سامسونگ و ال جی فروش نمایشگر به هواوی را متوقف می‌کنند؟

چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
گزارشی جدید اعلام می‌کند سامسونگ و ال‌جی قصد دارند از بیست‌و‌پنجم شهریور امسال، تحویل نمایشگر رده‌بالای گوشی‌های هوشمند را به هواوی متوقف کنند.
تبلیغات

هواوی ۱۸ ماه است که در شرایط بسیار سختی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد و ظاهرا این شرایط قرار است بیش‌ازپیش برای شرکت چینی سخت شود. تحریم‌هایی که دونالد ترامپ علیه هواوی وضع کرد، به ‌قطع ارتباط تجاری این شرکت با گوگل منتهی شد که درنتیجه‌ی آن، خدمات موبایلی گوگل موسوم ‌به GMS از گوشی‌های هواوی حذف شدند. حذف GMS و ازدسترس ‌خارج‌شدن گوگل‌پلی باعث شده است کمتر کسی در خارج از مرزهای چین به تهیه‌ی گوشی‌های هواوی و آنر حاضر باشد.

در مرحله‌ی دوم تحریم‌های آمریکا، این کشور مستقیما تولیدکنندگان تراشه را هدف قرار داد و آن‌ها را مجبور کرد که تولید تراشه برای هواوی را متوقف کنند؛ اقدامی که درنهایت با واکنش مدیرعامل هواوی همراه بود. مدیرعامل هواوی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که شرکتش توانایی تولید تراشه‌های اختصاصی سری کرین را از دست داده است. یکی از شرکای تجاری بزرگ هواوی، TSMC بود که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا اجازه‌ی تولید تراشه را برای این شرکت ندارد. در ابتدا، تصویر بر این بود که شرایط سخت‌تر نمی‌شود؛ اما ظاهرا هواوی باید متحمل ضررهای بیشتری شود. 

رسانه‌ی Chosun Biz که متعلق ‌به کره‌جنوبی است و منابع معتبری در آنجا دارد، در گزارشی اختصاصی نوشت دو غول کره‌ای صنعت فناوری، یعنی ال‌جی و سامسونگ، تصمیم گرفته‌اند تأمین نمایشگرهای رده‌بالای گوشی‌های هوشمند هواوی را متوقف کنند. گفته می‌شود فرایند توقف تحویل صفحه‌نمایش رده‌بالا به هواوی از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۵ شهریور ۱۳۹۹) به‌ مرحله‌ی عملیاتی خواهد رسید.

هواوی تا حد زیادی برای تأمین نمایشگر گوشی‌هایش به ال‌جی و سامسونگ متکی است. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد هواوی در مواقعی از شرکتی چینی به‌نام BOE برای تأمین نمایشگر گوشی‌هایش استفاده می‌کند. BOE همان شرکتی است که شایعه‌های چند ماه پیش از آن به‌عنوان تأمین‌کننده‌ی نمایشگر OLED گوشی‌های آیفون ۱۲ و آیفون ۱۲ مکس یاد می‌کردند. با درنظرگرفتن این حقیقت که هواوی به سه شرکت متکی است، قطع ارتباط تجاری با ال‌جی و سامسونگ بدین‌معنی است که BOE باید میزان تولیدات خود را به‌شدت افزایش دهد تا جواب‌گوی نیاز هواوی باشد.

خبرگزاری Chosun Biz درادامه‌ی گزارش خود می‌نویسد هواوی آزمایش نمایشگر برخی از شرکت‌های چینی دیگر نظیر Visionox و Tianma و CSOT را نیز آغاز کرده است تا درصورت تأیید کیفیت آن‌ها، از نمایشگرهای یادشده در محصولات آینده‌ی خود استفاده کند.

یکی از مقام‌های رسمی صنعت نمایشگر به رسانه‌ی Chosun Biz گفته که هواوی ممکن است درادامه‌ی مسیر برای تأمین برخی قطعات حیاتی نظیر صفحه‌نمایش و تراشه‌های کنترلر لمس به‌مشکل بخورد. به‌نظر می‌رسد که صفحه‌نمایش و قطعات مهم وابسته به آن، تنها قطعاتی نیستند که تأمین آن‌ها برای هواوی مشکل خواهد بود. بنابر گزارشی دیگر،‌ دو شرکت بزرگ سامسونگ و SK Hynix تصمیم گرفته‌اند قراردادهای خود را با هواوی فسخ کنند و به این شرکت حافظه نفروشند.

توقف فروش حافظه به هواوی می‌تواند تهدیدی به‌ بزرگی توقف فروش نمایشگر به این شرکت باشد. سامسونگ و SK Hynix سال‌ها است که به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان حافظه‌های فلش و رم برای تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کنند. 

تمامی این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند تا ادامه‌دادن مسیر تولید گوشی برای هواوی بسیار سخت‌تر از قبل شود. هواوی برای بقا در بازار گوشی، باید به‌طور جدی سراغ شرکای تجاری خود در چین برود و قطعات موردنیازش را ازطریق آن‌ها تأمین کند. تحریم‌های ایالات متحده هواوی را به‌شدت زیر فشار گذاشته‌اند و باید ببینیم این شرکت چینی درنهایت چه اقداماتی اتخاذ می‌کند.

طبق گزارش‌های جدید، هواوی قصد دارد میزان وابستگی خود را به بقیه ازلحاظ نرم‌افزاری کم کند؛ ازاین‌رو، فردا نسخه‌ی موبایلی سیستم‌عامل هارمونی OS را معرفی می‌کند. ناگفته نماند نخستین گوشی هواوی مجهز به این سیستم‌عامل، سال ۲۰۲۱ از راه خواهد رسید.

هواوی در تلاش است با سرمایه‌گذاری ویژه روی اکوسیستم خدمات موبایلی هواوی (HMS)، هارمونی OS را با تمام توان تقویت و آن را به رقیبی جدی برای اندروید تبدیل کند. هارمونی OS فعلا در تلویزیون‌های هوشمند استفاده می‌شود و به‌زودی درکنار گوشی به ساعت‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی هم راه پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات