f/2.2)

32 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز حسگر، لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.2)

25 مگاپیکسل (f/2.0، لنز واید 25 میلی‌متری، 1/2.8 اینچ سایز حسگر، 0.9 میکرومتر سایز پیکسل)

فیلم‌برداری دوربین سلفی

4K@30fps ،1080p@30fps

4K@30fps ،1080p@30fps

1080p@30fps

سامسونگ از ارتقا سیستم دوربین در گلکسی A52 خبر داده است. این گوشی دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی با سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) دارد. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی گلکسی A51 و دوربین اصلی ۲۵ مگاپیکسلی گلکسی A50 از لرزش‌گیر اپتیکال تصویر بهره‌مند نیستند.

دوربین فوق عریض گلکسی A52 و A51 از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند؛ اما این دوربین در گلکسی A50 دارای حسگر هشت مگاپیکسلی است. در هر سه گوشی شاهد استفاده از دوربین عمق‌سنج پنچ مگاپیکسلی هستیم؛ اما گلکسی A52 و گلکسی A51 دوربین چهارم هم دارند که در گلکسی A50 دیده نمی‌شود. در بین گوشی‌های مورد مقایسه، گلکسی A50 ضعیف‌ترین فیلم‌برداری را دارد؛ زیرا در بهترین حالت به وضوح 1080p دست پیدا می‌کند؛ درحالی‌که دو گوشی دیگر وضوح 4K ارائه می‌‌دهند. 

چینش دوربین‌ها در پنل پشتی گلکسی A52 جذابیت خاصی دارد؛ اما این گفته را نمی‌توانیم برای دو گوشی دیگر مطرح کنیم. سامسونگ گلکسی A52 و گلکسی A51 را به دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی مجهز کرده است. بررسی اطلاعات رسمی نشان می‌دهد این دو دوربین سلفی عملا هیچ تفاوتی با هم ندارند. گلکسی A50 از دوربین سلفی ۲۵ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. دوربین ۳۲ مگاپیکسلی می‌تواند تصاویر را با کیفیتی قابل ‌قبول ثبت کند. سامسونگ می‌توانست به‌سادگی سراغ دوربین سلفی پروضوح‌تر برود؛ اما این کار قیمت نهایی دستگاه را افزایش می‌داد.

گلکسی A72 در برابر گلکسی A71 و گلکسی A70

سامسونگ سری گلکسی A70 را برای آن دسته از مشتریان عرضه می‌کند که به سخت‌افزار قوی‌تری نیاز دارند و از بودجه‌ی کافی برای خرید دستگاه‌های بالارده برخوردار نیستند. گلکسی A72 جدیدترین نمونه از چنین گوشی‌هایی است. البته امسال کمی اوضاع فرق می‌کند؛ زیرا براساس اطلاعات رسمی، گلکسی A72 از همان پردازنده‌ی مدل 4G گلکسی A52 بهره‌مند است. 

طراحی

در طراحی ظاهری، آنچه برای گلکسی A52، گلکسی A51 و گلکسی A50 گفتیم، برای گلکسی A72، گلکسی A71 و گلکسی A70 هم برقرار است. سامسونگ پنل جلویی گلکسی A70 را به بریدگی قطره‌ای‌ مزین کرده است و دو گوشی دیگر از صفحه‌‌نمایش حفره‌دار استفاده می‌کنند. شباهت‌های پنل جلویی گلکسی A72 و گلکسی A71 چندان زیاد نیست؛ اما این دو گوشی به‌راحتی از گلکسی A70 قابل ‌تفکیک هستند. سامسونگ در پنل پشتی گلکسی A72 از طراحی مشابه گلکسی A52 استفاده کرده است که برای‌ ما جذابیت دارد.

پنل پشتی گلکسی ای 72 / Galaxy A72 سامسونگ مدل مشکی سیاه

گلکسی A72 سامسونگ

گلکسی A71 و گلکسی A70 شبیه گلکسی A51 و گلکسی A50 هستند و به‌ عقیده‌ی نگارنده، چندان جذاب به نظر نمی‌رسند. به‌طور کلی نگاهی به محصولات مختلف به ما نشان می‌دهد سامسونگ فرمولی نسبتا ثابت برای گوشی‌های میان‌رده‌اش پیدا کرده است و تلاش می‌کند در هر نسل بهبودهایی در این فرمول اعمال کند. سری گلکسی A50 و گلکسی A70 در سال‌های اخیر، دارای طراحی ظاهری واحدی بوده‌اند و این اتفاق در سال ۲۰۲۱ تکرار شده است؛ اتفاقی که نکته‌ی منفی محسوب نمی‌شود. 

صفحه‌نمایش و اسپیکر

مقایسه‌ی صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی A72 و گلکسی A71 و گلکسی A70

-

گلکسی A72

گلکسی A71

گلکسی A70

نوع

سوپر AMOLED

سوپر AMOLED پلاس

سوپر AMOLED

ابعاد 

۶٫۷ اینچ

۶٫۷ اینچ

۶٫۷ اینچ

وضوح

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

۲۴۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

نسبت تصویر

۲۰:۹

۲۰:۹

۱۹٫۵:۹

تراکم پیکسلی

۳۹۳ پیکسل‌ بر اینچ

۳۹۳ پیکسل‌ بر اینچ

۳۹۳ پیکسل‌ بر اینچ

شیشه‌ی محافظ

گوریلا گلس ۵

گوریلا گلس ۳

گوریلا گلس ۳

توضیحات اسپیکر

استریو

تک‌‎کاناله

تک‌‎کاناله

تفاوت اصلی‌ صفحه‌نمایش گلکسی A72 با دو گوشی دیگر، نرخ نوسازی است. همان‌طور که اشاره کردیم سامسونگ همواره نمایشگرهایی باکیفیت می‌سازد و به ‌همین‌ دلیل گلکسی A72، گلکسی A71 و گلکسی A70 دارای صفحه‌نمایش بسیار خوبی هستند. اما اگر به ‌دنبال تجربه‌ی روان‌تر One UI می‌گردید، گلکسی A72 مخصوص شما است. شرکت کره‌ای از پنل ۹۰ هرتز در این گوشی استفاده کرده و دو گوشی دیگر پنل ۶۰ هرتز دارند. احتمالا سامسونگ بخواهد در آینده مدل 5G گلکسی A72 را با پنل ۱۲۰ هرتز معرفی کند.

نمای پشتی گلکسی A71

گلکسی A71 سامسونگ

مقاله‌های مرتبط:

یکی از نکات برجسته‌ی صفحه‌نمایش گلکسی A52 و گلکسی A72، دارا بودن حداکثر روشنایی ۸۰۰ نیت است؛ اما گلکسی A71 و گلکسی A70 نور کمتری ساطع می‌کنند. در زمینه‌های دیگر، نمایشگر گلکسی A72، A71 و A70 بسیار شبیه است.

گلکسی A72 همچون گلکسی A52 به اسپیکر استریوی دالبی اتموس مجهز شده است. این اسپیکر قطعا باکیفیت‌تر از اسپیکر گلکسی A71 و گلکسی A70 ظاهر می‌شود. در بررسی گلکسی A71 و گلکسی A70 متوجه شدیم اسپیکر این گوشی‌ها از لحاظ بلندی صدا و وضوح عملکرد متوسط دارد. 

مشخصات فنی

مقایسه‌ی مشخصات فنی گلکسی A72 و گلکسی A71 و گلکسی A70

-

گلکسی A72

گلکسی A71

گلکسی A70

وزن

۲۰۳ گرم

۱۷۹ گرم

۱۸۳ گرم

پردازنده

اسنپدراگون 720G کوالکام

اسنپدراگون 730 / 730G کوالکام

اسنپدراگون 675 کوالکام

رم

۶ یا ۸ گیگابایت

۶ یا ۸ گیگابایت

۶ یا ۸ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۱۲۸ یا ۲۵۶ گیگابایت

۱۲۸ گیگابایت

۱۲۸ گیگابایت

باتری

۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ ۲۵ وات

۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ ۲۵ وات

۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت با شارژ ۲۵ وات

حسگر اثر انگشت

زیر صفحه‌نمایش

زیر صفحه‌نمایش

زیر صفحه‌نمایش

درگاه

USB Type-C 2.0

USB

 Type-C 1.0

USB 

Type-C 1.0

رنگ‌بندی

آبی، سفید، مشکی و بنفش

مشکی، نقره‌ای، آبی، صورتی و سفید

آبی، مشکی، سفید و نارنجی

سامسونگ وزن گلکسی A71 را نسبت ‌به گلکسی A70 اندکی کاهش داده؛ اما وزن گلکسی A72 افزایش پیدا کرده است که البته دلایل متعددی می‌توان برای این کار مطرح کرد؛ مثل بهره‌مندی گلکسی A72 از باتری پرظرفیت‌تر.

همان‌طور که بالاتر اشاره کردیم، در گلکسی A72 از همان پردازنده‌ی مدل 4G گلکسی A52 استفاده شده است. گلکسی A71 پردازنده‌ی اسنپدراگون 730 دارد و گلکسی A70 از پردازنده‌ی اسنپدراگون 675 بهره می‌گیرد. در هر سه حالت با پردازنده‌ای میان‌رده طرف هستیم و این یعنی باید انتظار یک سطح عملکرد را از آن‌ها داشته باشیم؛ اما هر نسل جدید از سری گلکسی A70 بهبودهایی نسبت ‌به نسل قبل تجربه کرده است. بدین ترتیب بهترین عملکرد پردازشی از سوی گلکسی A72 ارائه می‌شود. 

گلکسی ای ۷۰ سامسونگ / Samsung Galaxy A70

گلکسی A70 سامسونگ

مقاله‌های مرتبط:

هشت گیگابایت رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی قرار می‌گیرد تا قوی‌ترین کانفیگ گلکسی A72 ساخته شود. در قوی‌ترین کانفیگ دو گوشی دیگر شاهد هشت گیگابایت رم هستیم؛ اما برخلاف گلکسی A72، در بهترین حالت ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی ارائه می‌‌دهند. 

یکی از نکات برجسته‌ی گلکسی A72، بهره‌مندی از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی است. این باتری ۵۰۰ میلی‌آمپر ساعت پرظرفیت‌تر از دو نسل قبل شده؛ اما سرعت شارژش همچنان ۲۵ وات است. حسگر اثر انگشت هر سه گوشی به زیر صفحه‌نمایش منتقل شده است. 

دوربین

مقایسه‌ی دوربین گلکسی A72 و گلکسی A71 و گلکسی A70

-

گلکسی A72

گلکسی A71

گلکسی A70

دوربین پشتی

64 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر)

8 مگاپیکسل (لنز تله‌فوتو، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر، f/2.4، زوم اپتیکال 3 برابر)

12 مگاپیکسل (لنز اولتراواید با پوشش 123 درجه، f/2.2)

5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)

64 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/1.7 اینچ سایز حسگر، لنز واید 26 میلی‌متری، f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز)

12 مگاپیکسل (لنز 13 میلی‌متری فوق‌ عریض، f/2.2)

5 مگاپیکسل (لنز ماکرو، f/2.4)

5 مگاپیکسل (f/2.2، حسگر تشخیص عمق تصویر)

32 مگاپیکسل (فوکوس خودکار با تشخیص فاز، f/1.7)

8 مگاپیکسل (لنز فوق‌ عریض 12 میلی‌متری، f/2.2)

5 مگاپیکسل (f/2.2، حسگر تشخیص عمق تصویر)

فیلم‌برداری دوربین پشتی

4K@30fps ،1080p@30/120fps لرزش‌گیر الکترونیکی تصویر-ژیروسکوپی

4K@30fps ،1080p@30/240fps ،1080p@960fps لرزش‌گیر الکترونیکی

2160p@30fps ،1080p@30/240fps

دوربین سلفی

32 مگاپیکسل (لنز واید 26 میلی‌متری، 0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز حسگر، f/2.2)

32 مگاپیکسل (0.8 میکرومتر سایز پیکسل، 1/2.8 اینچ سایز حسگر، لنز واید 26 میلی‌متری، f/2.0)

32 مگاپیکسل (f/2.0)‍

فیلم‌برداری دوربین سلفی

4K@30fps ،1080p@30fps

4K@30fps ،1080p@30fps

1080p@30fps

گوشی‌های میان‌رده‌ی جدیدی که سامسونگ دیشب معرفی کرد، از نمای پشت بسیار شبیه‌ به هم هستند و این گفته برای مشخصات دوربین آن‌ها نیز صدق می‌کند. گلکسی A72 دوربین اصلی ۶۴ مگاپیکسلی دارد و از این حیث مثل گلکسی A71 است؛ این در حالی است که گلکسی A70 از دوربین اصلی ۳۲ مگاپیکسلی بهره می‌گیرد.

دوربین فوق عریض گلکسی A72 و گلکسی A71 دارای حسگر ۱۲ مگاپیکسلی است و در این دستگاه‌ها لنز ماکرو در جلوی حسگر پنج مگاپیکسلی قرار گرفته. گلکسی A72 برخلاف گلکسی A71 دوربین عمق‌سنج ندارد و به‌ جای آن به دوربین هشت مگاپیکسلی تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی سه برابری متکی می‌شود. گلکسی A70 در کنار دوربین اصلی دارای دوربین فوق عریض هشت مگاپیکسلی و دوربین عمق‌سنج پنج مگاپیکسلی است.

یکی از نکات برجسته‌ی دوربین گلکسی A72 بهره‌مندی از سیستم لرزش‌گیر اپتیکال تصویر است. فیلم‌برداری 4K در گلکسی A72 و گلکسی A71 ارائه می‌شود؛ اما گلکسی A70 در بهترین حالت ویدئوی 1080p ضبط می‌کند. پنل جلویی هر سه گوشی از دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی میزبانی می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات