فعالیت کارخانه تولید آیفون ویسترون در هند از سر گرفته می‌شود

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فعالیت کارخانه‌ی تولید آیفون ویسترون در هند تقریبا دو ماه پس از شورش کارمندان و زدن خسارت به این مجموعه، از سر گرفته می‌شود.
تبلیغات

براساس گزارش وب‌سایت 9to5Mac، کارخانه‌ی تولید آیفون ویسترون در هند تقریبا دو ماه پس از شورش کارمندان دوباره راه‌اندازی می‌شود که باعث خسارت چندین‌میلیون‌دلاری به این واحد تولیدی شد. بااین‌حال، این پایان ماجرا نیست و اپل اعلام کرد این تأمین‌کننده زیر نظر خواهد بود. دسامبر سال گذشته، صدها نفر از کارمندان ویسترون یا پیمان‌کاران استخدام‌شده ازطریق آژانس کاریابی در واحد تولید آیفون این شرکت در بنگلور هند شورش کردند.

تصاویر ویدئویی حمله‌ی مردم به واحدهای مونتاژ، شکستن شیشه‌ها، واژگونی خودروها و ایجاد آتش‌سوزی را نشان می‌دهد. ویسترون هزینه‌ی تمامی خسارت را ۴٫۳۸ میلیارد روپیه (۶۰ میلیون دلار) برآورد کرده است. البته بعدها میزان خسارت درحدود ۶ میلیون دلار اعلام شد. گفته می‌شود دلیل اعتراض خشونت‌آمیز ماه دسامبر، دستمزدهای کم پرداختی ویسترون به کارگران بود. تحقیقات متعاقب دولت هند ادعاهای کارگران را تأیید کرد.

براساس گزارش نشریه‌ی South China Morning Post، در اعلامیه‌ی دولت محلی ایالت کارتاناکا آمده است که در پی نقض جدی قوانین کار در تأسیسات تولید آیفون در هند، اعتراض‌های روز شنبه‌ی کارگران به خشونت و خسارت ۷ میلیون دلاری انجامید. باتوجه‌به توضیحات اداره‌ی ایمنی و سلامت کارخانه‌ها، دیگ‌های بخار و صنایع ایالت کارتاناکا، شیوه‌‌های استثمارگرانه ازقبیل پرداخت کم دستمزد، ساعات کاری نامنظم و شرایط نامناسب کار در واحد مونتاژ و تولید شرکت ویسترون در این ایالت رایج بود.

اپل برای بررسی موضوع تیم تحقیقاتی فرستاد که آن‌ها نیز بدرفتاری و سوءاستفاده را تأیید کردند. کوپرتینویی‌‌ها اعلام کردند که تا زمان حل‌شدن این مسئله و اتخاذ تصمیم‌هایی برای جلوگیری از تکرار آن، ویسترون برای کسب سایر قراردادهای تجاری اپل شایستگی ندارد؛ بااین‌حال، به توافق‌نامه‌های کنونی احترام گذاشته می‌شود. روئیترز در گزارشی توضیح می‌دهد اگرچه اپل می‌گوید ویسترون زیر نظر باقی خواهد ماند، این شرکت اکنون در حال راه‌اندازی مجدد کارخانه است. 

براساس گزارش روئیترز، ویسترون روز چهارشنبه گفت به‌دنبال ازسرگیری فعالیت‌ها در کارخانه‌ی خود در جنوب هند است که اواخر سال گذشته پس از خشم کارگران بسته شد. این شرکت تایوانی در بیانیه‌ای اعلام کرد آن‌ها به‌سختی تلاش می‌کنند که در کارخانه‌ی ویسترون در شهر کولارِ کارناتاکا استانداردها را افزایش دهند و مشکلات را حل کنند. اپل در بیانیه‌ای گفت:

در هشت هفته‌ی گذشته، تیم‌های مختلف اپل به‌همراه حساب‌رسان مستقل برای مطمئن‌شدن از وجود سیستم‌ها و فرایندهای لازم در تأسیسات ناراساپورا با شرکت ویسترون همکاری کرده‌اند. ویسترون هم‌چنان زیر نظر باقی می‌ماند و ما پیشرفت آن‌ها را رصد خواهیم کرد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات