مدیاتک ترا‌شه‌های مخصوص گیمینگ را به گوشی های اقتصادی می‌‌آورد

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
مدیاتک قصد دارد تراشه‌های مخصوص گوشی‌های گیمینگ را علاوه بر دستگاه‌های بالارده، برای گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت بازار نیز معرفی کند.
تبلیغات

سال ۲۰۱۹، کوالکام و مدیاتک تراشه‌های مخصوص گیمینگ از جمله اسنپدراگون 730G و هلیو G90T را معرفی کردند. هر دو تراشه‌ی مذکور با هدف استفاده در دستگاه‌های میان‌رده و بالا رده به بازار رونمایی شدند. اما به‌نظر می‌رسد مدیاتک قصد دارد تراشه‌ی بعدی مخصوص گوشی‌های موبایل گیمینگ خود را برای استفاده در دستگاه‌های اقتصادی نیز معرفی کند.

اخبار رسمی و غیررسمی مختلفی در مورد احتمال معرفی تراشه‌ی هلیو G70 منتشر شده است. مدیاتک تأیید کرده که قصد دارد به‌زودی تراشه‌ی اقتصادی سری G را معرفی کند.

پردازنده هلیو جی ۹۰

ینچی لی‌، از مدیران ارشد مدیاتک در مصاحبه‌ی مطبوعاتی اعلام کرد که تراشه‌ی جدید از نظر قابلیت‌های عملکردی در سطح پایین‌تری نسبت به تراشه‌های سری G90T قرار دارد ولی این تفاوت چندان شاخص و چشمگیر نیست. وی همچنین تأیید کرد که تراشه‌ی جدید گیمینگ مخصوص گوشی‌های ارزان‌قیمت به‌زودی از راه می‌رسد.

مدیاتک تا این لحظه اطلاعاتی در مورد مشخصات تراشه‌ی جدید منتشر نکرده است. باتوجه به اخبار فاش‌ شده، به‌نظر می‌رسد باید منتظر تراشه‌ی هشت هسته‌ای با دو هسته‌ی کورتکس A75 و ۶ هسته‌ی کورتکس A55‌ و پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G52 MC2 باشیم.

به‌روزرسانی GPU و پردازنده‌ای با فناوری سه خوشه‌ای (tri-cluster)

مدیاتک از پیش‌گامان طراحی پردازنده‌‌ با طراحی سه خوشه‌ای (tri-cluster) یا triple power است که در حال حاضر در بسیاری از تراشه‌های پرچم‌دار مشاهده می‌شود. در این فناوری، هسته‌های CPU به هسته‌های بزرگ، متوسط ​​و کوچک تقسیم می‌شوند. البته چنین طراحی در پردازنده‌های جدید Dimension 1000 و پردازنده‌ی Dimension 800 مشاهده نمی‌شود. هرچند مدیاتک تأیید کرده که به توسعه‌ی این فناوری ادامه می‌دهد. ینچی لی در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد: «به طراحی پردازنده با فناوری سه خوشه‌ای ادامه می‌دهیم و در آینده شاهد عرضه‌ی پردازنده‌هایی با فناوری سه‌خوشه‌ای خواهید بود.»

اواسط آذرماه، اسنپدراگون 865 و اسنپدراگون ۷۶۵ کوالکام با تمرکز بر 5G و هوش مصنوعی معرفی شدند. به فاصله‌ی کوتاهی و اواسط دی‌ماه، کوالکام امکان به‌روزرسانی درایور GPU بر بهبود تجربه‌ی بازی موبایل را برای تراشه‌های جدیدش فراهم کرد. کوالکام بستر این به‌روزرسانی را از طریق گوگل پلی فراهم می‌کند. این یعنی دیگر لازم نیست کاربر برای دریافت جدیدترین درایورهای گرافیکی منتظر دریافت به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل باشد. مدیاتک نیز دراین‌باره می‌گوید درحال بررسی امکان پیاده‌سازی تکنولوژی مشابه کوالکام است.

به‌زودی دستگاه‌های مبتنی‌بر پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ و ۷۶۵ از راه می‌رسند و طیف وسیعی از تولید‌کنندگان، دستگاه‌های خود را با پردازنده‌های جدید معرفی خواهند کرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات