هرآنچه در رویداد پیکسل گوگل معرفی شد

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
مطالعه 7 دقیقه
مراسم جدید گوگل که با محوریت پیکسل ۵ و پیکسل ۴ ای 5G برگزار شد، محفلی برای اعلام اخباری مهم بود؛ از معرفی اسپیکر هوشمند گرفته تا مدل ۲۰۲۰ کروم‌کست با گوگل TV.
تبلیغات

گوگل شب گذشته یکی از مهم‌ترین رویدادهای خود را در سال ۲۰۲۰ برگزار کرد. این رویداد جدید که تمرکزی ویژه روی محصولات سخت‌افزاری داشت، محفلی برای معرفی دو گوشی به‌همراه اعلام اخباری متنوع بود. در بخشی از مراسم گوگل شاهد رونمایی پیکسل ۵ و پیکسل ۴ ای 5G، مدل جدید کروم‌کست با گوکل TV و اسپیکر هوشمند Nest Audio بودیم.

مراسم شب گذشته برای کسانی که به سخت‌افزار گوگل علاقه‌مند هستند، مراسم بسیار جذابی بود. مراسم گوگل که تقریبا نیم ساعت طول کشید، حاوی اخباری بود که از مدت‌ها پیش انتظارشان را داشتیم. افشای مشخصات دستگاه‌های گوگل پیش از معرفی رسمی، سال‌ها است اتفاق می‌افتد و امسال نیز اطلاعات بسیار زیادی درباره‌ی جدیدترین محصولات می‌دانستیم. البته در رویداد گوگل چند خبر غیرمنتظره نیز اعلام شد. در ادامه تمامی اتفاقات مهمی را که در جریان رویداد شب گذشته‌ی گوگل رخ دادند مرور می‌کنیم.

پیکسل ۵ پرچم‌داری در قامت میان‌رده است

پیکسل ۵ گوگل / Google Pixel 5 نمایشگر و پنل پشتی مشکی و سه رخ

گوگل، پیکسل ۵ (Google Pixel 5) را جدیدترین گوشی پرچم‌دار خود به‌حساب می‌آورد؛ بااین‌حال دستگاه جدید اهالی مانتین‌ویو حداقل روی کاغذ در حد و اندازه‌ی پرچمداران ظاهر نمی‌شود. گوگل در نسل‌های قبل سری پیکسل همواره در تلاش بود از بهترین قطعات سخت‌افزاری بازار استفاده کند، اما امسال شاهد پرچمداری هستیم که تراشه‌ی میان‌رده دارد.

پرچمداران امروزی، گوشی‌هایی همچون گلکسی نوت ۲۰ اولترا سامسونگ هستند که قدرت پردازشی بسیار زیادی ارائه می‌دهند و پیکسل ۵ با تراشه‌ای میان‌‌رده هرگز نمی‌تواند در حد و اندازه‌ی آن‌ها ظاهر شود.

گوشی گوگل پیکسل ۵ از تراشه‌ی اسنپدراگون 765G به‌همراه هشت گیگابایت حافظه‌ی رم استفاده می‌کند. یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های پیکسل ۵، پشتیبانی این گوشی از فناوری 5G است. گوکل تلاش کرده در پیکسل ۵ روی قابلیت‌هایی مانور دهد که گوشی‌های سری پیکسل به آن‌ها شهره هستند (مواردی همچون دوربین باکیفیت). در پیکسل ۵ گوگل از نمایشگری با نرخ نوسازی (رفرش ریت) ۹۰ هرتز و وضوح فول HD استفاده شده است. پرچم‌دار جدید گوگل گواهی IPX8 برای مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوغبار دارد.

گوگل می‌گوید پیکسل ۵ عملکرد بسیار خوبی در عکاسی نشان می‌دهد. این گوشی به‌همراه دوربین عادی به دوربینی با لنز فوق عریض هم مجهز است. پیکسل ۵ همچنین برخی قابلیت‌های نرم‌افزاری برای عکاسی دارد؛ یکی از قابلیت‌های جدید این است که دوربین سلفی پیکسل ۵ می‌تواند به‌هنگام استفاده از حالت تصویربرداری در شب (Night Sight) هم عکس پرتره بگیرد. حالت جدید Portrait Light که از هوش مصنوعی نشئت می‌گیرد به شما امکان می‌دهد نورپردازی تصاویر پرتره را تنظیم کنید. قابلیت دیگر، Cinematic Pan است که استفاده از تکنیک پنینگ را در تصاویر ممکن می‌کند. پیکسل ۵ ازلحاظ فیلم‌برداری نیز برخی بهبودها نسبت‌به نسل قبل به‌خود دیده است.

پیکسل ۵ گوگل روز ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۴ مهر ۱۳۹۹) با قیمت ۶۹۹ دلار روانه‌ی هشت کشور می‌شود. رنگ‌بندی پیکسل ۵ شامل سبز و مشکی است.

بنویسید پیکسل ۴ ای 5G، بخوانید پیکسل ۴ ای XL

گوشی گوگل پیکسل 4 ای 5G از نمای پشت و کنار

پیکسل ۴ ای فایوجی (Google Pixel 4a 5G) میان‌رده‌ی جدیدی است که نمایشگر بزرگ‌تری نسبت‌به پیکسل 4a دارد. از ماه‌ها پیش اعلام شده بود گوگل قصد ندارد امسال مدل XL گوشی‌هایش را عرضه کند. اگر نگاهی به مشخصات پیکسل 4a و پیکسل 4a 5G بیندازید، متوجه می‌شوید تفاوت‌های بین این دو گوشی فراتر از تقویت مودم داخلی است. پیکسل ۴ ای 5G عملا مدل XL پیکسل ۴ ای به‌حساب می‌آید که قابلیت‌هایی اضافه همچون شبکه‌ی 5G دارد.

پیکسل 4a 5G دومین موبایلی بود که گوگل شب گذشته رونمایی کرد؛ این گوشی مخصوص کسانی است که امیدوار بودند گوگل مدل XL پیکسل 4a را هم عرضه کند. در پیکسل ۴ ای 5G از نمایشگر ۶٫۲ اینچ OLED استفاده شده است درحالی‌که مدل استاندارد از نمایشگر ۵٫۸ اینچ OLED استفاده می‌کرد. در این گوشی از همان تراشه‌ی اسنپدراگون 765G کوالکام که قدرت پردازشی پیکسل ۵ را تأمین می‌کند استفاده شده است (پیکسل ۴ ای از پردازنده‌ 730G بهره می‌گرفت). از مهم‌ترین تفاوت‌های پیکسل ۴ ای 5G با پیکسل ۵ می‌توانیم به نبود نرخ نوسازی زیاد، نبود گواهی ضدآب و نبود فناوری شارژ سریع در مدل 5G پیکسل ۴ ای اشاره کنیم.

در پیکسل ۴ ای 5G از باتری ۳٬۸۸۵ میلی‌آمپرساعتی استفاده شده. در پنل پشتی دستگاه، شاهد دوربین اصلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی به‌همراه دوربین فوق عریض ۱۶ مگاپیکسلی هستیم. پیکسل ۴ ای 5G گوگل که ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌ سازی دارد با قیمت ۴۹۹ دلار یعنی ۱۵۰ دلار بیشتر نسبت‌به مدل استاندارد به بازار عرضه می‌شود. بدین ترتیب پیکسل ۴ ای 5G یکی از گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی 5G بازار لقب می‌گیرد (البته همین گوشیِ به‌اصطلاح مقرون‌به‌صرفه، در بازار ایران قیمت سرسام‌آوری خواهد داشت). گوگل قصد دارد پیکسل ۴ ای 5G را در رنگ‌های مشکی و سفید به بازار عرضه کند.

پیکسل ۴ ای 5G روز ۱۵ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۴ مهر ۱۳۹۹) در ژاپن عرضه می‌شود. سپس در ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان و آذر ۱۳۹۹) شاهد عرضه‌ی پیکسل 4a 5G در هشت کشور دیگر ازجمله ایالات متحده‌ی آمریکا خواهیم بود. 

امکان تماشای گروهی ویدئوها در گوگل دوئو فراهم شد

مراسم گوگل تمرکز ویژه‌ای روی سخت‌افزار داشت، اما در بخشی از آن اخباری نرم‌افزاری نیز اعلام شدند. گوگل اعلام کرد در آینده‌ای نزدیک کاربران خواهند توانست در تماس‌های ویدئویی سرویس گوگل دوئو (Google Duo) صفحه‌نمایش را به‌اشتراک بگذارند و با یکدیگر به تماشای ویدئو بنشینند. به‌هنگام اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش، خواهید توانست ازطریق دوربین پشتی یا جلویی گوشی با طرف مقابل حرف بزنید. 

مدل جدید کروم‌کست به گوشی نیاز ندارد

مدل 2020 کروم کست گوگل / Google Chromecast با ریموت کنترل سفید

جدیدترین مدل از کروم‌کست گوگل (Chromecast) تفاوت‌‌هایی محسوس با نسل‌های قبل دارد. این دستگاه که چند روز پیش از برگزاری مراسم گوگل اطلاعاتش فاش شده بود به‌منظور پخش محتوا هیچ‌نیازی به گوشی هوشمند ندارد (البته همچنان می‌توانید از گوشی خود محتوا به کروم‌کست بفرستید).

در جعبه‌ی کروم‌کست جدید، ریموت‌کنترل مجزا قرار داده شده که روی آن دکمه‌ی فراخوانی گوگل اسیستنت هم دیده می‌شود. به‌علاوه ریموت‌کنترل کروم‌کست میزبان دکمه‌ی اختصاصی یوتیوب و نت‌فلیکس است. در این دستگاه از سیستم‌عاملی اختصاصی تحت عنوان گوگل TV استفاده شده.

گوگل اعلام کرد مدل جدید کروم‌کست با قیمت ۵۰ دلار به بازار عرضه می‌شود که قیمتی بسیار مناسب به‌حساب می‌آید (بدون درنظرگرفتن بازار ایران)؛ زیرا کروم‌کست جدید توانایی پخش محتوای 4K HDR را دارد و به‌صورت پیش‌فرض میزبان چندین اپلیکیشن استریم است. کروم‌کست جدید در سه رنگ سفید و آبی و صورتیِ سالمونی به بازار عرضه می‌شود.

کروم‌کست جدید از استیدیا پشتیبانی نمی‌کند... البته فعلا

گوگل استیدیا / Google Stadia

به‌هنگام رونمایی مدل جدید کروم‌کست انتظار داشتیم این دستگاه از سرویس بازی ابری اختصاصی گوگل یعنی استیدیا پشتیبانی کند؛ بااین‌حال در کمال تعجب، متوجهِ خلاف این موضوع شدیم. به‌هنگام عرضه‌ی رسمی کروم‌کست، این دستگاه توانایی پشتیبانی از استیدیا را ندارد که اتفاقی عجیب و شرم‌آور است. بااین‌حال در آینده، پشتیبانی از استیدیا به کروم‌کست خواهد آمد.

برخی از کارشناسان، پیش از رونمایی رسمی کروم‌کست توانستند به آن دسترسی پیدا کنند؛‌ زیرا در اتفاقی عجیب، کروم‌کست در Home Depot برای فروش دردسترس قرار داشت. 

به گوگل TV سلام کنید

رابط کاربری گوگل تی وی / Google TV

یکی از مهم‌ترین اخباری که در جریان رونمایی مدل جدید کروم‌کست اعلام شد، این بود که کاربران باید با اپلیکیشن‌ Google Play Movies & TV خداحافظی کنند. گوگل در مراسم شب گذشته اعلام کرد Google Play Movies & TV به گوگل تی وی (Google TV) تغییر نام می‌دهد. این تغییر نخستین بار در گوشی‌های اندرویدی رخ خواهد داد. 

همچون Google Play Movies & TV، در گوگل TV نیز خواهید توانست فیلم‌های سینمایی مدنظر خود را خریداری یا اجاره کنید. اگر محتواهای دیگر سرویس‌های استریم خود را با گوگل TV همگام‌سازی کنید، این سرویس می‌تواند فیلم‌های مختلف را در دسته‌بندی‌های متنوع جای دهد تا پیدا کردن‌شان ساده‌تر شود. گوگل می‌گوید نرم‌افزار گوگل TV به‌زودی به دستگاه‌هایی که اکنون متکی‌بر سیستم‌عامل گوگل TV هستند راه پیدا خواهد کرد. 

اسپیکر ۹۹ دلاری Nest Audio مانند ‌ترکیبی از Home و Home Max است

رنگ بندی اسپیکر نست آدیو گوگل / Google Nest Audio

جدیدترین اسپیکر هوشمند گوگل با نام نست آدیو (Google Nest Audio) شناخته می‌شود؛ نست Audio گوگل را می‌توانیم محصولی جدید خطاب کنیم که حاصل ترکیب گوگل هوم و گوگل هوم مکس است. در بخش بیرونی گوگل نست آدیو شاهد پارچه‌ای با ظاهر مشبک هستیم که پیش‌تر در مدل‌های قبلی اسپیکرهای گوگل نیز از آن استفاده شده بود. تا پیش از بررسی دقیق محصول نمی‌توانیم درباره‌ی کیفیت نهایی‌اش نظر دهیم؛ بااین‌حال گوگل می‌گوید Nest Audio اسپیکری قدرتمند است.

گوگل ادعا می‌کند Nest Audio به‌میزان ۷۵ درصد قدرت صدای بیشتری نسبت‌به گوگل هوم دارد و پاسخ بیس آن ۵۰ درصد قوی‌تر است. بدنه‌ی گوگل Nest Audio از ۷۰ درصد پلاستیک بازیافتی تولید شده. Nest Audio که توییتر ۱۹ میلی‌متری و ووفر میانی ۷۵ میلی‌متری دارد برای رقابت با محصولاتی همچون اسپیکرهای هوشمند سری Echo آمازون به بازار عرضه خواهد شد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی مراسم گوگل دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات