دلیل ثبت‌نشدن تصاویر آسمان نارنجی‌رنگ در آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا مشخص شد

یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
تنظیم خودکار White Balance در گوشی‌های هوشمند، از ثبت تصاویرِ آسمان نارنجی‌رنگ در مناطق آتش‌سوزی در شهرهایی همچون پورتلند و سان‌فرانسیسکو جلوگیری می‌کند.
تبلیغات

هم‌زمان با افزایش دود ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های کالیفرنیا، مشاهده‌ی خورشید در شهرهایی همچون پورتلند و سان‌فرانسیسکو عملا ناممکن شده است و عکاسان تصاویری آخرالزمانی از آسمان قرمز و نارنجی‌رنگ این مناطق ثبت کرده‌اند. بااین‌حال، آن ‌دسته از عکاسانی که از گوشی هوشمند برای عکس‌برداری استفاده می‌کنند، در تلاش برای ثبت تصاویری مشابه بارهاوبارها ناموفق بودند. اکنون مشخص شده که فعال‌بودن گزینه‌ی Auto White Balance (تراز سفیدی خودکار) باعث خراب‌شدن عکس‌های این افراد شده است.

با مشاهده‌ی گزارش‌های عکاسان، می‌توان متوجه شد که بسیاری از آن‌ها از تفاوت تصاویر ثبت‌شده با نمای واقعی آسمان گلایه می‌کنند. این عکاسان منظره‌ی واقعی را قرمزتر و اهریمنی توصیف می‌کنند. با گسترده‌شدن چنین مسئله‌ای، وب‌سایت Gizmodo اعلام کرد که گوشی‌های هوشمند رنگ آخرالزمانی مناظر را اصلاح می‌کنند. همچنین، نشریه‌ی لس‌آنجلس‌تایمز درباره‌ی نحوه‌ی ثبت عکس با رنگی مناسب در تلفن هوشمند مطلب آموزشی منتشر کرد. با بررسی مطالب منتشرشده در توییتر، می‌توان شکایت‌ها و گلایه‌های بسیاری مشاهده کرد. عکس‌های زیر نمونه‌ای از تصاویری است که عکاسان منتشر کرده‌اند.

تاثیر white balance خودکار در تصاویر آسمان نارنجی رنگ سان فرانسیسکو
تاثیر white balance خودکار در تصاویر آسمان نارنجی رنگ سان فرانسیسکو

چگونه می‌توان گوشی هوشمند را به‌گونه‌ای تنظیم کرد که به‌جای گرفتن عکس‌هایی مشابه ‌با عکس‌های بالا، تصاویری همچون موارد زیر را ثبت کنند؟ عکس‌های زیر را کریستوفر میشل، عکاس سان‌فرانسیسکویی، تهیه کرده است.

تاثیر white balance خودکار در تصاویر آسمان نارنجی رنگ سان فرانسیسکو
تاثیر white balance خودکار در تصاویر آسمان نارنجی رنگ سان فرانسیسکو

برای تهیه‌ی تصاویر واقعی از چنین مناظری، اپلیکیشنی دانلود کنید که قابلیت ثبت عکس با فرمت RAW یا امکان انتخاب تراز سفیدی به‌صورت دستی را فراهم کند. تمامی اپلیکیشن‌هایی همچون Halide برای سیستم‌عامل iOS یا Lightroom هم برای اندروید و هم iOS که درقیاس‌با نرم‌افزار پیش‌فرض دوربین حرفه‌ای‌تر هستند، عکس‌برداری از آسمان نارنجی را امکان‌پذیر می‌کنند. هر دو اپلیکیشن یادشده امکان تغییر تنظیمات White Balance به Daylight یا Cloudy را مهیا و پس از نصب، ثبت تصاویری مشابه‌ با فیلم Bladerunner را محقق می‌کنند. به‌یاد داشته باشید که در اپلیکیشن Lightroom برای انتخاب تنظیمات White Balance، لازم است در ابتدا نوع دوربین را از Auto به Pro تغییر دهید.

واضح است که ثبت عکس برای اشخاص حاضر در مناطق یادشده که آسمان شهرشان به رنگ نارنجی یا قرمز است، چندان در اولویت قرار ندارد. بااین‌حال، آن ‌دسته از افرادی که درمعرض خطر آنی نیستند و دوست دارند تجربه‌ی خودشان را به‌اشتراک بگذارند، نباید اجازه دهند اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین از انجام این کار جلوگیری کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات