گوگل صدور تأییدیه‌ GMS گوشی‌های هوشمند جدید بازار ترکیه را به حالت تعلیق درآورد

سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
مطالعه 2 دقیقه
گوگل صدور تأییدیه‌ی Google Mobile Services تمامی گوشی‌های هوشمند جدیدی را تعلیق کرد که قرار است در بازار ترکیه عرضه شوند.
تبلیغات

گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد تأییدیه‌ی Google Mobile Services یا GSM گوشی‌های هوشمند جدید اندرویدی که قرار است در بازار ترکیه عرضه شوند، صادر نخواهد کرد. از‌این‌پس، نه‌تنها گوشی‌های هوشمندی که تولیدکنندگان محلی تولید می‌کنند؛ بلکه تمامی دستگاه‌های اندرویدی عرضه‌شده در بازار ترکیه نمی‌توانند تأییدیه‌ی Google Mobile Services گوگل را دریافت کنند.

گفتنی است تعلیق‌شدن صدور مجوز Google Mobile Services ارتباطی به جنگ تجاری ایالات متحده و چین ندارد؛ بلکه نزاع اصلی بر سر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض در گوشی‌های هوشمندی است که در بازار ترکیه عرضه می‌شوند. 

GMS تاییدیه

البته در نظر داشته باشید گوشی‌های هوشمند موجود در بازار ترکیه و دستگاه‌هایی که پیش‌از‌این کاربران خریده‌اند، از این قاعده مستثنی هستند. به‌نظر می‌رسد گوگل به‌روزرسانی سیستم‌عامل گوشی‌های هوشمند عرضه‌شده در بازار ترکیه را نیز به حالت تعلیق درآورده است. 

پیش‌تر یاندکس (Yandex) روسیه شکایتی علیه گوگل تنظیم کرده بود. یاندکس در شکایت خود ادعا کرده بود گوگل توافقات مربوط به عرضه‌ی نرم‌افزارهایش را زیر پا گذاشته و گزینه‌ی تغییر موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را حذف کرده است. نهادهای رقابتی ترکیه نیز از Yandex طرفداری و گوگل را ۱۷/۴ میلیون دلار جریمه کردند. 

در پی بروز این مشکلات، گوگل تغییرات لازم را ایجاد کرد؛ ولی درنهایت از عملکرد ترکیه به‌شدت ناراضی بود. درنهایت، مشخص شد با وجود تمامی مسائل مطرح‌شده، کاربران همچنان نمی‌توانند موتور جست‌وجوی پیش‌فرض را انتخاب کنند. درنتیجه، سازمان تنظیم مقررات ترکیه اعلام کرد تا زمانی‌که این مشکل به‌صورت کامل برطرف نشده باشد، گوگل موظف است جریمه‌ی اضافی ۰/۰۵ درصدی را از محل درآمد روزانه‌ی خود پرداخت کند. به‌علاوه‌، مهلت ۶۰ روزه‌ای به گوگل داده شد تا دفاعیات خود را درباره‌ی حکم صادرشده مطرح کند.

براساس اعلام روزنامه‌ی محلی هابرتورک (Haberturk) که نخستین‌بار این خبر را پوشش داد، گوگل بر وزیر تجارت ترکیه و رئیس سازمان تنظیم مقررات ترکیه فشار زیادی وارد کرده است تا این حکم را ملغی اعلام کند. البته نتایج تحقیقات سازمان تنظیم مقررات ترکیه نشان می‌دهد گوگل از موقعیت خود در این حوزه سوءاستفاده کرده‌ است تا خدمات و سرویس‌های خود را در بازار محلی ترکیه عرضه کند و بازار محلی را زیرفشار قرار دهد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات