چرا ساخت گوشی هوشمند با قابلیت پیکربندی سفارشی ممکن نیست

دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
در این مقاله دلایل تولید نشدن گوشی ‌هوشمندی که مانند لپ‌تاپ، بتوان پیکربندی آن را شخصی‌سازی کرد، بررسی شده است.
تبلیغات

چرخ پیشرفت دنیای فناوری به‌طور پیوسته در حال چرخش است و لحظه‌ای صبر نمی‌کند. تاکنون محصولات بسیار زیادی تولید شده‌اند که توانسته‌اند قسمتی از زندگی انسان عصر حاضر را پر کنند. از ساعت‌های هوشمند گرفته تا رایانه‌های قدرتمندی که توانایی پردازش اطلاعات فوق سنگین دارند، همگی بخشی از مسیر بی‌پایان پیشرفت فناوری هستند. اما گاهی پیشرفت بخش‌های خاصی از یک دستگاه‌ متوقف می‌شود. 

براساس گزارش AndroidAuthority ، اگر جزو آن دسته افرادی باشید که در بحث‌های حوزه‌ی فناوری شرکت می‌کنند، مطمئنا حداقل یک بار با این سؤال مواجه شده‌اید: چرا نباید مانند لپ تاپ، پیکربندی‌های مختلفی برای گوشی‌ هوشمند وجود داشته باشد که کاربران به سلیقه‌ی خود از بین آن‌ها انتخاب کنند؟ افراد مختلف سلیقه‌های متفاوتی دارند و ممکن است دوست داشته باشند نمایشگر، دوربین و سایر ویژگی‌های گوشی هوشمند آن‌ها با حالت عادی فرق داشته باشد. در نتیجه، منطقی به نظر می‌رسد که بتوانید تلفن هوشمندی سفارش بدهید که دقیقا نیاز شما را برآورده کند و حتی دوام بیشتری داشته باشد. مطمئنا حافظه داخلی و رم تنها موارد مهم برای مردم نیستند.

اما همیشه قرار نیست واقعیت با خواسته‌های ما همسو باشد. همان‌طور که گوگل هنگام انجام پروژه آرا (Project Ara) متوجه شد، در مسیر ارائه گزینه‌های مختلف برای تنظیمات پیکربندی و طراحی ماژول‌ها چندین مانع عملی وجود دارد. برخی این موانع محدودیت‌های فنی و بعضی دیگر ملاحظات تجاری ساده هستند. به همین دلیل است که احتمالاً حداقل در حال حاضر باید به یک تلفن هوشمند با پیکربندی ثابت رضایت بدهید. آرا پروژه‌ای بود که در آن عملیاتی برای ساخت یک گوشی هوشمند ماژولار شروع شد؛ اما پس از مدتی به حالت تعلیق درآمد.

ارائه پیکربندی برای تلفن هوشمند در تجارت منطقی نیست

به‌طور کلی، فروش گوشی‌ هوشمند بسیار بیشتر از رایانه‌ است. به گفته‌ی محققان گارتنر، شرکت‌های تولیدکننده تلفن همراه فقط در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ بیش از  ۳۶۶٫۶ میلیون دستگاه تلفن هوشمند فروخته‌اند. اما در همین بازه‌ی زمان تنها حدود ۷۱٫۴ میلیون رایانه به فروش رسیده است. این آمار مربوط به دوران شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از رایانه‌ی شخصی است. در گذشته، اختلاف فروش گوشی‌ هوشمند و رایانه از این بیشتر بوده است.

گوشی هوشمند

فروش بالای تلفن همراه، ارائه پیکربندی سفارشی برای آن را به حد قابل توجهی دشوار می‌کند. وجود انتخاب‌های بیشتر باعث می‌شود مراحل تولید افزایش پیدا کند. گوشی‌های هوشمند جزو آن دسته محصولاتی هستند که نیاز است با سرعت زیادی ساخته شوند؛ اما ارائه پیکربندی می‌تواند باعث کاهش سرعت فرایند ساخت و در نهایت کم شدن تعداد تولید شود. اگر چنین اتفاقی رخ بدهد، شرکت‌ها مجبور می‌شوند برای به دست آوردن سود کافی، قیمت دستگاه‌های خود را افزایش بدهند. احتمالا پرداخت مبلغ بیشتر برای داشتن گوشی هوشمندی که می‌توان بخش‌های مختلف آن را تعویض کرد، گزینه‌ی جالبی برای بسیاری از خریداران نخواهد بود.

نباید پشتیبانی و ارائه خدمات را فراموش کنیم. هرچه تعداد پیکربندی‌ تلفن کمتر باشد، توسعه به‌روزرسانی نرم‌افزار و ارائه خدمات به مشتری آسان‌تر است. همین الان ارتقای سیستم‌عامل گوشی هوشمند و تعمیرات آن‌ ممکن است مدت زیادی طول بکشد. کافی است تصور کنید که وجود قطعات مختلف در گوشی‌ هوشمند چقدر می‌تواند انجام کارهای مرتبط با ارتقای دستگاه را دشوارتر کند.

ساخت چنین گوشی هوشمندی از لحاظ فنی دشوار است

ماهیت طراحی گوشی‌ هوشمند، شخصی‌سازی آن را بسیار چالش‌برانگیز کرده است. لپ‌تاپ‌ها اغلب به اندازه کافی بزرگ هستند و می‌توانند ماژول‌های قابل تعویض داشته باشند؛ اما تلفن‌های هوشمند دستگاه‌های کوچک و محدودی هستند که فضای درون آن‌ها بسیار کم است و نمی‌توان به‌راحتی لپ‌تاپ‌ پیکربندی آن‌ها را تغییر داد. پردازنده‌ها، قطعات مربوط به کار‌های گرافیکی، مموری و حتی حافظه داخلی درون گوشی‌ هوشمند لحیم می‌شوند. بعضی از شرکت‌ها برای افزایش فضای داخلی دستگاه، پورت‌هایی مانند جک هدفون را حذف کرده‌اند تا بتوانند دستگاه را کوچک‌تر کنند. حتی اضافه شدن اختیاری 5G به گوشی‌های هوشمند می‌تواند به مجموعه‌ی دیگری از آنتن‌ها نیاز داشته باشد.

علاوه بر موارد گفته‌شده، استانداردها می‌توانند مشکل ایجاد کنند؛ البته بهتر است بگوییم فقدان آن‌ها باعث به وجود آمدن این مشکلات شده است. برای سازندگان لپ‌تاپ ارائه گزینه‌های پیکربندی مختلف، زمانی‌که دستگاه‌ آن‌ها براساس استانداردهای بخش‌هایی مانند سوکت CPU، اسلات RAM و رابط‌های ذخیره‌سازی ساخته شده باشد، نسبتا کار آسانی است؛ اما سازندگان گوشی هوشمند از چنین ویژگی‌هایی برخوردار نیستند. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که فرایند تولید قطعات قابل تعویض را توسعه بدهند یا امیدوار باشند همه‌ی حاضران در این صنعت به استفاده از فرمت‌های رایج روی بیاورند. متأسفانه تحقق هیچکدام از این دو گزینه محتمل نیست.

گوشی هوشمند

البته نباید نرم‌افزار را فراموش کنیم. اندروید رویکردی مشابه رایانه برای درایوها ندارد. هسته دستگاه باید برای سخت‌افزار خاصی پیکربندی شود و ارائه طیف گسترده‌ای از گزینه‌ها می‌تواند این تغییرات هسته را کاملا پیچیده کند و از آن کابوسی وحشتناک بسازد. این مسئله شامل به‌روزرسانی سیستم عامل یا متناسب بودن مشخصات سخت‌افزاری متنوع در نرم‌افزارها نیست. ممکن است در ارائه به‌روزرسانی سیستم عامل تأخیر قابل توجهی وجود داشته باشد و کاربران از آن‌ها کمتر استفاده کنند.

گوگل بسیاری از مشکلات پروژه ناموفق Ara را به تصویر کشیده است. نمونه‌های اولیه پیشنهاد می‌کردند که این کانسپت تلفن می‌تواند کارایی داشته باشد؛ اما شرکت سازنده مجبور بود یک ماژول استاندارد را از پایه توسعه بدهد؛ علاوه‌بر این، مشکلات دیگری سر راه گوگل قرار داشند.

جای تعجب ندارد که چرا گوگل در معرفی این پروژه تعلل و در نهایت آن را لغو کرد. این شرکت پس از صرف چندین سال کار روی Project Ara نتوانست آن را به‌خوبی توسعه بدهد و حرفی برای گفتن داشته باشد. پیکربندی گوشی‌ هوشمند بدون ماژول قابل تعویض توسط کاربر تا حدودی آسان‌تر خواهد بود؛ اما مطمئنا کار توسعه‌دهندگان با وجود چنین تغییراتی بیشتر از زمانی می‌شود که تنها با یک طراحی ثابت کار می‌کردند.

آیا کاربران از چنین تغییراتی استقبال می‌کنند؟

گوشی‌های هوشمند به‌‎سرعت در حال پیشرفت هستند؛ به‌طوری‌که یک دستگاه میان‌رده مانند پیکسل 4a 5G می‌تواند نیاز بسیاری از افراد را برآورده کند. اصلا چرا فردی باید برای مثال پردازنده‌ی دستگاه خود را تغییر بدهد، درحالی‌که تغییرات نهایی ناچیز هستند؛ خصوصا زمانی‌ که یک مدل بهتر از آن برای خرید در دسترس است.

کاربر تلفن همراه برای پشتیبانی از یک اپلیکیشن خاص در تلفن همراه خود به گزینه‌های پیکربندی خاصی احتیاج ندارد. در مواردی که کاربران رایانه‌ی شخصی ممکن است نیازهای سخت‌افزاری دقیقی برای اجرای بازی‌های پیشرفته یا نرم‌افزار‌های حرفه‌ای داشته باشند، عموما در دنیای گوشی هوشمند چنین نیست. اگر برای اجرای بازی‌های باکیفیتی مانند Call of Duty: Mobile یا اپلیکیشن‌های خاصی در تلفن همراه خود به پیکربندی بهتر نیاز داشته باشید،‌ به احتمال زیاد می‌توانید به‌راحتی با گشتن در فهرست دستگاه‌های موجود، مدلی که می‌تواند به‌راحتی نیازهای شما را برطرف کند پیدا ‌کنید.

همه‌ی این موارد نشان می‌‌دهد که حتی در صورت ساخت گوشی‌ هوشمندی که ب‌توان بخش‌های مختلف آن را شخصی‌سازی کرد، باز هم افراد کمی به سراغ خرید آن‌ می‌روند. این مسئله در خرید رایانه‌ی شخصی کاملا متفاوت و منطقی است. بازار گوشی‌ هوشمند به اندازه کافی متنوع است؛ زیرا سلیقه‌ی افراد مختلف با یکدیگر فرق دارد و نمی‌توان از محصولات محدود انتظار جلب توجه همه مخاطبان داشت. با وجود مدل‌های مختلفی که توسط شرکت‌های سازنده تلفن همراه ساخته می‌شوند، هر کسی می‌تواند دستگاه مورد نیاز خود را انتخاب کند. بنابراین حداقل در بازه‌ی زمانی کنونی به چنین گوشی‌ هوشمندی نیاز نیست.

نظر شما کاربران زومیت درباره‌ی گوشی‌ هوشمندی که بتوان پیکربندی آن‌ها را شخصی‌سازی کرد چیست؟ آیا جزو آن دسته افرادی هستید که در صورت تولید چنین دستگاه‌، آن را خریداری می‌کنند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات