توسعه دهنده اپلیکیشن Halide تفاوت دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس را آشکار می‌کند

جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گفته‌ی توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن Halide، آیفون ۱۲ پرو مکس می‌تواند در محیط‌های کم‌نور عملکرد کاملا بهتری در مقایسه با سایر آیفون‌ها داشته باشد.
تبلیغات

اپلیکیشن Halide یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های دوربین عکاسی برای آیفون است که به کاربران امکان می‌دهد قبل از گرفتن عکس‌ها، فوکوس، نوردهی، تعادل رنگ سفید و موارد دیگر را به‌صورت دستی تنظیم و سفارشی‌سازی کنند. ازآنجاکه آیفون ۱۲ پرو مکس اکنون به‌طور رسمی عرضه شده است، توسعه‌دهنده‌ی این نرم‌افزار با نام کامل Sebastiaan de With، جزئیات فنی بیشتری درباره دوربین گران‌ترین و بزرگ‌ترین آیفون امسال به اشتراک گذاشت.

اپل برخلاف روال معمول، در آیفون ۱۲ پرو مکس سخت‌افزار دوربین را کمی متفاوت‌ با نسخه‌ی پرو انتخاب و به‌ جای استفاده از لرزش‌گیر اپتیکال در لنز دوربین عریض آن، از حسگر تثبیت‌ تصویر موسوم به Sensor Shift استفاده کرده است که باعث می‌شود آیفون ۱۲ پرو مکس لرزش‌های بسیار کمتری در هنگام ثبت تصویر ایجاد کند؛ درحالی‌که مدل پرو از لرزش‌گیر اپتیکال استفاده می‌کند. آیفون‌ ۱۲ پرو مکس از حسگر 1/1.7 اینچی با ۴۷ درصد ابعاد بزرگ‌تر در مقایسه با مدل پرو بهره می‌گیرد که به‌ همراه لنز ۷ تکه‌ی جدید با دیافراگم f/1.6ُ حدود ۸۷ درصد نور بیشتری جذب می‌کند. حال سباستیئن جزئیات دقیق‌تری از مزایای این اعداد و ارقام را توضیح و در عمل تفاوت بین گوشی آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو مکس را برای کاربران شرح می‌دهد. او تصویری عالی برای نشان دادن مزیّت بزرگتر بودن حسگر دوربین آیفون ۱۲ پرو ایجاد کرده است. حسگر موجود در آیفون تصاویر را با سرعت ۳۰۲۴ در ۴۰۳۲ پیکسل یا به عبارت دیگر تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی را ثبت می‌کند.

اپل به‌سادگی می‌توانست پیکسل‌های بیشتری به حسگر دوربین آیفون‌ها اضافه کند؛ اما درعوض این شرکت کاری متفاوت انجام داده است. حسگر دوربین آیفون ۱۲ پرو مکس دارای پیکسل‌های بزرگتری در مقایسه با سایر آیفون‌ها است که به آن فوتوسایت (photosites) می‌گویند. یک فتوسایت بزرگتر به این معنی است که می‌تواند نور بیشتری را جذب کند و درنتیجه تصاویر با نویز کمتر و بهتری به ثبت برساند.

مقایسه‌ی حسگر آیفون ۱۲ پرو مکس با نسل گذشته

تفاوت‌های بین عکس‌های گرفته شده در طول روز در ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس به‌سختی قابل تشخیص هستند؛ اما کاربران به محض عکس‌برداری در صحنه‌های کم‌نور، تفاوت دوربین‌های دو گوشی را متوجه می‌شوند.

سباستیئن در ادامه می‌گوید:

بیشتر افرادی که در طول روز عکس‌برداری می‌کنند تفاوت چشمگیری را تجربه نمی‌کنند، در طول‌روز لنزها با دیافراگم f/1.6، سریع عکس می‌گیرند. علاوه‌براین پردازش هوشمند تصویر اپل چندین عکس را با هم ترکیب می‌کند و تأثیر سخت‌افزار دوربین را کم می‌کند.

در تصویر زیر مقایسه‌ی عکس‌های گرفته شده در غروب خورشید با آیفون ۱۲ پرو و ​​آیفون ۱۲ پرو مکس را مشاهده می‌کنید؛ عکس دوم که با مدل پرو مکس گرفته شده و از جزئیات قابل توجهی برخوردار است.

مقایسه‌ی دوربین آیفون ۱۲ پرو و ۱۲ پرو مکس

درحالی‌که حسگر بزرگتر به آیفون کمک می‌کند تصاویر بهتری ثبت کند، فناوری تثبیت کننده‌ی Sensor Shift نیز وظیفه عکسبرداری در نور کم با جزئیات بیشتر را برعهده دارد. همان‌طور که توسعه‌دهنده‌ی Halide توضیح داد، آیفون‌ها مدتی است که دارای لرزشگیر اپتیکال هستند که تأثیر حرکات متزلزل دست هنگام عکس را کاهش می‌دهد و هرچقدر دوربین دارای ثبات بیشتری باشد، می‌تواند زمان نوردهی را برای جذب نور بیشتر افزایش دهد. در آیفون ۱۲ پرو مکس، تثبیت کننده به‌جای لنز دوربین مستقیما روی حسگر اعمال می‌شود. ازآنجاکه حسگر خود کوچک‌تر و سبک‌تر از کل مجموعه لنز است، می‌تواند برای جبران حرکات دست دست، سریع‌تر حرکت کند.

سباستیئن در ادامه می‌گوید:

عکس‌های گرفته‌شده در شب دقیقا برعکس روز عمل می‌کنند و نرم‌افزار دیگر آن‌چنان کارساز نیست، حالت شبانه در آیفون با گرفتن تعداد زیادی عکس و بیرون انداختن عکس‌هایی که در نهایت لرزان هستند، این مسئله را برطرف می‌کند؛ اما اکنون می بینیم که آیفون ۱۲ پرو مکس، باتوجه‌به سخت‌افزار قوی‌تر واقعا جلوتر از خواهر و برادران خود عمل می‌کند.

گرفتن عکس با بزرگنمایی بیشتر در آیفون ۱۲ پرو مکس نیز به‌لطف لنز تله‌فوتوی جدید و بزرگ‌نمایی اپتیکال ۲٫۵ برابری از سایر آیفون‌ها عملکرد بهتری به ثبت می‌رساند. بااین‌حال، این به‌معنی آن است که دیافراگمِ لنز کوچک‌تر است، بنابراین کاربران ممکن است هنگام استفاده از بزرگ‌نمایی در صحنه‌های کم‌نور، تجربه‌ی ضعیف‌تری را مشاهده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات