گوگل پیکسل 4 با برخی کابل‌های USB شارژ نمی‌شود

پنج‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
آزمایش‌ها نشان می‌دهد، بسیاری از پورت‌های شارژ سریع، پاوربانک‌های دارای پورت USB BC 1.2 و حتی پورت‌های USB استاندارد روی لپ‌تاپ و کامپیوتر، گوگل پیکسل ۴ را شارژ نمی‌کنند.
تبلیغات

براساس گزارشاتی که اخیرا منتشر شده، گوگل پیکسل ۴ جزو آن دسته از گوشی‌های هوشمندی است که نکات بحث‌برانگیز زیادی در مورد آن وجود دارد؛ درحالی‌که ایده‌های برتری در دل دستگاه مذکور نهفته، نکات منفی بسیاری نیز در مورد آن صادق است. ظرفیت پایین باتری یکی از موارد گلایه‌ی یادشده است. البته مسئله‌‌ی بدتر این است که کاربران توانایی شارژ گوشی خود با هر شارژری را نخواهند داشت، زیرا گوشی گوگل پیکسل ۴ با هر کابل USB سازگاری ندارد. از این‌رو بهتر است کاربران چنین موردی را مد نظر قرار دهند.

نگارنده‌ی مقاله در سایت حوزه‌ی فناوری، Android Authority ادعا دارد تیم آن‌ها زمانی متوجه مسئله مذکور شده که تلاش‌های ناموفقی را به جهت شارژ کردن چندین گوشی گوگل پیکسل ۴ با تعداد فراوانی از کابل‌ها و آداپتورهای شرکت‌های ثالث داشته است. کارشناسان این سایت برای ارزیابی کابل‌های مختلف و بررسی این نکته که کدام کابل با دستگاه مذکور سازگاری دارد، با به‌کارگیری آمپرمتر دسته‌ای از کابل‌ها و آداپتورها را مورد آزمایش قرار داده‌اند.

pixel 4 port

گوشی‌های هوشمند سری گوگل پیکسل برای شارژ شدن متکی به فناوری USB Power Delivery یا به اختصار USB-PD (به مفهوم انتقال قدرت) هستند. در اصل محل قرارگیری فناوری مذکور در داخل شارژرهای تولیدی گوگل است. USB-PD در شارژرهای گوگل به‌خوبی کار کرده و گوشی‌های پیکسل را با توان ۱۵ وات شارژ می‌کند. گوگل پیکسل ۴ با شارژرهای دیگری نیز که از USB-PD پشتیبانی کرده و کابل اتصال آن‌ها USB-C به USB-C است به‌خوبی شارژ می‌شود. شارژر پیکسل‌های قدیمی و آداپتورهای دارای فناوری USB-PD که توسط شرکت‌های ثالث تولید شده‌اند، از جمله‌ی این موارد هستند.

همان‌گونه که گفته شد، گوگل پیکسل ۴ سازگار با کابل‌های اتصال USB-C به USB-C است. با این حال در ادامه‌ی آزمایش دستگاه یادشده با هیچ یک از شارژرهایی که کابل USB-A داشت شارژ نشد. پورت‌های شارژ سریع، پاوربانک‌های دارای پورت USB BC 1.2 و حتی پورت‌های USB استاندارد روی لپ‌تاپ و کامپیوتر دسکتاپ نیز پیکسل ۴ را شارژ نکردند. تنها در صورت تعویض کابل، دستگاه‌های مذکور قادر به شارژ پیکسل ۴ بودند. اگرچه تمامی گوشی‌های دیگر از جمله گوگل پیکسل ۳ و پیکسل 3a با همان کابل به‌خوبی شارژ می‌شدند.

مسئله‌ی دیگر این است که کاربران با متصل کردن کابل‌های شارژ سریع یا پورت‌های BC 1.2 2.4A به گوگل پیکسل ۴، سرعت‌های بالای شارژ را تجربه نخواهند کرد. توان شارژ در لوازم جانبی این‌چنینی مانند آنچه پیش‌تر در گوگل پیکسل ۳ و پیکسل 3a شاهد بودیم، در میزان ۷ وات محدود شده است.

معمولا اگر کابلی توان لازم برای نوع خاصی از استاندارد به جهت شارژ کردن را نداشته باشد، با سرعت پیش‌فرض شارژ در USB یعنی ۲٫۵ وات یا سرعتی مناسب‌تر، اقدام به شارژ دستگاه می‌کند. گوشی‌های هوشمند دیگر دقیقا همین عملکرد را در مواجهه با شارژرهای دیگر یا کابل‌های کم‌کیفیت‌تر دارند. برای بررسی بیشتر و تحلیل موشکافانه‌ی مسئله، تیم Android Authority کابل‌های USB دیگری را نیز آزمایش کردند.

pixel 4 port

بعد از آزمایش ۱۸ کابل مختلف، به‌صورت کامل مشخص نشد که چه چیزی مانع از شارژ شدن گوگل پیکسل ۴ می‌شود. کابل‌های قدیمی ۵ آمپری هواوی تنها کابل‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند بودند که گوگل پیکسل را شارژ نکردند. اولین کابلی که برای انجام این بررسی استفاده شد نیز ۵ آمپر بوده و برای شارژ سریع طراحی شده بود. هر دو کابل در قسمت اتصال USB دارای رنگ بنفش بودند. با این حال کابل‌های یادشده با گوشی‌های هوشمند دیگر در آزمایش مذکور، هیچ مشکلی نداشته و به‌خوبی کار می‌کردند. نکته‌ی جالب این است که کابل‌های وان‌پلاس و اوپو که جریان الکتریکی بالاتری دارند، با پیکسل ۴ سازگاری داشتند.

هیچ‌گونه ویژگی مشخصی در مورد این کابل‌ها وجود نداشت که منجر به ایجاد مشکل در گوگل پیکسل ۴ شود. کابل‌های استفاده شده طی آزمایش حتی گوشی‌های قدیمی گوگل را شارژ کرده و ارزان‌قیمت یا تولیدشده توسط برندهای ناشناخته نبودند. به‌نظر می‌رسد مسئله مربوط به جریان الکتریکی در کابل‌هایی باشد که گوگل اخیرا از آن‌ها استفاده می‌کند.

مشکل گوگل پیکسل ۴ تنها مربوط به کابل‌های شارژ نیست

آنچه در ادامه‌ی آزمایش مورد بررسی قرار گرفت، این پرسش بود که آیا مسئله‌ی گوگل پیکسل محدود به کابل‌های شارژ است یا خیر. متاسفانه گوشی هوشمند گوگل پیکسل ۴ با کابل‌های مبدّل USB-C به جک هندزفری ۳٫۵ میلی‌متری نیز که توسط شرکت‌های ثالث تولید شده‌اند ناسازگار بود. در حالی‌که مبدل هندزفری پیکسل ۳ با گوشی پیکسل ۴ کار می‌کرد، محصولات هواوی و وان‌پلاس هیچ‌گونه سازگاری نداشتند. باتوجه به اینکه هیچ مبدلی در جعبه‌ی گوگل پیکسل ۴ تعبیه نشده، مسئله‌ی یادشده بسیار بغرنج و آزاردهنده است.

به همین ترتیب گوگل پیکسل ۴ و برادر مسن‌تر آن یعنی پیکسل ۳ به رابط USB-C HDMI متصل نشدند. با این حال رابط مذکور به‌خوبی با دستگاه‌های سامسونگ و هواوی کار می‌کرد. البته اگر منصفانه قضاوت کنیم، گوشی‌های هوشمند اندکی در حال حاضر قابلیت HDMI screen mirroring یا انتقال تصویر از طریق کابل HDMI را دارند و ویژگی مذکور آن‌چنان چشم‌گیر نیست که فقدان آن را مشکلی بزرگ تلقی کنیم. در هر حال صرف‌نظر از اینکه اتصال USB-C در گوشی‌های پیکسل چه چیز را پشتیبانی کرده یا نمی‌کند، کاملا واضح است که گوگل اقدامات خود را به‌صورت سخت‌گیرانه‌ای انجام می‌دهد.

pixel 4

امسال گوگل در مورد پروتکل‌های شارژ محصولات مبتنی‌بر اندروید، عملکرد به‌غایت جدی‌تری داشته است. این غول فناوری تلاش دارد تا در حوزه‌ی مذکور، شرایط سخت‌گیرانه‌تری را همانند آنچه در محصولات خود این شرکت وجود دارد، به شرکای اندرویدی‌اش دیکته کند. آنچه گوگل می‌خواهد، پشتیبانی از ویژگی USB-PD در تمامی دستگاه‌های اندرویدی و توقف شکستن قوانین استاندارد یا انعطاف‌پذیری در قبال آن‌ها به‌گونه‌ای است که دستگاه‌های مذکور سریع‌تر از قبل شارژ شوند.

علاوه بر این لازم به یادآوری است که مهندس گوگل، بنسون لئونگ، زمان زیادی را تا سال ۲۰۱۵ صرف بررسی و آزمایش کابل‌های USB مشکوک و غیر استاندارد کرده‌ است. بسیار محتمل است که گوگل به مقابله با کابل‌ها و شارژرهایی برخاسته که خارج از قائده‌ی رسمی پورت‌های USB تولید می‌شوند. نتیجه چیزی است که در گوگل پیکسل ۴ مشاهده می‌شود.

براساس آنچه مشخص است، برخی از کابل‌های USB-C به USB-A، مقاومت بالانگه‌دار (pull-up) با اندازه‌ی صحیح ۵۶ کیلواهم که برای شناسایی صحیح دستگاه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌شد را فراهم نکرده و احتمالا در حال حاضر نیز فراهم نمی‌کنند. اکنون نیز گوگل ممکن است از شارژ محصولاتش با کابل‌هایی که فاقد مشخصات بالا هستند جلوگیری کند. با اینکه نگارنده ادعا دارد در طول سال‌ها استفاده از کابل‌های متفرقه با هیچ مشکلی مواجه نشده، اقدام گوگل در این حوزه از جهت ایمنی بسیار مفید است. 

درحالی‌که کابل‌های تولیدی بسیاری از شرکت‌های ثالث به‌خوبی با گوگل پیکسل ۴ کار می‌کنند، دسته‌ای از کابل‌های موجود هیچ سازگاری ندارند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که گوشی گوگل پیکسل ۴ شما با پاوربانک و شارژرتان کار خواهد کرد، از کابل اتصال USB-C به USB-A رسمی گوگل استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات