پیکسل 5: گوگل چگونه فناوری شارژ بی سیم را به موبایلی با بدنه آلومینیومی اضافه کرد؟

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تولیدکنندگان گوشی سال‌ها است به‌خاطر فناوری شارژ بی‌سیم مجبور به استفاده از بدنه‌ی شیشه‌ای در دستگاه‌هایشان هستند؛ اما گوگل چگونه توانست شارژ بی‌سیم را در پیکسل ۵ که بدنه‌‌ای آلومینیومی دارد جای دهد؟
تبلیغات

جدیدترین گوشی پرچم‌دار گوگل یعنی پیکسل ۵ (Google Pixel 5) چند روز پیش به‌هنگام برگزاری رویداد سخت‌افزارمحور آنلاین Launch Night In به‌همراه چند محصول دیگر رونمایی شد. در مراسم موردبحث گوگل علاوه‌بر پیکسل ۵ شاهد معرفی پیکسل ۴ ای 5G، اسپیکر هوشمند نست آدیو و مدل جدید کروم‌کست با سیستم‌عامل گوگل TV بودیم. گوگل همچنین چند خبر با محوریت نرم‌افزار اعلام کرد.

گوگل از پیکسل ۵ به‌عنوان پرچم‌دار خود برای سال ۲۰۲۰ یاد می‌کند. این گوشی با وجود بهبود نسبت‌به پیکسل 4a، ازلحاظ مشخصات‌ سخت‌افزاری تفاوت‌هایی محسوس با استانداردهای امروزیِ گوشی‌های پرچم‌دار دارد و به‌نظر می‌رسد که بیشتر برای هدف قرار دادنِ بازار میان‌رده‌های باکیفیت تولید شده. پیکسل ۵ نسبت‌به پیکسل ۴ ای ازلحاظ حافظه‌ی رم بهبود پیدا کرده است، نمایشگری با نرخ نوسازی (رفرش ریت) بالا دارد، از فناوری شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند و به بدنه‌ای از جنس آلومینیوم مجهز است. پیکسل ۵ در حالت کلی دستگاه باکیفیتی به‌نظر می‌رسد. 

یکی از نکات جالب‌توجه درباره‌ی پیکسل ۵، این است که گوگل توانسته در این گوشی آلومینیومی از فناوری شارژ بی‌سیم بهره بگیرد. سال‌ها است که شرکت‌های حوزه‌ی موبایل مجبورند برای قرار دادن فناوری شارژ بی‌سیم در گوشی‌هایشان، بدنه‌ی آن‌ها را به شیشه یا پلی‌کربنات مجهز کنند؛ زیرا سیگنال شارژ بی‌سیم توانایی عبور از فلز را ندارد. دستگاه‌هایی همچون نکسوس 6P بدنه‌ای آلومینیومی داشتند و حس بسیار خوبی به کاربر منتقل می‌کردند؛ بااین‌حال نیاز به شارژ بی‌سیم باعث شد شرکت‌ها کم‌کم به استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای در گوشی‌های هوشمند خود ترغیب شوند. 

گوگل ازلحاظ فنی، بدنه‌ی پیکسل ۵ را از آلومینیوم ساخته و این موضوع در مشخصات فنی محصول هم دیده می‌شود. بااین‌حال نکته‌ای که خیلی‌ها به آن توجه نکرده‌اند این است که روی این بدنه‌ی آلومینیومی لایه‌ای دیگر قرار دارد. گوگل می‌گوید این لایه‌ی اضافه از ماده‌ای با نام بایو رزین (Bo-Resin) ساخته شده. ظاهرا ماده‌ای که گوگل با نام بایو رزین از آن یاد می‌کند، نوعی پلاستیک بسیار نازک است. این همان ماده‌ای است که وقتی گوشی را در دست بگیرید، حس‌اش می‌کنید. بااین‌حال آلومینیومی که در زیر لایه‌ی بسیار نازک پلاستیکی قرار گرفته باعث حفظ ساختار و تقویت استحکام بدنه‌ی پیکسل ۵ می‌شود.

این رویکرد در طراحی بدنه، گوگل را قادر ساخت حفره‌ای فیزیکی در بدنه‌ی آلومینیومی پیکسل ۵ ایجاد و سیم‌پیچ مربوط به فناوری شارژ بی‌سیم را جاسازی کند. گوگل می‌گوید شما به‌هنگام در دست گرفتن گوشی، سیم‌پیچ را احساس نخواهید کرد؛ زیرا لایه‌ی پلاستیکی با وجود نازک بودن، بسیار محکم است. در پی اعلام این موضوع توسط گوگل، خبرنگاران خواستار توضیح اضافه شدند. خبرنگاران گفتند که گوگل می‌توانسته به‌جای این رویکرد نسبتا سخت، سراغ استفاده از بدنه‌ی پلاستیکی یا شیشه‌ای برود. بااین‌حال گوگل می‌گوید با این رویکرد در طراحی، هدفی خاص دنبال می‌کرده: باریک ماندن گوشی.

پیکسل ۵ در بین تمامی پیکسل‌هایی که گوگل به‌موفق‌به تولیدشان شده بیشترین ظرفیت باتری را دارد. گوشی‌های سری پیکسل همواره به‌دلیل داشتن باتری ضعیف مورد انتقاد بوده‌اند و گوگل در تلاش است با باتری ۴٬۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی مشکل شارژدهی را در پیکسل ۵ رفع کند. باتری ۴٬۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی پیکسل ۵ به‌شکلی محسوسی بزرگ‌تر از باتری گوشی شرکت‌های دیگر نیست و امروزه دستگاه‌هایی پیدا می‌شوند که باتری بسیار پرظرفیت‌تری دارند؛‌ بااین‌حال گوگل روی باریک‌ماندن پیکسل ۵ تمرکزی ویژه داشت.

دستگاه‌های سری پیکسل به‌دلیل داشتن ضخامت کم، طراحی دوست‌داشتنی دارند؛ گوگل نمی‌خواست استفاده از باتری ۴٬۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی به‌قیمت افزایش درخورتوجه ضخامت پیکسل ۵ تمام شود. استفاده از فریم آلومینیومی با لایه‌ی پلاستیکی بسیار باریک که خود گوگل آن را «پوسته»‌ی پلاستیکی خطاب می‌کند،‌ شرکت موردبحث را قادر ساخت پیکسل ۵ را با ضخامتی که مدنظرش بود، به‌مرحله‌ی تولید برساند. این موضوع باعث شد پیکسل ۵ در عین داشتن پوسته‌ای پلاستیکی، تا حد زیادی بتواند حسی پریمیوم به کاربر منتقل کند. 

کارشناس رسانه‌ی Android Authority که تجربه‌ی کار با پیکسل ۵ را دارد می‌گوید از نگه‌داشتن این گوشی در دست «هیجان‌زده» می‌شود. گوشی‌های آلومینیومی بسیار محکم‌تر از گوشی‌هایی هستند که با پنل شیشه‌ای تولید می‌شوند و میزان شکستگی آن‌ها کمتر از گوشی‌های شیشه‌ای است. درحال‌حاضر نمی‌دانیم که پوسته‌ی بایو رزین پیکسل ۵ تا چه حد دربرابر ضربه و ترک برداشتن مقاومت می‌کند. در هر صورت داشتن بدنه‌ی آلومینیومی و فدا نکردن فناوری شارژ سریع، اتفاق بسیار خوبی برای پیکسل ۵ گوگل است. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این موضوع دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات