شایعه: کاهش ۵۰ درصدی تولید گوشی هوشمند هواوی در سال ۲۰۲۱

یک‌شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
گزارش‌ها نشان می‌دهند که هواوی به دلیل کمبود قطعات، مجبور به کاهش تولید گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۱ شده است.
تبلیغات

چندی پیش اخباری منتشر شد که برند آنر از مجموعهٔ هواوی جدا شده و به شرکت چینی دیگری فروخته شده است. همین امر شایعاتی مطرح کرد که شاید هواوی بخش موبایل خود را نیز بفروشد و حداقل برای مدتی از بازار گوشی‌ هوشمند و تبلت دور باشد. بااین‌حال، سران شرکت چینی اعلام کردند که هواوی بخش موبایل خود را نخواهد فروخت و می‌خواهد همچنان در عرصهٔ رقابت حضور پررنگی داشته باشد.

تصمیم سران هواوی، پیامدهای مختلفی در پی خواهد داشت؛ زیرا شرکت چینی باید برای روزهای سختی خود را آماده کند. Nikkei گزارشی در این رابطه منتشر کرده است که برخی از برنامه‌های آیندهٔ هواوی را مشخص می‌سازد. طبق گزارش، هواوی به تأمین‌کننده‌ها درخواست داده است که نسبت به سال ۲۰۲۰، قطعات کمتری تولید کنند. با این ‌حساب می‌توان چنین برداشت کرد که هواوی برای سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته، گوشی هوشمند کمتری تولید می‌کند.

در ادامهٔ گزارش تخمین زده شده است که هواوی در سال ۲۰۲۱ بین ۷۰ تا ۸۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند می‌سازد و روانه بازار می‌کند.با مقایسه‌ی دقیق، می‌توان به این نتیجه رسید که شرکت چینی تولید تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۱ را در حدود ۶۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش می‌دهد. هواوی در سال ۲۰۲۰ تقریبا ۱۸۹ میلیون دستگاه گوشی هوشمند ساخت و به بازار جهانی عرضه کرد.

در تولید محصولات هواوی در سال‌های اخیر روند نزولی مشاهده می‌شود؛ اما این کاهش سفارش قطعات، دلایل مختلفی داشته است. در سال ۲۰۱۹ هواوی ۲۴۰ میلیون دستگاه گوشی هوشمند تولید و عرضه کرد. این آمار در سال ۲۰۲۰ به ۱۸۹ میلیون عدد رسید و در سال ۲۰۲۱ احتمالا به ۸۰ میلیون می‌رسد؛ اما دلیل کاهش آمار از سال ۲۰۱۹ به تعداد ذکرشده در سال ۲۰۲۰ مانند شرایط کنونی، سیاسی نیست. در واقع با شیوع بیماری کرونا بسیاری از شرکت‌های دنیا  تولیدخود را کاهش دادند.

در کنار آسیبی که بیماری کرونا به تولیدات زد، هواوی با دولت ایالات متحده به ریاست دونالد ترامپ به مشکلات عدیده‌ای برخورد و بر اثر تحریم‌های اتخاذشده توسط دولت ترامپ، امکان همکاری با شرکت‌های مهمی از جمله گوگل و کوالکام را از دست داد. گفته می‌شود مشکل اصلی هواوی، تأمین قطعات مورد نیاز برای گوشی‌های هوشمندی است که مبتنی بر ارتباطات نسل نوین 5G هستند.

 تمرکز اصلی هواوی با توجه به منابعی که در اختیار دارد، روی محصولاتی با ارتباطات 4G خواهد بود؛ اما برای بازار گوشی‌ هوشمند 5G تنوع بسیار کمتری خواهد داشت. انتظار می‌رود هواوی سری پی ۵۰ را به‌زودی معرفی کند که مبتنی بر تکنولوژی 5G هستند؛ اما هنوز مشخص نیست که آیا شرکت چینی در سال ۲۰۲۱ محصولات دیگری با برخورداری از این تکنولوژی معرفی خواهد کرد یا تنها به معرفی و عرضهٔ تلفن هوشمند 4G بسنده می‌کند.

گفته می‌شود برند آنر با جدا شدن از هواوی در شرایط بهتری به سر می‌برد و سران این شرکت توانسته‌اند قطعات مورد نیاز برای محصولات جدیدشان را تأمین کنند. بااین‌حال باید تا انتهای سه‌ماهه اول ۲۰۲۱ و انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها صبر کرد تا امکان بررسی عملکرد دو شرکت در بازار گوشی هوشمند مهیا شود.

شرایط برای هواوی چندان مساعد نیست؛ اما جینا ریموندو، گزینهٔ بایدن برای وزارت بازرگانی ایالات متحده، گفته است دلیلی برای برداشته شدن تحریم‌های اعمال‌شده علیه هواوی نمی‌بیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات