تی سی ال سه گوشی TCL 10L ،TCL 10 Pro و TCL 10 5G را معرفی کرد

سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
مطالعه 8 دقیقه
تی‌سی‌ال پس از مدت‌ها انتظار سرانجام ساعاتی پیش با معرفی سه گوشی در نمایشگاه CES 2019 وارد بازار گوشی‌های هوشمند شد. این شرکت همچنین نمونه‌ی اولیه‌ی گوشی تاشدنی خود را به‌نمایش گذاشت.
تبلیغات

تی‌سی‌ال (TCL)، شرکتی چینی که بیشتر اسم آن را در بازار تلویزیون‌های هوشمند شنیده‌ایم، تصمیم گرفته است سال ۲۰۲۰ را با معرفی سه گوشی هوشمند آغاز کند تا به‌صورت رسمی از حضور خود در بازار پرتلاطم موبایل خبر دهد. این شرکت ساعاتی پیش با برگزاری کنفرانس اختصاصی در نمایشگاه CES 2019 به رونمایی سه گوشی هوشمند با نام‌های تی‌سی‌ال ۱۰ پرو (TCL 10 Pro)، تی‌سی‌ال ۱۰ ال (TCL 10L) و تی‌سی‌ال ۱۰ فایو جی (TCL 10 5G) پرداخت.

اکنون لحظه‌ای بزرگ برای TCL به‌شمار می‌آید؛ اما نباید فراموش کنیم که معرفی گوشی‌های هوشمند TCL اتفاقی مهم برای اکوسیستم اندروید نیز به‌شمار می‌آید. تی‌سی‌ال تصیمیم گرفته است از همین آغاز کار سراغ ساخت گوشی‌هایی برود که با قیمتی زیر ۵۰۰ دلار، قابلیت‌هایی رده‌بالا ارائه می‌دهند و محصولاتی باکیفیت به‌شمار می‌آیند. یکی از مهم‌ترین محصولات معرفی‌شده از سوی TCL که مدت‌ها است شاهد شنیدن اخباری ضد و نقیض درمورد آن هستیم، گوشی تاشدنی این شرکت است. ناگفته نماند که این گوشی در حال حاضر تا حد زیادی در مرحله‌ی آزمایشی قرار دارد و فعلا قرار نیست به تولید انبوه برسد و روانه‌ی بازار شود.

تی سی ال 10 پرو / TCL 10 Pro

اگر پیش‌تر درمورد TCL شنیده باشید، می‌دانید که این شرکت به تولید تلویزیون‌های هوشمند 4K سری Roku می‌پردازد که در بین محبوب‌ترین تلویزیون‌های هوشمند بازار قرار دارند؛ زیرا این محصولات بدون داشتن قیمتی بسیار بالا، ویژگی‌هایی جذاب دارند و تلویزیون‌هایی باکیفیت محسوب می‌شوند. TCL در کنار تولید تلویزیون‌هایش، در زمینه‌ی بازاریابی برای گوشی‌های ارزان‌قیمت آلکاتل، گوشی‌های اندرویدی بلک‌بری و حتی گوشی Palm نیز فعالیت دارد. این شرکت همچنین محصولاتی در دسته‌ی روتر، ردیاب حیوانات مبتنی‌بر GPS، تبلت و انواع گجت‌های دیگر نیز تولید می‌کند. با این حال اعلام خبر معرفی گوشی هوشمند از سوی TCL و عرضه‌ی جهانی آن‌ها اتفاقی بسیار مهم به‌شمار می‌آید و نشان می‌دهد که یک شرکت چینی دیگر قرار است در بازار پر هیاهوی گوشی‌های هوشمند به‌صورت جدی فعالیت کند.

تی سی ال 10 پرو / TCL 10 Pro

متأسفانه معرفی گوشی‌های جدید TCL هنوز به‌صورت کامل انجام نشده است و مشخصات فنی دقیق آن‌ها را نمی‌دانیم. این شرکت گفته است که قصد دارد جزئیات بیشتری را درمورد محصولاتش در جریان برگزاری کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا ۲۰۲۰ (MWC 2020) با رسانه‌ها به‌اشتراک بگذارد. تی‌سی‌ال می‌گوید یکی از گوشی‌های جدیدش با نام TCL 10 Pro دارای نمایشگری است که شباهت بسیار زیادی به نمایشگر به‌کاررفته در تلویزیون‌های هوشمندش دارد. در حال حاضر می‌دانیم که مدل ۱۰ پرو پرچم‌دار گوشی‌های تی‌سی‌ال محسوب می‌شود، مدل ۱۰ ال گوشی پایین‌رده‌ی این شرکت است و مدل ۱۰ فایو جی قرار است یکی از نخستین گوشی‌های هوشمند 5G دنیا باشد که با قیمتی زیر ۵۰۰ دلار عرضه می‌شود.

تی سی ال 10 5G / TCL 10 5G

TCL پیش از معرفی رسمی گوشی‌‌هایش، آن‌ها را در اختیار کارشناسان برخی از وب‌سایت‌های حوزه‌ی فناوری قرار داد تا نظرشان را جویا شود. کارشناس وب‌سایت ورج که شانس کار با گوشی تاشدنی TCL را پیدا کرده است، می‌گوید این محصول هنوز برای عرضه به بازار آماده نیست و بیشتر همچون نمونه‌ی اولیه‌ی محصول نهایی به‌نظر می‌رسد. براساس گفته‌های او، لولای دستگاه عملکرد مناسبی ندارد، نرم‌افزار آن هنوز به‌صورت کامل تولید نشده است و باگ‌های زیادی در گوشی به‌چشم می‌خورند.

با همه‌ی این اوصاف، نباید فراموش کنیم که گوشی تاشدنی TCL پتانسیل زیادی برای موفقیت در بازار دارد. TCL می‌گوید بزرگ‌ترین مزیت موبایل جدیدش، نمایشگری است که در آن استفاده شده است. نمایشگر OLED منعطف به‌کاررفته در گوشی تاشدنی موردبحث توسط خود TCL ساخته شده است. در بخش بیرونی دستگاه نمایشگر دیده نمی‌شود که اتفاقی دور از انتظار بود و تصمیمی جالب از سوی سازنده‌ی آن به‌شمار می‌آید. هنگام تا کردن دستگاه، با محصولی کاملا تخت مواجه می‌شویم.

تی سی ال 10 5G / TCL 10 5G

به‌نظر می‌رسد TCL برای گوشی‌اش از استراتژی‌ای استفاده کرده که پیش‌تر شاهد استفاده از آن در گوشی موتورولا ریزر بوده‌ایم. TCL می‌گوید قصد ندارد در حوزه‌ی گوشی‌های تاشدنی عجله کند. درواقع این شرکت می‌خواهد فعلا صبر پیشه کند تا نرم‌افزار دستگاهش بهتر از قبل شود و با شیشه‌ی مقاوم‌تری بتواند از نمایشگر تاشدنی محافظت کند. در ضمن این شرکت هم‌اکنون در حال آزمایش فرم فاکتورهای جدیدی است تا احتمالا از آن‌ها در گوشی تاشدنی‌اش بهره بگیرد. 

گوشی هوشمند TCL 10 Pro قطعا بهترین گوشی هوشمندی است که شرکت TCL تولید کرده و قصد فروش آن را دارد. براساس گفته‌ها، این گوشی احتمالا زیر ۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت، اما از طراحی مدرن و جذابی استفاده می‌کند که تا حد زیادی ما را یاد گوشی‌های گلکسی اس ۱۰ و وان‌پلاس ۷ پرو می‌اندازد که در این بین، شباهت بیشتری به گوشی سامسونگ دیده می‌شود. در حال حاضر گوشی‌های هوشمند زیادی با قیمتی حول و حوش ۵۰۰ دلار عرضه شده‌اند اما بسیاری از آن‌ها اندازه‌ای بزرگ دارند. 

تی سی ال 10 5G / TCL 10 5G

نکته‌ی مهم دیگر این است که TCL در گوشی ۱۰ پرو از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده کرده و در پنل پشتی آن شاهد چهار دوربین مجزا هستیم. نکته‌ی جالب توجه درمورد تی‌سی‌ال ۱۰ پرو، بهره‌مندی این گوشی از جک ۳/۵ میلی‌متری هدفون است؛ بسیاری از گوشی‌های عرضه‌شده در سال گذشته‌ی میلادی جک هدفون نداشتند. نمایشگر دستگاه در لبه‌ها اندکی خمیده می‌شود. اصلی‌ترین نکته درمورد نمایشگر، به فناوری‌های به‌کاررفته در آن مربوط می‌شود که طبق ادعای TCL عملکردی در حد و اندازه‌ی تلویزیون‌های این شرکت دارد. TCL می‌گوید موفق به ساخت نوعی کنترلر سخت‌افزاری سفارشی‌ شده است که می‌تواند در یک چشم به هم زدن، ویدئوهای SDR را به HDR تبدیل کند. این نوع نمایشگر همچنین دارای نرخ نوسازی بالا خواهد بود.

تی سی ال 10 ال / TCL 10L

TCL از جزئیات دوربین گوشی جدیدش سخنی به میان نیاورده است، بااین‌حال طبق گفته‌های خود این شرکت، دوربین ۱۰ پرو قرار است عملکردی مناسب در بین گوشی‌های ۵۰۰ دلاری داشته باشد. البته با درنظرگرفتن گزینه‌هایی مثل پیکسل 3a گوگل و گوشی احتمالی پیکسل 4a، دستیابی به چنین هدفی سخت به‌نظر می‌رسد؛ زیرا موبایل‌های گوگل در زمینه‌ی عکاسی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. TCL به‌خوبی می‌داند که در آغاز راه قرار دارد و اکنون افراد زیادی برای خرید گوشی به این شرکت اطمینان نمی‌کنند؛‌ بنابراین TCL سعی می‌کند قدم‌هایش را به‌شکلی آهسته رو به جلو بردارد؛ خصوصا در زمینه‌ی گوشی‌های تاشدنی.

تی سی ال 10 ال / TCL 10L

کارشناس رسانه‌ی ورج به‌طور ویژه از دوربین ماکرو TCL 10 Pro تمجید می‌کند و از عملکرد بسیار خوب آن خبر می‌دهد. او می‌گوید که توانسته است از گیاهی کوچک در فاصله‌ی سه تا چهار اینچی (۷ تا ۱۰ سانتی‌متری) عکس‌برداری کند. او همچنین می‌گوید که نسخه‌ی سفارشی‌سازی‌شده‌ی اندروید برای گوشی‌های TCL نوعی رابط کاربری سبک و سر راست است و موارد جالب متعددی در آن به‌چشم می‌خورند. هر یک از گوشی‌های جدید TCL دارای دکمه‌ای کناری هستند که امکان شخصی‌سازی آن برای انجام سه کار مختلف وجود دارد. 

دو گوشی دیگر معرفی‌شده از سوی چینی‌ها، TCL 10L و TCL 10 5G هستند که درمورد قیمت‌گذاری آن‌ها چیز خاصی نمی‌دانیم و مشخصات فنی‌شان نیز مشخص نشده است. بااین‌حال TCL به‌وضوح گفته است که گوشی 5G موردبحث زیر ۵۰۰ دلار قیمت خواهد داشت. در ضمن این شرکت می‌گوید گوشی‌های ۱۰ پرو و ۱۰ ال از لحاظ قیمت عرضه به بازار، تفاوت بسیار زیادی با هم خواهند داشت. می‌دانیم که تی‌سی‌ال ۱۰ 5G قرار است از یکی از پردازنده‌های خانواده‌ی اسنپدراگون ۷۰۰ کوالکام برای پردازش کارهای مختلف استفاده کند که احتمال می‌دهیم اسنپدراگون ۷۶۵ باشد.

گوشی تاشدنی تی سی ال / TCL Folding Phone
گوشی تاشدنی تی سی ال / TCL Folding Phone
گوشی تاشدنی تی سی ال / TCL Folding Phone
گوشی تاشدنی تی سی ال / TCL Folding Phone

گوشی تاشدنی تی‌سی‌ال

استفاده از تراشه‌ی یادشده، نکته‌ای مثبت برای گوشی تی‌سی‌ال به‌شمار می‌آید؛‌ زیرا تراشه‌ی موردبحث دارای مودم 5G مجتمع است و این یعنی در مقایسه با دیگر تراشه‌های 5G که دارای مودم مجزا هستند، مصرف باتری کمتری دارد. کارشناس ورج می‌گوید مدل 5G اندکی قطور‌تر از مدل ۱۰ ال بوده است. این دو گوشی نیز چهار دوربین در پنل پشتی دارند، بااین‌حال فکر نمی‌کنیم که حسگرهای این چهار دوربین همان حسگرهای گوشی ۱۰ پرو باشند. در قسمت پشتی این محصولات حسگر اثر انگشت نیز دیده می‌شود. براساس گفته‌های رسمی TCL، در جریان نمایشگاه MWC 2020 جزئیات مربوط به این گوشی‌ها منتشر خواهد شد تا با جنبه‌های مختلف آن‌ها بیشتر آشنا شوید. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی دراین‌زمینه دارید؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.  شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات