۲٫۲ میلیون هکتار؛ رکورد وسیع‌ترین زمین سوخته‌شده در کالیفرنیا شکست

جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
آمار رسمی نشان می‌دهند که آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا در سال جاری، ۲٫۲ میلیون هکتار از زمین‌های این ایالت را از بین برده است که رکوردی جدید به‌حساب می‌آید.
تبلیغات

آمریکا امسال به‌دفعات میزبان آتش‌سوزی‌های عظیم بود و این روند همچنان ادامه دارد. برآوردها نشان می‌دهند که صرفا در سال جاری میلادی، بالغ‌بر ۲٫۲ میلیون هکتار زمین در پی آتش‌سوزی‌های گسترده در کالیفرنیا از بین رفته‌اند تا رکورد جدیدی ثبت شود. آتش‌سوزی‌هایی که امسال در کالیفرنیا رخ دادند، گسترده‌ترین آتش‌سوزی‌ها در تاریخ این ایالت بزرگ به‌حساب می‌آیند. آتش‌سوزی‌های امسال باعث مرگ هشت نفر شده و ۳۳۰۰ سازه را به‌طور کامل نابود کرده‌اند.

دومین و سومین آتش‌سوزی بزرگ در تاریخ ایالت کالیفرنیا به‌صورت هم‌زمان درحال وقوع هستند. دمای بیش از حد زیاد منطقه‌ی کالیفرنیا باعث شد رکوردهای آتش‌سوزی بیشتری در هفته‌ی منتهی‌ به روز کارگر در آمریکا به‌ثبت برسد و شعله‌های آتش بیشتر از قبل زبانه بکشند. دمای شعله‌های آتش در وودلند هیلز کالیفرنیا در روز ۶ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۶ شهریور ۱۳۹۹) به ۱۲۱ درجه‌ی فارنهایت (۴۹٫۴ درجه‌ی سلسیوس) رسید. این، بیشتر دمای ثبت‌شده تاکنون در منطقه‌ی لس آنجلس است. 

خطر هنوز به‌پایان نرسیده است؛ پیش‌بینی می‌شود که آتش‌‌سوزی‌های کالیفرنیا در هفته‌ی جاری کمتر شوند و دمای این ایالت کاهش پیدا کند؛ با همه‌ی این‌ها، آتش‌نشانان خودشان را برای تهدیدی جدید آماده می‌کنند. انتظار می‌رود بادهای سانتا آنا و دیابلو به‌زودی سراسر ایالت کالیفرنیا را در بر بگیرند تا امروز و فردا، چالش‌های بیشتری ایجاد کنند. این بادهای گرم و خشک باعث شده‌اند مشکلاتی که به‌طور معمول در هر سال پیش می‌آیند، زودتر از حد انتظار از راه برسند. این نوع بادها به‌طور معمول در ماه اکتبر (مهر و آبان) باعث بروز آتش‌سوزی می‌شوند. 

نیک نوسلار، از اعضای مرکز آتش‌نشانی ملی و متخصص حوزه‌ی پیش‌بینی هوا با محوریت آتش‌سوزی، روز گذشته توییت جدیدی منتشر کرد و گفت تعداد آتش‌سوزی‌های بزرگ فعال به‌شکلی حیرت‌آور و نگران‌کننده زیاد است. او می‌گوید در چنین شرایطی آتش‌سوزی‌ها خودبه‌خود ایجاد می‌شوند؛ بااین‌حال اکنون بادهای خشک نیز به‌کمک آتش‌‌سوزی‌ها می‌آیند و شرایط را چالش‌برانگیزتر می‌کنند. 

ویدئوی زیر ابعاد آتش‌سوزی‌ها را به‌تصویر می‌کشد:

بالگردهای گارد ملی کالیفرنیا روز گذشته ۲۰۰ نفر کمپر را که در میان آتش‌سوزی‌های جنگل ملی سیرا در شهر فرسنو به‌دام افتاده بودند، نجات دادند. فرایند نجات افرادی که در این منطقه گرفتار شده بودند، صبح امروز هم ادامه پیدا کرد،‌ آن هم در شرایطی که بیش از ۷۵۰۰ آتش‌سوزی در سراسر ایالت درحال وقوع بود. گرمای شدید ناشی از آتش‌سوزی این منطقه باعث ایجاد نوعی ابر ویژه تحت عنوان ابرهای پیروکومولونیمبوس شد که ارتفاع‌شان تا ۹ مایل (۱۴٫۴ کیلومتر) افزایش پیدا کرد. تصویری از ابر موردبحث را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

ابرهای پیروکومولونیمبوس در پی گرمای شدید آتش سوزی کالیفرنیا 2020

پیش‌بینی می‌شود که دوران اوج آتش‌سوزی‌ها تا اواسط ماه جاری میلادی ادامه پیدا کند، زیرا سراسر منطقه‌ی غرب شامل مناطقی خشک است. پایین آمدن دما و بارش باران در پایان ماه جاری میلادی می‌تواند تا حدی اوضاع را در کالیفرنیا مساعد کند. پس از این دوره، بادها مجددا در مهرماه مشکل‌ساز خواهند شد. جنگل‌سوزی‌ها به‌مرور زمان مناطق بزرگ‌تری را از کالیفرنیا درگیر می‌کنند و گازخانه‌های گلخانه‌ای مشغول گرم کردن هوای کره‌ی زمین هستند. بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، طی پنج دهه‌ی اخیر مساحت زمین‌هایی که سالانه در ایالت کالیفرنیا در پی آتش‌سوزی از بین می‌روند پنج برابر افزایش پیدا کرده است. 

پیش از اینکه در سال ۲۰۲۰ رکوردها جابه‌جا شوند، رکورد بیشترین زمین‌های سوخته در طول یک سال، متعلق‌به ۲۰۱۸ بود. در آن سال، آتش‌سوزی بزرگی که تقریبا شهر پردایس را در کالیفرنیا از بین برد به مرگبارترین و ویرانگرترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا تبدیل شد. در سال ۲۰۱۸ شاهد سوخته‌شدن ۱٫۹ میلیون هکتار از زمین‌های کالیفرنیا بودیم. امسال برخلاف سال ۲۰۱۸، آتش‌سوزی‌ها چند ماه زودتر آغاز شدند. فصل آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا ممکن است خرابی‌های بیشتری به بار بیاورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات