آیفون ۱۲ اپل رونمایی شد

سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۰
مطالعه 7 دقیقه
آیفون ۱۲ (iPhone 12)، مدل معمولی جدیدترین نسل از گوشی‌های اپل، دوربین دوگانه دارد، به تراشه‌ی A14 Bionic مجهز است و از نمایشگر ۶٫۱ اینچ OLED میزبانی می‌کند.
تبلیغات

گوشی‌هایی که اپل در طول هر سال عرضه می‌کند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. اپل پس از سال‌ها فعالیت جدی، امروز به جایگاهی رسیده که گوشی‌هایش سهم عظیمی از فروش کل گوشی‌های هوشمند را در سراسر دنیا به‌خود اختصاص می‌دهند. به‌همین دلیل است که هر گاه اپل مراسم برگزار می‌کند،‌ دوست‌داران صنعت موبایل حتی کسانی که طرفدار اپل محسوب نمی‌شوند منتظرند ببینند این شرکت چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

مراسم Hi, Speed اپل که روی نسل جدید گوشی‌های سری آیفون متمرکز بود، ساعت ۲۰:۳۰ امشب به‌وقت تهران آغاز شد. در بخشی از این مراسم مهم، اپل چهار گوشی جدید در قالب خانواده‌ی آیفون ۱۲ (Apple iPhone 12) معرفی کرد. مدل معمولی این خانواده که نمایشگر ۶٫۱ اینچ دارد، دنباله‌ای برای آیفون XR (محصول ۲۰۱۸) و آیفون ۱۱ (محصول ۲۰۱۹) محسوب می‌شود و شباهت‌های زیادی به آن‌ها دارد؛ البته تغییراتی که آیفون ۱۲ به‌خود دیده، ارزش ارتقا از گوشی‌های پیشین به این گوشی را بالا می‌برند.

نمای سه رخ جلو آیفون ۱۲ / iPhone 12 اپل رنگ بندی آیفون 12

آیفون ۱۲ که بزرگ‌‌تر از آیفون ۱۲ مینی، هم‌اندازه‌ی آیفون ۱۲ پرو و کوچک‌تر از آیفون ۱۲ پرو مکس است، پتانسیل زیادی برای دیده شدن در بازار دارد. گوشی‌های ۶٫۱ اینچ اپل طی سال‌های گذشته آمار فروش خیره‌کننده‌ای ثبت کرده‌اند و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند آیفون ۱۲ به این روند ادامه دهد. این گوشی با نخستین تراشه‌ی پنج نانومتری دنیا می‌تواند قدرت پردازشی بسیار زیادی ارائه دهد و به‌لطف استفاده از دوربین دوگانه‌ی باکیفیت،‌ لحظاتی به‌یادماندنی برای شما خلق می‌کند.

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که برای آیفون ۱۲ اپل رخ داده، بهره‌مندی این گوشی از نمایشگر OLED به‌جای نمایشگر LCD است. چند سال است کاربران اپل منتظرند این شرکت سراغ استفاده از نمایشگر OLED در تمامی آیفون‌های تمام‌صفحه برود، بااین‌حال اپل طی چند سال اخیر یک مدل LCD با مدل‌های OLED به بازار عرضه کرد. میزان استقبال از آیفون XR به‌حدی بالا بود که اپل را به عرضه‌ی آیفون ۱۱ با نمایشگر LCD ترغیب کرد؛ بااین‌حال اهالی کوپرتینو تمامی گوشی‌های سری آیفون ۱۲ را با نمایشگر OLED معرفی کردند.

نمایشگر آیفون ۱۲ اپل نسخه‌ی سفارشی OLED با نام Super Retina XDR است

نمایشگر ۶٫۱ اینچ آیفون ۱۲ اپل نسخه‌ی سفارشی OLED است که Super Retina XDR نامیده می‌شود. این نمایشگر برای محتوای HDR حداکثر روشنایی ۱٬۲۰۰ نیت نمایش می‌دهد. نمایشگر OLED آیفون ۱۲ از استانداردهای دالبی ویژن (Dolby Vision) و HDR 10 و HLG پشتیبانی می‌کند. اپل گفت در همکاری با کورنینگ (شرکت سازنده‌ی شیشه‌های محافظ سری گوریلا گلس) موفق‌به تولید نوعی شیشه‌ی بسیار قدرتمند با نام سرامیک شیلد (Ceramic Shield) شده است. سرامیک شیلد از آیفون ۱۲ اپل در برابر انواع ضربات محافظت می‌کند.

همان‌طور که شایعه‌ها اعلام کرده بودند آیفون ۱۲ لبه‌ی تخت دارد. اپل از سال‌ها پیش (و به‌طور دقیق‌تر هنگام عرضه‌ی آیفون ۶) گوشی‌های خانواده‌ی آیفون را با لبه‌ی خمیده به بازار عرضه می‌کند. معرفی نسل جدید آیپد پرو در سال ۲۰۱۸ نشان داد اپل مجددا به طراحی قدیمی با لبه‌ی تخت علاقه‌مند شده. این شرکت پس از دو سال، اکنون نخستین آیفون مدرن مجهز به لبه‌ی تخت را معرفی کرده است (نسل جدید آیپد ایر نیز لبه‌ی تخت دارد).

نمای جلو آیفون ۱۲ اپل / Apple iPhone 12 با iOS 14

به‌غیر از لبه‌ی تخت، آیفون ۱۲ شباهت‌های بی‌حد‌و‌مرز با آیفون ۱۱ دارد. در هر دو گوشی شاهد نمایشگری با بریدگی هستیم؛ به‌علاوه آیفون ۱۲ و آیفون ۱۱ در پنل پشتی خود دوربین دوگانه دارند. در نظر داشته باشید که ابعاد بریدگی آیفون ۱۲ به‌میزانی اندک کاهش پیدا کرده است. دوربین دوگانه‌ی آیفون ۱۲ درون محفظه‌ای از شیشه‌ی مات قرار گرفته‌.

جدیدترین مدل از گوشی‌های سری آیفون از تراشه‌ی A14 Bionic که اواخر شهریورماه امسال معرفی شد استفاده می‌کند. اپل می‌گوید A14 نخستین تراشه‌ی مخصوص گوشی‌های هوشمند در دنیا است که با لیتوگرافی پنج نانومتری تولید شده. استفاده از لیتوگرافی پنج نانومتری باعث می‌شود A14 اپل قدرت پردازشی بیشتر و مصرف انرژی کمتر نسبت‌به نسل قبل داشته باشد. اپل می‌گوید پردازنده‌ی مرکزی A14 نسبت‌به بهترین تراشه‌های دنیای اندروید تا ۵۰ درصد سریع‌تر است. همین ادعا برای پردازنده‌ی گرافیکی به‌کاررفته در A14 نیز مطرح شد. اپل می‌گوید GPU تراشه‌ی A14 در بین تمامی گوشی‌های هوشمند، بهترین است.

ابعاد بریدگی نمایشگر گوشی Apple iPhone 12 به‌میزانی اندک کاهش پیدا کرده است

آیفون ۱۲ نخستین حضور اپل در دنیای گوشی‌های هوشمند 5G محسوب می‌شود. اپل در جریان برگزاری مراسم امشب به نکات مثبت فناوری 5G نظیر سرعت دانلود و آپلود بالا و همچنین افزایش امنیت کاربران اشاره کرد. مدیرعامل ورایزن در اپل پارک حاضر شد و توضیحاتی کلی درباره‌ی همکاری این شرکت با اپل روی فناوری 5G ارائه داد.

آیفون‌های جدید دارای قابلیتی تحت عنوان Smart Data Mode هستند. این قابلیت باعث می‌شود گوشی به‌صورت خودکار براساس کاری که مشغول انجام دادنش هستید، اتصال به شبکه‌ی 5G یا 4G را تعیین کند؛ بنابراین اگر به سرعت بالایی نیاز نداشته باشید به اینترنت 4G متصل می‌شوید. اپل می‌گوید با بیش از ۱۰۰ اپراتور مخابراتی در ۳۰ کشور همکاری کرده تا مطمئن شود آیفون‌ها تجربه‌ی مناسبی از 5G ارائه می‌دهند.

آیفون ۱۲ مینی در کنار iPhone 12 معمول اپل در دست

آیفون ۱۲ مینی درکنار آیفون ۱۲

آیفون ۱۲ در پنل پشتی خود از دوربین دوگانه استفاده می‌کند. دوربین اصلی گوشی مجهز به حسگر ۱۲ مگاپیکسلی و لنزی با دیافراگم f/1.6 است؛ دیافراگم دوربین اصلی آیفون ۱۲ سریع‌ترین دیافراگم در بین تمامی آیفون‌ها تا‌به‌امروز است. دوربین دوم آیفون ۱۲ نیز حسگر ۱۲ مگاپیکسلی دارد، اما در پشت لنزی فوق عریض جای گرفته.

گوشی‌های سری آیفون 12 بدون شارژر در جعبه عرضه می‌شوند

اپل می‌گوید دوربین آیفون ۱۲ در محیط‌های کم‌نور عملکرد بهتری نسبت‌به دوربین آیفون ۱۱ دارد. همان‌طور که می‌شد پیش‌بینی کرد، اپل توانسته به پیشرفت‌هایی در حوزه‌ی عکاسی رایانشی (Computational Photography) در آیفون‌های جدید دست پیدا کند؛ این پیشرفت‌ها به افزایش جزئیات تصاویر و بهبود گستره‌ی داینامیکی منتهی می‌شوند. اپل اعلام کرد دوربین سلفی آیفون ۱۲ نیز از حالت تصویربرداری در شب (Night Mode) پشتیبانی می‌کند.

اپل همچنین تلاش کرده است فناوری شارژ بی‌سیم را در آیفون ۱۲ بهبود بخشد. این شرکت از حضور سیستمی تحت عنوان مگ‌سیف (MagSafe) در آیفون ۱۲ خبر داد که شامل چند آهنربای داخلی است. این آهنرباها باعث می‌شوند آیفون ۱۲ محکم به شارژرهای بی‌سیم جدیدی که امشب معرفی شد متصل شوند. بدین ترتیب قاب‌ها، شارژرها و دیگر وسایل جانبی جدید به‌صورت مغناطیسی به آیفون ۱۲ متصل می‌شوند.

اپل شارژر بی‌سیم دوگانه‌ی جدیدی را معرفی کرد که از فناوری مگ‌سیف پشتیبانی می‌کند و می‌تواند آیفون و اپل واچ را شارژ کند. همان‌طور که شایعه‌ها اعلام کرده بودند، آیفون ۱۲ بدون شارژر در جعبه عرضه می‌شود. اپل می‌گوید هدفش از حذف کردن شارژر، برداشتن قدم‌هایی مثبت در راستای حفاظت از محیط‌زیست است. شارژرها همه‌ساله حجم عظیمی از زباله‌های الکترونیکی را به طبیعت وارد می‌کنند.

آیفون ۱۲ با قیمت پایه‌ی ۸۲۹ دلار به بازار عرضه می‌شود. پیش‌فروش آیفون ۱۲ از جمعه‌ی پیش‌رو آغاز خواهد شد. اپل قصد دارد گوشی آیفون ۱۲ را ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ (۲ آبان ۱۳۹۹) به بازار عرضه کند. اپل اعلام کرد آیفون ۱۲ در رنگ‌های مشکی و سفید و آبی و قرمز و سبز به بازار عرضه می‌شود.

نمای پشت و جلو آیفون ۱۲ مینی و iPhone 12 اپل رنگ سبز و قرمز
نمای جلو آیفون ۱۲ اپل / Apple iPhone 12 با iOS 14
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات