وان پلاس نورد 5G رونمایی شد

سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
مطالعه 6 دقیقه
وان‌پلاس نورد با صفحه‌نمایش ۶٫۴۴ AMOLED، تراشه‌ی اسنپدراگون 765G کوالکام، حداکثر ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و دوربین چهارگانه رسما رونمایی شد.
تبلیغات

وان‌پلاس نورد فایوجی (OnePlus Nord 5G) پس از هفته‌ها انتظار سرانجام رونمایی شد. معرفی گوشی وان‌پلاس نورد اتفاقی بسیار مهم برای وان‌پلاس و طرفداران این شرکت محسوب می‌شود. وان‌پلاس در آغاز فعالیت خود همواره دنبال تولید محصولاتی بود که در ازای قیمتشان، مشخصاتی بسیار عالی داشتند و عموما از طراحی مدرن هم بهره می‌گرفتند. داشتن سخت‌افزار قوی و قیمت مناسب، باعث شده بود لقب «قاتل پرچم‌داران» برازنده‌ی گوشی‌های وان‌پلاس باشد.

در سال‌های اخیر، چینی‌ها کم‌کم به‌سمت حضور در بازار پرچم‌داران تمایل پیدا کردند. وان‌پلاس امسال گوشی‌های وان‌پلاس ۸ و وان‌پلاس ۸ پرو را عرضه کرد که پرچم‌دارانی تمام‌عیار به‌حساب می‌آیند؛ بااین‌حال، قیمتشان به‌شدت افزایش رفته است. وان‌پلاس برای جلب توجه دوستداران گوشی‌های میان‌رده، مدتی پیش اعلام کرد قصد دارد مجددا جدی‌تر در این بازار حضور یابد. وان‌پلاس نورد جدیدترین جاه‌طلبی وان‌پلاس برای بازار میان‌رده‌ها به‌حساب می‌آید که رقبای قدرتمندی نظیر آیفون SE نسل دوم و دستگاه‌هایی از شیائومی و سامسونگ دارد.

نمای پشتی وان پلاس نورد / OnePlus Nord 5G از بالا

وان‌پلاس نورد در پنل پشتی خود به دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی مجهز شده است؛ همان دوربینی که پیش‌تر در وان‌پلاس ۸ به‌کار رفته بود. این گوشی میان‌رده به‌ صفحه‌نمایش OLED با نام تجاری فلوئید AMOLED مجهز شده است که نرخ نوسازی ۹۰ هرتز ارائه می‌دهد. همچنین، به فناوری شارژ سریع Warp Charge 30T مجهز شده است که با توان ۳۰ وات، باتری گوشی را شارژ می‌کند.

گوشی نورد پاسخ مستقیم وان‌پلاس به تقاضای بازار است. در روزهایی که دنیاگیری ویروس کرونا قدرت خرید مردم را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده، کمتر کسی پیدا می‌شود ۱،۰۰۰ دلار برای گوشی بپردازد. دستگاه‌هایی مثل وان‌پلاس نورد در بازار با استقبال درخورتوجهی مواجه می‌شوند؛ البته متأسفانه شرایط به‌گونه‌ای است که این گوشی هنگام ورود به بازار ایران قیمت بسیار گرانی خواهد داشت و هرکسی نمی‌تواند ازپس خریدش بربیاید.

وان‌پلاس نورد 5G از تراشه‌ی اسنپدراگون 765G استفاده می‌کند

افزون‌براین، وان پلاس نورد به تراشه‌ی اسنپدراگون 765G کوالکام مجهز شده است. بهره‌مندی وان‌پلاس نورد از این تراشه، تنها مشخصه‌ای است که نشان می‌دهد با دستگاهی پرچم‌دار طرف نیستیم؛ بلکه به‌معنی پشتیبانی وان‌پلاس نورد از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (5G) است. کوالکام در این تراشه از مودم X52 استفاده کرده است که از شبکه‌ی 5G با امواج دارای فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز و شبکه‌ی 5G دارای امواج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند.

تراشه‌ی هشت‌هسته‌ای کوالکام به هسته‌های کرایو ۴۷۵ با معماری ۶۴ بیتی مجهز شده است. این پردازنده‌ی مرکزی تراشه‌ی هفت‌نانومتری به حداکثر سرعت کلاک ۲٫۴ گیگاهرتز دست می‌یابد و پردازنده‌ی سیگنال تصویر (ISP) و هسته‌های هوش مصنوعی توانمندی دارد تا الگوریتم‌های قابلیت Nightscape را اجرا کند. به‌طورکلی، تراشه‌ی به‌کاررفته در وان‌پلاس نورد برای قابلیت‌هایی کاملا کافی به‌نظر می‌رسد که این گوشی ارائه می‌دهد.

پنل پشتی وان پلاس نورد / OnePlus Nord 5G در رنگ آبی و خاکستری

شبکه‌ی 5G هنوز به‌طور گسترده در سراسر دنیا آغاز به ‌کار نکرده و وان‌پلاس نیز از این موضوع به‌خوبی آگاه است. این شرکت وعده‌ی پشتیبانی نرم‌افزاری مناسب را از نورد داده است. براساس اطلاعیه‌ی رسمی، وان‌پلاس نورد دو سال نسخه‌ی جدید اندروید و سه سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند. این یعنی پیش از اتمام عمر مفید وان‌پلاس نورد، شبکه‌ی 5G به ایران هم خواهد رسید تا بتوان از تمامی قابلیت‌های گوشی بهره جست.

وقتی گوشی را از جعبه خارج کنید، صفحه‌نمایشی ۶٫۴۴ اینچ ازنوع فلوئید AMOLED خواهید دید که با شیشه‌ی گوریلا گلس ۵ کورنینگ محافظت می‌شود و سیستم‌عامل اندروید ۱۰ را به‌نمایش می‌گذارد. صفحه‌نمایش گوشی وضوح ۲٬۴۰۰ در ۱٬۰۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۲۰:۹ و نرخ نوسازی ۹۰ هرتز دارد. صفحه‌نمایش گوشی فضاهای رنگی sRGB و P3 را پوشش می‌دهد؛ اما از پشتیبانی از HDR خبری نیست. به‌لطف استفاده از صفحه‌نمایش OLED، وان‌پلاس توانسته است حسگر اثرانگشت را به زیر صفحه‌نمایش ببرد تا ازطریق آن احراز هویت کاربر انجام شود. وان‌پلاس نورد از فناوری تشخیص چهره هم پشتیبانی می‌کند. 

نمای پشت و جلو گوشی وان پلاس نورد رنگ خاکستری با صفحه روشن

در بخش بالای سمت چپ صفحه‌نمایش وان‌پلاس نورد، بریدگی کپسول‌شکل برای میزبانی از دوربین سلفی دوگانه به‌چشم می‌خورد. دوربین سلفی دوگانه یکی از مشخصه‌های مهم وان‌پلاس نورد به‌حساب می‌آید؛ زیرا وان‌پلاس سال‌ها است گوشی‌هایش را با یک دوربین سلفی همراه می‌کند. دوربین سلفی اصلی حسگر ۳۲ مگاپیکسلی IMX618 سونی را یدک می‌کشد که پیکسل‌هایی به ابعاد ۰/۸ میکرون دارد. در مقایسه‌ای کوتاه، متوجه می‌شویم گوشی‌های خانواده‌ی وان‌پلاس ۸ به دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسلی با پیکسل‌های یک‌میکرونی مجهز شده‌اند. دوربین سلفی اصلی وان‌پلاس نورد برای بهره‌مندی از فناوری ترکیب پیکسل‌ها، به‌اندازه‌ی کافی وضوح دارد.

دوربین سلفی دوگانه یکی از مشخصه‌های مهم وان‌پلاس نورد 5G است

دوربین سلفی دوم متشکل از حسگری ۸ مگاپیکسلی است که در پشت لنزی فوق‌عریض جای گرفته و به‌لطف آن، می‌توان سلفی‌های گروهی ثبت کرد. وان‌پلاس می‌گوید دوربین فوق‌عریض زاویه‌ی دید ۱۰۵ درجه‌ای ارائه می‌دهد.

در پنل پشتی وان‌پلاس نورد، دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی جای گرفته است که دوربینی پیشرفته به‌حساب می‌آید و لنزی با دیافراگم f/1.75 دارد. دوبین ۴۸ مگاپیکسلی وان‌پلاس نورد از سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS) و لرزش‌گیر تصویر الکترونیکی (EIS) پشتیبانی می‌کند. حسگر دوربین از نوع IMX586 سونی است و پیکسل‌هایی به ابعاد ۰٫۸ میکرون دارد. این یعنی عملا با همان دوربین اصلی وان‌پلاس ۸ طرف هستیم. در این گوشی، از دوربین مجزا برای بزرگ‌نمایی استفاده نشده است؛ بااین‌حال، حسگر اصلی بزرگ‌نمایی دوبرابری با کراپ ارائه می‌دهد.

نمای کنار گوشی وان پلاس نورد و نمایش ضخامت دستگاه

یکی از تفاوت‌های مهم بین وان‌پلاس نورد با وان‌پلاس ۸ این است که گوشی جدید چینی‌ها فیلم‌برداری 4K را با نرخ حداکثر ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه انجام می‌دهد. این محدودیت مستقیما به تراشه‌ی اسنپدراگون 765G مربوط می‌شود. نرم‌افزار دوربین گوشی حالتی برای فیلم‌برداری 4K سینمایی دارد که نسبت تصویر ۲۱:۹ ارائه می‌دهد. حالت حرکت آهسته‌ی دوربین می‌تواند ویدئوهای 1080p را با نرخ ۲۴۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند. 

دوربین فوق‌عریض پشتی زاویه‌ی دید ۱۱۹ درجه‌ای ارائه می‌دهد و از حسگری ۸ مگاپیکسلی استفاده می‌کند. این دوربین توانایی فوکوس‌کردن در فاصله‌های نزدیک را ندارد؛ بنابراین، نمی‌توان ازطریق آن تصاویر ماکرو ثبت کرد؛ به‌همین‌دلیل، وان‌پلاس دوربینی دیگر با حسگر ۲ مگاپیکسلی و لنز ماکرو در پنل پشتی نورد جای داده است. دوربین نهایی پنل پشتی حسگر ۵ مگاپیکسلی دارد و برای عمق‌سنجی به‌کار می‌رود. 

نمای نیمرخ و پشت گوشی وان پلاس نورد رنگ خاکستری

وان‌پلاس نورد از باتری ۴،۱۱۵ میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که امکان شارژ آن با فناوری شارژ سریع ۳۰ وات وجود دارد. فناوری یادشده می‌تواند باتری را در نیم ساعت ۷۰ درصد شارژ کند. درگاه به‌کاررفته در گوشی از نوع USB-C است و جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون نیز ندارد و رسما از استاندارد IP برای مقاومت دربرابر نفوذ آب و گردوغبار بهره‌مند نیست. وان‌پلاس می‌گوید تیمی متشکل ‌از ۳۰۰ مهندس نورد را زیر آزمایش‌هایی سخت قرار داده‌اند و فهمیده‌اند این گوشی دربرابر نفوذ قطرات آب و عرق مقاوم است. وان‌پلاس نورد از پنل پشتی و جلویی شیشه‌ای بهره می‌برد.

قیمت گوشی وان‌پلاس نورد 5G تقریبا ۴۰۰ یورو است

وان‌پلاس می‌خواهد گوشی نورد را در دو رنگ آبی (Blue Marble) و خاکستری (Gray Onyx) و ابتدا در آسیا و اروپا عرضه کند. قیمت گوشی وان ‌پلاس نورد در اروپا ۴۰۰ یورو (۴۶۰ دلار) و در بریتانیا ۳۸۰ پوند است؛ البته این گوشی در هند بسیار ارزان‌تر، یعنی ۳۳۰ یورو (تقریبا ۲۸،۰۰۰ روپیه)، خواهد بود. عرضه‌ی گوشی جدید وان‌پلاس از ۴ آگوست ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد ۱۳۹۹) آغاز می‌شود.

قیمت‌های اعلام‌شده به کانفیگ پایه‌ی گوشی با ۸ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ ذخیره‌ سازی مربوط هستند. کانفیگ قوی‌تر وان‌پلاس نورد با ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی همراه می‌شود که ۵۰۰ یورو قیمت دارد. شعبه‌ی هند وب‌سایت آمازون کانفیگی دیگر با ۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی هم فهرست کرده است که ۲۵،۰۰۰ روپیه (۳۳۵ دلار) قیمت دارد و عرضه‌ی آن برای سپتامبر (شهریور و مهر ۱۳۹۹) برنامه‌ریزی شده است. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی گوشی وان‌پلاس نورد 5G چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات